کد خبر: 10133
1402/05/22 - 15:42


رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان مطرح کرد؛

بلاتکلیفی صادرکنندگان سرب و روی زنجان با بخشنامه عوارض صادراتی

صادرکننده نباید جورکش سیستم باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: صدور بخشنامه جدید مربوط به عوارض صادراتی، منجر به بلاتکلیفی فعالان عرصه مواد معدنی، فولاد، سرب و روی شده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به نقش سرب و روی در حوزه صادرات استان زنجان گفت: نباید برای کالاهایی که «محصول» محسوب می‌شوند و اساسا خام و نیمه خام نیستند نظیر شمش روی، عوارضی در نظر گرفته شود.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در نشست مطبوعاتی (یکشنبه 22 مردادماه 1402) با اشاره به چالش‌های صادرکنندگان و فعالان حوزه تجارت خارجی عنوان کرد: در سالی که گذشت در حوزه تجارت خارجی وضعیت نسبتا چالشی را شاهد بودیم، هر چند برخی موانع نسبت به سنوات قبل تا حدودی مرتفع شده بودند که جای تشکر و قدردانی از دولت و مسئولان امر دارد.

وی با تاکید بر لزوم تقویت حوزه صادرات ادامه داد: هر چند برخی مشکلات در این حوزه وجود دارد که البته کشوری است و مختص استان زنجان نیست، اما معتقدیم با برنامه‌ریزی باید به تقویت بخش صادرات بپردازیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به صدور ابلاغیه اخیر مبنی بر دریافت عوارض نیم تا 2 درصدی از صادرکنندگان عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ ، صادرکنندگان مکلف شده‌اند در حوزه محصولات معدنی خام و نیمه خام باید عوارض صادراتی پرداخته شود. این میزان قبلا نیم درصد بود و صادرکنندگان هم با پرداخت آن عوارض خود را قطعی کرده بودند که بعد از این ابلاغیه در هفته های قبل، باید صادرکنندگان نسبت به پرداخت عوارض ۲ درصدی اقدام کنند.

رنگ‌رونا اضافه کرد: بهتر بود این عوارض در ابتدای سال وضع و اعلام می‌شد تا صادرکننده تکلیف خود را می‌دانست نه اینکه بعد از گذشت چند ماه، چنین بخشنامه‌هایی صادر شود. در حال حاضر استقرار و فعالیت 36 واحد صادراتی در حوزه سرب و روی در زنجان به ثبت رسیده که با بخشنامه اخیر بلاتکلیف مانده‌اند. ما معتقدیم نباید برای کالاهایی که «محصول» محسوب می‌شوند و اساسا خام و نیمه خام نیستند نظیر شمش روی، عوارضی در نظر گرفته شود.

برنامه‌ریزی برای حضور صادرکنندگان زنجانی به بازار مصرف هندوستان

وی با اشاره به صادرات کالا به ارزش 570 میلیون دلار از محل گمرک زنجان در سال 1401 و ثبت صادرات حدود 130 میلیون دلار در 4 ماهه سال 1402 تصریح کرد: عمده کالاهای صادره شامل شمش روی، سرب، مفتول مسی، ترانسفورماتور، پلیمر مهندسی و محصولات معدنی بوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه مقصد محصولات تولیدی از مبدا زنجان  بیش از 40 کشور بوده است، ابراز کرد: کشورهای ترکیه، عراق، روسیه، آذربایجان، چین، قطر و هندوستان از عمده مقصدهای کالاهای صادراتی بوده است. 

وی از برنامه‌ریزی برای حضور صادرکنندگان زنجانی به بازار مصرف کشورهای خارجی هدف به ویژه هندوستان خبر داد و گفت: با توجه به جمعیت یک میلیارد و 200 میلیون نفری هندوستان  که البته ظرفیت مطلوبی محسوب می‌شود، هدف‌گذاری‌های لازم صورت گرفته و مقرر شده تا اعزام هیئت تجاری در دستور کار باشد.

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به عمده اقلام صادراتی به هند نظیر شمش روی و شمش سرب ادامه داد: در نظر داریم تا سیب درختی تولیدی در استان زنجان را به اقلام صادراتی به مقصد هندوستان اضافه کنیم.

پیامدهای ارزِ چند نرخی

سیستم چند نرخی ارز، پیامدهای نامطلوبی در تخصیص منابع اقتصادی یک کشور دارد. با توجه به اظهارات «رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان» چنین به نظر می‌رسد که؛ به‌کارگیری این سیستم، باعث ایجاد تفاوت میان قیمت نسبی کالاها در داخل کشور با قیمت‌های نسبی بین‌المللی می‌گردد که این خود اختلال‌هایی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی در زمینه‌ی تولید، مصرف و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند و در نهایت به ‌تخصیص ناکارآمد منابع و کاهش بهره‌وری می‌انجامد. نظام‌های چند نرخی ارز، زمینه‌ساز تخصیص منابع به سود رانت‌جویی‌های ناشی از تفاوت نرخ‌های ارز است. تحت این شرایط بخش قابل ملاحظه‌ای از توان جامعه، به جای آنکه صرف تلاش برای تولید و نوآوری شود، صرف استفاده از رانت‌های حاصل از تفاوت قیمت ارزهای متفاوت می‌گردد.

مهدی رنگ رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در این خصوص گفت: چرا باید «صادرکننده» در سیستم تولید و تجارت، جورکش باشد. باید ارز تک نرخی شود چرا که برخلاف تصورات، اصلا سود سرشار به صادرکننده نمی‌رسد وصادرکننده نباید در این سیستم جورکش باشد.

لزوم حمایت از طرح‌های جدیدِ بومی فرش در زنجان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود «فرش» را هنر آمیخته با صنعت دانست و با توجه به قدمت این کالا در استان زنجان و تولید فرش‌های نفیس و ارزشمندی نظیر بیدگینه و قلتوق، خواستار حمایت مسئولان و متولیان ذیربط از این هنر و طرح‌های بومیِ به روز و جدید در زنجان شد.

رنگ‌رونا با بیان اینکه تخصص زنجان تولید فرش و فرشبافی است، اضافه کرد: با توجه به رجشمار و بافت ریز در فرش بیدگینه زنجان، این کالا با فرش ابریشم برابری می‌کند. طرح قلتوق نیز به صورت سینه به سینه به نسل‌ها رسیده و پیشنهاد می‌شود با الهام با طرح سنتی و تلفیق آن با طرح‌های جدید از هنرهای بومی زنجان حمایت شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به مشکلات فرشبافان و فعالان حوزه فرش در بیمه حمایتی، فروش و غیره تصریح کرد: ضروری است برنامه‌ریزی برای حمایت از این «هنرصنعت» در دستور کار باشد.

 


صدای زنجانرئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجانبخشنامه عوارض صادراتیصادرکنندگان
sedayezanjannews.ir/nx10133


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»