کد خبر: 1101
1398/02/15 - 19:46


به مناسبت روزجهانی بازیگر

دنیای پیچیده

حمید قزلباش، بازیگر تئاتر: مشکل بازیگران استانی بیشتر سخت افزاری است/ ساسان قجر: در زمینه آموزش بازیگر درست عکمل نمی‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- دنیای زیبا و پیچیده بازیگری، دنیایی است که هر انسانی از کودکی با آن عجین است. در واقع انسان در روح و فکر خود از یک سو و مکان و زمانی که در آن حضور دارد از سوی دیگر در حال بازی است اما تفاوتی بین بازی زندگی و بازی در زندگی وجود دارد. انسان ها بازیگران روزگارند، 14 اردیبهشت که با عنوان روز بازیگر شناخته می شود روزی است که  می توان یادی از حرفه‌ پر زحمت بازیگری کرد. بازیگر مانند هر انسان زنده صاحب صدا، چهره و حالتی خاص است که با سرشت او آمیخته شده تغییر می کند تا بتواند خودش را با نقشی که بر عهده دارد تطبیق دهد. بازیگر دو روح دارد در یک جسم، یعنی خودش و شخصیتش در یک جسم روی صحنه و روح خودش و جسم خودش.

از همین رو روزنامه صدای زنجان به مناسبت این روز بر آن شد تا مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار بدهد.

 در این خصوص حمیدرضا قزلباش، بازیگر تئاتر با اشاره به وجود پتاسیل و ظرفیت بالای استان در زمینه بازیگری،  اظهار کرد: جدا از اینکه یک سری از بازیگران قدیمی که در حال حاضر بازیگری را رها کردند و درگیرکارهای دیگری هستند انصافا در این زمینه، بازیگران خوبی داریم که می‌توانند در عرصه کشوری رقابت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا بازیگران امروزی کمتر در سطح کشور دیده می‌شوند؟» ادامه داد: این امر دلایل مختلفی دارد و نباید شرایط گذشته را با زمان حال مقایسه کرد چرا که شرایط در دو برهه زمانی با هم متفاوت است و نباید آنها را با هم مقایسه کنیم. در حال حاضر دانشگاه‌ها‌ی هنرهای زیبا، دانشگاه‌ها و آموزشکده‌های بازیگری و حتی کسانی که در این زمینه در سطح کشور در حال فعالیت هستند به شدت زیاد شده‌اند و اگر کسی بخواهد در این زمینه موفق شود باید کار خارق العاده‌ای انجام بدهد. شاید  در گذشته افرادی که می‌خواستند مطرح شوند در بین صد نفر باید با هم به رقابت می‌پرداختند در حالی که در زمان حاضر برای مطرح شدن در این زمینه باید بین 5 تا 6 هزار نفر به رقابت بپردازند تا بتوانند خود را مطرح کنند و این امر، کار بسیار سختی است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر افزود: یکی دیگر از مشکلات بازیگران ما در استان بحث سخت افزاری است و ربطی به خود هنرمندان ندارد. مسئولین ما باید بستر را فراهم کنند تا این هنر رشد کند. حالا چه در رشته بازیگری و چه در گرایش‌های متفاوت نمایش.

وی افزود: در استان‌های دیگر شاهد هستیم که اهالی تئاتر با حداقل مشکلات مواجه هستند و شاید استان زنجان جزو یک و یا دو استانی باشد که سالن اختصاصی تئاتر ندارد و در این زمینه از بودجه کافی برخوردار نیست.

قزلباش با بیان اینکه وقتی هنرمند دغدغه‌اش؛ نان باشد، طبیعتا بیشترین انرژی صرف این‌گونه حواشی می‌شود تا خود هنر، اظهار کرد: با همین اوصاف می‌توان اذعان کرد که ما هنرمندان خوب و بازیگران مستعدی در این حوزه داریم ولی چون بستر فراهم نیست این هنرمندان دارند هرز می روند؛ یعنی در برهه‌ای استعداد‌هایشان بروز پیدا می‌کند ولی چون قابلیت پرورش این هنرمندان را به لحاظ سخت افزاری و حمایتی نداریم، متاسفانه این هنرمندان به هرز می‌روند و این مشکلی است که در زمینه تئاتر و بازیگری در استان مشاهده می‌شود و مسئولین یا در این زمینه متوجه این مسئله نیستند و یا با شرایط اقتصادی موجود در الویت اقداماتشان نیست.

وی در خصوص آسیب برخی از بازیگرنماها به فضای تئاتر تصریح کرد: این امر به طور خاص در یک سال اخیر و با مطرح شدن تئاتر‌های لاکچری در تهران اتفاق افتاد که یک عده بازیگر که به خاطر تیپ و استایل و چهره مشهور شده‌اند تا هنرشان، با ورود به حوزه تئاتر جهت تامین هزینه‌های تهیه کنندگان بیشترین آسیب را به تئاترهایی زدند که جزو عناصر اصلی این هنر بوده‌اند.

قزلباش با اشاره به اینکه این سلبریتی‌ها، این فضا را به نفع تهیه کنندگان تغییر دادند و نه حتی به نفع هنر تئاتر و مردم، افزود: این مشکل در حال اپیدمی شدن است و مردم به دلیل حضور این چهره‌ها در حال هزینه کردن هستند و متاسفانه هنرمندان اصلی تئاتر که هیچ کار دیگری جز این هنر ندارند، به حاشیه کشیده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مدیریت فرهنگی درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، افزود: به نظر بنده هنر تئاتر با وجود این نمایش‌ها مسیر درستی را طی نمی‌کند و در آینده تئاتر به لحاظ محتوایی نیز دچار مشکل خواهد شد. تئاتری که در دهه اخیر در کشور پیشرفت خوبی را داشته است و به اذعان سینماگران حتی از سینما جلوتر زده است در موقعیت کنونی دارد دچار بیماری می‌شود که  این امر برای آینده می‌تواند آسیب زا باشد.

در ادامه ساسان قجر با اشاره به اینکه هنر‌، حرفه ای است که هزینه‌بردار است و برای هنر همواره باید هزینه کرد، گفت: مسئولین باید در این زمینه هزینه کنند و زمانی که هزینه‌کرد مسئولین خوب باشد و مسائل اقتصادی و مسائل مالی در عرصه آموزش مشکلی ایجاد نکند، آن زمان می‌توان انتظار داشت که هنر در جامعه نتیجه بدهد و برای خود در‌آمد‌زایی کند.

وی ادامه داد: زمینه‌سازی برای پرورش بازیگر یکی از مشکلات مربوط در این حوزه است و به مدیریت در تئاتر برمی‌گردد که مسئولین چه برنامه‌هایی را بچینند تا بتوانند بازیگر تربیت کنند و در بحث مدیریت چطور بتوانند این بازیگرانی که تربیت شده را نگه دارند و زمینه شکوفایی آن را فراهم کنند که ما در زمینه مدیریت این مسائل ضعف و مشکل داریم و همین مشکلات باعث می‌شود که بازیگر پس از طی دوره‌هایی نتواند در نمایشی مشارکت داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه جوی که در فعالیت‌های امروزی تئاتر ما موجود است به صورت باندبازی است و هنرجویی که تربیت می‌شود اجازه ورود به این گروه‌ها  به او داده نمی‌شود و یا اگر به کار گرفته شوند به عنوان شخصیتهای حاشیه‌ای تئاتر است که این‌ها همگی به فضای تئاتر لطمه می‌زنند.

این بازیگر و کارگردان با اشاره به اینکه در بحث آموزش نیز تئاتر ما دچار مشکل است، افزود: تا در زمینه بحث آموزش درست عمل نکنیم همچنان بازیگر نخواهیم داشت.

قجر با اشاره به اینکه همه بسترهای مورد نیاز تئاتر استان به هم ریخته است، گفت: همه این موارد به عدم برنامه ریزی‌ درست  و مدیریت مشکلات موجود  در این زمینه برمی گردد. از جمله مشکلات دیگر در این زمینه این است که هر بازیگری با گذراندن 3 ماه دوره بازیگری روی به سمت کارگردانی تئاتر می‌آورد و در مرحله اول هم گرایش به یک متن خارجی دارد که با تجربه کم آنها جای تاسف دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از بازیگرنماها به فضاهای تئاتر لطمه می‌زنند، گفت: تا زمانی که نشستی در این زمینه با حضور صاحب نظران این عرصه تشکیل نشود و راه حلی برای این مشکلات در نظر گرفته نشود، همچنان این مشکلات بر سر جای خود پا برجاست.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx1101


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»