کد خبر: 9959
1402/04/26 - 9:46


صدای زنجان از گلایه‌های متقاضیان مسکن پروژه «پردیس غرب زنجان» گزارش می‌دهد

مسکن غریبِ ملی!

متقاضیان مسکن پروژه «پردیس غرب» زنجان: از ابتدای سال 1400 اقدام به ثبت‌نام کردیم قرار بود 2 ساله واحدها را تحویل بدهند اما تا کنون فقط 3 بار واریزی داشته‌ایم! چرا باید روند پیشرفت پروژه کُند باشد؟/ نماینده متقاضیان مسکن در غرب زنجان: بنا به گزارشات دریافتی وضعیت پروژه پردیس غرب زنجان، مناسب نیست حتی نام این پروژه در سایت بناراه نیست و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی در سکوت، راکد مانده است!/ مدیرکل راه و شهرسازی استان و کارگزار واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان: پس از تکمیل اطلاعات گفت‌وگو می‌کنم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: پروژه «پردیس غرب زنجان» یکی از پروژه‌های مسکن ملی است که پس از گذشت 2 سال از ثبت‌نام، متقاضیان واحدها 3 بار واریزی داشته‌اند و آن طور که نماینده متقاضیان می‌گوید: حتی نام این پروژه در سایت بناراه نیست و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی در سکوت، راکد مانده است!

مسکن ملی که قرار بود مرهمی برای مشکلات مستاجران باشد این روزها با غیر فعال بودن برخی کارگاه‌ها یکی از دغدغه‌های متقاضیان شده است، یکی از این پروژه‌ها مسکن پردیس غرب است که متقاضیان از وضعیت این پروژه چندان رضایتی ندارند.

مسکن‌های حمایتی و طرح‌های مسکن ملی در زنجان در دو منطقه غرب و شرق در دست ساخت است اما به گفته متقاضیان، تعدادی از این پروژه‌ها فقط نام مسکن حمایتی را به دوش می‌کشند.

یکی از پروژه‌های مورد انتقاد متقاضیان، پروژه پردیس غرب است این پروژه ۱۰۲۴ واحدی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در غرب زنجان واقع در کوی مهرآرا، در دست ساخت بوده و دارای مساحت ۸۰ هزار مترمربع با کاربری مسکونی است.

واحدهای این مجموعه با متوسط متراژ هر واحد ۷۵ مترمربع در 5 تیپ طراحی شده که با توجه به ماهیت پروژه به عنوان پروژه حمایتی با رعایت اصول طراحی و منطبق با مباحث مقررات ملی ساختمان در طراحی معماری به بهینه بودن متراژ مفید و غیرمفید پروژه و اهمیت قیمت تمام شده توجه فراوانی شده است.

 در طراحی سازه، ساختمان‌ها به صورت اسکلت بتنی طراحی و از فناوری‌های نوین در سقف‌های آن‌ها استفاده شده است.

چرا باید بعد از گذشت 2 سال از ثبت‌نام، فقط 3 واریزی داشته باشیم؟

یکی از متقاضیان پروژه پردیس غرب زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان گفت: قرار بود این پروژه‌ها ظرف 24 ماه تحویل داده شود، اما اکنون 40 ماه از آغاز طرح می‌گذرد ولی خبری از پیشرفت پروژه نیست. چرا باید منی که سال 1400 ثبت‌نام کرده‌ام و در بازه زمانی 2 ساله، واحدم را تحویل می‌گرفتم هنوز بلاتکلیف باشم؟

او ادامه داد: تا به امروز فقط 3 واریزی داشته‌ام. بعد مسئولان می‌گویند علت کُندی پروژه‌ها، عدم واریز به موقع مبالغ درخواستی است! من و بسیاری از متقاضیان مسکن ملی مشکلی بابت پرداخت مبالغ نداریم و بهتر است مسئولان ذیربط به روند پروژه‌های مسکن ملی نظارت داشته باشند.

این شهروند با بیان اینکه نام پروژه‌ها مسکن‌های حمایتی است پس چرا در این شرایط در دست ساخت است، اظهار کرد: برای تامین آورده‌های واحد‌های خود همه پس‌انداز و داشته‌های خود را فروخته‌ایم ولی هیچ پیشرفتی در آن نمی‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه پردیس غرب به حدی راکد مانده که دیگر بخشی از میلگردهای آن نیز زنگ زده است، اضافه کرد: این وضعیت ساخت و ساز در غرب (پروژه پردیس غرب زنجان) ناامید کننده است.

این متقاضی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت مستاجری فشار زیادی به خانواده‌ها وارد می‌شود، بیان کرد: این شرایط زندگی بسیاری از متقاضی را با چالش مواجه کرده است.

مسکن‌هایی که مُسکن نیست

فاطمه یکی دیگر از متقاضیان این واحدها با اشاره به اینکه قرار بود این مسکن‌ها، مُسکن مستاجران باشد، اضافه کرد: متقاضیان که با همه شرایط دولت برای تحویل پروژه‌ها کنار آمده است چرا باید وضعیت پروژه‌ها در این شرایط باشد.

وی با بیان اینکه به عنوان یک مستاجر دیگر توان تحمل فشارهای اقتصادی را از چند سو ندارم، ادامه داد: دولت باید به وعده خود در مورد ساخت مسکن ارزان‌قیمت وفا کرده و آن واحدها را هر چه سریع‌تر تحویل دهد.

اسمی از پروژه پردیس غرب زنجان در سایت بناراه نیست!

ایزدراد، نماینده متقاضیان مسکن ملی در غرب زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه در آستانه سال 1400 متقاضیان پروژه «پردیس غرب» ثبت‌نام کرده‌اند، اضافه کرد: این متقاضیان در سال 1401 دو قسط و یک قسط هم در سال جاری واریز کردند.

وی بیان کرد: بنا به گزارشات دریافتی وضعیت این پروژه مناسب نیست و شرایط خوبی ندارد حتی نام این پروژه در سایت بناراه (سایت اطلاع رسانی در خصوص روند اجرای پروژه‌های مسکن ملی) نیست و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی در سکوت راکد مانده است.

ایزدراد با اشاره به اینکه باید مدیریت لازم برای تکمیل و تحویل واحدهای مسکن ملی انجام شود، ادامه داد: متقاضیان امیدوار به دریافت این واحدها در اسرع وقت هستند.

وی همچنین به سایر پروژه‌های منطقه غرب زنجان اشاره کرده و با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها بسیار ضعیف هستند و پیشرفت 18 تا 20 درصدی دارند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت پیشرفت‌ها پروژه زیتون امسال تحویلی نداشته باشد.

کارگاه‌های پروژه پردیس غرب زنجان موقع بازدید مسئولان فعال می‌شود؟

امیر مسعود حسینی، دیگر نماینده متقاضیان مسکن ملی نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه غرب کلا راکد مانده است، ادعا کرد: پروژه پردیس غرب زنجان پیشرفت خاصی ندارد و کارگاه‌ها تنها در زمان بازدید مسئولان فعال می‌شود!

وی با اشاره به اینکه نماینده متقاضیان خواستار کارت تردد برای بازدید مستمر از روند اجرای پروژه‌ها هستند، گفت: با این موضوع به بهانه‌های مختلف از جمله مسئولیت حضور در کارگاه‌ها مخالفت شد که تلاش نمایندگان برای امکان بازدید از پروژه‌ها میسر نشد.

نماینده متقاضیان مسکن ملی در زنجان با اشاره به اینکه کارت تردد در زمان حضور مسئولان ارائه می‌شود، گفت: این درست نیست و نمی‌شود با این شرایط نظارت داشت چرا که در زمان حضور مسئولان پیمانکار نسبت به حضور کارگران و فعالیت در کارگاه‌ها اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درهای کارگاه‌ها به روی متقاضیان و نمایندگان آنها بسته شده است، ادامه داد: ما معتقدیم باید امکان نظارت مستمر بر پروژه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما خیلی برنامه‌ها برای مسکن‌های ملی زنجان داشتیم، گفت: اما به دلایلی از جمله عدم همراهی راه و شهرسازی این موضوعات میسر نشد.

حسینی با اشاره به اینکه روی هم رفته فقط استانداری با نمایندگان و متقاضیان پروژه اقدام ملی همکاری دارد، بیان کرد: اداره راه و شهرسازی برای تحویل یک قرارداد ما را اذیت می‌کند و همکاری مطلوبی ندارد.

نماینده متقاضیان مسکن ملی در زنجان با اشاره به اینکه فقط یک انعقاد قرارداد با راه و شهرسازی مشکلات زیادی را به دنبال داشت و بارها برای حل و فصل آن با اداره کل راه و شهرسازی با مشکل مواجه بوده‌ایم، گفت: اداره اصلا حاضر به پاسخگویی نیست.

**سکوتِ کارگزار واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان!

از آنجایی که پیمانکار و کارگزار در پروژه مسکن ملی مهر آرا، شرکت دانش‌آب زنگان است، صدای زنجان ابهامات وارده را از طریق کمال انصاری، «کارگزار واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان» پیگیری کرد اما با گذشت بیش از 10 روز او نیز ترجیح داد، حرفی در خصوص پیشرفت پروژه پردیس غرب زنجان نزند!

گفتنی است به دنبال انتقادات متقاضیان مسکن ملی در کوی مهرآرای زنجان (اسفندماه 1401)، کمال انصاری به صدای زنجان گفته بود: من ۲۸ اسفندماه سال ۱۴۰۰ قرارداد منعقد شده تحت عنوان «کارگزاری، طراحی و ساخت واحدهای مسکونی پردیس غرب زنجان» که اراضی کوی مهر آرا را هم شامل می‌شود، دارم.»

او «ضعیف بودن مشاور» را تنها نقطه ضعف خود دانسته و گفت: من یک اشتباه کردم در این پروژه که از همه متقاضیان هم معذرت می‌خواهم! البته تقصیر من نبوده و شرایط ایجاب کرده است چون وقتی به پروژه وارد شدم اکثر مهندسان و شرکت‌های زبده و باسابقه از جمله طراح، ظرفیتشان پرشده بود و به ناچار به سمت شرکت تازه تاسیس که ۵ ماه بیشتر از فعالیتش نگذشته، رفتم! به دلیل مباحث نظام مهندسی مجبور شدم به سمتشان بروم. شرکت، خیلی ضعیف است.

انصاری در خصوص تاثیر منفی احتمالی شرکت تازه تاسیس که شاید موجبات نگرانی ادامه کار را به او و هم‌تیمی‌هایش را فراهم کند به صدای زنجان گفت: نه! فعلا به متقاضی ضرر نرسانده‌ام و حتی با هزینه شخصی خودم مصالح موردنیاز را هم خریداری کرده‌ام تا مشکلی در روند اجرای پروژه نداشته باشم. اما به راه و شهرسازی و مجموعه مدیریتی استان انتقادی دارم که این انتقاد به نفع این ارگان‌هاست! و آن این که؛ چرا باید پروژه را به شرکتی که جوهر ثبت آن هنوز خشک نشده است و ۲ ماه است که دارای صلاحیت (به لحاظ رتبه) شده است، بسپاریم؟ تاکید می‌کنم این شرکت به من «رسید»! و شرکتی که به من رسید ضعیف بود!

مدیرکل راه و شهرسازی استان گریزان از پاسخگویی!

به دنبال ابهامات وارده، اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان 2 هفته قبل در پاسخ به پیگیری‌های صدای زنجان اعلام کرد که اطلاع دقیقی از پروژه پردیس غرب زنجان ندارد از این رو بهتر است پس از تکمیل اطلاعات با صدای زنجان گفت‌وگو کند.

اما این مسئول ترجیح داد به جای تکمیل اطلاعات به پیگیری‌های صدای زنجان پاسخی ندهد.


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانپردیس غرب زنجانمسکن ملیزنجان
sedayezanjannews.ir/nx9959


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»