کد خبر: 10264
1402/06/12 - 9:53


صدای زنجان از احتمال احداث راه فرعی از ییلاقات «هزاررود» طارم به «ماسوله» گیلان گزارش می‌دهد

راهِ کج؟

رئیس اداره راهداری طارم: متولی این مسیر «راهداری» نیست بلکه «اداره منابع طبیعی» است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ایرج رفیعی: دامداران و اعضای شورای بیش از 5 روستای شهرستان طارم 28 مردادماه 1402 با تنظیم نامه مکتوب خطاب به دستگاه‌های اجرایی و امنیتی استان زنجان، خواستار مقابله با تصمیم‌گیری‌ها نسبت به احداث راه فرعی از ییلاقات «هزاررود» به «ماسوله» استان گیلان شدند.

 ادعا می‌شود برخی به نفع تعدادی از معدنکاران مطرح کشوری که قصد دستیابی به منابع معدنی طارم را دارند، به بهانه «عمل به خواسته دامداران طارمی» برای احداث این راه مُصر هستند! اما مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان این ادعا را در حد «بهتان» دانسته و می‌گوید: موافقت با احداث این راه در راستای تسهیل‌گری در رفت و آمد دامداران و روستائیان است و بس!

محمدعلی رحمانی، رئیس شورای شهرستان طارم می‌گوید: همه طارمی‌ها مثل تمامی مردم استان و کشور علاقه‌مند به افزایش ارتباط بین راه‌های روستایی و شهری هستند و شورای شهرستان نیز به عنوان نماینده مردم با این موضوع مشکلی ندارد البته با رعایت تمامی ضوابط و اصول فنی!

از قرار معلوم مسئولان ذیربط در نظر دارند راه ارتباطی فرعی از ییلاقات روستاهای «هزاررود» «درام» و «سیاهورود» به طول حدود 14 کیلومتر، نهایتا از جاده خلخال استان اردبیل به «ماسوله» استان گیلان احداث کنند آن هم فقط به خاطر مردم و به ویژه دامداران دو منطقه زنجان (طارم) و گیلان (ماسوله)!

**داستان راه فرعی از «ییلاقات هزاررود طارم» به «ماسوله» چیست؟

اما تعدادی از اهالی و اعضای شورای روستاهای «آستاکل»، «هارون‌آباد سفلی»، «هارون آباد اولیا» «عزیزآباد»، «هزاررود سفلی» طارم می‌پرسند: راه ارتباطی این روستاها آن هم به شکل آسفالت‌شده وجود دارد که می‌شود «راه اصلی» (نرسیده به روستای درام منتهی به شیرین‌سو که مسیر گردشگری است و به روستاهای سیاهورود و نوکیان وصل می‌شود) هم به شمار بیاید و در حال حاضر از سمت شهرستان طارم 2 الی 3 کیلومتر مسیر نیاز به آسفالت دارد که اداره راه یک هفته قبل در شورای اداری شهرستان طارم نیز قول اجرایی آن را داده است،  با این اوصاف وقتی مسیر آسفالت از طارم به ماسوله استان گیلان وجود دارد دیگر چه نیازی به ایجاد راه روستایی خاکی (14 کیلومتر) است؟

به گفته بومیان طارم، اهالی روستای «هزاررود»، اگر قصد طی کردن مسیر 14 کیلومتری داشته باشند باید از این روستا تا مبدا مسیر، 2 ساعت جاده خاکی ییلاقات خود را طی کنند. پس چه لزومی دارد که مسئولان ذیربط هزینه‌تراشی کنند؟

محمدعلی رحمانی، رئیس شورای شهرستان طارم نتیجه ایجاد مسیر 14 کیلومتری از مسیر ییلاقات روستاهای نامبرده را چیزی جز «تخریب اراضی ملی»، «خسارت به محیط زیست»، «هموار کردن مسیر برای سودجویان برای غارت منابع معدنی غنی شهرستان طارم» ندانسته و مدعی است: با توجه به استقرار منابع معدنی مس در طارم، چشم طمع بسیاری از سودجویان معدنی به معدن نهفته مس و آهن در ییلاقات طارم دوخته شده است و واگذاری اراضی ییلاقی چه به صورت قانونی و غیرقانونی درست نیست و مردم مخالف آن هستند.

به گفته رئیس شورای شهرستان طارم، هم‌اکنون اهالی و اعضای شورای روستاهای «آستاکل»، «هارون‌آباد سفلی»، «هارون آباد اولیا» «عزیزآباد»، «هزاررود سفلی» مخالف احداث مسیر ارتباطی فرعی از ییلاقات مذکور به «ماسوله» هستند.

البته آن طور که مسئولان منابع طبیعی استان زنجان به صدای زنجان می‌گویند: ظاهرا موافقت‌های اولیه برای احداث این جاده از سوی اداره منابع طبیعی صورت گرفته که در صورت پیگیری‌ها برای عدم احداث آن، بررسی‌ها توسط کارشناسان منابع طبیعی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و این موافقت، فعلا قطعی نیست.

** برقِ معادن طارم، چشم معدنکاران را گرفت؟

محمدعلی رحمانی، رئیس شورای شهرستان طارم نیز در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: اهالی به هیچ عنوان اجازه احداث این راه ارتباطی فرعی بنا به دلایلی که گفته شد را، نخواهند داد. در دولت‌های قبل مردم پیگیر ایجاد مسیر فرعی و اتصال آن به مسیر اصلی بودند تا دسترسی آسان به مسیر داشته باشند، جالب اینجاست ارگان‌های دولتی نظیر محیط زیست و منابع طبیعی مخالفت می‌کردند. ما در حال حاضر مسیر ارتباطی فرعی به اصلی را داریم و مشکلی هم از این لحاظ احساس نمی‌شود اما برخی اصرار دارند که این مسیر ارتباطی را ایجاد کنند! ما برای «کردآباد»، «قانقلی سفلی و اولیا» و مسیرهای ارتباطی خاکی که عملیات آغاز احداث آن در شرف صدور مجوز است، نگرانیم! ما نباید اجازه دهیم حتی یک راه ارتباطی فرعی که نیازی به آن نیست، اما برخی برای رسیدن به اهداف خاص اصرار دارند، ایجاد شود!

**موافقت اداره منابع طبیعی با احداث راه فرعی از ییلاقات هزاررود طارم به ماسوله

یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، می‌گوید: متولی راه فرعی از ییلاقات هزاررود طارم به ماسوله اداره راه و شهرسازی نیست و تا جایی که اطلاع دارم برنامه‌ریزی مالی برای این پروژه صورت نگرفته است فقط هماهنگی‌های لازم با رئیس اداره منابع طبیعی طارم، دهیاری مربوطه و شورا و شاید فرمانداری صورت گرفته است.

نجفی، رئیس اداره راهداری شهرستان طارم نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به قرارداد 18 میلیاردی منعقد شده جهت بهسازی و آسفالت کل مسیر «درام- نوکیان- ماسوله» در اظهاراتی قابل تامل تاکید می‌کند که این اداره به هیچ عنوان متولی احداث راه فرعی از ییلاقات طارم (هزاررود) به ماسوله نبوده و نیست بلکه متولی این پروژه «اداره منابع طبیعی» است!

با این حال سیدحسن حسینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در پاسخ به نگرانی‌ها نسبت به تخریب منابع ملی و طبیعی با احداث مسیر فرعی از ییلاقات هزاررود به سمت ماسوله تاکید می‌کند: اداره منابع طبیعی وظیفه حفظ و صیانت از منابع طبیعی دارد و نمی‌تواند مانع از توسعه راه شود، اگر اراضی تحت مدیریت منابع طبیعی، مستعد شناسایی شود نباید با اجرای پروژه دستگاه مربوطه مخالفت کنیم. اما تاکید دارم متولی ایجاد راه و نگهداری راه، راهداری است نه منابع طبیعی!

این مسئول تکرار می‌کند: متولی احداث راه، اداره منابع طبیعی نیست، مادامی که ممنوعیت قانونی نداشته باشد، منابع طبیعی موظف به اجرای قانون بوده و در صورت ضرورت احداث راه از سوی دستگاه ذیربط، طبق قانون مکلف به موافقت برای اجرا هستیم.

حسینی در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر «اداره منابع طبیعی در قبال دغدغه تعدادی از اعضای شورای روستاهای آستاکل، هارون آباد سفلی و اولیا، عزیزآباد و غیره و شائبه تصرف منابع ملی و طبیعی به بهانه احداث راه چه اقدامی خواهد کرد» می‌گوید: فرمانداران دو منطقه طارم و فومن به این نتیجه رسیده‌اند که برای حمایت از دامداران و برطرف کردن مسائل و مشکلات تردد دامداران دو منطقه این راه احداث شود. ما طبق قانون، با احداث این مسیر موافقت کرده‌ایم.

این در حالی است که تعدادی از مسئولان بومی شهرستان طارم از «موافقت» منابع طبیعی برای احداث این راه خبر می‌دهند، رسولی، معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن تائید این موضوع به این نکته نیز اشاره می‌کند که؛ «در کمیته فنی، با احداث راه فرعی از ییلاقات طارم به ماسوله موافقت شده است. این موافقت به دنبال درخواست‌ها و بعضا فشارهای دامداران و فرمانداری طارم بوده است و چگونه ممکن است دامداران با احداث این راه مخالف باشند؟!»

**اجازه احداث راه فرعی از ییلاقات هزاررود طارم به ماسوله را نمی‌دهیم!

در حالی که برخی مسئولان اصرار دارند که موافقت برای ساخت راه فرعی از ییلاقات طارم به سمت ماسوله تحت فشار دامداران و برخی ارگان‌ها و در راستای رضایت مردم بوده است، تعدادی از اعضا و مسئولان شورای شهر و روستاهای ذیربط طارم با امضای نامه‌ای خطاب به مسئولان ارشد اجرایی و امنیتی استان زنجان، صراحتا اعلام کرده‌اند:
«اهالی اعضای شورا و دامداران پلاک 152 روستای هزاررود از توابع شهرستان طارم استان زنجان بنا به دلایلی اعم از تخریب منابع ملی، از بین رفتن محیط زیست، دسترسی آسان سودجویان به معادن غنی، تصاحب قانونی و غیرقانونی منابع ملی و غیره شدیدا به راه فرعی ارتباطی که قرار است از ییلاقات هزاررود به ماسوله کشیده شود معترض بوده و عاجزانه خواهشمند است دستور فرمائید از اقدامات اجرایی در این خصوص ممانعت شود ....»

اما رسولی، معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اظهار بی‌اطلاعی از وجود این نامه از نماینده اهالی روستاهای نامبرده شهرستان طارم و مسئولان شهری معترض به احداث این راه می‌خواهد تا درخواست کتبی خود را به اداره منابع طبیعی شهرستان طارم یا استان زنجان تحویل دهند تا پیگیری‌های لازم به عمل آید.

سیدحسن حسینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز با بیان اینکه موافقت شفاهی با احداث راه فرعی از ییلاقات هزاررود به ماسوله به خاطر مردم و در راستای پیگیری مطالبات آن‌ها بوده است، می‌گوید: ما بررسی‌ها خود را کرده‌ایم و موافقت شفاهی نیز صورت گرفته و هنوز مکاتباتی انجام نشده است. در صورت عدم رضایت بومیان منطقه اداره منابع طبیعی می‌تواند موافقت خود را کنسل کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حسینی این را  هم گفت که در آخرین جلسه شورای اداری طارم، طوماری مبنی بر درخواست احداث راه فرعی مذکور که به امضای بومیان و دامداران رسیده بود به مسئولان ذیربط اعطا شد تا مورد پیگیری قرار گیرد.

** **ادعای قابل تامل رئیس شورای شهرستان طارم

اما حیدری، یکی از فعالان اجتماعی طارمی نیز با بیان اینکه اهالی تالش (استان گیلان) در احداث راه از مسیر ییلاقات طارم به ماسوله ذی‌نفع هستند نه طارمی‌ها از مسئولان ذیربط استانی می‌خواهد تا نگرانی بومیان منطقه طارم را جدی بگیرند.

محمدعلی رحمانی، رئیس شورای شهرستان طارم هم در اظهارات قابل تامل به صدای زنجان مدعی است: با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که بخشی از دامداران گیلان با احداث مسیر مذکور مخالف‌اند و بخشی دیگر موافق! در حالی که گفته می‌شد هزینه این مسیر توسط دامداران گیلان که موافق احداث مسیر هستند، پرداخت می‌شود اما با پیگیری‌هایی که داشتیم گویا معدنکاران مطرح کشور آماده پرداخت بخشی از هزینه ها هستند تا از مسیر گیلان به منابع طبیعی استان زنجان (شهرستان طارم) دسترسی داشته باشند.

رحمانی «خدمت به مردم» را وظیفه اصلی مدیران و مسئولان کشور و به تبع آن استان زنجان دانسته و می‌‌گوید: امیدواریم در این خصوص مسئولان ذیربط ورود کنند و مقابل طمع فرصت‌طلبان بایستند.

**بهتان است!

اما سیدحسن حسینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه هر گونه فعالیت معدنی در منطقه مربوطه ممنوع است حتی احتمال اکتشاف معدنی غیرمجاز را هم صراحتا رد می‌کند.

حسینی ادعای برخی ادعاها مطرح شده از سوی برخی از افراد را در حد «بهتان» دانسته و تاکید می‌کند: اداره منابع طبیعی، اداره حاکمیتی است و بر اساس ضوابط و قانون انجام وظیفه می‌کند.

**بدون هیچ نگاه سیاسی و به خاطر دامداران با احداث راه فرعی از ییلاقات هزاررود به ماسوله موافقم

رضا احمدی، رئیس منابع طبیعی طارم با بیان اینکه احداث جاده عشایری مذکور 15 سال قبل مورد درخواست دامداران دو شهرستان طارم و ماسوله متعلق به استان‌های زنجان و گیلان بوده است، ابراز می‌کند: محل‌های تردد دامداران دو منطقه، صعب‌العبور است. از این رو فرمانداران طارم و فومن برای رفع مشکلات دامداران طارم (500 دامدار) و ماسوله‌ای (300 دامدار گیلانی) دارای پروانه چرا، خدمت به قشر ضعیف جامعه که نزدیک به 80 هزار راس دام در منطقه مستقر بوده که دامداران در حوزه تامین لبنیات و گوشت و پشم فعالیت می‌کنند، جلوگیری از نابودی مراتع (با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه که امکان بذرپاشی و کپه کاری و انجام عملیات حفظ و صیانت از منابع طبیعی و مراتع وجود ندارد) و احیای جنگل‌های آلوده به آفت، احداث جاده فرعی را در دستور کار قرار داده است.

احمدی با بیان اینکه بدون نگاه سیاسی و در راستای خدمت به قشر زحمتکش دامدار، تنها در چارچوب قانون موافق احداث این مسیر بوده و هستم و و پای این تصمیم می‌ایستم، تاکید می‌کند: مخالف فعالیت‌های معدنی در منطقه طارم هستم و یگان حفاظت منابع طبیعی با هر گونه فعالیت معدنی غیرمجاز مخالف بوده و منطقه را تحت نظر دارد.

صدای زنجان شائبه‌های مطرح شده در خصوص احداث مسیر فرعی از ییلاقات هزاررود به ماسوله گیلان و فشار برخی دستگاه‌ها به بهانه تسهیل‌گری در رفت و آمد دامداران منطقه طارم را از طریق «رضاعلی انبارلو، فرماندار طارم» پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با وی میسر نشد.

صدای زنجان آماده انتشار پاسخ ارگان‌های ذیربط در خصوص شائبه‌های مطرح شده در این گزارش می‌باشد.
اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانطارم ماسولهراه و شهرسازی
sedayezanjannews.ir/nx10264


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»