کد خبر: 11037
1402/10/10 - 9:34


صدای زنجان از آخرین وضعیت بخشی از مصوبات در سفر نخست ریاست جمهوری به زنجان گزارش می‌دهد؛

در انتظار افتتاح!

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان: یکی از مصوبات سفر رئیسی تامین آب برای صنایع مستقر در ایجرود است که بخشی از کار عمرانی آن انجام شده و در حال انجام تغییرات ایستگاه‌های پمپاژ است/مدیرعامل شرکت گاز استان: مصوبه تامین گاز دو شهرک صنعتی زنجان به پایان نرسیده و در حال اجرا است/مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب: تخصیص و نقدینگی مصوبه تکمیل پروژه دوخطه‌کردن راه‌آهن زنجان – قزوین تاکنون ۵۰ درصد محقق شده است، چالش عمده برای تکمیل این طرح به بحث نقدینگی مربوط است و با تزریق اعتبار کامل خواهد شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: سفر آتی آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به زنجان رسانه‌ها را بر آن داشته که نگاهی به مصوبات سفر دور نخست (27 آبان ماه سال 1400) داشته باشند، مصوباتی که برخی از آنها به مرحله تکمیل نرسیده و هنوز در دست اجرا است و به نظر هم نمی‌رسید در فرصت باقی مانده سفر وی به زنجان بتوان آنها را تکمیل کرد.

 27 آبان ماه سال 1400 بود که رئیسی در سفر یک روزه به زنجان ضمن دیدار با مردم و بازدید از چندین پروژه عمرانی با تشکیل شورای اداری و جلسات اقتصادی مصوباتی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره به تصویب رساند. هر چند وی سال گذشته نیز در پنجم آبان ماه برای افتتاح طرح ورود هزار مگاوات برق به سیستم برق کشور به این زنجان سفر کرده بود و بازدیدی از غرب زنجان و روستاهای چهر‌آباد و رضاآباد و افتتاح پروژه 200 واحدی مسکن ملی برکت داشت، اما این سفر دور دوم سفر محسوب نشده و بنا بر اخبار واصله قرار است رئیس جمهور دی‌ماه سال‎‌جاری و همزمان با برگزاری اجلاسیه سراسری نماز به زنجان سفر کند.

صدای زنجان به منظور بررسی وضعیت برخی از مصوبات این سفر و میزان پیشرفت آنها موضوع را از دستگاه‌های متولی پیگیر می‌شود. مهم‌ترین مصوبات این سفر در حوزه انرژی، صنعت و اشتغال و همچنین مسکن بوده است. هر چند در مسیر تهیه این گزارش به دست آوردن اطلاعات دقیق و جدول ساده‌ای از مصوبات که بتوان نسبت به بررسی وضعیت آنها اقدام کرد، وجود نداشت و برخلاف سفرهای قبلی ریاست جمهوری دستگاه‌ها به صورت تفکیکی اقدام به گزارش آخرین وضعیت مصوبه دستگاه خود کردند.

 

مصوبه تامین گاز دو شهرک صنعتی به پایان نرسیده و در حال اجرا است

مدیرعامل شرکت گاز زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در زمینه وضعیت مصوبات سفر از اجرایی شدن ۱۰۰ درصد مصوبات گازرسانی البته تنها در بخش گازرسانی به روستاهای زنجان در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان زنجان خبر داد و گفت: در سفر نخست رئیس جمهور، اجرای ۳۸ طرح روستایی و دو طرح صنعتی در قالب دو مصوبه برای شرکت گاز زنجان به تصویب رسید.

رحیم سلیمانی‌نژاد با بیان اینکه مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان زنجان دو دسته کلی، یکی گازرسانی به ۳۸ روستا بود که به صورت ۱۰۰ در صدی به بهره‌برداری رسید، اضافه کرد: تامین گاز دو شهرک صنعتی استان بود که در حال تکمیل پروژه است.

به نظر می‌رسد هنوز تامین گاز دو شهرک صنعتی استان زنجان که جزو دو مصوبه محوله به این شرکت بوده ناتمام باقی مانده است.

 

توسعه فاضلاب زنجان طرح در حال اجرایی که مصوب شد

محمد علی نادرخانی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان هم به برخی از مصوبات سفر رئیسی به زنجان در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: در این زمینه بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب با پیشرفت 67.15 درصد به ارزش روز 650 میلیارد تومان و افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب از 32 هزار مترمکعب در روز به 75 هزار متر مکعب در شبانه‌روز و جمعیت تحت پوشش از 190 هزار نفر به 410 هزار نفر مصوب شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان افزود: پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان به عنوان یکی از نمونه‌های موفق استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کشور مطرح است که با قرارداد BOT به بخش خصوصی واگذار شده است.

نادرخانی با اشاره به اینکه توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب دیگر پروژه مصوب در سفر نخست رئیس جمهور به زنجان بوده است، بیان کرد: از نتایج اجرای این طرح می‌توان به توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب با 130 میلیارد تومان ارزش روز نیز قابل افتتاح است و افزایش تعداد مشترکان فاضلاب، توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر زنجان با توجه به افزایش درخواست‌های مردمی به علت مشکلات بالا آمدن آب‌های زیرزمینی در بخش‌هایی از شهر و مشکلات ایجاد شده در دفع فاضلاب به صورت سنتی (چاه جذبی ) در مجتمع‌های مسکونی و همچنین تعهد شرکت مبنی بر تامین فاضلاب در محل تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان که به صورت BOT توسط سرمایه گذار بخش خصوصی احداث شده و وارد مدار بهره‌برداری شده است، اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: افزایش ظرفیت تامین آب مورد نیاز صنایع شهر زنجان از پساب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب به میزان 70 لیتر در ثانیه نیز جزو اثربخشی این پروژه است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان عنوان کرد: تکمیل تصفیه خانه آب در شهرهای ابهر و خرم‌دره با پیشرفت 62.05 درصدی در دولت فعلی دیگر مصوبه این سفر بوده و دارای ارزش این پروژه 120 میلیارد تومان است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه تصفیه خانه در مساحت کلی 9.2 هکتار احداث شده و هدف از اجرای طرح تامین 12 میلیون مترمکعب آب در سال است، گفت: از دیگر اهداف این طرح همچنین می‌توان به جمع آوری و انتقال و ذخیره آب در افق سال 1415، تکمیل ظرفیت تصفیه خانه به 400 لیتر در ثانیه اشاره کرد

وی افزود: احداث خط انتقال آب به طول 22.5 کیلومتر به شهرهای ابهر و خرم‌دره و احداث مخازن ذخیره آب شرب در شهرهای ابهر و خرم‌دره به ظرفیت 23 هزار مترمکعب و 4.5 کیلومتر خط انتقال شهر خرم‌دره به منظور ذخیره‌سازی و تامین آب پایدار شهرهای ابهر در این مصوبه آمده است.

نادرخانی همچنین با اشاره به بیان اینکه حفر و تجهیز 10 حلقه چاه به ارزش روز 70 میلیارد تومان برای تامین آب اضطراری شهرهای مواجه با تنش آبی مصوب شده بود، گفت: وضعیت نامناسب ذخیره آب سد تهم زنجان و سد کینه‌ورس نیاز ضروری به حفاری 10 حلقه چاه در زنجان و 2 حلقه در ابهر و 2 حلقه در خرم‌دره جهت پیشگیری از بروز تنش آبی را می‌طلبید.

 

آبرسانی به صنایع ایجرود، مصوبه‌ای در دست اقدام

اکبر باقری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان نیز در مورد مصوبات سفر رئیس جمهور به صدای زنجان گفت: یکی از مصوبات این سفر تامین آب از خط انتقال صنعت برای صنایع مستقر در ایجرود توسط استان با رویکرد تامین آب مجتمع ریخته گری سهند واقع در شهرستان ایجرود از سد گلابر به میزان 3.5 میلیون مترمکعب و تامین آب بهداشتی مجتمع پتروشیمی زنجان واقع در ایجرود به میزان یک میلیون مترمکعب بوده است که پس از تصویب کانال‌گذاری و لوله‌گذاری آن به اتمام رسیده و در حال انجام تغییرات ایستگاه‌های پمپاژ یک و 2 سد گلابر است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه اختصاص مبلغ 183 میلیارد تومان برای تکمیل سد بلوبین به ترتیب مبلغ 153 میلیارد تومان از محل ماده 56 و مبلغ 30 میلیارد تومان از منابع استان در سال1401 در سفر دور نخست مصوب شد، افزود: هدف از این طرح تامین آب شرب شهری و روستایی در افق 1425 جمعا به میزان  17.54 میلیون مترمکعب و در حال حاضر 3.5 میلیون مترمکعب است که اقدامات عمرانی پس از سفر در این پروژه آغاز شده است و اجرای بدنه سد هم اکنون 82 درصد پیشرفت دارد.

وی با اشاره به اینکه اختصاص مبلغ 277 میلیارد تومان برای تکمیل سد مراش (آبگیری) از محل ماده 56 در سال‌های 1400 و 1401 تامین آب شرب شهری و روستایی و صنعت دیگر مصوبه سفر رئیس جمهور به زنجان بوده است، گفت: در افق 1425بهره‌مندی از این سد جمعا به میزان 6.5 میلیون مترمکعب در سال برای این طرح در نظر گرفته شده است و کار عملیاتی در آن آغاز شده و عملیات ارجایی سد ایالو اتمام یافته و بهره‌برداری از سدتنظیمی آن آغاز شده است.

باقری به اختصاص مبلغ 100 میلیارد تومان برای آبرسانی از سد مراش به شهرهای ماهنشان، دندی و روستاهای مسیر به ترتیب مبلغ 60 میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ 20 میلیارد تومان توسط استان (از محل افزایش درآمد مالیاتی) و مبلغ 20 میلیارد تومان توسط وزارت نیرو (از محل اعتبارات داخلی) در سال 1401 اشاره کرد و گفت: تامین آب شرب شهری و روستایی و صنعت، تامین آب شرب شهرهای دندی و ماهنشان و 122 روستای مسیر به میزان 4 میلیون مترمکعب در سال (برای 40 هزار نفر جمعیت برای شرایط کنونی)  و تامین نیاز آبی صنایع مستقر در منطقه به میزان 2.5 میلیون مترمکعب در سال در مصوبات سفر تامین آب واجرای خط انتقال تا شهر دندی مدنظر است.

وی از اختصاص مبلغ 6 میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری از سد شماره 2 میرزاخانلو توسط سازمان برنامه و بودجه تا سه ماهه اول سال 1401 برای تامین آب شرب شهری طارم خبر داد و افزود: عملیات اجرای کانال و بند به اتمام رسیده است و در حال انجام‌ کارهای تکمیلی و تحویل موقت پروژه می‌باشد.

باقری با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌های صنعتی افق ابهر، شهید شهریاری زنجان تا درب شهرک‌های صنعتی پس از ارائه اطلاعات لازم توسط سازمان صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی در سال 1400 و 1401دیگر مصوبه این سفر بوده است، عنوان کرد: تأمین آب شهرکهای صنعتی افق ابهر و شهید شهریاری زنجان از طریق صدور مجوز حفر چاه در محل شهرکهای صنعتی انجام پذیرفته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان همچنین به مصوبه تامین آب کشاورزی به میزان  یک هزار و 588 هکتار از اراضی چهار روستای شهرستان ابهر و خرم‌دره به میزان 3.6 میلیون مترمکعب ( اراضی روستاهای کینه ورس، رحمت آباد، اسپاس، فنوش آباد و خرم‌دره) و ابلاغ اعتبار در سال 1400 به مبلغ 142 هزار و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اشاره کرد و افزود: عملیات تکمیل خطوط انتقال آب کشاورزی شامل ساخت حوضچه‌های تخلیه، تهیه و نصب فلومترهای تحویل آب و شیرآلات در حال اجرا است.

 

کشاورزی و پروژه‎‌های انتقال آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در آخرین خبرها از افتتاح چندین طرح کشاورزی همزمان با سفر رییس جمهور به استان خبر داد و گفت: در مجموع میزان کل اعتبار هزینه شده برای طرح‌ها و پروژه‌های قابل افتتاح سازمان جهاد کشاورزی در دور دوم سفر رییس جمهور به استان ۲۷ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال است.

روح‌الله حسنی میزان کل اعتبار هزینه شده در پروژه مذکور را ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح ۴۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

وی ادامه داد: پروژه سیلوی نگهداری غلات در شهرستان خدابنده و پروژه استخر معیشتی روستای« اردجین» از محل تعهدات دوره نخست سفر رئیس جمهور به استان در شهر ستان خرم‌دره افتتاح می‌شود.

حسنی با اشاره به افتتاح پروژه انتقال آب کشاورزی به اراضی پایاب سد کینه ورس در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان خبر داد و گفت: میزان کل اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین از افتتاح پروژه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سطح استان خبر داد و افزود: در مجموع میزان کل اعتبار هزینه شده برای طرح‌ها و پروژه‌های قابل افتتاح سازمان جهاد کشاورزی در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان ۲۷ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال است.

 

7 واحد صنعتی در سفر رئیس جمهور به زنجان احیاء و افتتاح می‌شود

مجید گلشنی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه  همزمان با دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به این زنجان 7 واحد صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری ۱۷۶ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال در سطح استان احیاء و افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: با راه اندازی این واحدها، یک هزار و ۹۳۴ نفر در واحدهای صنعتی و معدنی استان مشغول به کار خواهند شد.
وی به آغاز به کار دوباره شرکت سرجین بافت در این سفر اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از واحدهای مهم آماده افتتاح در سفر رئیس جمهور به زنجان، سرجین بافت است.

گلشنی با اشاره به اینکه این واحد در سفر قبلی رئیس جمهور به زنجان تعطیل بود که پس از پیگیری‌های مکرر صورت گرفته و رفع بخشی از مشکلات آن، شاهد راه‌اندازی فاز اول این واحد بزرگ صنعتی در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان خواهیم بود، اضافه کرد: سرمایه گذاری صورت گرفته برای این واحد را بالغ بر ۲۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است و‌ این واحد زمینه اشتغال‌زایی برای ۵۶۰ نفر را فراهم کرده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه واحد فولاد آسین ابهر یکی دیگر از واحدهای احیاء شده و آماده افتتاح در دور دوم سفر استانی رئیس جمهور است، افزود: این واحد هم در شهرستان هیدج با سرمایه‌گذاری ۳۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر مستقر شده و با تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن به عنوان بزرگترین و به روزترین واحد تولید لوله بدون درز در استان زنجان به شمار می رود.
وی به احیای واحد آندیا فولاد با اشاره به اینکه این واحد تولیدی در شهرستان ایجرود ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن کنسانتره آهن، ۲۵۰ هزار تن آگلومره و ۲۵۰ هزار تن فروسیلیکو منگنز و ۸۰۰ هزار تن شمش چدن با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلار را دارد، خاطر نشان کرد: مجتمع فولاد البرز غرب با سرمایه گذاری یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و واحد سیمین نخ ظریف با سرمایه گذاری 3 هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در شهرستان ابهر، واحد شیشه زنگان پارس در سلطانیه با سرمایه گذاری 7 هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و واحد میعاد نگین برنا در زنجان آماده افتتاح در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان زنجان هستند.

 

باز هم اعتبار به راه‌آهن شمال‌غرب نرسید

منوچهر صفری مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌های زنجان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مصوبات این سفر در حوزه حمل و نقل ریلی به پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین مربوط می‌شود، عنوان کرد: در این سفر ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح مورد تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه این اعتبار ابلاغ شد، اضافه کرد: تخصیص و نقدینگی این مصوبه تا کنون ۵۰ درصد محقق شده است که برای تکمیل پروژه به پیمانکاران تزریق شده است.

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب با بیان اینکه پروژه دوخطه‌کردن راه‌آهن زنجان – قزوین در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: چالش عمده برای تکمیل این طرح به بحث نقدینگی مربوط است و با تزریق اعتبار کامل خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه به زودی تخصیص یابد، تا آخر امسال یا اوایل سال بعد می‌توانیم شاهد بهره‌برداری از آن و وارد شدن به چرخه حمل و نقل ریلی باشیم.

تا زمان نگارش گزارش دریافت اطلاعات یا گفت‌و‌گو با برخی مدیران دستگاه‌ها از جمله حوزه برق، مسکن و راهداری برای دریافت مصوبات سفر این دستگاه‌ها و آخرین وضعیت آن میسر نشد.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانواحدهای صنعتیافتتاحسفر رئیس جمهور
sedayezanjannews.ir/nx11037


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»