کد خبر: 10086
1402/05/15 - 16:58


گزارش صدای زنجان ازنشست خبری مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان؛

در رشته‌های فنی و حرفه‌ای تفکیک جنسیتی نداریم

زنان فعالی داریم که در برخی از رشته‌‎ها که مردانه انگاشته می‌شود، فعالیت مؤثر دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه 95 درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای جزو اقشار پایین جامعه هستند، اظهار کرد: بخشی از کارآموزان ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کارجویان شهری و روستایی و بخشی دیگر شاغلین بنگاه‌های اقتصادی هستند.وی افزود: لایه‌های مختلف اجتماعی را اگر در نظر بگیریم با توجه به فرهنگ خانوادگی در مسیر حرفه‌ای شغل فرزندان، هزینه‌های زیادی برای تحصیل و انتخاب شغل صورت می‌گیرد که غالبا دهک‌های پایین جامعه چون به این درک رسیده‌اند که هیچ پشتوانه‌ای جز «مهارت» ندارند و تا مهارتی نیاموخته باشند، نمی‌توانند کاری در جامعه پیدا کنند؛ بنابراین بیشتر متقاضیان ما این گروه‌ها هستند. هرچند گروه‌های دیگر نیز برحسب علاقه و نیازهای خود  در این مراکز آموزش می‌بینند.

«محمدرضا انصاری»، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان، 15 مردادماه 1402 در نشست خبری با اصحاب رسانه به سؤالات خبرنگاران درزمینهٔ آمار اشتغال کارآموزان؛ ورود این مرکز درزمینهٔ همکاری با بنگاه‌های اقتصادی درزمینهٔ مهارت‌آموزی، مسابقه ملی و طرح تابستانه مهارت، پاسخ داد.

64 بنگاه اقتصادی با فنی و حرفه‌ای زنجان در حوزه مهارت‌آموزی همکاری دارند

انصاری در پاسخ به پرسش صدای زنجان درباره «ورود فنی و حرفه‌ای درزمینهٔ مهارت‌زایی و آموزش تخصصی در بنگاه‌های اقتصادی استان» اظهار کرد: آموزش‌های ما ماهیت تقاضامحوری و سفارش محوری دارد و قطعاً اگر بنگاه اقتصادی در این زمینه درخواستی داشته باشد، ما استقبال می‌کنیم. ضمن اینکه در رشته‌ها و کارگاه‌های مختلف می‌توانیم این آموزش‌ها را هدایت کنیم. اکنون بالغ‌ بر 64 شریک تجاری در بنگاه‌های اقتصادی داریم که می‌توانند این اداره کل را همراهی کنند.

وی ادامه داد: اگرچه تعداد کارگاه‌های آموزشی این اداره محدود است و نمی‌توان زمینه آموزش همه رشته‌ها را فراهم آورد اما این امکان وجود دارد که خود این بنگاه‌ها به‌عنوان مجری آموزش  ورود داشته باشند. ضمن اینکه این مراکز شامل قانون کار نمی‌شوند، چراکه وقتی جواز آموزشگاه آزاد را می‌گیرند رابطه کارگری و کارفرمایی تبدیل به استادی و کارآموزی می‌شود.

انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای بر اساس قوانین بالادستی وظیفه تعلیم و تربیت نیروی ماهر و نیروی نیمه ‌ماهر را دارد، اظهار کرد: آموزش‌های ارائه‌شده در این اداره مهارت محور است، یعنی 75 درصد آموزش‌ها بر اساس مباحث عملی و 25 درصد آن‌ها تئوری است.

وی ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و سنجش صلاحیت حرفه‌ای آن را مبنای نیازهای شغلی قرار داد‌ه‌ایم، گفت: فرآیند اجرای آموزش در این اداره متفاوت است. آمار اشتغال سازمان شامل فرآیند آموزشی با مراحل خاص خود همراه بااستعداد سنجی و حضور در کارگاه‌هاست.

این مسئول افزود: در کنار ایجاد اشتغال ما باید تثبیت اشتغال را داشته باشیم، اظهار کرد:  به استناد ماده 110 قانون کار؛ بنگاه‌های اقتصادی مکلف به ایجاد آموزشگاه‌هایی با ماهیت آموزش ضمن کار و اخذ مجوز مراکز «جوار» و «بین آموزشگاهی» هستند.

وی با اشاره به اینکه مشارکت بنگاه‌های اقتصادی با مراکز فنی و حرفه‌ای در جهت توانمندسازی نیروی انسانی است، اظهار کرد: حضور بنگاه‌های اقتصادی در دنیا هم تجربه‌های بسیار خوبی داشته است . وظیفه ما در فرآیند ایجاد اشتغال، آموزش مهارت‌های شغلی و توانمندسازی بر اساس استانداردهای بین‌المللی هست!

این مسئول در مورد حواشی موجود درزمینهٔ تغییراحتمالی اش، اظهار کرد: این حواشی همواره وجود دارد ولی من عاشق این سازمانم و درنهایت اگر جابه‌جا شوم چون عاشق شهر زنجان هستم در کارگاه صنایع و ساختمان فعالیت خواهم داشت و جای دیگری نخواهم رفت.

۴۳ درصد افراد آموزش‌دیده در فنی و حرفه‌ای به‌صورت مستقیم مشغول به کارشده‌اند

وی با اشاره به اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی در کنار بخش دولتی، گفت: آموزش در محیط کار واقعی و پیوند دادن آن با بازار می‌تواند باعث تربیت و اشتغال پایدار برای مهارت آموزان شود که اقدامی بسیار ارزنده است. همچنین این اداره کل این آمادگی را دارد تا درزمینهٔ سرمایه‌گذاری و معرفی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همکاری لازم را داشته باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با اشاره به پایش افراد آموزش‌دیده برای رصد آمار حوزه اشتغال، گفت: ۴۳ درصد افراد آموزش‌دیده به‌صورت مستقیم مشغول به کارشده‌اند. ماهیت آموزش‌های ما باید تقاضامحور باشد . نوع مهارت‌های موجود در حوزه مهارتی بین خواهران و برداران متفاوت است. برخی از رشته‌های ویژه نظیر مراقبت و زیبایی، مد و لباس، صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی ویژه خواهران بود. اعتقاد من بر این است که تفکیک جنسیتی نباید در رشته‌های فنی و حرفه‌ای صورت بگیرد. ما زنان فعالی داریم که در برخی از رشته‌ها که مردانه انگاشته می‌شود،  فعالیت مؤثر دارند.

95 درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای جزو اقشار پایین جامعه هستند

وی بابیان اینکه 95 درصد کارآموزان فنی و حرفه‌ای جزو اقشار پایین جامعه هستند، اظهار کرد: بخشی از کارآموزان ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کارجویان شهری و روستایی و بخشی دیگر شاغلین بنگاه‌های اقتصادی هستند. لایحه‌های مختلف اجتماعی را اگر در نظر بگیریم با توجه به فرهنگ خانوادگی در مسیر حرفه‌ای شغل فرزندان، هزینه‌های زیادی برای تحصیل و انتخاب شغل صورت می‌گیرد که غالباً دهک‌های پایین جامعه چون به این درک رسیده‌اند که هیچ پشتوانه‌ای جز «مهارت» ندارند و تا مهارتی نیاموخته باشند، نمی‌توانند کاری در جامعه پیدا کنند؛ بنابراین بیشتر متقاضیان ما این گروه‌ها هستند. هرچند گروه‌های دیگر نیز برحسب علاقه و نیازهای خود  در این مراکز آموزش می‌بینند.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه مسابقات ملی مهارت زندانیان در راستای دستورالعمل‌های سازمانی در حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی و همچنین شناسایی زندانیان مستعد و توانمند در رشته‌های تخصصی فنی برگزار شد، گفت: توانمندسازی، کسب مهارت برای اشتغال پس از آزادی از زندان، کاهش آسیب اجتماعی و استعدادیابی زندانیان در مرحله شهرستانی ازجمله اهداف برگزاری این مسابقات بود.

این مسئول بابیان اینکه آموزش در محیط کار واقعی و پیوند دادن آن با بازار می‌تواند باعث تربیت و اشتغال پایدار برای مهارت آموزان شود که اقدامی بسیار ارزنده است، ابراز کرد: آمادگی داریم تا هم درزمینه سرمایه‌گذاری و هم معرفی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همکاری لازم را داشته باشیم.

طرح تابستانه مهارت، گامی اساسی در توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی است

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان با بیان اینکه طرح تابستانه مهارت، گامی اساسی در توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی است، تصریح کرد: ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش‌آموزان و کمک به هدایت تحصیلی آن‌ها، کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارت‌های کسب‌وکار در دانش آموزان، شناسایی استعدادهای مهارتی بازماندگان از تحصیل، کمک به هدایت تحصیلی و شغلی، استعداد سنجی و تعیین بهترین شغل متناسب با ویژگی‌های فردی متقاضی از اهداف اجرای این طرح است.

وی بابیان اینکه دوره‌های ویژه مدرسه تابستانه مهارت بین ۳۰ تا ۱۰۰ ساعت است، تشریح کرد: برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ - ۱۸سال این دوره تابستانه را داریم که برای گروه‌های سنی ۱۵ تا ۱۸ سال گواهینامه با کد استاندارد سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای صادر خواهد شد.

انصاری با اشاره به سامانه سام اذعان کرد: طرح تابستانه برای اولین سال برای دهک‌های ۱ تا ۵ درآمدی با همکاری دستگاه‌های دیگر امسال در حال اجرا است. سهم استان ۶۰۰ نفر بود که اکنون در سرجمع ۱۶۰۰ نفر در گروه‌های سنی و رشته‌های مختلف بخش دولتی - غیردولتی (فنی حرفی‌های آزاد)ثبت‌نام کرده‌اند.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآموزش فنی‌وحرفه‌ایمدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجانمهارت‌آموزی
sedayezanjannews.ir/nx10086


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»