کد خبر: 10649
1402/08/06 - 11:56


کشاورزی، بهره وری و توسعه

از دیرباز ادبیات را خالق «زیبایی‌ها» می دانستند و بعضی چنین نوشته‌اند: «ادبیات در رابطه دوگانه‌ای که با جهان برقرار می‌کند، یک بعد خاص از وجدان بشری به شمار می‌آید.»

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ از دیرباز ادبیات را خالق «زیبایی‌ها» می دانستند و بعضی چنین نوشته‌اند: «ادبیات در رابطه دوگانه‌ای که با جهان برقرار می‌کند، یک بعد خاص از وجدان بشری به شمار می‌آید.»

گریه کودک که خود واکنشی براثر گرسنگی است عمل و اقدامی ناخودآگاه در جهت رفع گرسنگی است. عمل و اقدامی ناخودآگاه در جهت رفع گرسنگی. به عبارتی برای کسب هر «برکتی» نیاز به «حرکتی» است .

به عبارت دیگر ادبیات نیروی والای بهره‌وری است و نیرویی، افزون تر از هزارها تن را به شخص می‌بخشد و از همه مهم‌تر آنکه به قول مولوی «لطف رب» را شامل حال فرد می‌سازد.

بهره‌وری به تعبیر میرزا تقی خان امیرکبیر یعنی «کار با صرفه» و «خرج با صرف» امروزه منظور از بهره‌وری هر چه کمتر هزینه و خرج کردن در ایجاد عوامل تولید هر چه بیشتر سود بردن است در واقع در هر قسمت نظام تولیدی کشور که تولیدی صورت می‌گیرد هر چه فاصله میان درآمد نهایی و هزینه بیشتر شود میزان بهره‌وری بیشتر است.

بهره‌وری در مفهوم اقتصادی و اجتماعی خود نشانگر درجه دستیابی به یک رشته اهداف اصلی است که قرار است از راه فعالیت‌های اقتصادی تحقق یابد به عبارت دیگر بهره‌وری به معنای کوشش در جهت انطباق کارآیی با طبیعت انسانی و هماهنگ سازی تمدن با فرهنگ است.

طبق آمار منتشره پیش‌بینی شده که جمعیت جهان در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۶ میلیارد نفر بالغ می‌گردد که بیش از ۷5 درصد این جمعیت در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد بنابراین اساسی‌ترین مشکل که این کشورها را تهدید می‌کند چگونگی تامین و تهیه غذای این جمعیت انبوه خواهد بود.

با توجه به این امر، کشورهای مزبور باید برای کشاورزی اهمیت بیشتری قائل شود برای افزایش تولیدات کشاورزی از پیشرفته‌ترین دستاوردهای علم و صنعت به طریق صحیح بهره گیرند. از طرف دیگر تاریخ کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که توسعه اقتصادی این کشورها با توسعه کشاورزی آغاز شده است و در مراحل بعدی، بخش‌های صنعت و خدمات اهمیت بیشتری پیدا نموده اند.

افزایش تولید محصولات کشاورزی و همچنین ارتقای بهره‌وری آن بخش کمک قابل ملاحظه‌ای به توسعه اقتصادی کشورها نموده است .

در حال حاضر هر کارگر کشاورز برای ۲۹ نفر غذا تهیه می کند و نیروی کار شاغل در بخش کشاورزی تنها ۷ درصد کل نیروی کار را تشکیل می‌دهد.

در صورت تبدیل استعدادهای بالقوه و بالفعل از ۵۰ میلیون هکتار اراضی مساعد و نیمه مساعد کشاورزی حدود سه‌چهارم هکتار مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. در نتیجه هر کارگر کشاورزی برای ۱۵ نفر غذا تهیه خواهد کرد.

بررسی روش‌های اقتصادی کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

موضوع بحث انگیز روند کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در مراحل کاشت، داشت، برداشت و مراحل توزیع و مصرف یکی از چالش های جدی اکثر کشورها به ویژه، کشورهای در حال توسعه است، شایسته است سیاستمداران و اندیشمندان مجامع علمی در جهان سوم برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی چاره‌اندیشی کنند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان این مطلب افزود: ضرورت دارد به خط مشی سیاست کلان، راهکارهای علمی و اجرایی جهت جلوگیری از ضایعات از جانب دولت و نیز بالا بردن سطح آگاهی عمومی در کاهش ضایعات اهمیت داده شود. نازخند صبحی گفت: تأثیر ضایعات در قیمت غذایی کشور، اثر فرسودگی ماشین های کشاورزی در افزایش ضایعات از طریق بازاریابی مناسب و پرهیز از دور باطل تولیدات نامناسب، نقش بازاریابی نامناسب در افزایش ضایعات مورد بحث قرار گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت استراتژیک بخش کشاورزی در ارزش تولید ناخالص کشور و ارزش صادرات غیرنفی و استفاده کشور کاهش ضایعات می تواند علاوه بر افزایش عملکرد محصولات زراعی و باغی، در ایجاد اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی تأکید کرد: یکی از سیاست های جدی دولت ها در امر امنیت غذایی، کاهش ضایعات غذایی است و از طرف دیگر سازمان FAo راههایی را برای جلوگیری از ضایعات موادغذایی به مسئولان کشاورزی و تأمین کنندگان موادغذایی دولت‌های عضو این سازمان ارائه داده است.

صبحی افزود: موضوع با اهمیتی که دولتمردان هر کشوری باید در نظر بگیرند تعیین خط مشی کلان در رابطه با کاهش ضایعات می‌باشد و بعد از تعیین خط مشی و سیاست کلان بایستی مسئولیت‌ها و وظایف سازمان‌ها خصوصی و دولتی مشخص و تعیین شود.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا می بایستی دو راه حل در نظر گرفته شود. راه حل اول مربوط به بالا بردن سطح آگاهی عمومی در کاهش ضایعات از طریق روش های جلوگیری از ضایعات می باشد. راه حل سوم مربوط به تدوین سیاست‌ها از طریق دولت ها می‌باشد. اجرای این سیاست‌های بعد از تدوین اثرگذاری سریعتری در کاهش ضایعات خواهد داشت.

نه به آلودگی پلاستیکی

مدت هاست که موضوع پسماندها مغنول مانده است. از جمله پسماندهای حاشیه راهها، جاده های معابر عمومی، نخاله های ساختمانی و مهمتر از همه پسماندهای حاشیه بیمارسان ها (پسماندهای پزشکی)

عضو شوری مرکزی خانه کشاورز ایران با بیان این مطلب گفت: مدیریت پسماند یکی از مدیریت های استراتژیک است که می بایستی به آن از طرف مسئولین و مردم نگاه ویژه ای داشت بطوریکه تفکیک آنها مدیریت ویژه ای می طلبد.

نازخند صبحی افزود: پسماندهای کشاورزی ناشی از کشف زیر پلاستیک که ساماندهی آن می بایستی از اولویت های محیط زیست هر منطقه باشد. زیرا عدم توجه به این امر موجب نابودی محیط زیست، آلودگی هوا، ایجاد گرد و غبار، خشکی تالاب ها و بحران آب و خاک را بدنبال دارد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از پسماندهای خطرناک، پسماندهای پزشکی است که با مدیریت خاص و جدا از پسماندهای دیگر دفع شود و کشاورزان را نیز آموزش داده شود که قبل از شخم، زمین های خود را پاکسازی کنند. وی در ادامه گفت: ساماندهی پسماندها می بایستی یکی از اولویت های مهم مسئولین محیط زیست کشور باشد.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاننازخند صبحیکشاورزیتوسعه
sedayezanjannews.ir/nx10649


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»