کد خبر: 10243
1402/06/08 - 9:49


گزارش صدای زنجان در خصوص پیچ‌وخم‌های نهضت پیاده‌روسازی؛

نهضت ناملموس!

مردم: اجرایی شدن این نهضت در سطح شهر حس نمی‌شود!/ رئیس شورای شهر زنجان: اعتبارات در نظر گرفته‌شده و روند کند پیاده‌روسازی باعث ناملموس شدن این نهضت نسبت به نهضت آسفالت‌ریزی شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میر عیسی خانی: باوجوداینکه مردم از ناملموس بودن نهضت پیاده‌روسازی در سطح شهر خبر می‌دهند، رئیس شورای شهر این موضوع را ناشی از کند بودن روند پیاده‌روسازی در استان عنوان می‌کند و می‌گوید: حجم نهضت آسفالت‌ریزی به‌مراتب گسترده‌تر از حجم نهضت پیاده‌روسازی بود. ضمن اینکه میزان اعتبار لحاظ شده در این زمینه نیز در مقایسه با نهضت آسفالت‌ریزی اعتبار کمتری است و شاید خود این موضوع موجب ناملموس شدن نهضت پیاده‌روسازی شده است.

پیاده‌رو مهم‌ترین شبکه دسترسی شهری است و در مقیاس حرکت انسان قرار دارد. پیاده‌روها به‌عنوان بخشی از فضاهای عمومی شهری شناخته می‌شوند. بااین‌حال استانداردهایی برای پیاده‌روسازی در سطح شهر در نظر گرفته می‌شود که غالباً در پیاده‌سازی این الزامات دیده نمی‌شود.

18 تیرماه سال جاری بود که شهردار زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه بابیان اینکه در سال گذشته نهضت آسفالت‌ریزی را در سطح شهر پیاده کردیم، گفت: امسال با نهضت عظیم پیاده‌روسازی در زنجان در خدمت شهروندان خواهیم بود.

«علیرضا فیروز فر» با تأکید بر این‌که پیاده‌روسازی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال شهرداری زنجان، است، افزود: تحول عظیمی را در ۲ ماه آینده در بخش پیاده‌روسازی زنجان شاهد خواهیم بود، مراحل اجرایی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان از قراردادها در این بخش، شروع می‌شود که تحول عظیمی را در این حوزه ایجاد خواهد کرد.

شهردار زنجان در خصوص اجرای طرح سنگ‌فرش پیاده‌روهای سعدی وسط، علیرغم اینکه این بخش از شهر به‌تازگی شاهد اجرای سنگ‌فرش بود، گفت: به خاطر مراجعات مکرر کسبه سعدی و بخشی از اهالی آن و گله‌مندی به خاطر وضعیت نامناسب آن در مواقع بارندگی به‌ویژه برف و مشکلات ناشی از سرخوردگی، ملزم به اجرای طرح سنگ‌فرش جدید در این خیابان شدیم.

باوجوداینکه نزدیک دو ماه از بیان این اظهارات می‌گذرد، اما شهروندان معتقدند که نهضت پیاده‌روسازی چنان‌که بایدوشاید در سطح شهر محسوس نیست و گفته‌های مسئولین شهری بیشتر به وعده می‌ماند تا عمل!

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با شهردار استان تماس حاصل کرد که متأسفانه نتوانست با ایشان در این رابطه گفت‌و‌گویی داشته باشد.

اعتبارات در نظر گرفته‌شده و روند کند پیاده‌روسازی باعث ناملموس شدن این نهضت نسبت به نهضت آسفالت‌ریزی شده است

اما «مجید ناصحی‌مقدم» رئیس شورای شهر زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه آنچه در بودجه امسال برای نهضت پیاده‌روسازی پیش‌بینی‌شده است حدود 25 میلیارد تومان است که بین مناطق 4 کانه شهرداری این بودجه تقسیم می‌شود، اظهار کرد: اما برآوردهای ما نشان می‌دهد که این میزان اعتبار جوابگوی پیاده‌روسازی در سطح شهر نخواهد بود و بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی در پاسخ به سؤالی درزمینه «تفاوت میزان اعتبار اعلام‌شده از سوی شهردار و شما» اظهار کرد: 100 میلیارد تومان اعلام‌شده توسط شهردار کل هزینه لحاظ شده درزمینهٔ پیاده‌روسازی، اصلاح هندسی، اصلاح انهار وترمیم جداول است اما آنچه من عنوان کرد تنها اعتبار در نظر گرفته‌شده برای پیاده‌روسازی و اصلاح انهار است.

این مسئول بابیان اینکه معمولاً بودجه‌ای که در مسیر اجرا هزینه می‌شود از بودجه‌ای که برای اجرای موضوعی پیش‌بینی می‌شود بیشتر است، گفت: اگر کل موضوعات در نظر گرفته‌شده ازجمله ترمیم جداول، اصلاح انهار و اصلاح‌های هندسی و پیاده را در نظر بگیریم اعتبار پیش‌بینی‌شده برای این موضوعات حدود 100 میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته ناصحی مقدم؛ این نهضت (نهضت پیاده‌روسازی) نسبت به نهضت آسفالت‌ریزی که سال‌های گذشته پیاده شد؛ یک‌میزان ناملموس‌تر است، به‌طوری‌که شاید شهروندان چنان‌که بایدوشاید آن را محسوس ندانند.

وی افزود: اعتبار در نظر گرفته و سرعتی که در اجرایی کردن نهضت آسفالت‌ریزی وجود داشت موجب محسوس‌تر شدن این نهضت در نزد مردم بود اما با توجه به اینکه اعتبار در نظر گرفته‌شده برای این پروژه کمتر از نهضت آسفالت‌ریزی است و همچنین سرعت‌پایین کار با توجه به ماهیت آن موجب می‌شود که اجرای این نهضت چندان ملموس نباشد.

به گفته این مسئول همه بخش‌های پروژه با همان اعتباری که در بودجه امسال در نظر گرفته‌شده بود، در حال اجرا است و در نقاط مختلف شهری ازجمله سعدی شمالی، کوچه و خیابان‌های اطراف بازار، کوچه سقاخانه و سایر نقاط شهری شاهد اجرای این پروژه هستیم.

وی بابیان اینکه بخشی از مصالحی که در اجرای این پروژه‌ها استفاده می‌شود توسط کارگاه شهرداری تولید می‌شود، اظهار کرد: سازمان عمرانی شهرداری بخشی از پی‌ورهای تولیدی خود را در موضوع پیاده ر سازی استفاده می‌کند؛ منتهی مراتب این میزان محدود است و کفاف نیاز این نهضت را نمی‌دهد، از همین رو بخش اعظم مصالح توسط پیمانکاران خریداری می‌شود.

«ناصحی مقدم» در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه زمان مشخص‌شده برای این نهضت دو ماه بود آیا تا پایان این دو ماه نهضت پیاده‌روسازی به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: این پروژه تمام‌شدنی نیست و هرساله با آغاز فصل کاری اصلاح انهار و جداول و پیاده‌روسازی شروع می‌شود. امسال بخش‌هایی از شهر برای این موضوع پیش‌بینی‌شده بود که بخش از تصورم این است که همه این موارد انجام می‌شود و برای سال آتی درخواست‌هایی که از مناطق هست را بررسی می‌کنیم که برای سال آتی نیز در حدی است که بودجه مناسبی برای آن بگذاریم.

وی افزود: به نظر می‌رسد که ما در سال‌های گذشته کار جدی درزمینهٔ پیاده‌روسازی انجام نداده است و مخصوصاً در شهرک‌هایی که ما به دنبال توسعه و بهسازی پیاده‌روسازی‌ها، اصلاح انهار و بازسازی راداریم تا چهره شهر تا حد زیادی دگرگون شود.

وی بابیان اینکه نگهداری این تجهیزات هم در این زمینه اهمیت دارد، افزود: بخشی از اعتبارات شهرداری صرف‌ترمیم و بهسازی این موضوعات می‌شود.

اجرای نهضت پیاده‌روسازی در سطح شهر محسوس نیست

بااین‌وجود برخی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کنند که اجرای نهضت پیاده‌روسازی چنان‌که بایدوشاید در شهر محسوس نیست. در برخی از نقاط شهری اقداماتی دیده می‌شود، منتهی مراتب این نقاط از گذشته در حال اجرایی شدن بود و کسی نمی‌تواند اسم نهضت بر روی آن بگذارند.

«محمد» یکی از این شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان گفت: یکی از مشکلات پیاده‌روها در برخی از نقاط شهری استفاده از سنگ در سنگفرش کردن این نقاط بود که این نقاط باعث لیز شدن سرخوردگی شهروندان در فصول سرد سال می‌شد که پیاده‌روهای این نقاط همچنان به همان شکل سابق مانده است (به‌جز سعدی وسط) و ما تغییر محسوسی در این زمینه نمی‌بینیم.

وی افزود: پیاده‌روهای شهری در برخی از مناطق نامناسب است به‌ویژه در برخی از شهرک‌های تازه تأسیس و یا خیابان‌های قدیمی شهر که برخی از نقاط اصلاً پیاده‌‌رویی ندارند و محیط بیشتر خاکی است. همچنین در برخی از نقاط دیگر به حدی پیاده‌روها کم‌عرض هستند که اصلاً محلی برای عبور عابر ندارند.

«زهرا» از دیگر شهروندان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان کرد: متأسفانه پیاده‌روهای زنجان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. ازجمله اینکه شیب نامناسب، عدم وجود رمپ، ناهموار بودن مسیر، باریک بودن پیاده‌رو در برخی از مسیرها، مسدود شدن مسیر پیاده‌رو و لغزنده بودن کف آن‌که باعث شده است معلولان کمتر از آن استفاده کنند. شیب و عرض مناسبی ندارند. موقع بارندگی آب در سطح پیاده‌رو جاری است.

وی ادامه داد: امروزه در پیاده‌روها استفاده از موزاییک‌های برجسته که علامت و راهنمایی برای عبور و هدایت حرکت نابینایان در سطح شهر هستند، رایج شده است و بسیاری از شهرداری‌ها در اجرای مجدد کف‌سازی‌ها از این مصالح استفاده می‌کنند. بااین‌حال در بسیاری از موارد دیده می‌شود که در امتداد آن‌ها جوی آب، ایستگاه اتوبوس، درب‌های فاضلاب، محل پارک خودرو و موتورسیکلت، مبلمان شهری و غیره قرار دارد و مسیر حرکت نابینایان را قطع می‌کند.

این شهروند افزود: مسئولین شهرداری بااینکه نسبت به معلولین و نابینایان و همچنین ضوابط و معیارهای طراحی برای آن‌ها شناخت دارند و در پیاده‌روسازی پیمانکاران را ملزوم به رعایت و اجرای این ضوابط می‌کنند اما  گویا نظارتی بر نحوه و چگونگی اجرای آن ندارند.

 بااین‌وجود کارشناسان معتقدند که توسعه رویکرد پیاده محور در شهرها ضمن کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و حفظ بهداشت و سلامت عمومی به ایجاد جامعه‌ای قوی‌تر، سالم‌تر و قابل زندگی‌تر منجر می‌گردد.

استانداردهاي فراموش‌شده

كارشناسان شهرسازي استانداردهايي را براي پیاده‌روسازی ذكر مي‌كنند که از مواد آن می‌توان به عرض مناسب پیاده‌رو (كه با توجه به تراكم جمعيت، نوع محور و ميزان رفت‌و‌آمد هر منطقه ايجاد مي‌شود)، شيب طولي - عرضي پیاده‌رو (كه براي جلوگيري از جمع شدن آب‌های سطحي است بايد مناسب باشد تا باعث هدايت آب‌های سطحي به جوي‌هاي كنار شود) و پوشش كف پیاده‌رو (که بايد با استفاده از مصالح درست با عمر مفيد بالا ساخته شود) اشاره کرد.

«مسعود بیات»، دانشجوی شهرسازی در این زمینه در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه برخی از استانداردهای موردنیاز برای یک پیاده‌رو عرض مناسب، است که نوع محور و میزان رفت‌وآمد هر منطقه این ضرورت را ایجاد می‌کند، اظهار کرد:  شیب طولی-عرضی پیاده‌رو نیز برای جلوگیری از جمع شدن آب‌های سطحی باید مناسب باشد تا باعث هدایت آب‌های سطحی به جوی‌های کنار خیابان شود

وی افزود: پوشش کف باید با استفاده از مصالح درست با عمر مفید بالا ساخته شود. اگرچه استفاده از کف‌پوش‌ها در معابر به نوع بهره‌برداری از پیاده‌روها بستگی دارد، اما درمجموع از مواد و مصالح مناسب برای کف‌سازی معابر به‌جای آجر جالیزی اشاره کرد، چراکه بیشتر تأسیسات شهری در کف پیاده‌روها قرار دارند و درصورتی‌که نیاز به کندن معابر باشد، این نوع از مصالح به‌راحتی قابل برداشتن و کار گذاشتن است. درواقع نوع مصالح و کف‌پوش این معابر باید به‌گونه‌ای باشد که سطح آن کاملاً صاف بوده و پستی‌وبلندی نداشته باشد و در فصل زمستان نیز لیز و لغزنده نباشد و در تابستان براثر گرمای آفتاب، داغ و سوزان نشود.

این کارشناس شهرسازی، افزود: همچنین بر اساس ضوابط شهرسازی پلکان ساختمان‌ها نباید داخل پیاده‌روها تجاوز کند طوری که مانع عبور عابران پیاده شود، علاوه بر این فاصله سطح پیاده‌روها از خیابان نیز دارای استانداردهایی است که متأسفانه در بسیاری از معابر شهری رعایت نشده است.

وی افزود: همچنین ایمن‌سازی و روان‌سازی پیاده‌رو‌ها برای عابران پیاده مخصوصاً معلولان و سالمندان، کانالیزه کردن عبور پیاده و سواره؛ تعریض پیاده‌روها و بهسازی محل تلاقی پیاده‌ها و سواره‌ها از مواردی است که بسیاری از شهروندان مسئولیت اجرای آن را جزو وظایف شهرداری می‌دانند.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننهضت پیاده‌روسازیاستانداردهاي فراموش‌شده
sedayezanjannews.ir/nx10243


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»