کد خبر: 10124
1402/05/21 - 17:1


گزارش صدای زنجان از نشست مطالبه گری مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان

سازمان «نظام مهندسی» تنها ناظر استاندارد مسکن ملی

مدیر کل راه و شهرسازی زنجان اظهار کرد: تنها «نظام مهندسی» در مورد استاندارد بودن مسکن می‎تواند اظهارنظر کند و یا بر آن نظارت داشته باشد. استاندارد بودن و یا نبودن ساختمانی تابع ناظر نظام مهندسی است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی خانی:  مدیر کل راه و شهرسازی زنجان اظهار کرد: تنها «نظام مهندسی» در مورد استاندارد بودن مسکن میتواند اظهارنظر کند و یا بر آن نظارت داشته باشد. استاندارد بودن و یا نبودن ساختمانی تابع ناظر نظام مهندسی است. در حقیقت استاندارد ما در این زمینه را «نظام مهندسی»  مشخص می‌کند و ما باید در ساختمان‌‎سازی تابع قوانین نظام مهندسی باشیم.

جلسه مطالبه‌گری مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان از سلسله جلسات مسئولین پای میز مطالبه گری 21 مرداد ماه 1402 در سالن جلسات معاونت فرهنگی شهرداری ( کارخانه کبریت) برگزار شد .

 در این جلسه «اصغر اسماعیلی» به سوالاتی در زمینه «استاندارد بودن واحدهای نهضت مسکن و مصالح به کار رفته در این پروژؤه‌ها»، «دلیل تاخیر در تحویل پروژه‌ها و شائبه‌هایی در زمینه هزینه‌کرد پیمانکاران غیربومی به کار گرفته دراستان در پروژه‌های خارج از استان»، «میزان تسهیلات اختصاص یافته برای هرواحد از نهضت مسکن»، «قراردادهای مختص به نهضت مسکن ملی»، و «لزوم توجه به زیر‌ساخت‌های فرهنگی آموزشی و درمانی» پاسخ داد.

**استاندارد بودن و یا نبودن ساختمانی تابع ناظر نظام مهندسی است

«اسماعیلی»، مدیرکل راه وشهرسازی استان زنجان در ابتدا در پاسخ به سوالی در رابطه با «استاندارد بودن مسکن‌های ساخته شده در پروزه‌های نهضت ملی و  شائبه‌های مطرح شده توسط یکی از مسئولین سابق استانی»، اظهار کرد: تنها «نظام مهندسی» در مورد استاندارد بودن مسکن میتواند اظهارنظر کند و یا بر آن نظارت داشته باشد. استاندارد بودن و یا نبودن ساختمانی تابع ناظر نظام مهندسی است. در حقیقت استاندارد ما در این زمینه را «نظام مهندسی»  مشخص می‌کند و ما باید در ساختمان‌‎سازی تابع قوانین نظام مهندسی باشیم.

وی ادامه داد: اداره کل استاندارد تنها در بخشی از کار ساختمانی که شامل نصب آسانسور استاندارد در ساختمان‌ها است، ورود دارد و صلاحیت فنی این امر باید توسط استاندارد صورت بگیرد. منتهی در مورد «بتن» نیز استانداردها توسط نظام مهندسی باید تایید شود، یعنی مکان و یا شرکتی که بتن ساخته می‌شود باید قبل از اینکه بتن را تحویل ما بدهد، استانداردش را از اداره کل استاندارد گرفته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای پیشبرد پروژه‌ها از بتن آماده استفاده می‌کنیم که صلاحیت استانداردشان را دارند و داشتند. هر مجموعه ساخت بتن جدیدی هم که بخواهد به این موضوع ورود داشته باشد می رود و بچینگ و استاندارد خود را می‌گیرد و فرآیند خود را ادامه می‌دهد. ضمن اینکه برای همه پروژه‌هایمان که نزدیک 35 هزار مورد است ما نمونه آزمایشی توسط مهندسی خاک داشتیم.

**تمام پیمانکارانی که در استان حضور دارند بومی هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در زمینه «پیمانکاران فعال در استان و شائبه های هزینه کرد اعتبارات این پیمانکاران در پروژه‌های خارج از استان» ادامه داد: تمام پیمانکارانی که در استان حضور دارند بومی هستند. ضمن اینکه هیچ منافاتی هم ندارد که پیمانکاری از زنجان در شهر دیگری پروژه بگیرد. این طبیعت پروژه است و پیمانکار، اگر ظرفیت داشته باشد می‌تواند در هر شهری که می‌خواهد فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ پروژه‌‌ای پولش در اختیار پیمانکار قرار نمی‌گیرد که در شهر دیگری آن را هزینه کند. این پول در حساب اشخاص است و به نسبت مطالباتی که پیمانکار و سازنده ارائه می‌دهد؛ اداره کل راه و شهر سازی به بانک این صورت وضعیت را ارائه می‌دهد  و برحسب صورت وضعیت است که مطالبات پیمانکاران قابل پرداخت است.

اسماعیلی افزود: مردم در این زمینه باید آگاهی پیدا کنند که چنین موضوعی صحت ندارد و بنده به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی عنوان می‌کنم که چنین موضوعی حقیقت ندارد. اگر مستنداتی در این زمینه وجود دارد، ارائه شود. ما صورت وضعیت پیمانکار را تنها پرداخت می‌کنیم و به پیمانکار پولی پرداخت نمی‌کنیم تا در استان دیگر هزینه کند. پیمانکار نیز هزینه هایی دارد که باید آنها را پرداخت کند.

وی در مورد علت تاخیر پروژه‌ها افزود: تاخیرات در هر پروژه‌ای بررسی می‌شود که این تاخیرات یا مجاز هستند یا غیر مجاز! این موضوع در یک مجموعه کارشناسی خارج از اداره راه و شهرسازی بررسی می‌شود، و در مورد تاخیرات نظر می‌دهد، اگر خسارتی بود، لحاظ می‌شود و اعتبار به پروژه برمی‌گردد اما اگر تاخیرات مجاز بود نیز داخل تاخیرات مجاز لحاظ می‌گردد.

**سرانه‌های عمومی در پروژه های جدید لحاظ می‌شوند

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه لزوم توجه به سرانه‌های فرهنگی و ورزشی و درمانی در پروژه‌های در حال ساخت نیز اظهار کرد: در پروژه‌های جدید کاربری‌های فرهنگی، ورزشی و حتی فضای سبز را لحاظ کرده‌ایم و در هر نقطه‌ای از شهر که  در حال توسعه است، برابر ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری ما ورود کرده و این سرانه های عمومی را مد نظر داریم. قطعا ساخت این سرانه‌های عمومی مسئله بسیار مهمی است و باید در کنار ساخت‌و سازهایی که در سطح شهر صورت می‌گیرد این بحث‌ها هم توجه شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: این موضوعات نیز نیازمند اعتبارات مختص به خود هستند و ما در وهله اول به جهت اینکه بخش اعظمی که در این شهرک‌ها ساکن می‌شوند، بحث سرانه‌های آموزشی را مدنظر داریم که در این زمینه در سایت غرب و شرق سه مدرسه را شروع کرده‌ایم و درصد پیشرفت فیزیکی حدود 40 درصد است که در ادامه کار نیاز است سرانه های آموزشی را لحاظ کنیم.

اسماعیلی افزود: سایر کاربری‌ها هم مورد توجه راه و شهرسازی است به طوری که  در بخش ورزشی و درمانی مشارکت داریم و نیازی نیست دولت در این زمینه ورود کند و زمین مورد نیاز این مصارف را در نظر گرفته‌ایم و هر کسی که بخواهد می‌تواند به صورت حقیقی و یا حقوقی در این زمینه ورود کند.

**زمانی که پروژه به 70 درصد رسید قرارداد مابین سازنده و متقاضی انعقاد می‌شود

این مسئول در مورد قراردادهای نهضت مسکن ملی، افزود: به طور کلی این اداره کل برای پروژه های نهضت مسکن ملی دو نوع قرارداد دارد، یکی با سازنده که اداره کل راه وشهرسازی تفاهمنامه‌ای را با پیمانکاران می‌بندد و دروهله بعدی اگر پروژه 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد بر اساس اعلام راه و شهرسازی متقاضیان و سازنده با هم قراردادی را می‌بندند که سازنده موظف به اجرایی کردن تعهدات خود است و متقاضیان هم در زمینه تامین آورده مسئول هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه پروژه‌های نهضت ملی مسکن پروژه‌های حمایتی دولت هستند و دولت خود به صورت مستقیم در بخش ساخت ورود نکرده است، اظهار کرد: دو خط اعتباری در پروژه‌های نهضت مسکن  در نظر گرفته شده است که یکی آورده متقاضیان و دیگری تسهیلات بانکی است.

وی افزود: متقاضی در ابتدا آورده خود را پرداخت می‌کند و تا یک درصدی که پروژه پیش رفت بانک برحسب میزان درصد پیشرفت پروژه میزان درصد تسهیلات را در اختیار واحد قرار می‌دهد و به همین شکل این واحد ادامه ساخت پیدا میکند و رشد فیزیکی ادامه می‌یابد.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص افزایش مبلغ تسهیلات مسکن ملی نیز اذعان کرد: قبلا تسهیلات مسکن 350میلیون تومان برای هر واحد در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر این رقم 200 میلیون تومان افزایش یافته و به عنوان متمم، وام 350 میلیون افزوده شده که مصوبه شورای عالی مسکن، پول و اعتبار هم در این راستا اخذ شده اما بخش بسیار کوچکی برای استان ابلاغ بانکی انجام شده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در حدود 7هزار واحد شامل افزایش وام خواهد شد تصریح کرد: این رقم برای پروژه‌هایی قابل پرداخت خواهد بود که در حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

وی در خصوص ارسال پیامک تکمیل آورده برای متقاضیان مسکن ملی m2 به مبلغ 600 میلیون تومان تا پایان ماه جاری گفت: متقاضیان از ابتدای آغاز پروژه واریزی‌هایی داشته‌اند و عده‌ای 300و برخی 350 میلیون تومان واریز کرده‌اند

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان بیان کرد: قیمت تمام شده منهای 550میلیون تومان وام منهای عدد واریزی از ابتدا تاکنون؛ باقی‌مانده باید توسط متقاضی تکمیل وجه شود تا واحد در اختیار متقاضی قرار گیرد که این رقم معادل با 250 یا 300میلیون خواهد بود.

**قیمت زمین متناسب با کارشناسی روز زمان آغاز پروژه دریافت خواهد شد

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری بیان کرد: زمین‌های مسکن‌های ملی غرب زنجان به صورت رایگان در اختیار متقاضیان و به صورت 99ساله قرار می‌گیرد و پول زمین از متقاضی دریافت نمی‌شود اما قیمت زمین در مسکن‌های ملی شرق نیز به صورت اقساطی و پنج‌ساله دریافت می‌شود، بنابراین قیمت زمین متناسب با کارشناسی روز زمان آغاز پروژه دریافت خواهد شد.

همچنین «حبیب الله افشاریان» کارگزار پروژه غرب زنجان ( مسکن ملی)، در مورد استاندارد مصالح به کار رفته در این پروژه‌ها نیز اظهار کرد: تمام مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شود، از جمله میل‌گرد، بتن، شن، ماسه، کاشی، سرامیک، لوله و غیره همه استاندارد دارد و علاوه بر آن ما برخی از مصالحمان نیز علاوه  بر محدودیتی که در زمینه استاندارد گذاشته شده است، نظارت  مرکز تحقیقات ساختمان را نیز اضافه بر آن دارد؛ یعنی یک گام بیشتر در این زمینه ملاحظات وجود دارد. در مورد بتن  نیز باید اذعان داشت که بتن یک محصولی هست که تولید می‌شود و باید لحظه به لحظه رصد شود و صرف داشتن علامت استاندارد نمی‌توان گفت که این محصول استاندارد است. 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمسکن ملیمطالبه گری
sedayezanjannews.ir/nx10124


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»