کد خبر: 10714
1402/08/17 - 11:9


صدای زنجان از انتقادات به کسب مدال توسط تیم 5 نفره اعزامی زنجان به بازی‌های پاراآسیایی هانگژوی چین گزارش می‌دهد

پَس‌رفت در سرزمین چین؟

شهروندان: چرا سهم هیئت معلولان و جانبازان استان زنجان از هانگژوی چین؛ فقط یک مدال برنز بود؟ کماندار طلایی زنجان چرا به جایگاه پنجم رسید؟ مربی اسبق تیم ملی بسکتبال با ویلچر: کاهش قابل توجه تعداد مدال‌های زنجان در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو نسبت به سایر مسابقات از جمله مسابقات گوانگجو نشان از «پَسرفت» است رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان: طبق ارزیابی‌ها هیئت معلولان زنجان نه تنها افت نکرده بلکه ارتقای رتبه داشته است. نباید از ورزشکاران انتظار داشته باشیم که همیشه «قهرمان» بمانند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/گلایه‌ها از هیئت جانبازان و معلولان استان زنجان پس از کسب تنها یک مدال برنز در بازی‌های پاراآسیایی هانگژوی چین در برخی محافل ورزشی، همچنان ادامه دارد هر چند مسئولان هیئت با تشریح اقدامات صورت گرفته در امر ارتقای رشته‌های زیرمجموعه این هیئت، برخی انتقادات را وارد نمی‌دانند.

چندی پیش کاروان ورزشکاران معلول و جانباز کشور در مسابقات پاراآسیایی ۲۰۲۳ هانگژوی چین حضور یافت.

کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو با کسب ۱۳۱ مدال رنگارنگ شامل ۴۴ طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز برای اولین بار در جایگاه دوم بازی‌های پاراآسیایی قرار گرفت.

از استان زنجان یک ورزشکار رشته تیراندازی، 3 ورزشکار رشته بسکتبال با ویلچر و یک ورزشکار رشته بوچیا در قالب تیم ملی در کنار سایر ورزشکاران کشور، با حریفان به رقابت پرداختند.


سهم هیئت معلولان و جانبازان استان زنجان از هانگژوی چین؛ فقط یک مدال برنز

سهم ورزشکاران اعزامی استان زنجان به بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۳ هانگژوی چین یک مدال برنز بود که توسط «محسن بیگدلی» کسب شد.

هر چند مسئولان ورزشی استان زنجان کسب سهمیه پارا المپیک رشته پاراتیراندازی توسط «رقیه شجاعی» در مسابقات پاراآسیایی هانگژو را از افتخارات ورزشکاران زنجانی در این رقابت‌ها اعلام می‌کنند اما تعدادی از ورزش‌دوستان و منتقدان ورزشی می‌گویند کسب جایگاه پنجم توسط خانم شجاعی به هیچ عنوان مورد قبول نیست چرا که دارنده طلای سومین دوره بازیهای پاراآسیایی نباید در مسابقات پاراآسیایی اخیر، پنجم می‌شد!

یکی از شهروندان و از ورزش‌دوستان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: در سال‌های گذشته، میزان مدال‌آوری توسط ورزشکاران معلول و جانباز نسبت به ورزشکاران دیگر قابل توجه است که حاکی از تلاش‌های ارزشمند و اراده پولادین بازیکنان، مربیان و مسئولان ورزشی است اما چرا باید تیم اعزامی از زنجان (زیرمجموعه هیئت ورزش‌‌های معلولان و جانبازان) فقط یک مدال کسب کند؟ دختر کماندار طلایی زنجان چرا به جایگاه پنجم رسید؟

«کمال عشق» هم که سابقه 17 سال مربیگری تیم ملی بسکتبال با ویلچر را در کارنامه دارد و یک دوره نیز سرمربیگری تیم زنجان به نمایندگی از ایران در مسابقات انتخابی پارالمپیک برزیل را بر عهده گرفته که نتیجه بازی‌ها منجر به نائب‌قهرمانی ایران شده و به این ترتیب سهمیه حضور در مسابقات مذکور توسط تیم زنجان کسب شده است، با این اظهارات موافق است.

«عشق» با اشاره به اینکه 4 دوره در بازی‌های المپیک آتن، پکن، برزیل و توکیو که بالاترین سطح مسابقات محسوب می‌شود، شرکت داشته، می‌گوید: در اکثر مسابقات آسیایی و جهانی حاضر شده و دست کم در مسابقات 27 کشور جهان حاضر شده و نتایج تیم‌های اعزامی از زنجان مطلوب بوده است.

کمال عشق که چند سالی است، مسئولیت سرمربیگری تیم ملی بسکتبال با ویلچر دانشگاه آزاد کشور (تیم ارومیه) را بر عهده گرفته است، در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: به علت پاره‌ای از مشکلات، نتوانستم با دوستان همکاری داشته باشم و حدود 2 سالی است در ارومیه مشغول خدمت به ورزشکاران تیم بسکتبال با ویلچر دانشگاه آزاد این شهر هستم. این تیم، قهرمان ملی شده و به لیگ برتر صعود کرد. امسال تیم ارومیه در نخستین مسابقه خود با تیم بسکتبال با ویلچر زنجان رودررو شد و با برد 81 به 64 مسابقه را به نفع خود به پایان رساند. امیدواریم با همراهی مسئولان دانشگاه آزاد کشور و مسئولان هیئت بسکتبال با ویلچر آذربایجان غربی، این تیم قهرمان لیگ برتر کشور شود.


هیئت جانبازان و معلولان استان زنجان «پَسرفت» کرده است؟ 

«عشق» که نسبت به رفتار تعدادی از مسئولان زنجان گلایه‌مند بوده و می‌گوید: 60 سال سن دارم و حدود 40 سال سابقه حضور در عرصه‌های مختلف ورزشی را دارم، فقط در رشته بسکتبال با ویلچر، 8 لژیونر تربیت کرده‌ام که در باشگاه‌های اروپا و ترکیه بازی می‌کنند. وقتی هیئت را 3 سال پیش تحویل دادم، هیئت جانبازان و معلولین استان زنجان در 18 رشته ورزشی عملکرد مطلوبی داشت. البته 7 رشته از 18 رشته (از جمله تیروکمان، دوچرخه سواری، قایقرانی) از این هیئت جدا شد و ما در 4 مورد از این 7 رشته فعال بودیم.

وی با اشاره به حضور 19 ورزشکار جانباز و معلول از استان زنجان در مسابقات پارالمپیک آسیایی (4 سال قبل گوانگجو) عنوان می‌کند: در این دور از مسابقات در کنار 19 ورزشکار اعزامی از زنجان، 8 مربی نیز حضور داشتند و نتیجه حاصله نیز 12 مدال خوشرنگ بود اما در مسابقات هانگژوی چین، 5 ورزشکار، آن هم بدون مربی به مسابقات اعزام شدند که فقط یک نفر توانست مدال برنز کسب کند. «رقیه شجاعی» که طلای سومین دوره بازی‌های پاراآسیایی داشت در مسابقات پاراآسیایی اخیر، پنجم شد! این نتیجه حاصل از پَس‌رفت تیم‌های اعزامی زنجان است.


نگرانی از سقوط جایگاه زنجان از مسابقات لیگ برتر رشته بسکتبال با ویلچر

مسئول فنی اسبق هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان زنجان با اشاره به نتیجه تیم‌های شرکت کننده در لیگ برتر سال 1401، می‌گوید: در لیگ برتر سال قبل، از 8 تیم، 4 تیم انصراف دادند و زنجان در بین 4 تیم باقی‌مانده، به مقام چهارمی دست یافت! من نگران جایگاه زنجان در لیگ برتر هستم مخصوصا این که بازیکنی نیست که مسئولان ذی‌ربط بتوانند آن‌ها را برای حضور در مسابقات تربیت کرده و آموزش دهند!

رئیس اسبق هیئت معلولان و جانبازان استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چرا در زنجان نماندید و برای تیم زنجان و افتخارآفرینی همشهری‌هایتان تلاش نکردید» به صدای زنجان می‌گوید: مسائلی پیش آمد که نتوانستم بسازم! من برخلاف میل باطنی از زنجان رفتم حتی در برهه‌ای تصمیم گرفته بودم که ورزش را کنار بگذارم (مربی‌گری و هدایت تیم‌های ورزشی).

مربی سابق تیم ملی بسکتبال با ولیچر ایران معتقد است که؛ مسئولان «ارومیه» برای اینکه در کنار تیم‌شان باشد از او استقبال کردند اما زنجانی‌ها پَسش زدند! البته نه مردم و ورزشکاران و و نه همه مسئولان!


طبق ارزیابی‌ها هیئت معلولان استان زنجان نه تنها افت نکرده بلکه ارتقای رتبه داشته است

اما طیب امیری، رئیس هیئت جانبازان و معلولان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با رد افت عملکرد تیم‌های اعزامی زیرمجموعه این هیئت با اشاره به حضور 2 ساله خود در این هیئت عنوان می‌کند: سال 1400 که هیئت جانبازان و معلولان استان زنجان را تحویل گرفته‌ام در رتبه 13 قرار داشتیم که در عرض 9 ماه این رتبه به جایگاه نخست رسید. با این حساب یا ارزیابی غلط بوده یا نظر منتقدان هیئت فعلی، نمی‌تواند درست باشد.

امیری با اشاره به رتبه سوم هیئت جانبازان و معلولان استان زنجان در برنامه‌های سال 1401 دلیل این افت را «احتساب بیمه ورزشی معلولان رشته‌های مختلف در عملکرد هیئت‌های ورزشی و نه هیئت معلولان و جانبازان» دانسته و می‌گوید: مثلا ورزشکاری که در رشته والیبال نشسته بیمه داشت، جزو بیمه ورزشی والیبال لحاظ شده بود نه هیئت معلولان به همین علت رتبه هیئت جانبازان و معلولان از یک به 3 رسید.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان زنجان با اشاره به استخر ولیعصر که منبع درآمد هيئت ورزشي معلولان استان زنجان بود و به گفته مسئولان اسبق هیئت در سال 1397 به بخش خصوصی واگذار شد، می‌گوید: در گذشته استخر ولیعصر، در اختیار هیئت جانبازان و معلولان استان زنجان بود که منبع مالی خوبی برای هیئت به حساب می‌آمد اما مسئولیت اداره استخر از هیئت گرفته شد و با آغاز شیوع کرونا ویروس، این استخر کلا به حالت سکون درآمد و در حال حاضر برای اورهال و تعمیر اساسی شاید نیازمند حدود 10 میلیارد تومان اعتبار و هزینه است.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان زنجان با بیان اینکه با بدهی هیئت را تحویل گرفتیم و در حال حاضر یک ریال هم به ورزشکار، داور، مربی و افراد حقیقی یا حقوقی بدهکار نیستیم و تمامی هزینه‌های مربوط به انشعابات نیز پرداخت شده است از منتقدان به ویژه مجریان اسبق هیئت معلولان و جانبازان به عملکرد هیئت می‌خواهد تا این موارد را نیز در نظر داشته باشند. 


انحصارشکنی در «مربی‌گری» را شکستیم

امیری در پاسخ به انتقادات نسبت به اعزام ورزشکاران به مسابقات پاراآسیایی هانگژوی چین بدون مربی نیز می‌گوید: هر استان در اعزام ورزشکاران به مسابقات برون مرزی، مربی مربوطه را اعزام نمی‌کند و انتخاب مربیان صرفا با فدراسیون تحت عنوان «مربی تیم ملی» است. به کسانی که چنین اظهاراتی را دارند و می‌گویند در زمان مسئولیتشان در هیئت، مربی مربوطه را در کنار ورزشکاران اعزامی از زنجان داشتند، باید عرض کنم، این افراد خودشان ذی‌نفع بودند به همین دلیل مربی را نیز در کنار تیم یا ترکیب اعزامی داشتند اما حالا که در فدراسیون جایی ندارند، الان بروند مربی‌گری کنند و ببینند اصلا چنین اجازه‌ای به آن‌ها داده می‌شود یا نه؟

وی تاکید می‌کند: انتخاب مربیان تیم ملی از طریق فدراسیون انجام می‌شود و در استان زنجان نیز مربیان شایسته‌ای حضور دارند که می‌توانند جزو گزینه‌های مسئولان ملی برای قرار گرفتن در ترکیب فنی تیم‌های ملی باشند. وقتی هیئت را تحویل گرفتیم تعداد مربیان، انگشت شمار بودند و این ما بودیم که انحصار و هر گونه انحصارطلبی را شکستیم به طوری که در حال حاضر در هر رشته ورزشی زیرنظر هیئت، 5 الی 6 مربی کارآمد و شایسته وجود دارد.


نباید از ورزشکاران انتظار داشته باشیم که همیشه «قهرمان» بمانند

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان زنجان با اشاره به اینکه از زنجان به مسابقات پاراآسیایی هانگژو یک ورزشکار رشته تیراندازی، 3 ورزشکار رشته بسکتبال با ویلچر و یک ورزشکار رشته بوچیا به همراه یک داور اعزام شدند در خصوص انتقادات نسبت به عدم مدال‌آوری «رقیه شجاعی» در این مسابقات که برخی آن را جزو ایرادات هیئت قلمداد می‌کنند نیز به صدای زنجان می‌گوید: در این مسابقات آقای محسن بیگدلی در رشته گروهی بسکتبال با ویلچر به مدال برنز دست یافت. هیئت جانبازان و معلولان استان زنجان در حمایت‌های مادی و معنوی از ورزشکاران هیچ کوتاهی نکرده است و میزان این حمایت‌ها نسبت به دوره قبل هیئت نیز قابل توجه است.

امیری تاکید می‌کند: کسانی که از عدم مدال‌آوری خانم شجاعی نیز انتقاداتی به هیئت دارند این را هم در نظر داشته باشند که دوره قهرمانی هم مقطعی است و نباید از ورزشکار انتظار داشته باشیم همیشه قهرمان بماند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانورزشهیات معلولانهانگژو
sedayezanjannews.ir/nx10714


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»