کد خبر: 10368
1402/06/29 - 19:18


گزارش صدای زنجان از نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی آش و هفدهمین جشنواره ملی صنایع دستی و سوغات کشور

آشی که برای جشنواره آش پختند

شهردار زنجان : این روزها که وارد ماه ربیع شده‌ایم باید شهر حال و هوای جشن به خود بگیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

نشست خبری شانزدهمین جشنواره ملی آش و هفدهمین جشنواره ملی صنایع دستی و سوغات کشور امروز 29 شهریور ماه 1402 با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار و رییس شورای شهر در سالن جلسات کارخانه کبریت برگزار شد. در این نشست به سوالاتی در زمینه «چگونگی واگذاری غرفه‌ها در جشنواره آش و صنایع دستی»، «توجه به احیای برنامه و شب‌های فرهنگی این رویداد»، «وضعیت ساماندهی پارکینگ» و ترافیک جهت کنترل بهتر این رویداد» پاسخ داده شد.

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/زهره میرغیسی خانی: «سید سعید صفوی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست در پاسخ به سوال صدای زنجان در زمینه کمرنگ شدن رویدادهای فرهنگی این جشنواره در طی سال‌های گذشته اظهار کرد: این رویداد در سال‌هایی به دلیل کرونا کمرنگ‌تر از گذشته برگزار شد و پس از آن نیز به دلیل تغییر فضا چندان نتوانست مشابه زمانی که در سینما روباز گاوازنگ برگزار میشد، پر و بال بگیرد . با این وجود ما در نمایشگاه کاسپین نیز شبهای فرهنگی را در فضای باز اطراف نمایشگاه کاسیپین برگزار کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه به سبب برگزاری این رویداد در نمایشگاه کاسپین، شاهد هستیم هر ساله به اطراف و امکانات نمایشگاه کاسپین افزوده شده است، اظهار کرد: پارکینگ و روشنایی اطراف نمایشگاه کاسیین از جمله مواردی است که طی سال گذشته برای راحتی بهتر این مجموعه به کار گرفته شده و اصلاح شده است.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه زنجانی‌ها از آش یک جشنواره ساختند و این رویداد را به عنوان یک جشنواره ملی ثبت کردند، اظهار کرد: امسال شورای ثبت رویداد‌های گردشگری کشور ۳ رویداد از رویدادهای زنجان را ثبت ملی کرد که یکی از این موارد جشنواره آش است و دیگر موارد شامل نمایشگاه ملی صنایع دستی و جشنواره بین‌المللی غذای اکو است. همچنین پنج پرونده هم برای ثبت ملی آماده است.

 وی با بیان اینکه زنجان به صورت رسمی شهر جشنواره‌ها شناخته می‌شود، اظهار کرد: برخی از رویدادها نیازمند ثبت نیست مثل گردهمایی زنجانی ها در هشتم و یازدهم محرم  که دسته عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم برگزار می شود.

این مسئول در پاسخ به چرایی برگزاری این جشنواره در مهرماه گفت:  به جهت مصادف بودن تابستان با محرم و صفر به همین دلیل برای بهتر برگزار شدن جشنواره ملی آش، این جشنواره به ماه مهر منتقل و امیدواریم در سال آینده بتوانیم این رویداد را در ماه تابستان برگزار کنیم.

وی به دلیل برگزاری این جشنواره در فضای بسته نمایشگاه بین‌المللی  کاسپین اشاره کرد و گفت: آب و هوای زنجان در ماه مهر قابل پیش‌بینی نیست و از همین رو و برای جلوگیری از هر نوع مشکلی ترجیح بر این بود که این نمایشگاه در فضای بسته برگزار شود.

به گفته صفوی، این رویداد ملی، یک پیش رویداد شهرستانی هم دارد که با حضور ۲۰۰ شرکت کننده  در دو روز در گاوازنگ برگزار خواهد شد تا شرکت کنندگان در این پیش رویداد به رقابت بپردازند و نفرات برتر آن جهت شرکت در این رویداد ملی آماده شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان همچنین با اشاره به برگزاری هفدهمین نمایشگاه صنایع دستی اظهار کرد: ۳۰ استان در این رویداد شرکت خواهند داشت که از هر استان ۵ هنرمند در این رویداد حضورخواهند داشت.

وی با اشاره به زمان برگزاری این جشنواره افزود: این رویداد از ۷ تا ۱۱ مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی کاسپین برگزار می‌شود و دلیل همزمانی این دو رویداد به جهت تدابیری بود در خصوص استفاده هر دو رویداد از هم  در جهت برگزاری هر چه پرشکوهتر این جشنواره ها.

این مسئول با بیان اینکه تفاوت جشنواره صنایع دستی امسال با سال‌های گذشته در این است که علاوه بر ۳۰ استان، شهرها و روستاهای جهانی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، افزود: ۹ شهر و یک روستای جهانی آثار صنایع دستی  خود را عرضه خواهند کرد

صفوی با بیان اینکه تفاوت دیگر این رویداد این است که همزمان سوغات و خوراک‌های استان‌های شرکت کننده نیز عرضه خواهد شد، گفت: سال گذشته تاکید مقامات این بود که این دو رویداد اقتصادی برگزار شود و امسال این امر از طریق مجری بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بدون شک؛ ورود شورای شهر و شهرداری به این عرصه لازم و ضروری است گفت: در این راستا از شهرداری درخواست شده تا همچون سال گذشته مجموعه میراث فرهنگی را همراهی نمایند و امیدواریم شاهد برگزاری هر چه بهتر این دو رویداد بزرگ در شهر زنجان باشیم که می‌تواند مبنای جذب گردشگران از سایر استان‌ها در نمایشگاه کاسپین باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در ادامه در پاسخ به سوالی اذعان کرد: غرفه های آش و صنایع دستی ۱۰۰ درصد رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده خواهد شد و حتی برای کسانی که از استان‌های دیگر در جشنواره شرکت کرده‌اند، اسکان رایگان داده خواهد شد‌.

**برای تامین پارکینگ و ترافیک این رویداد برنامه‌ریزی شود

 در ادامه «علیرضا فیروزفر» شهردار زنجان در پاسخ به سوال صدای زنجان در زمینه بحث برطرف کردن مشکلات پارکینگ و ترافیک ایجاد شده در زمان جشنواره ملی آش، اظهار کرد: بنا است تا با همراهی پلیس راهور و شورای شهر جلساتی در زمینه برقراری یک طرح ترافیکی در مسیر گاوازنگ در این ایام اقداماتی صورت بگیرد تا بار ترافیکی را در این منطقه طی این روزها به حداقل برسانیم.همچنین تلاشمان بر این است تا بیشترین میزان فضا برای پارکینگ در این منطقه فراهم شود. باید برای تامین پارکینگ و ترافیک این رویداد برنامه‌ریزی شود تا زحمت همشهریان و مهمانان به حداقل برسد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مدتی است در شهر زنجان شاهد اتفاقات مثبتی هستیم و به نظر می‌رسد شهرداری توانسته انتظاری که شهروندان از شهرداری دارند را تا حدودی برآورده کند، اظهار کرد: در مناسبت‌های مختلف شهرداری زنجان در سطح شهر برنامه‌های متنوعی به اجرا می‌گذارد، به طوری که در حزن ائمه چهره شهرعزادار و برای شادیشان برنامه‌های شادی برگزار می‌کند و این موضوع را در پایتخت شور و شعور حسینی شاهد هستیم. بنابراین شهرداری زنجان یکپارچه در خدمت عزاداران از شروع محرم تا پایان صفر قرار داشت و این روزها که وارد ماه ربیع شده‌ایم باید شهر حال و هوای جشن به خود بگیرد.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه قطعا در تمام رویدادهای شهر، باید شهرداری پای کار باشد؛ گفت: شهرداری خانه ملت است و تمام همکاران در تلاش برای خدمت هستند و یکی از عرصه‌های خدمت؛ عرصه فرهنگی است.

وی با اشاره به برگزاری دو رویداد آش و صنایع دستی که پیشرو هستند، اذعان کرد: جشنواره آش و صنایع‌دستی برای شهرمان بسیار رویداد خوشایندی است. از ۱۶ سال گذشته این رویداد در شهر برگزار می‌شود و سال گذشته با اینکه برخی ناآرامی‌ها به دلیل ناآگاهی عده‌ای رخ داده بود اما در شهر زنجان جشنواره آش برگزار شد و ملت فهمیم زنجان در چنین اوضاعی به خوبی این جشنواره‌ را برگزار کردند

به گفته فیروزفر، تلاش ما بر این است تا کاستی‌های موجود را برطرف کنیم، به لطف خدا متحد با هم پای کار جشنواره برای به یاد‌ماندنی‌تر کردن جشنواره خواهیم بود. قطعا این موضوع ابعاد مختلفی دارد، از همین رو امیدواریم همه با هم با فراهم کردن محیطی پر از نشاط و در چهارچوب شرع و با در نظر گرفتن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی این جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.

**اقتصاد گردشگری سرفصل مدیریت شهری است

 در ادامه این نشست «مجید ناصحی مقدم»؛ رئیس شورای اسلامی شهر زنجان گفت: اقتصاد گردشگری سرفصل مدیریت شهری است و توسعه گردشگری برای شهر زنجان به عنوان یک قطب گردشگری بسیار مهم و ضروری محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد گردشگری در یک لایه تعریف نمی شود بلکه لایه های مختلفی از قبیل اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد،اظهار کرد: شورا و شهرداری از این ۲ رویداد مهم استقبال می کند و امیدواریم هر چه بیشتر به توسعه گردشگری زنجان کمک کند.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطر نشان کرد: حاشیه‌ها نباید خللی در برگزاری این برنامه‌ها ایجا کند و امیدواریم هم افزایی و هماهنگی بین بخشی به برگزاری هر چه بهتر این جشنواره ها در زنجان منتهی شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجشنواره آشنمایشگاه کاسپین
sedayezanjannews.ir/nx10368


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»