کد خبر: 10192
1402/05/31 - 10:55


صدای زنجان ادعای مسئولان درباره سرمایه‌گذاری در شهرداری‌های استان زنجان را بررسی میکند

پُزعالی!

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری: شناسایی 57 پروژه دارای قابلیت سرمایه‌گذاری در استان با اعتبار ۲۷ هزار میلیارد تومان

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان از سرمایه‌گذاری شهرداری‌های استان زنجان در ۱۳ پروژه  شهری، خبرداده و عنوان کرده بزرگترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ زنجان، پروژه‌های سرمایه‌گذاری «مهدوی»، «ارک» و «بازارچه گلشهر» است. گفتنی است سرمایه‌گذاری در دو پروژه «مهدوی» و «ارک» مربوط به سال‌های 95 بوده که هر دو این پروژه‌ها بنا بوده در سال 99 به بهره‌برداری برسند که به دلیل مشکلات حقوقی و مالی به مرحله بهره برداری نرسیدند.

نمره قبولی شورا و شهرداری در بحث سرمایه‌گذاری؟

19 مرداد ماه 1402، «سعید خلجی»، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان در دوره آشنایی با کلیات روش‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری که به میزبانی جهاددانشگاهی زنجان برگزار شده بود، با یادآوری اینکه استان زنجان دارای ۲۱ شهرداری و ۱۱۳ عضو شورای اسلامی شهر است، اظهار کرده بود : شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرهای استان نگاه ویژه‌ای به مقوله سرمایه‌گذاری دارند.

وی بودجه فصلی سال گذشته شهرداری‌های استان زنجان را ۲هزار و۳۸۰ میلیارد تومان عنوان کرده و یادآور شده بود که این بودجه امسال به ۴هزار میلیارد تومان رسیده است که این موضوع به زعم وی حاکی از نگاه متفاوت شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرهای استان به مقوله توسعه شهری است.

این مسئول با بیان اینکه شهرداری‌های استان توانسته است نمره قبولی را در بحث سرمایه‌گذاری کسب کند، گفته بود :هم‌اکنون ۱۳ پروژه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌های استان زنجان در حال اجرا بوده و برای این تعداد پروژه ۷۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است، با این وجود مشکلات حقوقی دغدغه زیادی را در این حوزه به وجود آورده است.

هزینه به روز شده این پروژه‌ها در حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان است

صدای زنجان برای بررسی 13 پروژه اعلام شده توسط این مسئول و میزان پیشرفت و هزینه صورت گرفته در راستای پیشرفت آن‌ها با مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری زنجان تماس گرفت که این مسئول در گفت‌وگو با صدای زنجان با ذکر اسامی بخش اعظمی از این 13 پروژه عنوان کرد: هزینه به روز شده این پروژه‌ها در حدود 2 هزار و 800 میلیارد تومان است و اعتبار 780 میلیارد تومان اعلام شده، اعتبار هزینه شده در سال‌های گذشته است.

درصد پیشرفت دو مورد از 3 مورد پروژه سرمایه گذاری در سطح شهرداری زنجان بیش از 92 درصد است

«خلجی» با اشاره به اینکه این 13 پروژه در سطح شهرداری‌ها و شوراهای استان در حال انجام است، اظهار کرد: بزرگترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ زنجان، پروژه‌های سرمایه‌گذاری «مهدوی»، «ارک» و «بازارچه گلشهر» است که این موارد تنها 3 مورد از 13 مورد ذکر شده، است.

وی با اشاره به درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها، ادامه داد: دو مورد از این پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی بالایی دارند که پروژه سرمایه‌گذاری «مهدوی» بیش از 92 درصد، پروژه «ارک» حدود 93 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشرفت فیزیکی پروژه سرمایه گذاری بازارچه گلشهر نیز بیش از 30 درصد است.

4 پروژه سرمایه گذاری شده در سطح ابهر

مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری زنجان خاطرنشان کرد: در سطح شهر ابهر نیز اکنون 4 پروژه در حال اجرا است که پروژه سرمایه‌گذاری «ارغوان»، «پردیس سینمایی شهر ابهر»، «استخر شنا» و احیای «پارک ابهر» از مواردی است که در سطح ابهر در حال اجرا است.

به گفته خلجی، در دیگر شهرهای استان پروژ‌ه‌های سرمایه‌گذاری در حال اجرا است که برخی از آنها عبارتند از «پروژه سرمایه‌گذاری مهمانسرا و واحدهای اقامتی» و پروژه سرمایه‌گذاری «شاه‌بلاغی» در شهر سلطانیه و «احداث واحدهای تجاری و خدماتی» در سطح شهرستان گرماب از دیگر پروژه‌هایی است که در سطح شهرداری‌های استان در حال انجام است.

4 مورد از 13 پروژه‌ سرمایه گذاری شهرداریهای استان طی امسال به بهره برداری می‌رسد

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است که این پروژه‌ها طی امسال و سال آینده به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: تمام تلاش شهرداری‌ها و شوراهای شهر بر این است که در سطح استان 4 مورد از این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم. امیدواریم در شهر زنجان پروژه «مهدوی» و «ارک» را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل امورشهری و شوراهای استانداری زنجان زمان شروع این پروژه‌ها راسال‌های 1396 تا 1400 اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها از جمله پروژه‌هایی بود که چندین سال راکد باقی مانده بودند. ضمن اینکه تلاش شده است تا طی سال جاری و آینده این پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری برسند.

عمده مشکلات مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری‌ شهرداری‌ها، مسائل حقوقی است

خلجی با یادآوری اینکه چند پروژه به خاطر مسائل حقوقی در شهرهای استان زنجان متوقف شده است، اظهار کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته، شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای استان بوده که به واسطه این اقدام تا به امروز ۵۷ پروژه دارای قابلیت سرمایه‌گذاری در استان شناسایی و مقرر شده است برای این تعداد پروژه ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه معتقدیم هنوز به اهداف تعیین شده در زمینه سرمایه‌گذاری دست نیافته‌ایم، اظهار کرد: بدون شک با بررسی مشکلات به این نتیجه می‌رسیم که اکثر دغدغه‌ها در این حوزه به ساختار خود سرمایه‌گذار بازمی‌گردد.

این مسئول با تاکید بر اینکه هر پروژه‌ای که پایه کارشناسانه نداشته باشد، در مرحله اجرا به مشکل برخورد خواهد کرد، خاطرنشان کرد: نباید بدون انجام کار کارشناسی نسبت به اجرای پروژه‌ها اقدام کرد؛ چرا که اگر این پروژه‌ها در مرحله اول با مشکل برخورد نکند، در ادامه با مشکلات عدیده مواجه خواهد شد.

بیش از 70 درصد اعتبارات تخصیص یافته در این زمینه مربوط به دو پروژه «مهدوی» و «ارک» است

به گفته خلجی، دو پروژه «مهدوی» و «ارک» بیش از 70 درصد میزان اعتبار 780 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، پروژه تجاری- تفریحی «مهدوی» واقع در شهرک کارمندان زنجان ۲۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ کلنگ‌زنی و قرار بود عملیات آن در سال ۱۳۹۹ تکمیل و مورد استفاده قرار گیرد.این پروژه مشارکتی بوده و سهم شهرداری در آن، ۲۵ درصد و سهم سرمایه‌گذار ۷۵ درصد اعلام شده است.

**عدم شفافیت برخی از قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری عامل اختلاف بین سرمایه‌گذار و شهرداری

«کمال انصاری»، سرمایه‌گذار پروژه تجاری مهدوی زنجان در تاریخ 24 اسفند 1401 در گفت و گو با صدای زنجان از طولانی شدن روند ساخت پروژه گلایه‌مند بود و «مشکلات قراردادی» ناشی از «مدیریت استان» را عامل مهم در کُندی پروژه دانسته و عنوان کرده بود که وقتی آقای رحمتی، معاون عمرانی اسبق استاندار زنجان در زنجان حضور داشتند برای به نتیجه رسیدن پروژه تلاش‌های مؤثری کرده و در پی آن نیز شهرداران مختلفی که در راس کار حضور داشتند، همکاری کردند اما با رفتن ایشان از استانداری زنجان پروژه دچار مشکل شد البته با به روی کار آمدن استاندار فعلی، آقای افشارچی و دغدغه ایشان، امیدوار به رفع مسائل پیش رو هستیم.

این سرمایه‌گذار با اشاره به اینکه موضوع پست برق در پروژه، ۲ سال به طول انجامید، از عدم همکاری شایسته مسئولان شهری انتقاد کرده واظهار کرد: من در شهرهای مختلف کشور سرمایه‌گذاری می‌کنم، تبریزی‌ها من را به خاطر سرمایه‌ام که شده، دوست دارند اما به عنوان یک زنجانی، زنجانی‌ها من را نه به خاطر بومی بودن بلکه به خاطر سرمایه‌ام هم دوست ندارند! پروژه ۱۰ طبقه تجاری- تفریحی مهدوی در نوع خود بی‌نظیر بوده و جزو پروژه‌های شاخص محسوب می‌شود، این پروژه در صورت تکمیل بیش از اینکه به نفع من به عنوان سرمایه‌گذار باشد به نفع زنجان است با این وجود شاهد سنگ‌اندازی شهرداری زنجان هستیم!

انصاری با بیان اینکه در این پروژه سهم سرمایه‌گذار ۷۵ درصد و سهم شهرداری ۲۵ درصد است، ادامه داد: شهرداری در این پروژه شریک من است و من با گفتن مشکلات این پروژه و عوامل تاثیرگذار در این مسائل ابایی ندارم. پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قرار بود ارگان‌های مربوطه مشکلات را حل کنند و ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۱ پروژه افتتاح شود اما این نیز محقق نشد.

این سرمایه‌گذار با بیان اینکه تا به امروز در پروژه تفریحی- تجاری مهدوی زنجان بالای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، تصریح می‌کند: شهرداری در این سرمایه‌گذاری فقط زمین در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته و تمامی هزینه‌های صرف شده توسط سرمایه‌گذار انجام شده است، با وضعیت فعلی دیگر قادر به تامین مالی پروژه نیستم.

انصاری با بیان اینکه پروژه مهدوی استعداد فعالیت ۲۰۰ کارگر برای تکمیل را دارد اما به علت مشکلاتی که هست بالای ۸۰ کارگر در محل حضور دارند، خطاب به مسئولان شهرداری می‌گوید: ۲۵ درصد سهم در این پروژه متعلق به شهرداری است که معادل بودجه یکسال این مجموعه است. چرا برای رفع مشکلات پروژه همراهی لازم را ندارند؟ چرا برای رسیدن به درآمد پایدار که پس از افتتاح پروژه عایدش خواهد شد، تلاش نمی‌کنند؟

عدم شفافیت برخی از قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری عامل اختلاف بین سرمایه‌گذار و شهرداری

همچنین مجید ناصحی‌مقدم، رئیس شورای شهر زنجان هم در این خصوص در همان تاریخ به صدای زنجان گفته است: قرار بود پروژه مهدوی زنجان که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی هم هست نیمه شعبان سال ۱۴۰۱ افتتاح شود اما متاسفانه سرمایه‌گذار به دلایل مختلف آن را به سرانجام نرسانده است. وی، شهرداری را عامل برخی تاخیرات می‌داند و شهرداری هم این موضوع را نمی‌پذیرد از این رو موضوع برای رسیدگی بیشتر به ماده ۳۸ هیات حل اختلاف ارسال شده تا تعیین تکلیف شود.

ناصحی‌مقدم با تاکید بر اینکه موارد یاد شده به هیچ عنوان مانع پیگیری شورای شهر زنجان نمی‌شود، ادامه می‌دهد: کمیسیون بودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر زنجان هر هفته پیگیر تعیین تکلیف مسائل پروژه مهدوی جهت افتتاح آن است چرا که وظیفه شورا، پیگیری حقوق شهروندان و مسائل و پروژه‌های شهری است.

رئیس شورای شهر زنجان، عدم شفافیت برخی از قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری را عامل اختلاف بین سرمایه‌گذار و شهرداری در پروژه‌های شهری نظیر شهرک مهدوی زنجان دانسته و اظهار کرد: بعضا شاهد پیگیری موضوع اختلاف طرفین در مراجع هستیم (ارجاع جهت رسیدگی درهیات حل اختلاف ماده ۳۸ شهرداری‌ها) که به نظر می‌رسد، مسیر نیمه حقوقی دارد و منجر به طولانی شدن روند تصمیم‌گیری و در نهایت تاخیر در اجرای پروژه می‌شود.

ناصحی‌مقدم با بیان اینکه با هر تاخیر در پروژه‌های شهری قطعا هم شهرداری و هم سرمایه‌گذار متضرر می‌شوند اما معتقدیم که پروژه‌ها باید در روند قانونی حرکت کرده و تمامی مباحث حقوقی آن حل و فصل شود، اظهار کرد: روحیه استقبال از سرمایه‌گذاران در شورای شهر و شهرداری زنجان وجود دارد، به شخصه معتقد به آسیب‌شناسی در حوزه پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهری هستم و بر رفع موانع و مشکلات در قراردادهای منعقد شده مذکور تاکید دارم.

همچنین پروژه «ارگ» که در اواخر سال 95 کلنگ‌زنی شد، در هشت طبقه و با سه کاربری پارکینگ طبقاتی، فضای تجاری و فضای ورزشی است که پیش بینی ۲۷۰ پارکینگ در آن لحاظ شده است که با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهر سهم مهمی در روان کردن ترافیک پارکینگ مرکز شهر خواهد داشت. لازم به ذکر است، سهم شهرداری و بخش خصوصی در اجرای این پروژه تقریبا ۴۰ به ۶۰ است.

برای حل چالش‌های حقوقی در پروژه های جدید مشاور اخذ کردیم

در این زمینه «حسین حمزه‌لوپاک»، عضو شورای شهر زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه پروژه بازارچه گلشهر در کمیسیون ماده 38 است، اظهار کرد: در این زمینه اختلافاتی بین شهرداری و پیمانکار وجود داشت که منتظر رای کمیسیون هستیم. اختلاف سر تغییراتی است که درزمینه قرارداد اتفاق افتاده است و در زمینه درصدهای موجود اختلاف  وجود دارد که به کمیسیون ارجاع شده بود و فعلا طولانی هم شده است و منتظر نظر کمیسیون هستیم.

به گفته این مسئول، پروژه ارگ در واقع مراحل نهایی خود را طی می‌کند و پارکینگ یک بخش تجاریش و نازک کاریش باقی مانده است و اگر پیگیری کنیم به بهره‌برداری می‌رسد.

این عضو شورای شهر افزود: پروژه «مهدوی» بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در این پروژه هم‌ بحث‌هایی که با سرمایه‌گذار وجود دارد  در حال رایزنی هستیم و پیگیری‌ها انجام می‌شود و اگر در پروژه «مهدوی» و «ارک» مورد خاصی پیش نیاید به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در مورد مشکلات حقوقی این پروژه‌ها اظهار کرد: مشکلات حقوقی یکی از اصلی‌ترین موانع برای  کارهای سرمایه‌گذاری است. موارد حقوقی برخی از قراردادها یا ضعیف بوده و یا جامع دیده نشده است که در شروع کار باعث گله  سرمایه‌گذار و یا توقف کار می‌شود.

«حمزه لو پاک» افزود: در پروژه ارک یک عقد قراردادی در گذشته انجام شده است بعدها اما سطوح و تراکم و میزان ساخت و ساز را افزایش دادند. همین باعث شده است در قرارداد به مشکل بربخورند. یکی از مباحث اصلی همین بحث‌های حقوقی و شکل قراردادها است.

وی در مورد زمینه ورود شهرداری و شورای ششم به موضوع سرمایه‎گذاری، گفت: موضوع جدیدی که شورای شهر به آن ورود کرده است، بحث «خانه بوران» است که مشاوری که به این موضوع انتخاب شده است، تا مراحل نهایی خود را طی کند که دوباره دچار مشکل نشویم.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه یکی از موضوعات دیگری که در این زمینه وجود دارد ورود وسرمایه‌گذاری شهرداری در مباحث تبلیغاتی است، اظهار کرد: بسته‌های مربوط به این موضوع در حال آماده‌سازی هست. تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی که در سطح شهر جایش خالی است. زنجان از لحاظ تبلیغاتی جزو استان‌هایی است که مطلوب عمل نکرده است و در این زمینه فقیریم.

این مسئول افزود: شهرداری در بحث ساخت مسکن و ساختمان نیز ورود داشته است که در حال آماده‌سازی اسناد مربوط به آن هستیم و بیشتر بحث مولدسازی املاک شهرداری است و از طرفی نیز به به ساخت مسکن در شهر زنجان کمک می‌کند.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهرداری هاسرمایه گذاری شهری
sedayezanjannews.ir/nx10192


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»