کد خبر: 10112
1402/05/19 - 11:4


مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در نشست خبری؛

کاهش یک نمره‌ای معدل در استان؛ از نتایج واقعی شدن نمرات امتحانات نهایی است

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌‌خانی: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان اظهار کرد: با توجه به اینکه مسیر اجرا و تصحیح اوراق امتحانات نهایی طی این دو سال به شکل استاندارد درآمد، نمرات نسبت به سال‌های گذشته واقعی‌تر شد که این موضوع باعث شد در کل کشور حدود دو نمره (1.99) معدل کاهش یابد که این میزان در استان زنجان یک نمره افت داشت که نسبت به میانگین کشوری حدود ۳۰ درصد وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

پایگاه خبری صدای زنجان

نشست خبری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان چهارشنبه 18 مرداد 1402 به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد.وی در این نشست به سوا لاتی در مورد «امتحانات نهایی و درصد افت دانش‌آموزان زنجانی در این امتحانات»، «مشکلات حیطه رتبه‌بندی معلمان»، «شهریه‌های مدارس و نحوه به‌کارگیری معلمین در برخی از مدارس غیر‌انتفاعی»، «هزینه ثبت‌نام و کمک به مدرسه» پاسخ داد.

**واقعی شدن نمرات امتحانات نهایی باعث کاهش یک نمره‌ای معدل در استان شده است

«علی اسماعیلی» در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، با اشاره به تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور، اظهار کرد:  با توجه به تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور نیاز بود که نمرات امتحانات نهایی مورد وثوق و اعتنا باشد و برای اینکه خانواده‌ها یقین داشته باشد که نمرات مورد اعتماد عموم است، سبک امتحانات نهایی و تصحیح اوراق از سال قبل به شیوه جدیدی تغییریافته است.

وی با تأکید بر سلامت آزمون امتحانات نهایی، بیان کرد: تقلب و استفاده از وسیله‌های ارتباطی و اینکه سؤالات قبل از آزمون مسیر امن خود را طی کرده باشد، دغدغه بسیاری از افراد و مسئولان در آموزش‌وپرورش  بود که برای رفع این نگرانی‌ها در نوع انتقال سؤال به مراکز آزمون دگرگونی ایجاد شد.

این مسئول با اشاره به افزایش دقت در زمان‌بندی ورود به آزمون اطلاع‌رسانی،عنوان کرد: امتحانات نهایی برگزارشده در سال جاری در تاریخ ۱۷۰ ساله آموزش‌وپرورش یکی از استانداردترین آزمون‌ها و نمرات برای استناد بود.

اسماعیلی در مورد افت تحصیلی تصریح کرد: با توجه به اینکه مسیر اجرا و تصحیح اوراق  امتحانات نهایی طی این دو سال به شکل استاندارد درآمد، نمرات نسبت به سال‌های گذشته واقعی‌تر شد که این موضوع باعث شد در کل کشور حدود دو نمره (1.99) معدل کاهش یابد  که این میزان در استان زنجان یک نمره افت داشت که نسبت به میانگین کشوری حدود ۳۰ درصد وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

وی میزان قبولی دانش‌آموزان استان زنجان در امتحانات نهایی در سه رشته تحصیلی را ۷۰.۷۲ درصد برشمرد و گفت: میزان قبولی در کشور ۶۹.۴۲ بود و جایگاه رتبه‌ای استان در قبولی خرداد متفاوت شد که مرهون تلاش همکاران هستیم.

**برای سال جاری ۱۱۸ کلاس جدید با ۲۳ مدرسه را بهره‌برداری می‌کنیم

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در خصوص طرح مولدسازی یادآور شد: سال قبل ۱۷ ملک و امسال ۴ ملک را برای مولدسازی پیشنهاد دادیم که رقم آن ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین  محل هزینه کرد عایدات فروش طرح مولدسازی در امر مدرسه‌سازی تعیین‌شده است که برای سال جاری ۱۱۸ کلاس جدید با ۲۳ مدرسه را بهره‌برداری می‌کنیم

اسماعیلی بابیان اینکه بیش از ۴۲ همت (منبع مالی) در بحث رتبه‌بندی به بدنه آموزش‌وپرورش تزریق شد، اظهار کرد: آخر اسفند سال گذشته ما مشکلاتی داشتیم و اتفاقاتی افتاد. اما بلافاصله پس از اسفندماه این پول تزریق و به‌حساب معلمان واریز شد. طبیعی بود که کاری که برای اولین بار در سطح کشور در حال انجام است و بنا است تا معلمان را در 5 سطح دسته‌بندی کند ایراداتی داشته باشد.

وی بابیان اینکه دو استان زنجان و سمنان طرح رتبه‌بندی را به پایان رساندند، گفت: استانهایی بودند که حتی زیر 30 درصد این پروژه را در استان خود پیش نبرده بودند.ضمن اینکه در بحث ارزیابی رتبه‌ها در استان ارزیابان زنجانی به کار گرفته شد که پیش از آن  ایراداتی به این موضوع وارد بود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش به برنامه‌های تربیتی اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردهای امسال نگاه تربیتی در دل آموزش‌وپرورش است، البته در حوزه تربیت شاخص‌های کمی نداریم و در طول زمان اثربخشی خود را نشان می‌دهد. در طی تابستان امسال تعدادی از اردوگاه‌ها تجهیز و آماده‌‌سازی شدند تا برنامه‌های اردویی و تربیتی اتفاق بیفتد.

اسماعیلی بابیان اینکه  برای هر دانش‌آموز ۳۵۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم تا آموزش‌های فرهنگی و مهارتی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: از جهت مربیان تربیتی در مضیقه هستیم، ۵۰۰ نیروی تربیتی و ۴۰۰ مشاور داریم و با این تعداد نمی‌توانیم نیاز مربی پرورشی و مشاور را در همه مدارس پوشش دهیم.

وی با اشاره‌ به اینکه ۱۹۰ مربی پرورشی تخصصی داریم، خاطرنشان کرد: ۲۳۰ نفر نیرو نیاز داریم؛ چراکه برای هر ۸ نفر دانش‌آموزان یک ساعت مربی اختصاص یابد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه ۱۱ هزارتا ۲۰ هزار نفر در سطح کشور از طریق برگزاری آزمون جذب می‌شوند، عنوان کرد: از این تعداد سهمیه‌ای هم برای استان زنجان در نظر گرفته‌شده است. حدود ۵۰۰ نفر نیروی انسانی نیاز داریم که مربیان را تأمین کنیم.

**شهریه مدارس غیرانتفاعی ضابطه‌مند شده است                

وی افزود: وزارتخانه برای ضابطه‌مند کردن شهریه مدارس غیرانتفاعی شرایطی اعلام کرده و بعد از بارگزاری مستندات در آن سامانه، شهریه آن واحد اعلام می‌شود و  بر اساس بارگزاری مستندات مدیران مدرسه ،اطلاعات در سطح منطقه و شهرستان بررسی می‌شود و پس از تصویب شورای نظارت شهرستان به استان ارسال می گردد.

این مسئول با اشاره به اینکه پرینت شهریه باید در معرض دید مراجعان قرار گیرد،خاطرنشان کرد: شهریه مدارس مولفه‌هایی مثل مباحث آموزشی، فعالیت‌های مروری، مساحت آموزشگاه، تعداد دانش‌ آموزان، تحصیلات و توانمندی معلمان، تجهیزات آموزشی  دارد که شهریه هر مدرسه بر اساس این موضوع تعیین می‌شود.

وی افزود: ۱۲۳ مدرسه غیردولتی در استان وجود دارد که درمجموع ۱۸ هزار و ۶۷۰ دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل هستند که به تفکیک حدود ۸هزار و ۹۸۰ نفر دانش‌آموز دختر و ۹ هزار و۶۹۲ دانش‌آموز پسر مشغول تحصیل هستند. همچنین ۵۵ درصد مدارس غیرانتفاعی در مقطع ابتدایی و ۲۴ درصد  در متوسطه اول و ۲۱ درصد در متوسطه دوم فعال هستند.
اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآموزش و پرورش
sedayezanjannews.ir/nx10112


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»