کد خبر: 9924
1402/04/20 - 9:14


صدای زنجان از حواشی پخت کیک 5 تنی و خدشه دار شدن چهره فرهنگی شهر زنجان گزارش می‌دهد

حاشیه‌های تلخِ کیک شیرین

شهردار زنجان: شهرداری در پخت کیک و توزیع آن نقشی نداشت و این مهم یک حرکت مردمی بود!/رئیس اتاق اصناف زنجان: کار اگر خوب باشد «مسئولان» انجام داده‌اند اگر بد باشد اصلا به گردن نمی‌گیرند!/دبیر اجرایی بنیاد غدیر شعبه زنجان: حواشی پخت کیک 5 تنی اصلا مهم نیست! بنیاد غدیر و دست‌اندرکاران پخت کیک، نیت خیر داشتند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: حاشیه پخت کیک 5 تنی که برای نخستین بار در استان زنجان صورت گرفت، با گذشت نزدیک به 4 روز از عید غدیر همچنان ادامه دارد و مسئولان شهری حاضر نیستند متولی‌گری در برنامه فرهنگی جمعه 16 تیرماه تحت عنوان جشن غدیر که با حضور هزاران نفر در «سبزه‌میدان»  برگزار شد را بپذیرند.

در عید غدیر امسال، یکی از اتفاقات خوبی که صورت گرفت ورود اتحادیه قنادان زنجان با همکاری «بنیاد غدیر استان» و «بسیج اصناف»  به موضوع تهیه و توزیع کیک ۵ تنی به طول 500 متر بود که متاسفانه عدم برنامه ریزی مناسب برای بسته بندی و توزیع کیک باعث حواشی بسیاری شد و انعکاس گسترده این حواشی در سطح ملی و بین المللی باعث خدشه دار شدن چهره فرهنگی شهر زنجان شد!

هزینه پخت این کیک، 800 میلیون تومان بود که 300 میلیون تومان آن توسط بنیاد مردمی غدیر و مابقی آن توسط اتحادیه قنادان و فعالان صنفی پرداخت شد.

کار چیدن قطعات کیک در کنار هم و خامه‌کشی آن در «سبزه میدان» در روز عید غدیر (16 تیرماه 1402) در دستور کار قرار گرفت اما نبود برنامه‌ریزی مطلوب در توزیع قطعات کیک از سوی متولیان امر و حواشی آن که برد ملی و فراملی داشت، این اتفاق شیرین را به کام زنجانی‌ها تلخ کرد.

قنادان زنجانی به صدای زنجان می‌گویند: در این رویداد، 120 قناد ماهر حضور داشتند اما حواشی پخت این کیک، زحمات آن‌ها را به هدر داد و خستگی را در تن‌شان باقی گذاشت.

تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از تقسیم و توزیع این کیک که متاسفانه در فضای مجازی موجب تمسخر عده‌ای و تاسف دوستداران زنجان شده، به هیچ وجه در شان مردم زنجان نبود.

شهرداری در پخت کیک و توزیع آن نقشی نداشت و این مهم یک حرکت مردمی بود!

موضوعی که یکی از خبرنگاران در نشست خبری (17 تیرماه 1402) نسبت به عدم برنامه‌ریزی مسئولان فرهنگی شهرداری زنجان انتقاد کرد.

اما علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان گفت که؛ « شهرداری در پخت کیک و توزیع آن نقشی نداشت و این مهم یک حرکت مردمی بود.»

با این حال برخی که معتقدند شهرداری زنجان نقش رهبری در اقدامات فرهنگی آن هم در سطح گسترده را داشته باشد این اظهارات فیروزفر را به شانه خالی کردن شهرداری از مسئولیت تعبیر می‌کنند.

کار اگر خوب باشد «مسئولان» انجام داده‌اند اگر بد باشد اصلا به گردن نمی‌گیرند!

«محمد بازگان»، رییس اتاق اصناف زنجان با دخیل دانستن شهرداری در مدیریت این مراسم به صدای زنجان می‌گوید: متولی این مراسم ما (اتاق اصناف) نبودیم و این یک حرکت مردمی (بنیاد غدیر) بوده است! ضمن اینکه شهرداری مسئول مدیریت برنامه به این بزرگی بود پس چه کسی باید وظیفه ساماندهی جشن و مراسم روز غدیر بود؟ پخت کیک توسط اصناف و  بنیاد غدیر صورت گرفت اما در توزیع باید شهرداری به کمک می‌‍آمد. غالبا مسئولین اگر کاری خوب باشد به اسم خود می‌زنند و اگر اتفاقی بیفتد، مسئولیت را به گردن نمی‌گیرند!

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نزدیک 800 میلیون تومان برای پخت این کیک هزینه شده بود که حدود 300 میلیون آن را بنیاد غدیر و بقیه را اتحادیه و فعغالان صنفی متقبل شدند، عنوان می‌کند: صنف مربوطه تنها وظیفه پخت کیک را به عهده داشت و سایر امور را شهرداری باید سر و سامان می‌داد که افراد از معبر مشخص شده عبور نکنند و اصناف اصلا وظیفه‌ای در قبال ساماندهی و توزیع کیک نداشت. این همه هزینه و وقت برای پخت کیک گذاشته شد اما بی تدبیری و مشکلات پیرامون آن سبب شده است که زحمات دیده نشود.

حواشی پخت کیک 5 تنی اصلا مهم نیست!

موضوعی که «علی یوسفی»، دبیر اجرایی بنیاد غدیر آن را انکار می‌کند و  در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در زمینه پخت و توزیع کیک شهرداری نقشی نداشت و تنها فضا را در اختیار ما قرار دادند و نمی‌توان شهرداری را  در این زمینه مقصر دانست.

وی با اشاره به اینکه نزدیک 100 هزار نفر درخیابان امام خمینی تا سبزه میدان در جشن روز غدیر حضور داشتند، اظهار می‌کند: جشن و مراسم خوبی برگزار شد و ایستگاه‌های صلواتی در این مسیر تعبیه شده بود و اقدامات بسیار خوبی برای برگزاری جشن به نحو احسن رخ داده بود که همه این کارها باید در کنار هم دیده شود.

وی در خصوص کیک 5 تنی و نحوه توزیع آن عنوان می‌کند: پخت کیک در استان برای اولین بار اتفاق می‌افتاد، اصناف برای اولین بار به این موضوع ورود کرده بود و بنیاد غدیر نیز مسئولیت پخت و جانمایی کیک در محوطه سبزه میدان را به دست گرفت که جانمایی کیک در سبزه میدان بسیار سخت بود.

وی با بیان اینکه موضوع طبخ و توزیع کیک در اقصی نقاط کشور صورت گرفته است و تنها در استان این موضوع رخ نداده است، اظهار می‌کند: در استان زنجان جمعیت بالا بود و کنترل آن مشکل بود. به نظرم پرداختن به حواشی اصل موضوع جشن را به حاشیه می‌برد. هر کسی به موضوع به شکلی نگاه می‌کند، برخی عنوان می‌کنند که چرا مردم در این مسیر اشغال ریختند، دیگری به موضوع نحوه توزیع اشکال می‌گیرد. همه این مسائل وجود دارد اما مسئله اصلی شکوه جشنی است که تدارک دیده شده بود. چندان هم این حواشی مهم نیست و زمانی که جمعیت بالا باشد، این نوع حواشی هم اتفاق می‌افتد.

بنیاد غدیر و دست‌اندرکاران پخت کیک، نیت خیر داشتند

به گفته یوسفی، حضور بالای مردم سختی‌های خود را دارد و منتقدین عموما در بیرون از گود نشسته و نسبت به مسائل انتقاد می‌کنند، اما وقتی در داخل گود قرار می‌گیرند، می‌بینند که کار سخت است و نمیتوان برخی از مسائل را کنترل کرد. مخصوصا در این زمینه که به هر حال اگر کسی کاری را انجام می‌دهد، پولی در قبالش نمی‌گیرد و همه کارها خالصانه است و نیت‎ها در این مسائل باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه بچه‌های هیئتی و مذهبی کار میدانی زیاد انجام می‌دهند و نسبت به برخی از مسائل آگاهی داشتند، اظهار می‌کند: تلاش ما در جهت برگزاری هر چه بهتر این مراسم بود و در این زمینه تلاش خود را انجام دادیم. منکر وجود برخی از کم و کاست‌ها نیستم. با این وجود به دلیل اینکه این موضوع اولین تجربه ما بود، تلاش ما بر این است که از این مشکلات درس بگیریم تا اگر در سال‌های آینده، اگر  بنا شد چنین مراسماتی برگزار شود، چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

 یوسفی می‌گوید: خوشبختانه در این مراسم هم کسی آسیبی ندید. اما باید کل برنامه را( از آماده سازی و تدارکات مالی و غیره) با همه شکوه و بزرگی و همه زیبایی‌ها و تلخی‌های آن دید . این طور نشود که با مردم به گونه‌ای برخورد شود و برچسبهایی به آن‌ها زده شود که موجب ناراحتی و یا دلخوری آنها شود و از سوی دیگر طوری نقاط منفی مراسم پر رنگ شود که دیگر انگیزه‌ای برای ورود به این موضوع در سال‌های آینده وجود نداشته باشد.

وی در مورد توزیع کیک اظهار می‌کند: در شروع توزیع، چون بخشی از مردم از مسیرهایی که داربست زده شده بود ورود کردند، نظم به هم ریخت و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی شد. این در حالی است که در لاین مقابل چنین اتفاق نیفتاد و مشکلی در این زمینه وجود نداشت. در بخش غربی ما دچار مشکل شدیم ولی در لاین شرقی این مشکلات وجود نداشت.
اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکیک 5 تنیجشن عید غدیرسبزه‌میدان
sedayezanjannews.ir/nx9924


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»