تعدادی از کارگران فاقد بیمه: ما در آمارهای اشتغال مسئولان هستیم یا نه؟ تاکنون بازرسان را در محل کار خود ندیدهایم تا کارفرما موظف به اجرای قانون کار در حق ما شود، آن وقت مسئولان از طرح صحتسنجی اشتغال میگویند!/ دبیر خانه کارگر استان: مسئولان به شدت دچار شعارزدگی شدهاند/ عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان: سازمان بازرسی در رصد آمار و ارقام ارائه شده نقش مسئول ایفا کند
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: طبق اعلام وزارت تعاون، کار و
رفاه اجتماعی، دولت سیزدهم ایجاد سالیانه یک میلیون شغل توسط استانها و دستگاههای
اجرایی را در نظر گرفته است.
از آنجا که یکی از وظایف وزارت تعاون،
کار و رفاه اجتماعی، تعیین سیاستها و راهبردهای اشتغال و برنامهریزی مربوط به
آن در چارچوب برنامهها و سیاستهای کلان دولت است، ماموریت این وزارتخانه در این
طرح هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، پایش و نظارت بر اشتغال ایجادی است.
از این رو، همه نهادها و دستگاههای
متولی ایجاد اشتغال موظف شدهاند مشخصات اشتغال ایجاد شده از قبیل کد ملی شاغلان،
رسته فعالیت و سایر خدمات اشتغال مانند مشاوره، مجوز، تسهیلات و غیره که توسط
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص میشود در سامانه ملی رصد اشتغال درج کنند.
این خدمات اشتغال مورد راستیآزمایی و
نظارت قرار میگیرد و جهت صحتسنجی آمار اشتغال ایجادی از تسهیلات پرداختی تبصره
۱۶ و تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در «سامانه ملی رصد اشتغال»، «نظام جامع
پایش اشتغال کشور» در دبیرخانه شورای عالی اشتغال تهیه شده است.
«برنامه نظام جامع پایش اشتغال کشور»
برای نخستین بار در کشور و در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از
پولپاشی و عدم انحراف منابع حوزه اشتغالآفرینی، اجرایی شده است که سه مرحله
نظارت شامل نظارت پیامکی، نظارت تلفنی و نظارت حضوری انجام میشود تا آمار اشتغال
واقعی به دست آید. در واقع پس از ثبت آمار اشتغال ایجادی در سامانه رصد اشتغال
کشور، صحتسنجیهای تلفنی و میدانی و نظارتهای بالادستی انجام میشود تا آمار
اشتغال واقعی به دست آید.
اخیرا انتشار خبری به نقل از حسین
محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان در کانال اطلاعرسانی استانداری زنجان مبنی
بر جایگاه نخست استان زنجان در صحتسنجی شاغلین در سامانه رصد اشتغال، واکنشهایی
را در پی داشته است.
شهروندان زنجانی میگویند: این آمارها
هیچ سنخیتی با زندگی آنها نداشته و هیچ ارتباطی بین آمارها با بطن جامعه وجود
ندارد.
موضوعی که اقتصاددانان و برخی اعضای
هیئت علمی دانشگاهها نیز آن را تائید کرده و معتقد هستند آنچه به عنوان آمار توسط
مسئولان ارائه میشود برای مردم باورپذیر نیست چرا که مردم این آمارها را در زندگی
خود احساس نمیکنند.
صحتسنجی که دارای سه مرحله پیامکی،
تلفنی و میدانی است و در حقیقت با ارزیابی از طریق این سامانه میتوان به میزان
صحت و سقم آمارهای حوزه اشتغال دست یافت.
مینا یکی از فروشندگان مغازههای مرکز
شهر به صدای زنجان میگوید: ما که در قلب شهر و جلوی چشم مسئولان هستیم تاکنون روی
هیچ بازرسی را ندیدهایم که ارزیابی از وضعیت اشتغال داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه آمارها به قدری
زیبا و شسته و رفته است که باورمان نمیشود مربوط به شهر ما باشد، اضافه کرد: آیا
بازرسان تعداد مشاغل کاذب و فاقد بیمه را هم استخراج کردهاند و در جریان هستند چه
تعداد نیرو با شرایط پایینتر از قانون کار فعال است.
این شهروند با بیان اینکه تاکنون هیچ
دستگاهی در مورد نحوه کار و میزان درآمد و بیمه من جویا نشده است، بیان کرد: آیا
ما جزو جامعه آماری و شهروندان این شهر و استان نیستیم؟
تاکنون بازرسان اداره کار را ندیدهام
بر اساس اعلام وزارت تعاون کار و رفاه
اجتماعی، سه گام صحتسنجی و پایش اشتغال کشور در نظر گرفته شده است که شامل صحتسنجی
پیامکی بوده که در این مرحله پس از ثبت اشتغال در سامانه رصد، در قالب پیامک به
فرد اطلاعرسانی خواهد شد، فرد پس از دریافت پیامک به لینک درج شده مراجعه کرده و
با مشاهده اطلاعات ثبتشده، اعتراض یا تایید خواهد کرد.
در مرحله بعدی صحتسنجی تلفنی انجام میشود
که در این مرحله پس از ثبت اشتغال در سامانه رصد، توسط اپراتور با فرد خدمتگیرنده
تماس گرفته خواهد شد و نسبت به صحت اطلاعات ثبتشده و اشتغال فرد ارزیابی انجام
خواهد شد. در صورت ثبت اعتراض، پرونده به کاربر ثبتکننده اطلاعات در دستگاه
اجرایی مربوطه و کاربر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی و ویرایش ارسال
خواهد شد.
نظارت و صحتسنجی میدانی مرحله بعدی
است که در آن همه طرحهای تایید شده در مرحله نظارت تلفنی به سامانه نظارت میدانی
«سانار» منتقل میشود و در سامانه سانار به صورت بازدید میدانی و حضوری، ارزیابی و
صحتسنجی میشود. لازم به ذکر است که نظارت میدانی و پایش الکترونیک طرحهای
اشتغال به مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی به عنوان بازوان تخصصی و اجرایی و شرکای
اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده است.
احسان از کارگران فعال در یکی از
واحدهای صنعتی در گفتوگو با صدای زنجان، آمار اشتغالزایی در استان را رویایی و
آرمانگرایانه خواند و اظهار کرد: چند سالی است که در واحد صنعتی مشغول به کار
هستم اما تاکنون بازرس اداره کار و یا نهاد دیگر را در محل واحد صنعتی ندیدهام.
وی با اشاره به اینکه تنها از روی لیست
بیمه برخی نظارتها بر اشتغال در واحد صنعتی ما اتفاق میافتد، ادامه داد: در این
زمینه نیز کارفرما کار خود را بلد است و نیروهایی که با عناوینی چون کارآموز و
نیروی تازه کار که فاقد بیمه هستند از دسترس بازرس تامین اجتماعی دور نگه داشته میشوند.
این کارگر زنجانی با اشاره به اینکه
نباید دستگاههای نظارتی منتظر اعلام شرایط از سوی کارگران واحدهای صنعتی باشند،
بیان کرد: من خودم این شغل را با حداقل درآمد به سختی پیدا کردهام و حاضر نیستم
آن را از دست دهم.
وی با اشاره به اینکه اگر اشتغالزایی
در زنجان انقدر خوب است پس چرا یافتن شغل اینقدر برای ما جوانان سخت است، اضافه
کرد: همین شرایط موجب شده کارفرمایان عرصه را بر کارگر تنگ کرده و بیشتر از توان
از کارگران انتظار داشته باشند.
وعده ایجاد اشتغال یک میلیونی غیر اصولی بود
اصغر نجاری دبیر خانه کارگر استان
زنجان در گفتوگو با صدای زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه نظر و تحلیل
معاون استاندار زنجان را قبول ندارم، اظهار کرد: اگر وی معتقد به صحتسنجی هستند
نرخ اشتغال استان را اعلام کنند.
دبیر خانه کارگر استان زنجان با اشاره
به اینکه از مسئولان میخواهیم نرخ رسمی و غیر رسمی اشتغال در استان زنجان اعلام
شود، اضافه کرد: نرخ اشتغال غیر رسمی استان زنجان به صورت 200 هزار نفر بوده و نرخ
رسمی 125 هزار نفر بوده که به صورت شناور است.
وی با اشاره به اینکه مبنا و ملاک
اشتغال بیمهپردازی بوده که در سازمان تامین اجتماعی ثبت شده است، عنوان کرد: این
آمار درست نیست آمار سنجی باید یا توسط اداره کار انجام شود یا سازمان تامین
اجتماعی براساس بیمه اعلام آمار را انجام دهد.
نجاری با اشاره به اینکه اگر این آمار
اعلامی اداره کار است در کل استان زنجان 5 بازرس فعالیت دارد، اضافه کرد: این
تعداد چگونه میتوانند این بازرسان صحتسنجی را انجام دهند؟|
دبیر خانه کارگر استان زنجان با اشاره
به اینکه مسئولان به شدت دچار شعارزدگی شدهاند، اضافه کرد: بسیاری از مدیران در
جلسات با کلمات بازی میکنند و بیشتر به صندلی خود فکر میکنند تا هر آنچه که در
کف جامعه اتفاق میافتد در مورد این اظهار نظر معاون استاندار زنجان باید پاسخگو
باشد اما معتقد هستم این اطلاعات درست نیست.
وی با اشاره به اینکه در پاسخ به
سئوالی در مورد تحقق شعار رئیس جمهور در مورد ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور
با تاکید بر اینکه اشتغالزایی چند عامل و شاخص دارد، اضافه کرد: از ابتدا هم مشخص
بود این وعدهها محقق نمیشود چرا که زیرساختها آماده نیست که یک میلیون شغل
ایجاد شود و این شعار نه کارشناسی شده و نه اصولی بود.
نجاری با اشاره به اینکه این وعده
استدلال و منطق قوی نداشت و شعاری داده شد تا امیدواری مقطعی در جامعه ایجاد شود،
افزود: این موضوع نه تنها تاثیرگذار نبود بلکه آسیبزا شد و ناامیدی در جامعه رواج
پیدا کرد که این هزینه را دولتمردان به جامعه تحمیل کردند که ناشی از ناآشنایی با
حوزه کاری بوده است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود
زیرساختها نمیتوان یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرد، عنوان کرد: به دلیل گیرها و
موانع که دولت برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است این امکان فراهم نیست، اشتغالی صورت نگرفته است و معتقدم با
پرداختیهای موجود به عنوان حقوق یک کارگر در کشور هیچ انگیزه ای برای افزاد وجود
ندارد و به همین دلیل دلالی در جامعه رواج پیدا کرده است.
اشتغال مثبت، سرمایهگذاری منفی!
رضا پیرایش عضو هیئت علمی دانشگاه
زنجان با اشاره به اینکه دادههایی که مدیران و مسئولان ارائه میدهند نیازمند رصد
و ارزیابی است، اظهار کرد: سازمان بازرسی به عنوان یک دستگاه مستقل باید در رصد
آمار و ارقام ارائه شده توسط مدیران نقش مسئولی را میتواند ایفا کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره
به اینکه آمارهای ارائه شده نیاز به مطالعه دارد و بررسی آمارهایی است که توسط
دستگاههای مسئول ارائه میشود، بیان کرد: در رابطه با نرخ بیکاری که بیان میشود در زنجان به کمترین حد خود رسیده است باید دید
چه مقدار سرمایهگذاری در زنجان انجام شده است و فرصتهای شغلی جدید ایجاد شده است
که جوانان را به خود جذب کرده است؟
وی با اشاره به اینکه بررسیها نشان میدهد
ما در کشور و استان شاهد کاهش نرخ سرمایهگذاری هستیم، بیان کرد: هماکنون میزان
اصطحلاک در بخشهای تولیدی بیش از سرمایهگذاریها است.
پیرایش اضافه کرد: با توجه به
پارامترهای اقتصادی میتوان گفت سرمایهگذاری در کل کشور و استان منفی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با تکرار
اینکه با توجه به پارامترهای مطرح شده آمارها نمیتواند چندان درست باشد، اضافه
کرد: صحت و سقم این دادهها نیازمند بررسی مراجع مسئول است.
وی با اشاره به اینکه تا حدی زیادی
آمارهای ارائه شده، آمارسازی است، اضافه کرد: بسیاری از مردم میبینند که دادههای
ارائه شده توسط مسئولان و زندگی خود زمین تا آسمان متفاوت است نمونه این موضوع
تورم است که براساس شاخصها تورم 37 درصد بوده در حالی که مردم افزایش قیمت در
برخی کالاها میبینند که ارقام بیش از این افزایش یافته است.
پیرایش با اشاره به اینکه در مورد نرخ
بیکاری نیز چنین تفاوتی وجود دارد، افزود: ایجاد اشتغال نیازمند سرمایهگذاری و
ایجاد واحدهای صنعتی جدید است در حالی که هماکنون واحدهای صنعتی موجود نیز به
دلیل اصطحلاک از چرخه خارج میشوند و این در شرایطی بوده که واحدهای جدید ایجاد
نشده است.