کد خبر: 10188
1402/05/30 - 16:19


گزارش صدای زنجان از نشست خبری مشترک شهردار و فرمانده انتظامی استان

گله شهردار از اختیارات محدود

سردار طراقیه : اکنون در میانه یک جنگ رسانه‌ای تمام‌عیار هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میر عیسی خانی: شهردار زنجان در نشست مشترک خود با فرمانده انتظامی استان زنجان از اختیارات محدود شهرداری‌ها گله کرد و گفت: یک مشکل کشوری که شهرداری‌های با آن روبه‌رو هستند این است که شهرها مدیر ندارد چراکه مدیر یک شهر باید تمام اختیارات یک شهر را در دست داشته باشد تا مطابق با ملزومات بتوانند عمل کند.

نشست خبری مشترک فرماندهی انتظامی استان و شهردار زنجان، دوشنبه 30 مردادماه 1402 در تالار  کوثر برگزار شد و در این نشست« علیرضا فیروز فر» شهردار زنجان و« محمد طراقیه» فرمانده انتظامی استان زنجان به سؤالات برخی  خبرنگاران پاسخ دادند.

**«نیروی انتظامی» از مردم و برای مردم است

سردار «محمد طراقیه»، فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به اینکه همواره در مأموریت‌ها و جاده‌ها و در موقعیت‌های مختلف خبرنگاران حضور دارند، اظهار کرد: خبرنگاران در جهاد تبیین مشارکت دارند و اقدامات صورت گرفته در سطح استان را به تصویر می‌کشند.

وی ادامه داد: اکنون در میانه یک جنگ رسانه‌ای تمام‌عیار هستیم و دشمن در تمام ابعاد جنگ را به راه انداخته است. از همین رو باید در این زمینه هوشیارانه و هنرمندانه عمل کنیم.

به گفته این مسئول، دشمن برخی از اقدامات نیروی انسانی نیروی انتظامی را که در مقابل جرائم خشن صورت گرفته است و جزو وظیفه فراجا است؛ را به‌عنوان نقض حقوق بشری عنوان می‌کند و اقدامات همکاران ما را جور دیگری نشان می‌دهد که خبرنگاران می‌توانند جلوی هجمه‌های واردشده را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها می‌توانند در میان مردم امید بیافرینند، اظهار کرد: دشمن به دنبال این است که امید را از مردم را بگیرد و ارزش‌های ما را پایمال کنند و خبرنگاران در این زمینه می‌توانند مدافع ارزش‌های راستین باشند.

این مسئول بابیان اینکه  ما در روزهای گذشته عزیزانی را فدای نظم و امنیت کشور کردیم،گفت: اعتقاد داریم نیروی انتظامی از مردم و برای مردم هستیم. ضمن اینکه امنیت محصول جمعی است و همه افراد در تولید امنیت نقش مؤثری دارند.

طراقیه افزود: اجازه نخواهیم داد دشمنان امنیت کشور را به خطر بیندازند. رسانه‌ها و مطبوعات در القای این امنیت به مردم یاری‌رسان ما هستند.

**امسال به موضوع توسعه پارک‌ها ورود خوبی داشتیم

در ادامه «علیرضا فیروز فر»، شهردار زنجان با اشاره به اینکه حجم  بالای مطالبات مردمی در خدمات محلی، اظهار کرد:  با توجه به حجم  بالای مطالبات مردمی در خدمات محلی شهرداری تلاش کرد خدماتی که در کوچه و پس‌کوچه‌ها نیاز بود و مردم مطالبه داشتند را جوابگو باشد و در این جهت  با تجمیع پروژه‌های خرد با پیمانکاران وارد مذاکره شد.

وی درباره به‌کارگیری مشاوران در پروژه‌های شهری اظهار کرد: تلاش شده در این دوره از مدیریت شهری، از مشاورین در برنامه‌ها و پروژه‌های شهری استفاده کنیم تا رصد و نظارت بر کارهای شهرداری بر عهده مشاورین باشد و با این کار یک‌لایه قوی به لایه‌های نظارتی شهرداری اضافه شود.

«فیروز فر»، با اشاره به اینکه امسال به دنبال توسعه پارک‌ها و فضای سبز شهری هستیم، اظهار کرد: سال گذشته ایجاد پارک‌های «کاج» و «رز» و «زیتون» و «فضای سبز پشت زندان مرکزی» و گذرهای «اشراق» و «ملت» را داشتیم و برای امسال نیز پارک‌های «شهرآرا»، «صدرا»، «پارک فجر۵ »، «پارک پونه در الهیه»، «پارک شاهد در سرجنگلداری»، «فضای سبز ورودی شهر» و «پارک طلوع در گلشهر کاظمیه» برخی از پروژه‌های مربوط به توسعه فضای شهری است.

وی افزود: کار بزرگ دیگری که درزمینهٔ توسعه فضای سبز صورت گرفته است، مکانیزاسیون سیستم‌های آبیاری فضای سبز شهری بود که پیش از این شاید کمتر از ده درصد مکانیزه بودند که با ورود شهرداری به این حوزه بالغ‌بر ۵۰ درصد مکانیزه شدند و امید است  تا پایان سال به 100درصد برسد.

** 4کانال باید در سطح زنجان زده شود تا مشکلات سیلاب برطرف شود

این مسئول درزمینهٔ آب‌گرفتگی‌های اخیر سطح شهر، اظهار کرد: شهر زنجان تاکنون چنین باران‌هایی را به خود ندیده است و طبق نظر متخصصان بارش باران با این حجم بافاصله ۴۰ روز در استان نادر بوده است. با این‌وجود این بارندگی‌ها بخشی از مشکلات شهری ما را نشان داد.

وی در این زمینه ادامه داد: بارندگی‌های اخیر گواه سیستم زهکشی معیوب شهر زنجان بود. پیش‌ازاین نقاطی در سطح شهر شناسایی‌شده بود و شهرداری در تلاش برای حل مشکلات این نقاط بود. ۷۰ نقطه دیگر مجدداً پس از وقوع این بارش‌ها شناسایی شد که در جهت ساماندهی آن‌ها اقدام خواهد شد. ضمن اینکه برحسب نظرات کارشناسی۴ کانال بزرگ در سطح شهر لازم است تا مشکلات مربوط به دفع سیلاب (نه آب‌گرفتگی) در سطح شهر برطرف شود. گفتنی است که از بارندگی دوم  شهرداری در این زمینه شروع به کارکرده است.

**زنجان به‌عنوان یکی از دوازده شهر کشور درزمینهٔ جداسازی پسماند است

به گفته فیروز فر؛ شهر زنجان به‌عنوان یکی از دوازده شهر کشور درزمینهٔ جداسازی پسماند است که پسماند شهری را از مرکز جداسازی می‌کند. اکنون اپلیکشین «به‌روب» در تلفن همراه قابل نصب است و شهروندان با نصب این اپلیکشین می‌توانند در‌خواست تحویل زباله‌ها بدهند تا زباله‌ها توسط نزدیک‌ترین ماشین تحویل زباله از درب منزل جمع‌آوری و وزن شوند و بر اساس وزن مبلغی درازای  آن دریافت کنند.

شهردارزنجان با اشاره به برطرف شدن بخشی از مشکل مالکیتی سایت کارگاهی، افزود: این سایت کارگاهی محل مناقشه بین شهرداری و افرادی بود که قطعاتی در این کارگاه داشتند که خوشبختانه با ورود سازمان ثبت‌اسناد مشکل آن حل شد و سند این سایت به اسم شهرداری زده شد.

**در هفته دولت 4 بازارچه محلی کلنگ زنی خواهد شد

وی با اشاره به اینکه در حوزه تنظیم بازار ورود کرده‌ایم، اظهار کرد: اکنون ۱۰ نقطه برای ایجاد بازارچه‌های محلی در سطح شهر شناسایی‌شده است که ۴ نقطه آن پروسه طراحی را پشت سر گذاشته است. قراردادها بسته‌شده و این پروژه‌ها در هفته دولت کلنگ زده‌ خواهد شد که این موضوع یک تحول بزرگ در عرضه مستقیم کالا خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین محل موقت برای عرضه مستقیم کالا توسط باغداران تدارک دیده‌شده که هم زحمت باغداران هدر نمی‌رود و هم همشهریان باقیمت مناسب به کالاها دسترسی می‌یابند.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه امسال نهضت آسفالت به قوت خود ادامه دارد و  بالغ ۵۰ هزار تن آسفالت، در سطح شهر آسفالت ریزی شده است، افزود: همچنین کف‌سازی بازار پایین در حال اتمام هست، مطالبه‌ای که بیش از 40 سال است درخواست مردم بوده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات پروژه شهیدان کریمی حل‌شده است، گفت: متاسفانه ‌در این پروژه درزمینه تجهیز کارگاهی دچار مشکل بودیم که این مشکلات حل شد و قولی که امروز از پیمانکار گرفتیم این بود که تا یک ماه دیگر پروژه حالت اجرایی بگیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه مطالعات ترافیکی مرکز شهر انجام شد و با نظر شورا به این موضوع ورود خواهیم کرد، گفت: همچنین درزمینهٔ تجهیز ناوگان عمومی هستیم .بخش جدیدی از اتوبوس‌ها وارد چرخه ناوگان عمومی شدند. همچنین مشکل مینی‌بوس‌ها در گمرک حل شد و به‌زودی با تحویل این مینی‌بوس‌ها شاهد ورود این مینی‌بوس‌ها در سطح شهر خواهیم بود.

وی بابیان اینکه مطالعات طرح تفصیلی استان انجام‌شده است و ۲۲ مصوبه محوری از ۵۰ مصوبه آن ابلاغ‌شده، گفت: پروژه شمالی سبزه‌میدان در حال انجام است و مشکل خاصی درزمینهٔ اجرای آن وجود ندارد.

**اختیارات شهرداری‌ها باید افزایش یابد

شهردار زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از مردم در شهرها شهرنشین هستند، عنوان کرد: یک مشکل کشوری که شهرداری‌های با آن روبه‌رو هستند این است که شهرها مدیر ندارند چراکه مدیر یک شهر باید تمام اختیارات یک شهر را در دست داشته باشد تا مطابق با ملزومات بتوانند عمل کند.

وی ادامه داد: مشکلات محیط‌زیست شهری، آلودگی هوا، مدیریت ترافیک و آسیب‌های اجتماعی در شهرها متولی ندارد و رئیس‌جمهور و نمایندگان باید به سمت این امر حرکت کنند که  شهرداری‌ها اختیارات بیشتری را به دست بیاورند. با این اختیارات شهرداری‌ها نمی‌توانند مدیر شهر باشند و برخی از این موضوعات به مردم آسیب می‌رساند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهرداری هافراجا
sedayezanjannews.ir/nx10188


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»