کد خبر: 11271
1402/11/14 - 13:19


مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در خصوص احتمال بازگشت مددجویان توانمندشده به چرخه حمایت با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی مطرح کرد؛

تضمین نمی‌کنیم!

صالحی: نمی‌توانیم پایداری خودکفایی و توانمندی مدجویان را تضمین کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیر کل کمیته امداد استان زنجان در خصوص احتمال بازگشت مددجویان توانمندشده به چرخه حمایت با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی به صدای زنجان گفت: ما نمی‌توانیم پایداری خودکفایی و توانمندی مددجویان را تضمین کنیم، این یک واقعیت است ولی این موضوع تابعی از شاخص‌های دیگر بوده که از دست ما خارج است.

 نشست مطبوعاتی روح‌الله صالحی مدیرکل کمیته امداد استان زنجان روز شنبه (14 بهمن ماه 1402) در سالن جلسات این اداره کل با محوریت اعلام جشن خودکفایی 2 هزار مددجوی استان زنجان برگزار شد و در این جلسه مدیرکل کمیته امداد استان زنجان به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در ابتدای این جلسه در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد میزان پایداری توانمندی مددجویان کمیته امداد پس از خودکفایی با اشاره به اینکه آموزش و توانمندسازی متناسب با نیاز خانوارها ارائه می‌شود تا فرد در مسیر توانمندسازی قرار گیرد، اظهار کرد: اگر مددجویان نیاز به مشاور و آموزش داشته باشد توسط کمیته امداد ارائه می‌شود برای اینکه فرد به نقطه استقلال معیشتی و اقتصادی برسد.

روح‌الله صالحی با اشاره به اینکه در دهه فجر 2 هزار مددجو از چرخه حمایت خارج می‌شوند ولی نظارت و پشتیبانی ادامه دارد و قرار نیست خانوارها از خدمات کمیته امداد محروم شوند، عنوان کرد: با اجرای طرح‌ و رسیدن به مرحله توانمندسازی، بازاریابی، نظارت و پشتیبانی ادامه دارد و تلاش این است که پایداری اشتغال ایجاد شده تا این مهم محقق شود.

وی با بیان اینکه البته ما نمی‌توانیم پایداری خودکفایی و توانمندی افراد را تضمین کنیم، بیان کرد: این یک واقعیت است هر چند  ما تلاش می‌کنیم ولی این موضوع تابعی از شاخص‌های دیگر بوده که از دست ما خارج است.

صالحی با اشاره به اینکه ارزیابی وضعیت خانوراهای توانمند شده انجام می‌شود، گفت: که آیا خانوارهای خودکفا بازگشت داشتند یا خیر که در استان زنجان پایداری خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

 

 برگزاری جشن خودکفایی 2 هزار مددجو در زنجان

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان همچنین در ادامه این جلسه با بیان اینکه امسال نیز مطابق سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی همزمان با دهه فجر اجرا می‌شود، اظهار کرد: مهم‌ترین این برنامه برگزاری جشن خودکفایی 2 هزار مددجو است.

صالحی با اشاره به اینکه طی این ایام نمایشگاهی از دستاوردهای مددجویان در حوزه خودکفایی و اشتغال دایر می‌شود، تصریح کرد: توانمندسازی از اهداف اصلی این نهاد بوده و به ایجاد فرصت‌های شغلی طی چند سال اخیر توجه ویژه‌ای شد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان اضافه کرد: علاوه بر تسهیلات اشتغال به آموزش، کاریابی و طرح راهبران شغلی نیز توجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت مهم کمیته امداد، توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت است، گفت: با همراهی خیرین و دستگاه‌های مرتبط ۱۸ بهمن ماه جشن خودکفایی «بلندای همت» برای ۲ هزار مددجوی کمیته امداد برگزار می‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه الگوهای موفق اشتغال از جنس خود مردم که با دریافت تسهیلات به جایگاه مناسبی در جامعه دست پیدا کرده‌اند، معرفی می‌شوند، گفت: این اقدام در راستای ایجاد انگیزه در بین مددجویان کمیته امداد استان زنجان انجام می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۲ هزار و ۴۰۰ خانواده از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شدند، خاطرنشان کرد: یک هزار خانوار جدید نیز شناسایی شده و تا پایان امسال ۵۰۰ خانوار که جزو دهک‌های پایین هستند مورد حمایت کمیته امداد قرار خواهند گرفت.

 

 کلینک «رز» در زنجان افتتاح می‌شود

وی با اشاره به اینکه در دهه فجر میز خدمت حقوقی برای ارائه خدمات حقوقی رایگان به جامعه هدف تحت حمایت با حضور وکلای نیکوکار و همچنین اجرای رزمایش‌های مردمی و خیرخواهانه انجام خواهد شد، عنوان کرد: افتتاح 3 مرکز نیکوکاری و افتتاح کلینک رز از دیگر برنامه‌های دهه فجر است.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان اضافه کرد: در دهه فجر سال‌جاری ۴۵ سری جهیزیه با کمک خیرین و مراکز نیکوکاری به مددجویان تحت حمایت اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه مسکن یکی از ارکان توانمندسازی در کمیته امداد محسوب می‌شود، ادامه داد: تامین مسکن و اشتغالزایی در دستور کار است در مسکن روستایی همه خانوارهای واجد شرایط دارای زمین این خدمت را دریافت کردند.
صالحی با بیان اینکه ۴۴۵ پروژه مسکن ویژه مددجویان استان زنجان در دستور کار است که ۱۷۳ مسکن در دهه فجر تحویل داده می‌شود، افزود: ۱۵۱ مددجوی روستایی واجد شرایط فاقد زمین وجود دارد که از ظرفیت‌های قانونی برای تامین زمین این مددجویان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه طی دهه فجر امسال ۱۷۳ واحد مسکونی جامعه هدف این نهاد به متقاضیان واگذار می شود اضافه کرد: ۱۵۱ مددجوی واجد شرایط این نهاد فاقد زمین و مسکن هستند که تلاش می‌کنیم این مهم برطرف شود.

مدیر کل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون برای 3 هزار و ۱۲۲ مددجوی زنجانی اشتغال‌زایی شده است، گفت: این تعداد اشتغالزایی با اجرای طرح‌های اشتغال و همچنین کاریابی بوده است.

 

ارائه یک هزار و 711 نفر مددجو در مراکز فنی و حرفه‌ای

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: علاوه بر این برای پایدار بودن مشاغل ایجاد شده یک هزار و ۷۱۱ نفر از مددجویان هم در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش دیدند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۵۱ بیمار خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش این نهاد هستند اضافه کرد: طی ۱۰ ماهه امسال‌ و با پایش های انجام گرفته افزایش جزئی در تعداد بیماران داشته ایم.

صالحی با بیان اینکه هم‌اکنون در استان زنجان ۲۶ هزار خانوار با جمعیت ۴۵ هزار نفری تحت پوشش این نهاد هستند و خدمات متعددی دریافت می‌کنند، بیان کرد: ۱۵ هزار و ۲۸۸ زن سرپرست خانوار نیز تحت پوشش این نهاد هستند.

 

اعزام 400 مددجو در قالب طرح شوق زیارت

وی همچنین از اعزام ۴۰۰ مددجو به مشهد در قالب طرح شوق زیارت خبر داد و گفت: اولویت این اعزام‌ها زیارت اولی‌ها از دیگر برنامه‌های کمیته امداد در دهه فجر است.  
صالحی به برگزاری دوره مهارت آموزی دانش آموزان تحت حمایت کمیته در قالب اردوی راهیان پیشرفت اشاره کرد و گفت: جشن تکلیف دختران با عنوان دختران ماه و پسران نومکلف را با همکاری آستان قدس رضوی در این ایام برگزار می‌کند.
مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان ۱۸۲مرکز نیکوکاری فعالیت می‌کنند که ۶۰ مرکز به صورت تخصصی و ۱۲۲ مرکز در حوزه های عمومی در حال ارائه خدمت هستند.  
صالحی با بیان اینکه برخی از مراکز نیکوکاری در سطح مساجد فعالیت می کنند، افزود: ۶۰ هزار خدمت در این مراکز در ۱۰ ماهه اخیر ارائه شده است.

                   

جمع‌آوری 55 میلیاردی زکات در زنجان

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد استان زنجان در زمینه جمع‌آوری  زکات فعالیت خوبی داشته است، اظهار کرد: براساس آمارهای موجود از ابتدای سال 55 میلیارد و 500 میلیون تومان زکات در استان زنجان جمع آوری شده است.

صالحی با اشاره به اینکه زنجان از استان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ پرداخت زکات در کشور است ، گفت: ضریب نفود جمع آوری زکات در  80 درصد از روستاهای استان افزایش یافته است و مبلغ زکات جمع آوری شده در استان طی سال جاری 117 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان گفت: براساس آمار‌های موجود ۹۶ درصد زکات جمع‌آوری و ساماندهی شده در امور نیازمندان و ۴ درصد نیز در پروژه‌های عام‌المنفعه در همان محلی که زکات جمع‌آوری شده، هزینه شده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکمیته امدادطرح شوق زیارتزکات
sedayezanjannews.ir/nx11271


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»