کد خبر: 11274
1402/11/15 - 9:0


کارگردان نمایش «سارای» در گفت‌وگو با صدای زنجان مطرح کرد؛

«سارای» نماد ایستادگی در مقابل ظلم

مشهود ابراهیم‌خانی کارگردان نمایش «سارای»: علاقه من پرداختن به نمایش‌های آئینی و سنتی است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: نام و داستان سارای برای مردم منطقه نامی آشناست چرا که مادربزرگان و مادران ما فرزندان خود را با قصه این اسطوره تاریخی به استقبال خواب می‌بردند و داستان این بانوی باحیا و پاکدامن که برای حفظ نجابت خود جانش را می‌دهد زمزمه آنها بود، افسانه «سارای» در افسانه‌های کهن آذربایجانی نام دختری است که در راه دفاع از حیثیت، آبرو و سرزمین خود و در نهایت وفاداری به همسر در مقابل ظلم و ستم خان و خان‌ها خود را به رودخانه می‌سپارد.

داستان«سارای»  درباره دختری است که با پسرعموی خود(آیدین) ازدواج می‌کند! اما چون پسرعمویش خان چوپان ایل بود مجبور می‌شود تا گله ایل را برای چرا به منطقه دوردست (کوچ ایل به هنگام رسیدن فصل گرما) ببرد! هنگامی که پسر در کنار ایل نبود، خان منطقه گذرش به ایل می‌افتد و سارای را می‌بیند و می‌گوید باید با وی ازدواج کنم! حالا هر چی می‌گوید که او  شوهر دارد، قبول نمی‌کند! خلاصه، خان سارای را با تشریفات فراوان سوار اسب می‌کند که با خود ببرد و عروسی بگیرد! در راه سارای داستان خود را به داخل رودخانه پرتاب می‌کند (آرپاچای - رودخانه آرپا ) تا این وصلت ناخواسته صورت نگیرد!

این روزها نمایش «سارای» به کارگردانی مشهود ابراهیم‌خانی و با روایت متفاوتی از این داستان در فرهنگسرای امام خمینی (ره) به روی صحنه رفته است، این نمایش که قرار بود 30 دی‌ماه تا 10 بهمن‌ماه به نمایش گذاشته شود، در پی استقبال شهروندان به مدت یک هفته دیگر نیز روی صحنه ماند.

مشهود ابراهیم‌خانی متولد 1342 بوده که فعالیت هنری خود را از سال 1362 با بازی نمایش‌های طالوت و جالوت آغاز کرده است.

این کارگردان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه تا به امروز در 37 نمایش ایفای نقش داشته است، اضافه می‌کند: در همین زمان در 30 سریال بازی داشتم و کارگردانی 120 نمایش کوتاه تلویزیونی در مورد معضلات اجتماعی را بر عهده گرفتم.

ابراهیم‌خانی با بیان اینکه کارگردانی قصه‌های پینه دوز قصه ما، چیزی از مرگ، مار سیاه، بیژن و منیژه را نیز بر عهده داشته‌ام، ادامه می‌دهد: آخرین کار نمایشی بنده سارای و آخرین سریال که در آن حضور یافتم که در حال حاضر از شبکه یک در حال پخش است به نام تروراست.

وی با اشاره به اینکه از جمله سریال‌هایی که در آن بازی داشتم «شهرمندین کچل‌لری، باجناق‌ها، دخترم نرگس، خانه وکیل، جایی برای پیرمردها نیست، باغ سیب وغیره» است، عنوان می‌کند: نمایش‌هایی که در آنها بازی داشتم «کچل‌لر، ما را از سر بریده می‌ترسانی، اصلی و کرم، کچل اوغلان و آثار دیگر است.

 

علاقه من پرداختن به نمایش‌های آئینی و سنتی است

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه رشته کاری من تئاتر بوده و علاقه من از اول در تئاتر به نمایش آینی و سنتی کشور خودم بوده است، خاطر نشان می‌کند: همین علاقه باعث شده که در این حوزه فعالیت کنم که اکثر کارهای من در این زمینه است.

وی با بیان اینکه خیلی وقت بود که دوست داشتم سارای را کار کنم و با بهره‌گیری از سایر تجریبات به این فکر افتادم که سارا با آنچه در ذهن مردم هم ساخته و پرداخته شده یک مقدار تفاوت داشته باشد، ادامه می‌دهد: این تفاوت هم این بود که مقدار زیادی از نگاهم به زندگی به هم ریخته و شخصیت پوشالی سلطان بیگ را به نمایش دربیاورم.

ابراهیم‌خانی با اشاره به اینکه تلاش داشتم شجاعت پایداری و استقامت سارا را در مقابل ظلمی که به وی روا داشته‌اند را به صورت برجسته نشان بدهم، بیان می‌کند: در این بین بازی خوب بازیگران به اذعان همه منتقدان و تماشاگران توانسته تاثیر خود را بر بینندگان بگذارد و بازیگران این نمایش از پس نقش خود به خوبی برآمده‌اند.

این کارگردان زنجانی با اشاره به اینکه برای این نمایش در حدود یک ماه و نیم کار شده است، می‌افزاید: نخستین بار در جشنواره استانی شرکت کردیم که نمایش سارای تحسین شده این جشنواره بود که بازیگری نقش سوم زن، زهرا عابدینی، تقدیر از بازی سمانه علوی در نقش سارای، تقدیر از بازیگر خردسال مهرا کریمی، و تقدیر از علیرضا زنجانی به عنوان طراح پوستر و بورشور و طراحی لباس مریم بهادری صورت گرفت.

 

روایت سارای، روایتی از حیا و وفاداری است

وی علت تمایل خود به پرداختن آثاری چون سارای را اهمیت پرداختن به این موضوع و یادآوری انسان‌هایی همچون سارا، اصلی، کرم و غیره دانست که حامل پیام ایستادگی در برابر ظلم، وفاداری، عشق و استقامت بوده و این خصایص را به ما یادآوری می‌کنند.

ابراهیم‌خانی در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه خود برای ادامه تولید این قبیل آثار عنوان می‌کند: به امید خدا اگر همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر شود و ذائقه مردم را در نظر بگیرند چرا که نه در همین زمینه و تولید بر پایه اساطیر قدیمی منطقه و کشور فعالیت خود را ادامه خواهم داد.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه متاسفانه به علت کمبود سالن و حجم برنامه‌های مختلف چندین بار برنامه قطع شده است، اضافه می‌کند: این نوع نمایش حداقل باید یک یا دو ماه بالای سن باشد ولی متاسفانه این چنین نیست و فرصت کوتاهی برای نمایش داریم.

 

آقایان مسئول نیم نگاهی به تئاتر داشته باشند

وی با بیان اینکه ما در استان زنجان هنرمندان برجسته و خوبی داریم که در خارج استان و در کل کشور مطرح هستند، تصریح می‌کند: متاسفانه علی‌رغم عدم حمایت بعضی از مدیران از تئاتر و شکافی که بین تئاتر و مردم افتاده می‌توان مسئولان و هنرمندان دست به دست همدیگر به رگ‌های هنر خون تازه تزریق کنیم که حاصل این هنر را مردم ببینند تا جزوی از اولویت‌های زندگی آنها قرار گیرد.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه در کلام آخر به عنوان کوچک‌ترین عضو از خانواده تئاتری از محسن افشارچی استاندار مردمی زنجان و مدیر کل اجتماعی استانداری و همه مدیران استانی می‌خواهیم نیم نگاهی هم به هنر به ویژه هنر تئاتر داشته باشند، ادامه می‌دهد: از حضرات درخواست دارم به تئاتر ما و کلا بچه‌های تئاتار استان سری بزنند چرا که باور کنید ما از این توجه خوشحال می‌شویم و این موضوع می‌تواند مقدمه‌ای برای بهبود شرایط فعلی تئاتر باشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتئاترنمایش‌سارای
sedayezanjannews.ir/nx11274


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»