کد خبر: 10257
1402/06/11 - 10:54


گزارش صدای زنجان از وضعیت مراکز «ام آر آی» در بیمارستان‌های دولتی سطح زنجان

نوبت دهی اولویت‌دار؟!

یک شهروند: «وای به حال بیماری که کسی را ندارد»!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: در حالی که مردم از حجم بار ترافیکی مراکز «ام آر آی» در بیمارستان‌های دولتی گله می‌کنند و اذعان دارند که بیماران تا زمان نوبت‌دهی بلاتکلیف هستند و رنج می‌برند، سرپرست بیمارستان آیت الله موسوی عنوان می‌کند که اولویت ما برای نوبت‌دهی وضعیت بیمار است و وقتی تعداد بیماران دارای فوریت‌های پزشکی مشخص نباشد، طبیعی است که بخشی از نوبت‌های این بخش به دلیل بیماران دارای اولویت جابه جا شود.

همچنین معاونت توسعه مدیریت و منابع - مرکز آموزشی درمانی ولیعصر (عج) خاطرنشان می‌کند که بیمارستان ولیعصر (عج) فاقد دستگاه «ام آر ای» است و کلینیک تخصصی «ام آر آی» واقع در کنار بیمارستان ولیعصر (عج) متعلق به بخش خصوصی است.

شهروندی عنوان می‌کند: مدت‌های مدیدی است در نوبت‌دهی «ام آر آی» مرکز بیمارستان آیت الله موسوی مانده‌ام. مدت‌هاست که باید عکس مهره گردنم را برای پزشک ببرم و متاسفانه به من وقت «ام آر آی» نمی‌دهند.

می گوید: از روستا آمده‌ام. راه دور است و نمی‌توانم فردا را هم بمانم. معلوم نیست تا چه زمانی باید منتظر بمانم تا بلکه آقایان دلشان بخواهد تا به من نوبت بدهند؟ اینجا اگر کسی پارتی و معرفی نداشته باشد فایده ندارد! باید روزها در بلاتکلیفی بمانی و پیگیر ماجرا باشی تا شاید به تو جواب بدهند.

می‌گوید : هزینه‌اش چه قدر می‌شود؟ بیمه هزینه‌اش را تقبل می‌کند؟ اگر بروم بخش خصوصی چه قدر آب می‌خورد؟

اظهار می‌کند :دکتر برای دخترم «ام آر آی» نوشته! هزینه بخش خصوصی بسیار بالا است و بخش دولتی نیز نوبت نمی‌دهد. یک روز دستگاه خراب است و روز دیگر بیماران با فوریت پزشکی بیشتری وجود دارند و نمیتوانند شما را ویزیت کنند!

این‌ها بخشی از گله‌‌ها و درد و دل‌های خانواده‌هایی هست که در بخش «ام آر آی» بیمارستان منتظر هستند تا به آن‌ها نوبت داده شود. نوبت دهی‌هایی که گاها تا 6 ماه طول می‌کشد و بیمار را در یک وضعیت بلاتکلیفی قرار می‌دهد. بهانه اغلب این تاخیرها نیز بیماران با فوریت پزشکی هستند.

**ماه‌ها طول می‌کشد که به بیمار در مراکز ام آر آی نوبت داده شود

 در این زمینه «مرشدی» یکی از شهروندان، در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه مرکز «ام‌آرآی» ولیعصر (عج) به دلایلی که معلوم نیست، خراب است و اصولا هر زمانی که بخواهی مراجعه کنی همیشه خراب است! مرکز «ام آر آی» بیمارستان آیت اله موسوی هم تنها حاضر به ویزیت بیماران خود است؛ یعنی خدمات را به سایر بیماران نمی‌دهد.

وی ادامه داد: مراکز آزاد «ام‌آرآی» موجود در سطح شهر نظیر خاتم‌الانبیا نیز با فاصله چند ماهه خدمات‌رسانی می‌کنند، بنابراین بیمار رنج می‌کشد تا چند ماه دیگر برای درمان برود!

این شهروند افزود: بیماری که در بیمارستان ولیعصر (عج) بستری است اگر آشنا و یا کسی را پیدا کند که بیمار او را توصیه کند، در کمترین زمان ممکن حتی با آمبولانس و ویلچر جابه‌جایش می‌کنند تا به بیمارستان موسوی برود و «ام آر آی» شود، اما «وای به حال بیماری که کسی را ندارد»!

مرشدی افزود: چرا مرکز «ام آر آی» که در نزدیکی ولیعصر است و یک مرکز تخصصی است، خراب است و نباید به بیماران خدمات بدهد؟ از آن بدتر چرا مراکز داخلی باید این همه طولانی مدت وقت بدهند؟

**اولویت برای نوبت‌دهی «ام آر آی»، وضعیت بیمار است

موضوعی که «مسعود حسینلو»، سرپرست بیمارستان آیت الله موسوی زنجان در پاسخ به آن عنوان می‌کند که این موضوع طبیعی است و به دلیل حجم بالای مراجعات ما ناچار به تقسیم بندی بیماران به بیماران دارای اولویت و بیماران غیراولویت‌دار هستیم.

وی با بیان اینکه دستگاه ام آر آی بیمارستان ایت الله موسوی در حال حاضر بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت است، اظهار کرد: یک مقطعی این دستگاه به دلیل بی‌اختیاری ادرار بیماری، خراب شده بود که این دستگاه مشکلش در عرض یک و نیم روز حل شد!

حسینلو با بیان اینکه طبیعی است تا بخشی از بیماران در پشت خط نوبتی‌های «ام آر آی» بمانند، اظهار کرد: خدمات ارائه شده در بخش «ام آر آی» بیمارستان آیت‌الله موسوی تعرفه‌ دولتی دارد و با توجه به تفاوت چند برابر قیمت ام آر آی در بخش خصوصی حجم مراجعات به این مرکز بالا است.

وی در مورد نحوه نوبت‌دهی بیماران نیز افزود: با توجه به وضعیت بیمار و اینکه بیمار وضعیت اورژانسی داشته باشد یاخیر، نوبت داده می‌شود تا مشکلی برای بیماران دارای فوریت‌های پزشکی به وجود نیاید.

سرپرست بیمارستان آیت الله موسوی زنجان با بیان اینکه اولویت نوبت‌دهی در بیمارستان‌ها وضعیت بیمار است، افزود: نمی‌توان به بیماران اولویت‌دار نوبت‌دهی چند ماهه داد. از طرفی با توجه به مشخص نبودن تعداد بیماران الویت دار، نمیتوان به طور مشخص به سایر بیماران نوبت‌دهی کرد، بنابراین وضعیتی که به وجود می‌آید، این است که نوبتی که به بیمار داده می‌شود، به جهت اینکه بیماران با فوریت پزشکی بیشتری داریم، کنسل می‌شود تا به بیمار دارای اولویت خدمات‌دهی شود!

وی افزود: اگر بیمارستان دو دستگاه «ام آر آی» داشته باشد می‌توان یکی از آن‌ها را برای بیماران با فوریت‌های پزشکی اختصاص داد و دیگری را مخصوص نوبت دهی به سایر بیماران در نظر گرفت، اما این امکان هم وجود ندارد. ضمن اینکه نگهداری دستگاه «ام آر آی» هزینه‌بر است و هزینه گزافی دارد.

این مسئول در پاسخ به سوال چرایی نبود دو دستگاه ام آرآی در بیمارستان آیت الله موسوی، اظهار کرد: جدول بندی وزارت بهداشت در این زمینه کاملا مشخص است و تعداد دستگاه‌های اختصاص یافته در بیمارستان‌ها بر اساس میزان مراجعات مشخص می‌شود. بیمارستان آیت الله موسوی با حجم بیمارانی که دارد، یک دستگاه «ام آر آی» کفایت می‌کند، منتهی مشکل این است که تعرفه های دولتی بخش «ام آر ای» با تعرفه‌های بخش خصوصی قابل مقایسه نیست و همین موضوع باعث می‌شود که صف بلندی برای استفاده از این دستگاه بیشتر شود.

وی در مورد تعداد افراد پشت نوبت دستگاه «ام آر آی» بیمارستان آیت الله موسوی، افزود: اصلا برآوردی از تعداد بیمارانی که در پشت خط وجود دارد، ندارم و باید در این زمینه یک برآوردی داشته باشم تا بتوانم نسبت به سوال شما پاسخگو باشم.

**بیمارستان ولیعصر (عج) فاقد دستگاه «ام آر آی» است

در ادامه «غلامرضا علی محمدی»، معاونت توسعه مدیریت و منابع - مرکز آموزشی درمانی ولیعصر (عج) نیز با بیان اینکه بیمارستان ولیعصر فاقد بخش «ام آر آی» است، اظهار کرد: کلینیک تخصصی «ام آر آی» که در کنار بیمارستان ولیعصر دیده می شود متعلق به بخش خصوصی است و هیچ ارتباطی به بیمارستان ولیعصر (عج) ندارد.

 وی ادامه داد: بیماران اورژانسی بیمارستان ولیعصر توسط همین بخش خصوصی ویزیت می‌شوند، منتهی بخشی از بیماران بیمارستان ولیعصر (عج) نیز به بیمارستان آیت الله موسوی انتقال پیدا می‌کنند یعنی در خود بیمارستان ولیعصر ما فاقد بخش «ام آر آی» هستیم.

علی محمدی با بیان اینکه خیری در نظر دارد تا در زمینه خرید یک دستگاه ام آر آی برای این بیمارستان ورود کند تا مشکلات مربوط به این حوزه در بیمارستان ولیعصر (عج) برطرف شود، اظهار کرد: مذاکرات با این «خیر» هنوز به قطعیت نرسیده است که امیدواریم با کمک این خیر بتوانیم یک دستگاه «ام آر آی» برای بیمارستان ولیعصر (عج) بخریم تا بخشی از مشکلات حیطه این موضوع کاهش یابد.

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع تلاش کرد تا با مرکز تخصصی ام آر آی واقع در کنار بیمارستان ولیعصر (عج) و مرکز تخصصی خاتم الانبیا تماس بگیرد که متاسفانه محقق نشد.

در این زمینه اما شهروندان معتقدند که تعرفه‌های بالای ام آر آی در بخشهای خصوصی و محدود بودن این مراکز در سطح استان باعث شده است تا بار ترافیکی بالایی در این مراکز ایجاد شود.

آن‌ها از هزینه چند برابری تعرفه‌‌های ام آر آی در مراکز خصوصی گله مند هستند و حتی عنوان میکنند که بیمه‌ها نیز تمام هزینه های مربوط به این آزمایشات را پوشش نمی‌دهند. از همین رو است که باید مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه ورود کرده و فکری به حال بار ترافیکی بالای مراجعات به این مراکز بکنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانعلوم پزشکیام آر آیبی‌نظارتی
sedayezanjannews.ir/nx10257


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»