کد خبر: 11328
1402/11/24 - 9:7


مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان:

فرش‌های اصیل ایرانی شناسنامه‌دار می‌شوند

ناصرباباخانی: یکی از آثار و مزیت‌های اجرای طرح این است که فرش ایرانی به غیر از نام ایران صادر نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور و استان زنجان، زنجان به عنوان یکی از استانهای پایلوت برای شناسنامهدار کردن فرشهای اصیل ایرانی شد، گفت: دفتر این اتحادیه به عنوان کارگزار واقع در میدان میوه و تره بار آماده خدمت رسانی به شهروندان و علاقمندان است.

ناصر باباخانی، مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان در گفتوگو با صدای زنجان از آغاز شناسنامهدار کردن فرش ایرانی در زنجان به عنوان یکی از استانهای پایلوت کشور خبر داد و گفت: طرح «شناسنامهدار کردن فرش دستبافت ایرانی» برای نخستین بار در سطح کشور انجام میشود و تمامی مردم اعم از تولیدکنندگان، فروشندگان، مصرفکنندگان و خریداران فرش میتوانند برای شناسنامه دار کردن فرش خود به دفتر اتحادیه که از کارگزاران این طرح است، مراجعه کنند.

باباخانی با بیان اینکه کارشناسان فرشهای مدنظر همشهریان را به لحاظ اصالت داشتن اعم از رنگ، طرح، تولید و غیره بررسی میکنند، عنوان کرد: علاقمندان میتوانند برای شناسنامه دار کردن فرش خود در دفتر اتحادیه واقع در میدان میوه و تره بار زنجان حاضر شوند.

باباخانی با بیان اینکه با شناسنامهدار کردن فرش دستباف، مقابل صادرات و عرضه فرشهای کشورهای دیگر به نام ایران گرفته میشود و نام و نشان فرش ایرانی اصالت و هویت پیدا میکند، در خصوص هزینه شناسنامه دار کردن فرش ها نیز ابراز کرد: دریافت شناسنامه برای فرش هزینه زیادی نمیطلبد و اگر خریداری برای یک فرش چند صد میلیون تومان هزینه میکند، طبعا برای شناسنامهدار کردن پرداختن مبلغ جزئی زیاد سخت نیست.

باباخانی درباره مزایای شناسنامهدار کردن فرش نیز گفت: یکی از آثار و مزیتهای اجرای طرح این است که فرش ایرانی به غیر از نام ایران صادر نمیشود، یعنی فرش کشورهای پاکستان، افغانستان و هند به اسم فرش ایران در کشورهای جهان عرضه نمیشود و با این کار برند فرش ایران اصالت و هویت پیدا میکند.

باباخانی تصریح کرد: با این کار جایگاه اصلی فرش به عنوان یک هنر ملی و بومی به دست میآید و فرش ایرانی دارای کد رهگیری میشود. چنانچه فرش سرقت یا دچار آتشسوزی شود، قابل پیگیری و بیمه است.

به گزارش صدای زنجان، شناسنامه دار کردن فرش اصیل ایرانی توسط مرکز ملی فرش و سازمان ملی استاندارد به عنوان دو بازوی اجرایی طرح به منظور سر و سامان دادن به بازار فرش دستباف انجام گرفته اما هنوز به مرحله تکمیل نرسیده تا همه شهرستانها تجهیز شوند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانفرش زنجاناتحادیه فرش دستبافتشناسنامه دار کردن فرش
sedayezanjannews.ir/nx11328


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»