کد خبر: 10611
1402/08/01 - 8:53


صدای زنجان از نارضایتی‌ها نسبت به ارائه خدمات رفاهی انجمن کلیوی زنجان به بیماران گزارش می‌دهد؛

درب این مهمانسرا بسته است؟

بیماران دیالیزی: متاسفانه بیماران کلیوی هیچ منفعتی از بخش مهمان‌سرای این انجمن نمی‌برند/خیران انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان: چرا واگذاری بخش دیالیز انجمن خیریه کلیوی استان؛ توسط تهران به شرکتی فعال در حوزه دیالیز واگذار شده است در حالی که انجمن خیریه کلیوی خود یک شعبه است؟/رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان: میزان مهمانان پذیرفته شده در مهمانسرای این خیریه به این موضوع که بیماران قصد ماندن دارند یا خیر، بستگی دارد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: در حالی که برخی از بیماران و خیرین انجمن خیریه کلیوی از عدم در تسهیل شرایط برای بهره‌مندی بیماران از مهمانسرای این مرکز گله دارند و عنوان می‌کنند که ساخت و تجهیز مهمانسرای انجمن خیریه کلیوی بیهوده بوده و تنها بار مالی به این مجموعه اضافه کرده است چرا که بیماران هیچ منفعتی از این بخش نمی‌برند، و ساخت این بخش از ابتدا نیز توجیه درستی نداشته مدیر کل انجمن خیریه کلیوی عنوان می‌کند که ساخت سوئیتها برای اقامت بیماران هدفمند بوده است و میزان مهمانان اقامت یافته در مهمانسرای این خیریه، بستگی به تعداد بیماران بخش دیالیز و این امر که این بیماران قصد ماندن دارند یا خیر، بستگی دارد!

زنجان دیار خیرین است و خیریه‌‌های زیادی دارد که با کمک خیرین در شهر پا برجا هستند. اگرچه این خیریه‌ها دوشا دوش مراکز درمانی و دولتی در صدد کمک به بیماران و یا آسیب دیدگان اجتماعی هستند تا به هر نحو ممکن دردی از دردهای جامعه را کاهش دهند اما گاها خود این خیریه‌ها با مشکلات و معضلاتی رو به رو هستند که بخشی از این مشکلات به عدم نظارت و شفاف‌سازی فعالیت این مجموعه‌ها بازمی‌گردد.

یکی از موضوعاتی که در زنجان نیاز به آسیب‌شناسی دارد، ورود خیریه‌های استان به فاز چشم و هم‌چشمی و ساخت ساختمان و بناهای چند طبقه برای خود است. چنانچه شاهد هستیم هر یک از انجمن‌ها تصاویر مانکن‌ ساختمان‌های شیک و لاکچری خود را به عنوان عملکرد در فضای مجازی بارها به نمایش می‌گذارند که قرار است به بیماران خود خدمات ارائه کند.

مدیرانجمن کلیوی استان زنجان نیز 26 فروردین 1402 در گفت‌وگو با ایرنا بر لزوم شفاف‌سازی تاکید کرده و گفته بود که هم‌اکنون خیریه‌های زیادی در حوزه سلامت استان فعال هستند و بیشتر در حوزه درمان بیماری‌ها به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.موافق افزایش موسسات خیریه‌های سلامت نیستیم، چرا که نظارت بر آنها به دشواری انجام می گیرد و اقدامات موازی آنها گروه‌های هدف تحت پوشش را برای دریافت خدمات با چالش مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به تعدد خیریه‌های حوزه سلامت باید نظارت‌ها نیز مستمر باشد، اظهار کرده بود که موضوع مهم، شفاف‌سازی عملکرد خیریه‌هاست، چرا که انجام این کار اعتماد مردمی را جلب می کند. در حقیقت یک موسسه خیریه باید شفاف‌سازی را سرلوحه فعالیت‌های کاری خود قرار دهد درحالی‌که برخی با کارهای تبلیغاتی کمک مردمی را جمع‌آوری می‌کنند ولی امانتدار خوبی نیستند.

این گفته‌ها در حالی است که طی یک سال گذشته جمعی از بیماران و خیرین این انجمن نسبت به فعالیت‌های مالی و عمرانی این مجموعه حساسیت نشان داده و در گفت‌و‌گو با صدای زنجان خواستار پیگیری این مسائل بوده‌اند.

متاسفانه بیماران بخش دیالیز هیچ منفعتی از بخش مهمانسرای این انجمن نمی‌برند

در این زمینه یکی از بیماران انجمن خیریه کلیوی که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است در تماس با صدای زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه بیماران بخش دیالیز هیچ منفعتی از بخش مهمانسرای این انجمن نمی‌برند، اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه چند ساعتی در خیابان و سطح شهر در گشت و گذار بودم سوئیتی به منِ بیمار اختصاص نیافت تا برای ساعتی در این سوئیت اقامت کنم و خستگی راه از تن درآورم.

وی ادامه داد: متاسفانه علیرغم وجود 10 سوئیت، بیماران نمی‌توانند از این بخش بهره ببرند و ما شاهد هستیم که انجمن این اتاق‌ها را به دانشجویان اجاره می‌دهد. این موضوع در حالی است که با توجه به پایین بودن ارقام قرارداد این واحدها خیرین و بیماران از این موضوع رضایت ندارند. چرا که به نظر می‌رسد به نام بیمار و به کام دیگران شده است

چرا واگذاری بخش دیالیز انجمن خیریه کلیوی استان؛ توسط تهران به یکی از شرکت‌های فعال در این حیطه واگذار شده در حالی که انجمن خیریه کلیوی خود یک شعبه است؟

در این زمینه نیز یکی از خیرین که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، در این زمینه با اشاره به اینکه در ابتدا طبقه همکف این خیریه به‌صورت اداری بود، سپس خیرین ساخت طبقه دوم را بر عهده گرفتند و تکمیل کردند، گفت: بخش اداری انجمن به طبقه دوم انتقال یافت و طبقه اول به دیالیز اختصاص یافت؛ اما بخش دیالیز را با حدود 4 تا 5 میلیارد سرمایه به یک شرکت تهرانی فعال در این حیطه دادند که ریالی به این انجمن پرداخت نمی‌کند.

وی اظهار کرد: اخیراً جلسه‌ای با حضور مدیرعامل انجمن ایران در تهران برگزار شد که مدیرعامل انجمن ایران تقریباً اعلام کرده است که انجمن ایران و خود آقای طهماسبی این کار را انجام داده‌اند که ما سؤال کردیم که انجمن ایران با چه اختیاری به این امر اقدام کرده است؛ وقتی‌که اموال برای مردم زنجان است، تهران چگونه می‌تواند در این زمینه تصمیم بگیرد که مدیرعامل انجمن عنوان کردند که این اتفاق مربوط به دوره من نیست و مربوط به دوره مدیرعامل سابق است که ایشان نیز فوت کرده‌اند.

این خیر که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، با بیان اینکه خیرین در این زمینه سؤال دارند، اظهار کرد: با توجه به مدارکی که به دست ما رسیده است انجمن استان زنجان شعبه است و خود بایستی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کرد ولی چرا اجازه آن امضا را به زنجان ندادند، خود سؤالی است.

ساخت و تجهیز مهمانسرای انجمن خیریه کلیوی بی نتیجه بوده است و بیماران هیچ منفعتی از این بخش نمی‌برند

وی افزود: در مورد مهمانسرا که در طبقه سوم که بالای بخش اداری واقع است، در دوره‌ای اصرار بر این بود که این طبقه مهمانسرا باشد. هرچند اعتقاد خیرین بر این بود که این انجمن نیاز به مهمانسرا ندارد و معتقد بودند که یک یا دو سوئیت برای این انجمن ساخته شود تا بیمارانی که از شهرها و روستاهای دیگر می‌آیند در این منطقه اقامت داشته باشند و بیمارانی که از شهرهای دیگر می‌آیند در اینجا دیالیز می‌شوند سر پناهی داشته باشند تا استراحت کنند و بروند.

این خیر اظهار کرد: دو تن از خیرین کمک کردند و این طبقه هم تکمیل شد که 10 سوئیت در آن ساخته شد که همگی با همت خیرین و با نیت تحویل به بیماران با اجاق‌گاز و یخچال و سایر امکانات رفاهی تجهیز شد تا بیماران از آن بهره ببرند. از روز افتتاح این سوئیت‌ها تا امروز ما ندیدیم که بیماری از این سوئیت‌ها بهره ببرد و به بهانه‌های مختلف اجازه استفاده از این سوئیت‌ها به بیماران داده نشد. یک روز عنوان کردند که ما باید این سوئیت‌ها را بیمه کنیم تا اگر حادثه‌ای رخ داد، مشکلی برای انجمن پیش نیاید و روزی دیگر می‌گویند کسی از این سوئیت‌ها استفاده نکرده است.

به گفته این خیر؛ در دوره‌ای مطرح شد تا این سوئیت‌ها به دانشجویان و یا پارک علم و فناوری داده شود که خیرین این اجازه را ندادند و گفتند که اگر این اتفاق بیفتد بیمار دیگر اینجا آسایش ندارد.

به مباحث انجمن خیریه کلیوی تخصصی نگاه شده است

در این زمینه اما «محمد رضا طهماسبی» مدیرانجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه انجمن خیریه کلیوی در 5 طبقه با مدیریت و برنامه‌ریزی ساخته‌شده است، اظهار کرد: در این زمینه نگاه تخصصی وجود داشته است چنانچه خود ما عنوان می‌کنیم که هر چه غیرتخصصی‌تر به این موضوع نگاه کنیم به ضرر انجمن خواهد بود و هزینه‌ها هدر می‌رود.

وی ادامه داد: مطمئناً کمک‌های مردمی مدیریت‌شده تا مجموعه به این نقطه رسیده است و اینکه برخی عنوان می‌کنند که هزینه‌های این انجمن برای ساخت، ساختمان انجمن هزینه شده است، اشتباه است، گرچه نگاه‎ها به این مسئله متفاوت است و یک بیمار تنها بیماری خود را می‌بیند و هیچ‌وقت از نگاه تخصصی به مسئله انجمن نگاه کرده است. چنانچه همواره عنوان می‌شود کاری انجام شود که عوام بپسندند و متخصصان تائید کنند. ما دنبال اهل‌فن هستیم و به دنبال این نیستم که تنها ساختمان این انجمن را توسعه بدهیم و حمایت از بیماران برای خود یک مسئله است.

ساخت سوئیتها برای اقامت بیماران هدفمند بوده است

به گفته این مسئول؛ منتقدین که عنوان می‌کنند مهمانسرای این مجموعه چندان لازم نبوده است از چه نگاهی نگاه می‌کنند که این مجموعه را لازم نمی‌بینند. 30 سال قبل مراجعان ما در سطح شهر زنجان مهمانسرا کرایه می‌کردند و ما به‌عنوان مسئولان متوجه بودیم که بیمارانی که نمی‌توانند پس از روند درمانی خود به شهر خود بازگردند به یک جای امن برای اقامت نیاز دارند. در حقیقت ما این ساختمان را هدفمند ساختیم و در سال 80 که ما به دنبال اخذ مجوزها بودیم، در درخواستی که به اداره مسکن و شهرسازی دادیم، ساخت یک ساختمان اداری؛ درمانی و مهمانسرا را مد نظر داشتیم که همین امر در سال 85 با کمک خیرین در ساختمان این انجمن پیاده‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه این مهمانسرا در حال حاضر به بیماران این انجمن ارائه خدمات می‌دهد، اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید که بین حق و باطل 4 انگشت وجود دارد و بیماران و منتقدان باید بیایند و این مرکز را ببینند و سپس قضاوت کنند.

میزان مهمانان پذیرفته شده در مهمانسرای این خیریه به این موضوع که بیماران  قصد ماندن دارند یا خیر، بستگی دارد!

طهماسبی در پاسخ به سؤالی در مورد میزان اقامت صورت گرفته طی سال گذشته در مهمانسرای این انجمن خیریه، از ارائه آمار خودداری کرد و به صدای زنجان گفت: میزان مهمانان اقامت یافته در مهمانسرای این خیریه، به تعداد بیماران بخش دیالیز و اینکه قصد ماندن دارند یا خیر، بستگی دارد. در حال حاضر به دلیل اینکه بیماران ماشین شخصی دارند پس از دیالیز بیماران به شهر و روستای خود بازمی‌گردند و چندان در این مهمانسرا سکونت ندارند. ولی ما وظیفه ساخت این مهمانسرا را داشتیم تا کسانی که از شهرها و راه دور می‌آیند، بتوانند در آسایش باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «شنیده‌ ها حاکی از عدم دسترسی بیماران به این سوئیت‌ها دارد، آیا چنین است؟» گفت: مگر می‌شود شرایطی برای بیماران فراهم‌شده باشد و انجمن اجازه استفاده از این نقطه سوئیت‌ها را به آنها ندهد. نه تنها این سوئیت‌ها بلکه سالن اجلاس، کتابخانه و سایر امکانات این خیریه در راستای استفاده بیماران این انجمن است.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در پاسخ به سئوال دیگری که عنوان می‌شود که برخی از این سوئیت‌ها به دانشجویان اجاره شده است، اظهار کرد: دو سوئیت از 10 سوئیت این مرکز، به بیماران اختصاص داده شده است و دو سوئیت دیگر نیز برای مسئولان و مهمانان انجمن اختصاص یافته است و به جهت بهره‌وری بهتر از این مکان 4 سوئیت را به دانشجویان اجاره داده‌ایم که این هزینه‌ها به‌صورت بهینه صرف بیماران کلیوی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به حواشی مربوط به شرکت فعال در حوزه دیالیز به صدای زنجان گفت: بخش دیالیز این انجمن را به‌صورت رایگان به شرکتی در تهران ندادیم و این شرکت به‌صورت کامل دستگاه‌های تخصصی مربوط به دیالیز را آورده است. اینجا خیریه است و قرارداد بخش دیالیز را، آن زمان اعضای انجمن امضا کرده‌اند و مستندات وجود دارد. ما آن زمان چندین پزشک و شرکتی فعال در این حوزه را فراخوان کردیم! یکی از پزشکان متخصصی آن زمان بررسی کرد و اعلام کرد با تعرفه خیریه خرید تجهیزات دیالیز به ضرر انجمن است چرا که نزدیک یک میلیارد برای خرید دستگاه‌ها و یک میلیارد هم بابت گردش مالی پرسنل و هزینه‌های جانبی باید هزینه شود.

طهماسبی ادامه داد: از این چند پزشک و سرکت فعال در این حوزه دعوت کردیم و عنوان کردیم هر کسی که با تعرفه خیریه کار ‌می‌کند، به این انجمن ارائه خدمات دهد. از همین رو این مرکز را نیز به شرکتی فعال در حوزه دیالیز واگذار کردیم و در طول سه چهار سالی که کارها انجام‌شده است هزار نفر در این مرکز دیالیز شده‌اند.

وی افزود: ما اکنون زیرزمین این مرکز را به گروه تخصصی بیماری‌های گوارشی اختصاص داده‌ایم که اصلاً شرکت مذکور برای زنجان نیست و هدفمان این بوده است که به بیماران این انجمن خدمات بهتری ارائه کرده باشیم. شاید اگر این مکان را به یک نمایشگاه مبل واگذار کنیم؛ عایدی ما از اجاره این مکان بیشتر باشد با این وجود ما نمی‌خواهیم از اهداف این انجمن خارج شویم. در واقع معتقدیم که خیر هزینه می‌کند تا ما در راستای سلامتی مردم هزینه کنیم.

یک منبع آگاه اما توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: در حقیقت ساخت و ساز در انجمن کلیوی استان زنجان بیشتر برای بزرگ کردن این مجموعه است تا توجه به نیازهای بیماران! چرا که هزینه‌های درمانی و پزشکی برای بیماران کلیوی در بخش‌های مطب، داروخانه، دندانپزشکی و سایر بخش‌ها که آغاز به کار کرده یا در دست ساخت است هیچ فرقی با سایر مراجعه کنندگان که در این مرکز پذیرش می‌شوند، ندارد.

وی افزود:در حقیقت هر چند ساخت و افزوده شدن بخش‌های درمانی در این مجموعه به نفع بخش درمان استان است، اما گویا هزینه این خدمات از جیب بیمارانی که به شدت نیاز مالی و حمایتی دارند صرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قراردادهای این انجمن به دلیل خیریه بودن سود و عایدی برای انجمن نداشته و حتی این مجموعه را متحمل هزینه می‌کند، افزود: سود اصلی نه برای انجمن بوده و نه بیماران است!

این منبع آگاه با اشاره به اینکه حرف خیرین معترض به این شرایط، این است که اگر این قبیل اقدامات توسعه‌ای عایدی برای انجمن ندارد نباید اشتباه قرارداد بخش دیالیز و ساخت مهمانسرا را تکرار کنند، گفت: بلکه انجمن کلیوی باید به جای این اقدامات به رسالت اصلی خود یعنی همان حمایت از بیماران بپردازد.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجانبیماران دیالیزیمهمانسرا
sedayezanjannews.ir/nx10611


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»