کد خبر: 10265
1402/06/12 - 10:1


صدای زنجان از مشکلات بانکی کشاورزان استان به علت عدم تمدید وام‌های کشاورزی در سال جاری گزارش می‌دهد

داغِ خسارت

کشاورزان سلطانیه‌ای: خشکسالی و بلایای طبیعی زندگی را بر ما حرام کرد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در حالی که اعلایی‌مقدم، سرپرست معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی بهمن‌ماه 1401 گفته بود که « وام‌های کشاورزان برای یک سال استمهال می‌شود، برای سال 1402 که سال زراعی است اگر در سال زراعی پیشرو نیز حوادثی مانند تگرگ، سرمازدگی اتفاق بیافتد مجددا این روند ادامه پیدا می‌کند.» گویا با عدم پیگیری جهاد کشاورزی سلطانیه، بانک ملت از کشاورزان منطقه خواسته تا هر چه زودتر بدهی‌هایشان را پرداخت کنند!

البته رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه رفع مشکلات کشاورزان از دغدغه‌های اصلی این مجموعه است به کشاورزان خسارت دیده از بلایای طبیعی، اطمینان می‌دهد که در صورت تکمیل اطلاعات خود، در ماه جاری مشکلات مربوط به عدم تمدید وام‌هایشان حل می‌شود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی بهمن‌ماه 1401 گفت: وام‌های کشاورزان برای یک سال استمهال می‌شود، اگر در سال زراعی پیشرو نیز حوادث قهری طبیعی رخ داد، روند تمدید وام تکرار خواهد شد.

اعلایی مقدم در رسانه ملی برنامه خبر قانون و نظارت با اشاره به تذکر برخی از نمایندگان مجلس در مورد امهال وام‌های کشاورزی گفت: تمدید وام‌های کشاورزی نیاز به سازو کاری است که مقررات و ضوابطی خاصی دارد. یا باید به صورت قانونی در مجلس مصوب شود و یا براساس بررسی‌های میدانی ستاد مدیریت بحران استان‌ها وام‌های کشاروزی تمدید شود.

علایی مقدم افزود: برای مثال ستاد مدیریت بحران با بررسی‌های انجام شده، می‌تواند خشکسالی، سیل و حوادث قهری طبیعی اتفاق افتاده در هر استان را منعکس کند تا بر اساس این حوادث، تمدید وام‌های کشاورزی محقق شود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 1401، سال خاصی برای کشاورزی ایران بوده است از جمله خشکسالی سالانه گذشته و اجرای مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که آثارش در بخش کشاورزی نیز دیده شد افزود: با تدابیری وزارت جهاد کشاورزی و همکاری بانک مرکزی و عاملیت بانک کشاورزی شاهد اجرای طرح‌های حمایتی برای دامدارن و کشاورزان بودیم.

علایی مقدم با اشاره به اینکه طرح های حمایتی برای مدیریت مردمی سازی یارانه‌ها اجرا شده افزود: طرح‌های حمایتی شامل صدور دامدارکارت، ارائه تسهیلات کم بهره و همچنین تسهیلات سرمایه در گردش است که آثارش در نهاده‌های کشاورزی به خوبی نمایان شد.

اما آن طور که کشاورزان سلطانیه‌ای به صدای زنجان گفته‌اند: روند تمدید وام‌ها که سرپرست معاونت برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی سال قبل قول تکرار شدنشان را داده بود، در سال جاری اجرایی نمی‌شود.

بر اساس آمارهای شرکت آب و فاضلاب استان زنجان (دی‌ماه 1401) با بررسی میانگین‌های یک ساله و ده ساله، به جز شهرستان ابهر، ۱۰۰ درصد شهرستان‌های استان زنجان با مشکل خشکسالی روبه‌رو هستند. همچنین در بررسی میانگین‌ ۱۰ ساله اکثر شهرستان‌ها اعم از ایجرود، سلطانیه و ماهنشان دچار خشکسالی شدید تا خفیف شده‌اند.

**آقای استاندار! بخش کشاورزی استان زنجان، جای مدیران«کاربلد» است!

با این وجود یکی از کشاورزان سلطانیه‌ای با گلایه از عدم حمایت مسئولان جهاد کشاورزی سلطانیه به صدای زنجان می‌گوید: خشکسالی ما زندگی را بر ما حرام کرد! مسئولان جهاد کشاورزی از شرایط کمبود آب و گرانی کود، سم و سایر ملزومات اطلاع کافی دارند اما یکی از کارکنان جهاد کشاورزی سلطانیه به جای پیگیری مشکلات، آن‌ها را در تنگنا قرار داده است و به جای مدیریت در توزیع کود، سم و پیگیری برای تمدید وام‌های کشاورزان، حتی به بانک‌ عامل پاسخ شفافی نمی‌دهد!

این کشاورز مدعی است: مدتهاست که بانک ملت به دنبال تمدید وامهای کشاورزان منطقه است و با جهاد کشاورزی شهرستان سلطانیه مکاتباتی داشته است اما این مدیر جوان به جای اینکه به عنوان مسئول، برای پیگیری مشکلات کشاورزان پیشقدم شود، حتی پاسخ بانک ملت را نمی‌دهد! بانک ملت نیز به دلیل اینکه جهاد کشاورزی سلطانیه موافق تمدید وام نیست، کشاورزان را ملزم به پرداخت بدهی‌هایشان کرده است.

این کشاورز همچنین با طرح ادعای نزدیکی برخی مدیران به مسئولان استانداری زنجان می‌گوید: مسئولان ذیربط حاضر به اجرای دستورالعمل‌های ملی در حق کشاورزان سلطانیه و خود را مکلف به انجام وظیفه نمی‌دانند، ما از استاندار محترم زنجان می‌خواهیم تا مدیران رانتی را برکنار و افراد کاردان و کاربلد را جایگزین آن‌ها کند تا مردم نفسی راحت بکشند! آقای استاندار! بخش کشاورزی استان زنجان، جای مدیران«کاربلد» است!

**علت تعلل جهاد کشاورزی در تمدید وام کشاورزان سلطانیه‌ای چیست؟

جواد محمدی، رئیس اداره اعتبارات بانک ملت شعبه زنجان نیز در گفت‌‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اعطای یک هزار و 152 فقره وام به مبلغ یک هزار و 557 میلیارد ریال در سال 1400 که از این میزان 319 مورد با مبلغ 63 میلیارد ریال مربوط به جبران خسارت ناشی از خشکسالی بوده است، ادامه می‌دهد: در سال 1401، 862 فقره وام به مبلغ 2 هزار و 400 میلیارد ریال و در سال 1402 (5 ماهه سال 1402) 59 فقره وام به مبلغ 182 میلیارد ریال به کشاورزان متقاضی پرداخت شده است.

این مسئول بانکی با اشاره به تعامل دوسویه و مطلوب این مجموعه با جهاد کشاورزی در خصوص مشکل برخی کشاورزان استان از جمله کشاورزان سلطانیه با عدم تمدید وام‌های کشاورزان عنوان می‌کند: تسهیلات خشکسالی 20 میلیون تومانی با کارمزد 5 درصد در کل استان زنجان طبق بخشنامه و دستورالعمل در دستور کار بانک ملت است. از طرفی تمدید تسهیلات کشاورزان نیز از وظایف ماست و روند تمدید وام‌ها نیز نیازمند مصوبه کارگروه ذیربط در جهاد کشاورزی است. در واقع کارگروه مربوطه باید تشکیل و اجازه تمدید وام‌ها را صادر کند که البته کمی زمان‌بر است!

محمدی ادامه می‌دهد: تشخیص اینکه کشاورز، بابت خسارت عوامل طبیعی به اراضی کشاورزی و باغی، مشمول تمدید می‌شود یا نه، طبق مقررات و روند جهاد کشاورزی و با تشخیص این دستگاه است و کشاورزان مشمول، به بانک معرفی می‌شوند.

صدای زنجان ابهامات و شائبه‌های مطروحه در گزارش را از طریق «هادی یاسر، مدیر جهاد کشاورزی سلطانیه» پیگیری کرد اما ایشان هر گونه گفت‌وگو را منوط به «پیامک» کرد که خبرنگار صدای زنجان گفت مشکل کشاورزان در قالب «پیامک» نمی‌گنجد و ضروری است تا در این خصوص گفت‌وگوی چند دقیقه‌ا‌ی انجام شود که در نهایت ایشان ترجیح دادند تا لحظه تنظیم گزارش (ظهر شنبه 11 شهریورماه 1402) در این خصوص صحبتی نکنند.

** ماه جاری اسامی مشمولان تمدید وام‌های کشاورزی اعلام می‌شود

البته با پیگیری‌های مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، «علی نهاوندی، رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات‌ بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان» با اشاره به اینکه رفع مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان اصلی این بخش از دغدغه‌های جهاد کشاورزی است به روند توزیع اعتبارات شهرستانی بر اساس تبصره16 قانون بودجه سال 1402 پرداخته و می‌گوید: طبق این قانون، بازه زمانی مشخص به هر شهرستان اعطا شده تا افراد خسارت دیده در بخش کشاورزی، طبق آن مشمول تمدید وام شوند. البته این روند به علت اینکه نیاز به برخی شفاف‌سازی‌ها داشت، کمی زمان‌بر شد که در حال حاضر اقدامات لازم صورت گرفته است.

نهاوندی با بیان اینکه هر یک از شهرستان‌ها بر اساس بازه زمانی و نوع خسارت، مقرر شده اسامی کشاورزان هدف را اعلام کنند، ادامه می‌دهد: بانک‌ها بر اساس میزان اعتبار مشخص شده، آماده همکاری خواهند بود در نتیجه از افرادی که در زیربخش‌های کشاورزی مشمول خسارت طبیعی شده‌اند درخواست می‌شود با مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی نسبت به ارائه درخواست و تکمیل اطلاعات خواسته شده اقدام کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات‌ بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان زمان رفع مشکلات کشاورزان درخواست‌کننده تمدید وام‌های کشاورزی استان زنجان را ماه جاری (شهریورماه 1402) اعلام و عنوان می‌کند: مقرر شده تا کارگروه‌های ذیربط در ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برگزار و مصوبات خود را ارائه کنند، در استان زنجان نیز نتیجه کار بررسی و مصوبه نهایی اعلام و در نهایت به بانک‌های عامل ارسال می‌شود تا وارد فاز اجرایی شود.

** در حمایت از بخش کشاورزی، مسئولان بانک‌های عامل استان زنجان؛ لطفا دست نگه دارید!

نهاوندی در پاسخ به مطالبات کشاورزان سلطانیه مبنی بر لزوم پیگیری جهاد کشاورزی استان زنجان برای متقاعد کردن بانک‌های عامل که اصرار بر پرداخت بدهی کشاورزان به دنبال «عدم تعیین تکلیف به موقع تمدید وام‌های کشاورزان» دارند نیز به صدای زنجان می‌گوید: بانک‌ها نیز با نگاه مدیریتی به منابع و مصارف خود در این خصوص تصمیماتی اتخاذ می‌کنند با این وجود ما از مسئولان بانک‌های عامل درخواست داریم تا در راستای قشر زحمتکش کشاورز تا آغاز فرآیند دستورالعمل مذکور که ماه جاری عملیاتی می‌شود، دست نگه دارند.

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات‌ بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به تبصره 16 قانون بودجه (بخشنامه ای مفاد بند "د" تبصره (۱۶) قانون بودجه کل کشور در خصوص بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی کلیه بهره‌برداران بخش کشاورزی خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه و امهال) یادآور می‌شود: این بخشنامه شامل خسارت‌های بخش کشاورزی ناشی از عوامل طبیعی و غیرمترقبه  در بازه زمانی 1394 تا پایان 1402است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکشاورزانبانک کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx10265


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»