کد خبر: 11223
1402/11/09 - 9:0


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان در خصوص آلودگی خاک‌های کشاورزی اطراف شهرک روی اعلام کرد؛

منشا آلایندگی خاک‌های کشاورزی زنجان؛ شهرک روی نیست!

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان در خصوص اظهاراتی مبنی بر تائید آلودگی‌های اراضی کشاورزی اطراف شهرک تخصصی روی زنجان و بالا بودن از حد مجاز برخی عناصر در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوی ارگان‌های ذیربط در حدود یکسال قبل گفت: این نتایج از سوی آزمایشگاه وزارت بهداشت رد شد که بر اساس آن هیچ عناصر سنگینی در محصولات کشاورزی منطقه از جمله گندم نیست

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان در خصوص اظهاراتی مبنی بر تائید آلودگی‌های اراضی کشاورزی اطراف شهرک تخصصی روی زنجان و بالا بودن از حد مجاز برخی عناصر در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوی ارگان‌های ذیربط در حدود یکسال قبل گفت: این نتایج از سوی آزمایشگاه وزارت بهداشت رد شد که بر اساس آن هیچ عناصر سنگینی در محصولات کشاورزی منطقه از جمله گندم نیست.

سالیان سال است که کشاورزان زنجانی در اراضی اطراف شهرک تخصصی روی اقدام به کشت محصولات کشاورزی ازجمله گوجه‌فرنگی کرده و محصولات خود را وارد بازار مصرف می‌کنند این در حالی است که برخی منابع با توجه به داده‌ها و نتایج بررسی‌های خود خبر از قطعی بودن آلودگی‌های خاک و درنهایت محصولات کشاورزی می‌دهند!

بااین‌وجود هنوز هیچ ارگانی مانع از کشت محصولات کشاورزی در اطراف شهرک تخصصی روی نشده است.

برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با صدای زنجان گفته‌اند که؛ تاکنون نتوانسته‌اند صنایع را مجاب کنند که در ازای خرید یا اجاره زمین‌ها از کشاورزان، مانع کشت محصولات شوند!

یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان (آذرماه 1401) در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وجود زمین‌های کشاورزی در حاشیه شهرک تخصصی روی عنوان کرد: شهرک تخصصی روی تا شعاع ۵ کیلومتری آلودگی دارد، صاحبان این صنعت و متولیان امر باید مباحث آلودگی را یک‌جا تمام کنند! آن‌ها باید با کشاورزان منطقه توافق کرده و اراضی آن‌ها را هرساله اجاره کنند یا چند درصد از سود حاصل از فعالیت خود را (حدود ۲ درصد) به کشاورزان پرداخت کنند! ما این پیشنهادها را ارائه کرده‌ایم و طبق قانون نمی‌توانیم راسا خودمان وارد عمل شویم، جهاد کشاورزی باید صنایع را مجبور به اجاره یا خرید زمین‌های کشاورزی از کشاورزان کند!

مصطفی الماسی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان در خصوص اظهاراتی مبنی بر تائید آلودگی‌های اراضی کشاورزی اطراف شهرک تخصصی روی زنجان و بالا بودن از حد مجاز برخی عناصر در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوی ارگان‌های ذیربط در حدود یکسال قبل گفت: این نتایج از سوی آزمایشگاه وزارت بهداشت رد شد که بر اساس آن هیچ عناصر سنگینی در محصولات کشاورزی منطقه از جمله گندم نیست.

الماسی ادامه داد: البته برای اطمینان بیشتر، پایش‌ها برای بررسی ابهامات مربوط به آلودگی در خاک‌های کشاورزی اطراف شهرک روی و محصولات کشاورزی در حال انجام است که گزارش نهایی سال 1403 منتشر می‌شود.

الماسی وجود برخی عناصر سنگین در طبیعت را معمول دانست و افزود: برخی تصور می‌کنند که عناصر آلاینده در طبیعت وجود ندارد و در حد صفر است و در عوض، میزان آن در اطراف واحدهای تولیدی بالاست که درست نیست. وجود ارتباط بین آلایندگی محصولات کشاورزی با صنایع سرب و روی ثابت نشده است و این موضوع که این آلایندگی ناشی از خاک است یا صنایع، نیازمند بررسی کارشناسانه است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهرک صنعتیکشاورزیآلودگی
sedayezanjannews.ir/nx11223


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»