کد خبر: 11095
1402/10/16 - 17:11


اجلاسیه سراسری نماز در زنجان با حضور و سخنرانی رئیس جمهور آغاز شد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در این جلسه با اشاره به اینکه شکل‌گیری حیات طیبه و ساخت جامعه سالم بدون نماز امکان پذیر نیست، اظهار کرد: نماز در حیات طیبه انسان ها بسیار تاثیر می گذارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در این جلسه با اشاره به اینکه شکل‌گیری حیات طیبه و ساخت جامعه سالم بدون نماز امکان پذیر نیست، اظهار کرد: نماز در حیات طیبه انسان ها بسیار تاثیر می گذارد.

وی اضافه کرد: رسیدن به سبک زندگی اسلامی در گرو نماز است و زندگی سالم یک انسان باید با محوریت نماز شکل بگیرد.

رئیسی افزود: نخستین توصیه و تاکید به انسان ها نماز و حی علی الصلاه است.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر نماز اقامه شود امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها شکل می‌گیرد، همچنین مبارزه با نفس و شیطان درون و شیاطین بیرون صورت خواهد گرفت.

وی افزود: مستحکم‌ترین پشتوانه برای یک انسان سالک که می‌خواهد در حوزه مبارزه با نفس و شیاطین، اشرار و طواغیت موفق شود نماز است.

رئیس جمهور اضافه کرد: امیدآفرین‌ترین فریضه الهی نماز است که امیر مومنان به آن توصیه فرموده اند.

رئیس جمهور در ادامه با تشکر از  حجت‌الاسلام قرائتی، ‌گفت: وی در این سال‌ها و حدود سه یا چهار دهه گذشته تاکنون پرچم نماز و پرداختن به نماز را برافراشت که موجب افتخار است.

وی گفت: حقیقتا در این حوزه بسیاری از فضلای حوزه علمیه، دانشگاهیان، امامان جمعه و جماعات همت و همکاری کردند که بسیار هم در خانه، مدرسه، دانشگاه و سازمان‌ها و دستگاه‌ها موثر بوده است.

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه این تلاش‌ها در بین عموم مردم موثر بوده است و پرداختن به نماز و توجه دادن به این فریضه الهی باید بعد از این هم بسیار کار شود.

رئیسی تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید توجه به نماز جایش را به مساله دیگری بدهد؛ نماز محوریت دارد بر همه چیز حتی در کارزار عاشورا می‌بینیم که حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به ما درس نماز دادند.

وی یادآور شد: امام راحل و شهدای عالی قدر ما در وصایای خود همه ما را به نماز سفارش کردند، آیات قران و توصیه اهل بیت (ع) همگی دلالت بر لزوم توجه به نماز دارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: زنجانی‌ها مردمانی متدین هستند و در تاریخ این استان توجه به فرهنگ و فقه و حکمت را در پرتو عنایت و اهتمام به نماز می‌بینیم.

وی بیان کرد: ارزیابی‌های ستاد اقامه نماز قابل قدردانی است و رصد دستگاه‌ها و سازمان‌ها و متنبه و تشویق شدن در این خصوص بسیار اهمیت دارد.

رئیسی تاکید کرد: باید توجه به نماز در نسل جوان بیشتر شود و ما مسئولیت داریم نسبت به نسل نو در توجه دادن آنان به سوی نماز و آثار و برکات و معنویات این فریضه الهی؛ این وظیفه همه ما و رسانه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی است.

وی گفت: اجلاس‌های نماز حالت نمادین برای ما دارند که به ما وظیفه اقامه و ترویج نماز را گوشزد می‌کند.

رئیس جمهور اظهار کرد: در تصاویر و جلوه‌هایی که از فلسطین می‌بینیم نماز خواندن افرادی است که مصیبت دیده بودند و روی خرابه‌ها نماز می‌خواندند، مهم‌ترین عنصر مقاومت فلسطینیان همان توجه به نماز و برپایی آن است.

وی ادامه داد: نیرو بخش‌ترین عنصر برای انسان سالک، نماز است؛ چه چیز بچه‌های فلسطین را مقاوم نگه داشته است جز توجه به قرآن و نماز بزرگترین امید فلسطنیان نماز و قرآن است که آنها را مقابل دشمن سرپا و مقاوم نگه داشته است.

رئیس جمهور بیان کرد: همین امروز به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر محاسبه کنیم، پیروز فلسطین و بازنده واقعی رژیم جعلی صهیونیستی است، این برکت ایمان و قرآن و نماز است، در دفاع مقدس هم همین گونه بود و رزمندگان با قدرت نماز و قرآن به مبارزه با دشمن بعثی می‌رفتند.

وی افزود که مهم‌ترین مولفه قدرت برای انسان سالک و جامعه قدرتمند توجه به نماز و اقامه آن و پیاده‌سازی دستورهای الهی است.

رئیس جمهور تاکید کرد : نماز نباید در سختی و نشاط ترک شود و هیچ کس در هیچ حالتی نباید نماز را ترک کند؛ همیشه نماز است و آنچه ما را امروز رنج می‌دهد آسیب‌های فردی و اجتماعی است.

وی افزود : انسان از جانب نفسانیت و طاغوت و مستکبرین تهدید می‌شود که راه نبرد با آن نماز است. هیچ کس در این مسیر به قله و جایگاه ولی‌اللهی نرسیده است مگر از طریق نماز و نماز هم راه و طریق است و هم مقصود. این فریضه بهترین وسیله ذکر خداست، هم ذکر قلبی و هم جسمی و هم سلوک.

رئیسی گفت: در چهره نمازگزاران آثار بندگی است و سلوک آنها سلوک اهل سجده است. در سلوک آنها آثار بندگی و نماز پیداست. نماز یکی از شاخص‌های مهم برای گزینش افراد است در روایات ما هست که در اینجا نماز شاخص مهمی است.

وی ادامه داد که اگر فردی در این امر نمره آورد ممکن است دیگر اعمال او هم سنجیده شود، اگر در نماز نمره نیاورد در بقیه امور اصلا ممکن است سنجیده نشود.

رئیس جمهور گفت که در این مجلس که همه اهل علم است چیزی  نمی‌توان گفت. استاد همه ما آقای قرائتی است که دعوت و امر کردند برای حضور در این جلسه.

وی اظهار کرد: یک نگاه به نماز به عنوان اقدام شخصی است که آن کیفیت بخشی به نماز است. نماز باید از لقلقه زبان به جان فرد نفوذ کند و این روح نماز است و باید روح ما با روح نماز انس گیرد و این رمز موفقیت است؛ اگر می‌خواهیم کارها موثر واقع شود، ذکر خداوند بر زبان و جان ما باشد، توجه به نماز و قوت گرفتن از نماز است.

رئیس جمهور یادآور شد: نماز هم نفرین و هم دعا می‌کند، بگذاریم دعای نماز بر ما شامل شود یکی از دعاهای مستجاب دعای نماز است، نکته بعد اینکه باید برای اجتماعی کردن نماز تلاش کرد.

وی افزود که اهل هنر و اهل قلم و بیان باید تلاش کنند تا ترویج نماز صورت گیرد، اهل رسانه برای ترویج و تبیین و معروفیت نسبت به نماز با بیان های مختلف در سطوح گوناگون جامعه باید بکوشند تا همه با نماز انس بگیرند و کسی در این امر استثنا نیست.

رئیسی گفت که همه افراد که در حوزه و دانشکاه و دیگر مراکز هستند در این خصوص تلاش کنند. ترویج نماز بسیار مهم است، وقتی مسئولی و مدیری اهل نماز باشد دیگران هم به نماز دعوت می‌شوند، رئیس و استادی وقتی خودش به سوی نماز بشتابد دیگران نیز گرایش پیدا می کنند.

وی بیان کرد که بسیار مهم است کارمندان بینند رییس اداره به نماز توجه جدی دارد. ما نسبت به آسیب های اجمتاعی باید نگران باشیم، آسیب های اجتماعی جامعه را تهدید می کند.

رئیس جمهور ادامه داد که وسایل ارتباطی را که نمی توان با اقداماتی محدود کرد، راههای دسترسی برای همه هست گستردگی که در فضای مجازی هست امروز همه سطوح زندگی را تحت تاثیر قرار داده است و سرعت آن همه لایه های زندگی انسان معاصر را در بر گرفته است و روز به روز هم به طرف هوشمند سازی و گام های بعدی پیش می رود که باید در این عالم ارتباطات و اطلاعات در جهت رشد پیش برویم.

وی اضافه کرد که مصون سازی بهترین راه جلوگیری از آسیبها است و بهترین عنصر برای مصون سازی به خصوص نسل جوان نماز است و نماز است و نماز. پرداختن به نماز و اینکه همه مراکز علمی فرهنگی و اندیشه ای در تمام مراحل خود را نسبت به نماز موظف بدانند.

رئیسی یادآور شد که در رفتار امام راحل حتی در آخرین لحظات عمر شریفشان توجه به نماز بود و در رهبری نیز با وجود مشغله بسیار و توجه به مسایل جهان اسلام  و توجه به نماز را در ایشان می بینیم که بهترین الگو هستند.

وی تاکید کرد که بزرگان نیز همه به این امر تاکید دارند از بهترین وظایف هم توجه به نماز است، اگر اعمالی هم هست نماز جای خود را دارد. نماز در همه امور محوریت دارد؛ حتی در کارزار سخت کربلا که امام حسین (ع) درس نماز به همه دادند.

همچنین در این مراسم؛ حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در اجلاسیه نماز به میزبانی شهر زنجان، اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته به‌اندازه کافی به تفسیر معانی و توجه عمیق و ریشه دار به قرآن اهتمام صورت نگرفته و نیاز است در سه ماه آینده (رجب، شعبان و رمضان) با برنامه‌ریزی لازم نهضت قرآنی را تبیین کنیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون بیش از پنج هزار روحانی در نهادهای مختلف دولتی، نظامی و انتظامی و ۲۰ هزار طلبه نماز در کشور داریم که نیاز است به ترویج فرهنگ نماز و قرآن در بین قشرهای مختلف بپردازند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: اهمیت اقامه و برپا داشتن نماز در جامعه مطابق دستورهای اسلام همواره مورد تاکید است بنابراین اقامه و بر پاداشتن تنها به نماز محدود و خلاصه نمی‌شود، بلکه قرآن نیز به مانند نماز باید همواره در جامعه اقامه و برپا داشته شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان اجرایی باید به فریضه نماز و قرآن توجه ویژه داشته باشند، بیان کرد: از هیات دولت می‌خواهم هر چند ماه یکبار نیم ساعت را به تفسیر نماز و قرآن اختصاص دهند.

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه ۷۰۰ روز طی چهار سال مقطع تحصیلی را به دلیل مناسبت‌ها، تعطیلی بین ترم و تابستان تعطیل هستند، خاطرنشان کرد: ترویج قرآن در حوزه و دانشگاه باید مورد توجه قرار بگیرد و انتظار داریم تعطیلات کمتر شود.

وی افزود: این انتظار را داریم که ماه رمضان امسال متفاوت از گذشته در ترویج فریضه نماز و قرآن باشد و تفسیر صریح و کامل آیات قرآن مجید و تبیین آن برای مخاطبان در جامعه به خوبی انجام شود.

این مسئول، راه‌های ارتباط با خدا را مسیری برای در امان ماندن فرزندان از آسیب‌ها دانست و گفت: نماز و قرآن قدرت انسان‌ها را تقویت می‌کند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز در دومین سفر استانی رئیس جمهور و برخی از اعضای هیات دولت به زنجان در حاشیه سی امین اجلاس سراسری نماز  اظهار کرد: این اجلاس منشا خیر و برکت و تاثیر شگرف و عمیقی دارد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه وظایف دستگاه ها در حوزه نماز بازخوانی می شود، گفت: تکالیف جدیدی در حوزه اقامه نماز برای دستگاه ها پیش بینی شده است.

سی امین اجلاس سراسری نماز روز شنبه (16 دی‌ماه)  با حضور حجت‌الاسلام رئیسی رییس جمهور در زنجان با قرائت پیام رهب انقلاب آغاز به کار کرد.

تعداد ۳۹۴ اثر در بخش مقاله، ۲۲ اثر در بخش رساله دکتری، ۲۲۱ پژوهش کابردی و ۲۴ اثر پایان نامه کارشناسی ارشد به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز ارسال شده است.

طبق پایش اولیه آثار در مرکز تخصصی ۲۴ پایان‌نامه، چهار رساله دکتری، ۱۲۷ مقاله، ۲۱ پژوهش کاربردی و ۱۰ کتاب و در مجموع ۱۸۶ اثر به مرحله داوری اجلاس رسیده است.

در نهایت داوری ۱۱۰ اثر به عنوان اثر برگزیده پس از مرحله داوری انتخاب خواهد شد و یک تا ۲ نفر از برگزیدگان نیز در اجلاس ارائه خواهند داشت.

در این مراسم همچنین قرار است از فعالان برگزیده اقامه نماز و دستگاه‌های برتر در حوزه نماز و فعالان نماز تجلیل شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناجلاسیه نماززندگی اسلامیداوری اجلاسیه
sedayezanjannews.ir/nx11095


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»