کد خبر: 10707
1402/08/16 - 9:40


دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد؛

بازگشت به روزهای اوج تئاتر

دبیر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان اظهار کرد: پس از عقب‌نشینی تئاتر در کل کشور به جهت پاندمی کرونا در سال‌های گذشته و مشکلاتی که برای تئاتر به همین سبب به وجود آمد، با برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی کم کم به روزهای اوج و پرکار تئاتر نزدیک می‌شویم.

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌خانی: سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان؛ مردادماه سال‌جاری فراخوان داد و اکنون پس از گذشت سه ماه بیش از 19 اثر از استان زنجان در این جشنواره حضور دارند که با بازبینی آثار برخی از این آثار به عنوان آثار منتخب به جشنواره منطقه‌‌ای فجر معرفی خواهند شد.

در این زمینه ابراهیم قاسمی، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان  در گفت‌و‌گو با صدای زنجان درباره برگزاری سی‌وپنجمین دوره جشنواره تئاتر استان زنجان، اظهار کرد: جشنواره تئاتر استان زنجان مرداد‌ماه سال جاری فراخوان داد و اکنون آثار ارسالی به این جشنواره در مرحله بازبینی و انتخاب برای شرکت در جشنواره منطقه‌ای آن هستند. این جشنواره با همکاری انجمن هنرهای نمایشی و ارگان‌های مرتبط در راستای حمایت از گروه‌های نمایشی و تمرکز بر اجراهای عمومی تئاتر در استان اجرا شد.

وی ادامه داد: از اهداف برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان می‌توان ارتقاء سطح کیفی آثار، گسترش تئاتر و ایجاد ارتباط مؤثر با تماشاگران آثار نمایشی در استان را نام برد. لازم به ذکر است که سی‌وپنجمین دوره جشنواره تئاتر استان زنجان در بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار خواهد شد، جشنواره اختصاص به آثار و نمایش‌نامه‌های ایرانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی همچون عروسکی، فیزیکال، آیینی سنتی مانعی ندارد.

قاسمی افزود: موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی و ترجیحاً متناسب با مسائل روز جامعه، نگاه خلاقانه به زندگی پساکرونا، زنجان میزبان مهربان، ویژگی‌های فرهنگی و بومی و اقلیمی استان، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دفاع‌مقدس، آسیب‌های اجتماعی، عفاف و حجاب، بخشی از محورهای اصلی جشنواره بودند.



بخش تئاتر خیابانی برای اولین بار به جشنواره تئاتر استانی اضافه شده است

 در این زمینه  «رضا یاوری»، دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان با اشاره به اینکه فراخوان سی‌و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان طی مردادماه منتشر شد، اظهار کرد: 19 اثر در این جشنواره شرکت داشتند که آثار ارسالی از تاریخ 13 آبان ماه در مرحله بازبینی آثار در دو بخش خیابانی و صحنه ‎ای قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بخش خیابانی این جشنواره برای اولین بار در سی و پنجمین جشنواره تئاتر کشور پیش بینی شده است، اظهار کرد: در یک سال اخیر، مرکز هنرهای نمایشی کشور تصمیم بر این گرفت که بخش خیابانی تئاتر نیز به بخش استانی اضافه شود.

به گفته یاوری، از هر دو بخش سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان (خیابانی و صحنه‌ای) استقبال خوبی به عمل آمده است. در واقع پس از عقب‌نشینی تئاتر در کل کشور به جهت پاندمی کرونا در سال‌های گذشته و مشکلاتی که برای تئاتر کشور به همین سبب به وجود آمد، با برگزاری این دست از جشنواره‌ها کم کم داریم به روزهای اوج و پرکار تئاتر نزدیک می‌شویم.

وی با بیان اینکه آماری که از استان‌های دیگر در این زمینه داریم بیانگر این است که استان‌های دیگر نیز از این موضوع مستثنی نیستند و همه در حال بازگشتن به همان روزهای پر کار خود هستند، افزود: طی صحبتی که با مرکز هنرهای نمایشی شد، عنوان شد که جشنواره امسال هم به لحاظ تعداد استان‌های شرکت کننده و هم به لحاظ تعداد کارها، رشد قابل توجهی داشته است. ضمن اینکه  امیدواریم که پس از بازبینی آثار تعداد بیشتری آثار به بخش منطقه‌ای جشنواره راه پیدا کنند.

یاوری در رابطه با هیئت بازبین و انتخاب جشنواره خاطرنشان کرد: ساسان قجر، امیر رجبی و حسین رحمانی‌زاده انتخاب آثار سی و پنجمین تئاتر استان را به عهده گرفتند و از روز شنبه 13 آبان بازبینی آثار را شروع کردند.



 19 اثر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی زنجان به رقابت می‌پردازند

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان با اشاره به ترکیب آثار ارسال شده به این جشنواره، افزود: در این دوره از جشنواره یک اثر از شهرستان خدابنده، یک اثر از شهرستان ابهر، 5 اثر از شهرستان خرم‌دره، 12 اثر هم از شهر زنجان شرکت داشتند که با اتمام بازبینی‌ها جلسه تصمیم‌گیری هیئت انتخاب آثار منتخب اعلام می‌شود.

وی در زمینه لزوم توجه جشنواره‌ها به بخش تئاتر خیابانی افزود: براساس فراخوان مرکز هنرهای نمایشی، همه استان‌ها موظف شدند تا بخش تئاتر خیابانی را در کنار بخش صحنه‌ای داشته باشند، این امر هم به جهت این است که ما در سطح کشور جشنواره بسیار معتبری در بخش خیابانی داریم که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم، جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، جشنواره تئاتر فجر و جشنواره آئینی و سنتی تئاتر که هر دو بخش خیابانی دارند از این جمله این جشنواره‌ها هستند.

به گفته این مسئول، ارائه تئاتر خیابانی، در کشور مورد توجه است و ما نباید آن را نادیده بگیریم. ضمن اینکه تئاتر خیابانی به جهت اینکه نیازی به دکور و ساخت صحنه و لباس ندارد، بسیار راحت‌تر اجرا می‌شود و به نوعی با مردم اخت بیشتری دارد

وی با بیان اینکه برخی از هنرمندان ما علم درستی نسبت به تعریف و شکل تئاتر خیابانی ندارند، اظهار کرد: گاها شاهد هستیم که نمایش‌های سفارشی که در خیابان به اجرا درمی‌آیند چندان حرفه ای نیستند، که قطعا با تقویت و برگزاری ورکشاپ‌های تخصصی در این زمینه این بخش از تئاتر نیز در استان تقویت خواهد شد.

دبیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی زنجان با بیان اینکه تئاتر خیابانی نعمتی است که به وسیله آن می‌توان به میان مردم رفت و ارتباط مردم را با تئاتر حفظ کرد، افزود: به دلیل مشکلات و وضعیت اقتصادی جامعه شاید امروز مردم چندان فرصت این را نداشته باشند که به سالن تئاتر بیایند و تئاتری را تماشا کنند ولی با تئاتر خیابانی، در حقیقت این تئاتر است که به میان مردم رفته و برخی از مفاهیم مد نظر هنرمندان را به مردم منتقل می‌کند.


اکثر نمایشنامه‌های توسط نویسندگان و نمایشنامه نویسان زنجانی نگاشته شدند

وی با بیان اینکه در جشنواره‌های استانی استفاده از متون خارجی مجاز نیست، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره بیشتر نمایشنامه‌ها بومی هستند و اکثر کارها توسط نمایشنامه‌نویسان استان نگاشته شدند. «این پوتین نفس میکشه» توسط ناهید پیوندی، «اسکورت» توسط ناهید پیوندی و داوود نجفی، «آخرین نوشته نوشین» توسط هادی منتصری نگاشته شدند. همچنین «پینه‌های پیر» توسط آرزوی بهرامی، نمایش «مرزبان» و «سوگ فریدون در سرزمین لیرشاه» هردو توسط علی عباسی، «سفر به جنگل» توسط «زهیر فروتن»، «مرثیه برای کلمات» توسط سجاد انصاری و «سارای» توسط مشهود ابراهیم‌خانی نگاشته شدند که همه از نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان زنجانی هستند.

یاوری افزود: جشنواره‌های استانی گامی برای رسیدن به جشنواره بین‌المللی فجر هستند. چند سالی بود که جشنواره‌های استانی برگزار می‌شد و آثار پس از داوری برای بازبینی به تهران می‌رفتند تا بازبینی شوند و به جشنواره بین‌المللی فجر راه پیدا کنند. ولی پس از 10 سال وقفه در برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، از سال گذشته جشنواره‌های منطقه‌‌ای دوباره راه افتاده است و سال گذشته نیز از استان دو اثر به جشنواره منطقه‌ای راه یافتند که متاسفانه نتوانستند به جشنواره بین‌المللی فجر راه پیدا کنند؛ که یک کار از زنجان و دیگری از شهرستان خرم‌دره بودند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانرضا یاوریتئاترجشنواره هنری
sedayezanjannews.ir/nx10707


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»