کد خبر: 11039
1402/10/10 - 10:14


استاندار زنجان در برنامه ارائه دستاوردهای دولت در استان و بررسی مسائل و چالش‌های پیرامونی اعلام کرد؛

مسکن ملی پیرم کرد!

سال آینده بخشی از پروژه پتروشیمی زنجان راه‌اندازی می‌شود/به صورت شکلی، تخلفی در پروژه فجر کوی نصر زنجان رخ نداده است!/در سفر دوم ریاست جمهوری، نزدیک به ۲۵ درصد از بودجه درخواست شده مربوط به حوزه آب خواهد بود/برنامه‌ریزی جهت جایگزینی کشت پسته با هندوانه در استان زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: استاندار زنجان با اشاره به بازار متلاطم مسکن تحت تاثیر تورم و رتبه نخست استان زنجان در پیشبرد اهداف پروژه مسکن ملی گفت که « مسکن ملی پیرم کرد!»
در آستانه دومین سفر ریاست جمهوری به استان زنجان، برنامه ارائه دستاوردهای دولت در استان و بررسی مسائل و چالش‌های پیرامونی با حضور «محسن افشارچی_ استاندار زنجان» شامگاه شنبه 9 دی‌ماه 1402 در سالن همایش روزبه زنجان برگزار شد.
استاندار زنجان در این نشست با یادآوری اینکه در سفر نخست هیئت دولت به استان مصوب شده بود که ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل سفر به استان تخصیص پیدا کند که تاکنون حدود ۶۵ درصد آن تحقق پیدا کرده است، گفت: در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان طبق برآوردهای که از قبل انجام شده است، تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.
افشارچی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش «مسکن ملی و نهضت ملی مسکن» عنوان کرد: ساخت مسکن ملی از پایه با یک سری تلاطم‌های تورمی همراه بود. در استان زنجان 18 هزار واحد مسکن در حال ساخت است، فعلا با شاخص‌های وزارت راه و شهرسازی، استان زنجان رتبه نخست کشور را داراست و در برخی مسائل مربوط به مسکن ملی مثل کاهش درصد واقعا خط‌شکن بودیم ولی مسکن ملی مرا پیر کرده است!
استاندار زنجان در خصوص روند ساخت مسکن ملی گفت: من این مدل ساخت مسکن را نمی‌پسندم، کار درستی نیست، دولت کارفرما شده است و از روزی هم که از مردم یک ریال گرفته مردم صاحب حق شدند و البته حق هم دارند.
افشارچی همچنین با اشاره به تحویل تدریجی از انتهای شهریورماه امسال، «افزایش تسهیلات (اخذ موافقت برای 2500 واحد) را از اقدامات صورت گرفته در این حوزه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر زیرساخت‌ها (آب، برق و گاز و غیره) در حال انجام است.
استاندار زنجان با بیان اینکه ساخت مسکن ملی در زنجان همزمان با جهش قیمت دلار شد و وام ۳۵۰ میلیون تومانی نیز پاسخگو نشد، گفت: البته مبلغ وام را بالاتر برده و میزان سود را نیز از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش دادیم.
وی با اشاره به اینکه در استان ۱۸ هزار واحد مسکن ملی در حال ساخت است، گفت: ساخت مسکن ملی من را پیر کرد، چراکه در ساخت مسکن ملی در کشور ما خط شکن بودیم، در کاهش درصد تسهیلات از ۲۳ به ۱۸ درصد خط شکن شدیم، در قرارداد متمم خط شکن شدیم در افزایش میزان تسهیلات خط‌شکن شدیم.
استاندار زنجان تاکید کرد: ما نسبت به قیمت‌های مسکن حساسیت بسیار بالایی داریم با این وجود برای حدود ۱۰ هزار واحد مسکن افزایش تسهیلات را داشته‌ایم.
به صورت شکلی تخلفی در پروژه فجر رخ نداده است!
استاندار زنجان در پاسخ به گلایه‌ها در خصوص پروژه فجر (کوی نصر زنجان) و ابهامات موجود نیز گفت: در حال بررسی این مسئله هستیم و اجازه دهید به جزئیات نپردازیم.
افشارچی با تاکید بر اینکه «تخلفی به لحاظ شکلی صورت نگرفته است و به نوعی قرعه‌کشی هم صورت گرفته است و کسانی که مشمول شده‌اند دارای فرم «ج» سبز بوده‌اند»، این را هم گفت که «در آینده مسائلی را در این باره ارائه خواهم کرد.»
افشارچی در بخش دیگری از  اظهارات خود با اشاره به‌ اضافه شدن زمین‌های لیل‌آباد به محدوده شهری گفت: الحاق 400 هکتار زمین‌های لیل‌آباد از مجموع یک هزار هکتار نیز طبق فرآیند و ضوابط در دستور کار قرار گرفته است. در سفر ریاست‌جمهوری به استان به ۷۰۰ خانواده دارای چندقلو طبق قانون زمین خواهیم داد.
وضعیت اقتصادی زنجان
استاندار زنجان در ابتدای این نشست، نرخ اشتغال (برای 15 ساله و بیشتر) استان در سال‌های 1397 تا 1399 را به ترتیب 6.8، 8 و 5.7 اعلام و ادامه داد: این نرخ در بهار، تابستان و پائیز سال 1400 به ترتیب 7.6، 6.5 و 5.8 بوده است. رتبه استان زنجان (به لحاظ پائین‌ترین نرخ) در سال‌های 1397 تا 1399 به ترتیب 5، 3 و 5 بوده است. این رقم در بهار، تابستان و پائیز 1400 به ترتیب 3، 4 و 2 را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال‌های 1397 تا 1400 را به ترتیب 8، یک و 3 و در بهار، تابستان و  پائیز نیز 4، 2 و 7 بوده است، افزود: همچنین ایجاد رفاه اجتماعی و توجه به زیرساخت‌های توسعه آموزش، ورزش و غیره، ایجاد شغل و مشارکت اقتصادی، تسهیل ساخت مسکن و غیره را از اهم وظایف دولت است.
افشارچی هدف استان را «رشد و توسعه اقتصادی» با توجه به تولید ناخالص داخلی GDP دانست و افزود: مجموع هزینه‌کرد مردم، هزینه‌کرد دولت، میزان صادرات، بخش خصوصی (سرمایه‌گذاری) شامل GDP  می‌شود.
وی اقدامات صورت گرفته در مسیر سرمایه‌گذاری و حرکت برنامه‌ریزی شده و سیستماتیک در جهت آن را «اطلس سرمایه‌گذاری استان، سامانه پنجره واحد (تکمیل سامانه SDI)، مرکز سرمایه‌گذاری استان (در حال بازنگری، مدیریت مشترک اقتصاد و دارایی و استانداری)، سرمایه‌گذاری خارجی (شرکت‌های چینی پوژن و دالیان تولید لوکوموتیو و واگن- ایریکو) اعلام کرد.
صنعت
استاندار زنجان «تکمیل 8 طرح بزرگ صنعتی به ارزش 70 هزار میلیارد ریال»، «توسعه ایجاد زیرساخت‌های صنعتی، معدن و اکتشافی کشور»، «اجرای طرح تامین آب پایدار از طریق پساب شهری، ایجاد طرح LNG جهت تامین سوخت زمستانه صنایع شمالغرب کشور، توسعه اکتشاف و حفاری 50 هزار متری شرکت تهیه و تولید ایمیدرو»،«توسعه تنوع محصولات صنعتی استان (صنایع دارویی و طرح تولید خودروی برقی و غیره)، «توسعه زیرساخت‌های صادراتی استان(نمایشگاه صادراتی ایران به روسیه و فعال شدن میز ترکیه، حضور رایزنان و غیره)، «تکمیل زنجیره‌های تولید (صنیع پائین دستی فولاد با مصارف آب و انرژی کم سیل بکسل، سیم مفتول و غیره) و «انتخاب سازمان عامل منطقه ویژه (تکمیل FS پروژه و ارائه آن به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و واگذاری زمین)» را از اقدامات صورت گرفته در بخش صنعت عنوان کرد.
پتروشیمی
استاندار زنجان با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته برای راه‌اندازی پتروشیمی زنجان، عنوان کرد: سال آینده بخشی از پروژه پتروشیمی زنجان که از پروژه‌های چندین ساله محسوب می‌شود؛ راه‌اندازی می‌گردد.
افشارچی با اشاره به اینکه استفاده از حجم پساب در شهر زنجان به ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید، گفت: راشا کاسپین ۵ هزار مترمکعب مصرف روزانه آب داشت اما در حال حاضر ۴ هزار مترمکعب از پساب استفاده می‌کند و میزان استفاده از آب پاک خود را به یک هزار لیتر کاهش داده است.
وی با بیان اینکه اتفاقات بسیاری در استان رخ داده بیان کرد: برای تکمیل تصفیه پساب طارم اقدام شده است، ۲۰۰ هکتار به شهرک صنعتی علی‌آباد اضافه شده که قرار است صنایع پاک مثل صنایع دستی در این محل مستقر شود، در حال انتقال پساب به شهرک شهید شهریاری هستیم.
مولدسازی
استاندار زنجان در خصوص مولد‌سازی و ایجاد ثروت اذعان کرد: پروژه‌ها را که مولدسازی کنیم اگر به فروش رود تمام پروژه‌های استان حتی پیست دوچرخه سواری را می‌توان تکمیل کرد و امیدواریم تا سال بعد این پروژه را تکمیل و به اتمام برسانیم. با این وجود برای ورزشگاه ۳ هزار نفری ابهر و سایر پروژه‌ها قرار است در سفر رئیس جمهور اعتبار در نظر بگیریم.
افشارچی با بیان اینکه در روستاهای استان زنجان نیز اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است، گفت: یک هزار میلیارد تومان در روستاهای استان برای پروژه‌های عمرانی، آبرسانی و ... هزینه شده است.
استاندار زنجان در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: پروژه اقتصاد دیجیتال که در زنجان راه افتاده در شمالغرب کشور بی‌نظیر است، ما در حال یک شیفت پارادایمی هستیم دولت می‌خواهد اگر هزینه کردی کند و GDP را ثابت نگه دارد و برای رفاه مردم کار کند، بنابراین باید روی چنین موضوعاتی سرمایه گذاری کنیم.
 توسعه زیست بوم دانش بنیان
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه «توسعه زیست بوم دانش بنیان»، ابراز کرد: در این زمینه مواردی نظیر اختصاص ساختمان و زمین، برنامه‌ریزی برای برش استانی معاونت علمی، توانمندسازی صندوق پژوهش و نوآوری با افزایش سرمایه (45 میلیارد تومان)، توسعه فضاهای کار اشتراکی، ایجاد مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌های تخصصی ویژه زنجیره‌های ارزش، راه‌اندازی کارخانه نوآوری زنجان دیجیتال در زمین 0.5 هکتاری، تکنوپارک استان (تامین 200 هکتار زمین، متولی شرکت شهرک‌های صنعتی) در نظر گرفته شده است.
کشاورزی
استاندار زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی چندین کار مهم در استان انجام شده است، گفت: با توجه به مشکلات آبی در استان باید کشاورزی را به سمت بهره‌وری برد.
وی افزود: ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در هیدج بر روی ساخت بزرگترین گلخانه‌ شیشه‌ای شده و کل تولیدات این واحد صادراتی بوده و ارزش افزوده حداکثری برای استان خواهد داشت.
استاندار زنجان با بیان اینکه باید به جای کاشت هندوانه کاری انجام داده‌ که به سمت کشت پسته رفت، گفت: البته این کار انجام شده و حتی قرار است در یک پروژه که در خصوص کشت پسته انجام شده قسمتی از درختان کشت شده که بخش اعظمی است به روستاییان همان منطقه واگذار شود.
افشارچی با اشاره به اینکه استحصال آب در استان بسیار مهم است و اتفاقات زیادی در این راستا رخ داده، گفت: آب یکی از دغدغه‌های مهم بنده است.
وی با اشاره به اینکه در استان زنجان تولید گوشت مرغ دو برابر نیاز استان است، گفت: کاری که در استان با استفاده از شفاف‌سازی انجام شد این بود که از زمان جوجه‌ریزی تا زمان کشتار کاملا شفاف شده است و قیمت مرغ در استان کنترل شده است اما نکته جالب این است که بعد از این اتفاق متوجه شده‌ایم که واقعا مقداری را که به عنوان میزان مصرف مرغ در استان اعلام می‌شود واقعی نیست و مصرف کمتر از آن است.
وی ادامه داد: در گوشت گوساله تولید به میزان کافی نداریم و باید در این راستا تمرکز شود.
آب
استاندار زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار کرد: برای موضوع آب در سفر دوم رئیس جمهور به استان زنجان، نزدیک به ۲۵ درصد از بودجه درخواست شده مربوط به حوزه آب خواهد بود.
استاندار زنجان ادامه داد: در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان زنجان به صورت پروژه محور پیش رفته‌ بودیم ولی این دوره تصمیم بر آن شده است که به‌صورت برنامه‌محور پیش برویم یعنی از نظر من اصلی‌ترین مسئله استان آب است که در این‌رابطه اقداماتی در حال انجام است.
افشارچی سد مشمپا را مهم‌ترین سد استان زنجان دانست و گفت: قبلا این سد مشکلات زیست محیطی داشت. در حال حاضر بودجه اولیه برای این سد گذاشته شده است که امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت ساخت این سد را آغاز کنیم.
در حوزه آب نیز به اقدامات صورت گرفته نظیر «نهضت آبرسانی به روستاها (57 روستا با پیشرفت فیزیکی 75 درصدی، 157 روستا که عقد تفاهم نامه مربوطه صورت گرفته است)، «تلاش جهت تکمیل دو سد بزرگ تا پایان سال 1403 (تسهیلات ماده 56 در حال پرداخت)، «انتقال پساب شهری به شهرک‌های صنعتی اشاره کرد.
پسماند
افشارچی «اتمام فرآیند واگذاری مدیریت برداشت و فروش پسماند 10 میلیون تنی شهرک روی زنجان» و «ردیف درآمد و هزینه 200 میلیاردی در بودجه سال 1402 (بارگذاری اسناد مزایده- 22 اسفندماه) را از اقدامات دست اندرکاران مربوطه در حوزه «پسماند» دانست.
استاندار زنجان ادامه داد: به دنبال افزایش بودجه از محل درآمد عمومی هستیم، پسماند سرب و روی را تعیین تکلیف کرده‌ایم.
راه
وی همچنین با بیان اینکه تا راه خدابنده و طارم درست نشود، حجم سرمایه‌گذاری در این مناطق بالا نمی‌رود، افزود: بخش بزرگی از راه شیرین سو را امیدواریم تا اواسط سال آینده به نتیجه برسانیم.
استاندار زنجان با تشریح برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش «راه» ابراز کرد: «کریدور جنوب به شمال (از شیرین سو تا سه راهی طارم- ماده 56 در حال پرداخت)»، «خان چایی تا سرخه دیزج (قرارداد600 میلیارد)، «راه‌های شریانی (کلور- دارم، زنجان- دندی، ملاسرا-شفت-زنجان و غیره)»، «بهسازی و حذف نقاط حادثه خیز (محور قره پشتلو)، «آغاز عملیات کمربندی شمالی (قطعه 5 و 6)» را از پروژه‌های مدنظر می‌باشند.
اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناستاندار زنجانمسکن ملیوضعیت اقتصادی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx11039


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»