کد خبر: 4166
1399/06/06 - 16:28


مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان:

33 درصد کارآموزان فنی‌وحرفه‌ای شاغل شدند

کارگاه تولید ماسک سودی برای فنی‌وحرفه‌ای نداشته و صرفاً برای خدمت به مردم و انجام وظیفه و از روی حس انسانیت در شرایط کرونایی راه‌اندازی شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان با اشاره به ورود 33 درصد کارآموزان فنی‌وحرفه‌ای به بازار کار به ارائه آموزش‌ها با رویکرد اشتغال پایدار تأکید کرد.

محمدرضا انصاری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته دولت در پاسخ به این سوال که چند درصد کارآموزان فنی‌وحرفه‌ای پس از کسب مهارت‌های لازم وارد بازار کار می‌شوند، اظهار کرد: با رهگیری اشتغال مهارت‌آموزان مشخص شد که 33 درصد آنان مستقیماً وار بازار کار شده و مابقی نیز به دنبال فراگیری سایر مهارت‌ها و غیره می‌روند.

وی با تأکید بر این‌که فنی‌وحرفه‌ای وظیفه مهارت‌آموزی به افراد جامعه داشته و حمایت از این مهارت‌آموزان برای ایجاد اشتغال پایدار نیز از وظایف دستگاه‌های حمایتی است، بیان کرد: به منظور تکمیل این چرخه با طرح پژوهشی انجام شده سامانه کارجو را راه‌اندازی کردیم تا بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین نیروهای متخصص خود دست‌رسی به بانک اطلاعاتی جامع کارجویان داشته باشند.

به گفته این مسئول از گذشته تا امسال فعالیت‌هایی نظیر تدوین سند توسعه اشتغال استان با هدف برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف بازار کار، آینده‌پژوهی، نقشه راه توسعه آموزش مهارتی در سطح استان با توجه به نیازها و ظرفیت‌های اشتغال استان و غیره انجام شده و با توجه به بررسی سند آمایش و طرح تکاپو و سایر اسناد با توجه به شرایط موجود ظرفیت شهرستان‌های مختلف و مشارکت ذی‌نفعان تعیین شده است.

ارائه آموزش‌های مهارتی به معلولان

وی در پاسخ به سوال صدای زنجان در مورد ارائه آموزشهای مهارتی به کارآموزان معلول این‌گونه عنوان کرد: در استانداردهای فنی و حرفه‌ای با توجه به ماهیت، شایستگی شغلی و جسمی افراد مهارت‌های لازم ارائه می‌شود از همین رو آموزش‌های مهارتی به افراد معلول و آسیب‌پذیر متناسب با شرایط جسمی و توانایی آن‌ها ارائه می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان به راه‌اندازی کارگاه‌های معرق، کاشی شکسته  و سفال برای معلولان، نابینایان و ناشنوایان در مرکز الزهرا فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و یادآور شد: از تمامی گروه‌ها و خیریه‌ها که در حوزه معلولان فعالیت دارند درخواست می‌کنیم هرگونه نیاز آموزشی معلولان تحت حمایت خود را به فنی و حرفه‌ای اعلام کنند تا با توجه به شرایط خاص جسمی آنان مهارتهای لازم را آموزش دهیم.

به‌زودی مراکز کانون خلاقیت در شهرستان‌های زنجان راه‌اندازی می‌شود

این مسئول در ادامه به راه‌اندازی مراکز کانون خلاقیت در شهرستان‌های زنجان اشاره کرد و گفت: این مراکز به صورت ارائه ایده از طرف افراد خلاق به صورت مشاغل استارتاپی با رویکرد کارآفرینی و مهارت بنیان به زودی در زنجان راه‌اندازی می‌شود.

به گفته انصاری یکی از برنامه‌های اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان این بود که مراکز خلاقیت و نوآوری را در کنار آموزش‌های مهارتی راه‌اندازی کند چرا که مهارت ارتباط مستقیم با خلاقیت و نوآوری داشته و افراد با فراگیری مهارت‌های مختلف، احساس اعتماد به نفس در خود می‌کنند.

وی با بیان این‌که از عوامل اصلی بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری و داشتن اعتماد به نفس است، خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای مهارت آموزی ایجاد شکوفایی، اعتماد به نفس و خلاقیت و نوآوری است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان یادآور شد: ایجاد کانون خلاقیت و نوآوری و جذب افراد نخبه و خلاق به کانون و مهارت آموزی آنان، در اصل شرایطی را فراهم می‌کند تا مهارت لازم را برای تجاری‌سازی ایده خود داشته باشد.  

این مسئول با اشاره به اینکه ویروس کرونا، بخش آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز تحت تأثیر قرار داده و خدمات آموزشی در آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی را به تعطیلی کشانده است، بیان کرد: در شرایط کنونی آموزشهای مهارتی به صورت مجازی و با استفاده از بستر اینترنت با تولید محتوا برای گروه‌های هدف انجام می‌شود.

فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان با یک سوم ظرفیت

انصاری با تأکید بر این‌که خوشبختانه تمامی آموزشگاه‌های خصوصی نیز تابع مصوبات ستاد کرونا در استان بودند و سلامتی خود و کاراموزانشان را در اولویت قرار دادند، تصریح کرد: در حال حاضر آموزشگاهای فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به این‌که برای جبران خسارت‌های وارده به این آموزشگاه‌ها، تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده است، بیان کرد: اکثر این آموزشگاه‌ها نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کردند و تعدادی از آن‌ها نیز تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

75 درصد آموزشگاه‌ها تسهیلات کرونا دریافت کردند

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان، با اشاره به ثبت نام 75 درصدی متقاضیان در سامانه مذکور دریافت تسهیلات کرونایی‌شان قطعی شده است، ادامه داد: 25 درصد متقاضیان نیز بعد از حل مشکلات‌شان تسهیلات لازم را دریافت می‌کنند.

انصاری با بیان این‌که آموزشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با شیوع کرونا ویروس متضرر شدند، تصریح کرد: تبدیل هنر به خلاقیت در زمان کرونا حائز اهمیت بوده است که دراین زمینه مراکز فنی‌وحرفه‌ای دارای نقش اساسی بودند.

وی با اشاره به این‌که این اداره کل از سال گذشته تاکنون، تدوین سند توسعه، اشتغال و مهارت آموزی با هدف برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های بازار کار، آینده‌پژوهی، نقشه توسعه راه آموزش‌های مهارتی در سطح استان با توجه به نیازها و ظرفیت‌های اشتغال استان، را انجام داده است.

راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک برای خدمت به مردم بود نه کسب سود مادی

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان در واکنش به برخی اظهارنظرها در مورد میزان درآمدزایی این اداره کل از کارگاه تولید ماسکی که با شیوع کرونا راه‌اندازی شد عنوان کرد که این اقدام هیچ سودی برای فنی‌وحرفه‌ای نداشته و این کار را صرفاً برای خدمت به مردم و نه برای دستیابی به سود بیشتر انجام داده است.

وی در پاسخ به سوال صدای زنجان در مورد برخی شنیده‌ها حاکی از میزان درآمدزایی فنی‌وحرفه‌ای از محل تولیدات کارگاه دوخت ماسک اظهار کرد: راه‌اندازی این کارگاه و تولیدات انجام شده در آن هیچ سودی برای فنی‌وحرفه‌ای نداشته و صرفاً برای خدمت به مردم و انجام وظیفه و از روی حس انسانیت در شرایط کرونایی این اقدام را انجام دادیم.

ماسک تولید شده را به قیمت 1170 تومان به تعاونی داروسازان می‌دهیم

انصاری خاطرنشان کرد: «بنده با علم به این‌که با راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک حاشیه‌های زیادی گریبان‌گیرم می‌شود این کار را انجام دادم و تا آخر هم ادامه می‌دهم هر کسی هر چیزی می‌خواهد بگوید این اظهارات مانع ادامه راه ما نمی‌شود چرا که این کار را صرفاً برای خدمت به مردم در شرایط سخت کرونایی انجام دادیم و آن را وظیفه شرعی خود می‌دانیم، بنده تمامی حواشی را به گردن می‌گیرم و تا آخر این کار هستم و هیچ ترسی هم ندارم.»

مدیرکل فنی‌و حرفه‌ای استان زنجان ضمن تشریح جزئیات هزینه‌های صرف شده برای تولید ماسک در کارگاه فنی و حرفه‌ای این‌گونه متذکر شد: در کارگاه فنی و حرفه‌ای با احتساب تمامی هزینه‌ها وقتی یک ماسک به قیمت هزار و 170 تومان به تعاونی داروسازان تحویل داده می‌شود چه سودی برای فنی و حرفه‌ای می‌تواند داشته باشد؟

وی بر این موضوع تأکید کرد که هر چند در کارگاه مذکور سود مادی برای ما حاصل نمی‌شود ولی در کنار ارائه آموزش و اخلاق حرفه‌ای تعداد زیادی از این کارآموزان که در کارگاه مشغول دوخت ماسک بودند به واحد تولیدی سرجین بافت ابهر معرفی شدند.

اشتغال‌زایی برای 140 نفر در کارگاه تولید ماسک فنی‌وحرفه‌ای

انصاری با بیان این‌که 30 هزار بسته بهداشتی به افراد بی‌بضاعت در طول شیوع کرونا تاکنون ارائه شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع کرونا که کارگاه تولید ماسک فنی و حرفه‌ای و هلال احمر شروع به کار کرد برای 140 نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

به گفته این مسئول در کارگاه تولید ماسک فنی‌وحرفه‌ای مراحل دوخت کش و استریل آن انجام شده و بدنه ماسک توسط شرکت‌های سرمایهگذار تولید می‌شود و در واقع فنی‌وحرفه‌ای تکمیل‌کننده چرخه تولید ماسک است.

وی با اشاره به این‌که این کارگاه در حال حاضر با توجه به مواد اولیه تأمین شده در نهایت ظرفیت اعلامی تولیدات خود را دارد، خاطرنشان کرد: ماسک‌های تولید شده به قیمت تمام شده در اختیار عموم مردم قرار داده می‌شود.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان زنجان با تأکید بر این‌که تاکنون ماسک‌های تولید شده در اختیار تعاونی داروسازان قرار می‌گرفت، تصریح کرد: در شرایط جدید تصمیم داریم تا تولیدات خود را به صورت مستقیم به شرکت‌ها ارائه کنیم.

تولید 5 و نیم میلیون ماسک توسط فنی و حرفه‌ای

وی با بیان این‌که ماسک‌‌های تولید شده در کارگاه‌ فنی و حرفه‌ای دارای بهترین شرایط استریل بوده و ماسک‌ها پیش درج نرمال برای روی آن‌ها از کارگاه خارج نمی‌شوند، بیان کرد: از ابتدا تاکنون میزان تولید ماسک در شهرستان زنجان 3 میلیون و خدابنده نیز 2.5 میلیون برآورد شده است.

این مسئول در مورد گلایه برخی کارکنان کارگاه مذکور مبنی بر عدم بیمه آنان از سوی فنی‌وحرفه‌ای گفت: افرادی که در این کارگاه فعالیت دارند به صورت آموزشی و در قالب مشاغل خانگی بوده و شرایط تحت پوشش قرار گرفتن بیمه را ندارند از طرفی در این کارگاه برای برای قشر ضعیف ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی شده به طوری که بخش قابل توجهی از آن‌ها به واحد تولیدی سرجین بافت ابهر معرفی شدند.

وی با تأکید بر این‌که از زمان شیوع کرونا ویروس در استان فنی و حرفه‌ای هر آنچه در حوزه دوخت و دوز در توان داشت برای تولید ماسک و اقلام دیگر ارائه کرد، افزود: بیشترین تولیدات در بخش ماسک بوده است.

انصاری به ارائه آموزش‌های مهارتی برای زندانیان، پادگان‌ها، مناطق محروم و حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: میزان آموزشهای فنی و حرفه‌ای از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده است چرا که به سبب شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ظرفیت کارگاه‌های آموزشی از 14 به 6 نفر رسیده و همین امر هزینه‌های زیادی را بر سازمان متحمل شده است.

الهام احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآموزش فنی‌وحرفه‌ای استان زنجانمحمدرضا انصاریتولید ماسک
sedayezanjannews.ir/nx4166


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»