کد خبر: 11336
1402/11/25 - 9:6


صدای زنجان از روند اجرای «طرح فجرانه» و میزان استقبال زنجانی‌ها از حمایت‌های تشویقی دولت گزارش می‌دهد؛

مشوق‌هایی که گران تمام می‌شود

شهروندان: ناظران این طرح کجا هستند؟ برخی از فروشگاه‌ها تخلف کرده و روغن را 50 هزار تومان عرضه‌ می‌کنند، مطمئنید که طرح تشویقی در حمایت از وضعیت اقتصادی خانواده‌هاست؟/ مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: فروشگاه‌های متخلف به تعزیرات معرفی می‌شوند. کلیه تراکنش‌های مالی از طریق شرکت «فارا» رصد می‌شود. برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را درگیر «طرح فجرانه» نکردند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: طرح فجرانه همزمان با سراسر کشور از 17 بهمن‌ماه امسال در استان زنجان آغاز شده و قرار است تا 17 اردیبهشت‌ماه 1403 ادامه داشته باشد. دولت تلاش کرده در حمایت از 7 دهک نخست، مشوق‌هایی نظیر 220 هزار تومان در هر خرید برای هر نفر قائل شود اما برخی از شهروندان زنجانی می‌گویند: وقتی قرار است 500 هزار تومان از کالاهای مشخص‌شده توسط دولت را مردم از جیبشان بپردازند، توانایی پرداخت 220 هزار تومان را هم دارند و بهتر است اسم تشویقی و حمایتی روی این طرح گذاشته نشود!

با اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه از سال ۱۳۸۹ و تخصیص یارانه نقدی، بیش از ۷۰ میلیون نفر در کشور ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کردند که این رقم به مدت بیش از ۱۰ سال، یعنی تا اسفندماه سال ۱۴۰۰ (صد و سی و سومین مرحله پرداخت یارانه‌ها) با همین رقم پرداخت شد.

این میزان مبلغ یارانه در حالی به خانوار‌ها پرداخت می‌شد و با افزایشی همراه نبود که گزارشات مرکز آمار نشان می‌دهد در دهه ۹۰ تورم کالا‌های خوراکی از نرخ متوسط تورم بالاتر بوده و به دنبال آن فشار زیادی بر سبد معیشتی خانوار‌ها به ویژه در دهک‌های پایین وارد شده است.

از سال ۱۴۰۱ و به دنبال حذف ارز ترجیحی، طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» در حالی در راستای افزایش رفاه اجرا شده که خانوار‌های سه دهک اول، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم درآمدی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه دریافت می‌کنند.

هرچند قرار بود این یارانه بر روی سفره غذایی خانوار‌ها بنشیند و به نوعی تورم ایجاد شده بر روی اقلام اساسی خوراکی را پوشش دهد و از همین رو مقرر شد پرداخت این یارانه‌ها به صورت نقدی تنها به مدت دو ماه اجرا شود و پس از آن در بستر جدیدی، کالابرگ در اختیار مردم قرار گیرد تا افراد با کارت بانکی به فروشگاه مراجعه و مقدار مشخص کالا را با قیمت مشخص دریافت کنند، اما به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها برای ارائه کالا‌های اساسی، خانواده‌ها این مبلغ را هر جایی که خودشان تشخیص می‌دادند مصرف کردند.

 اجرای 3 ماهه «طرح فجرانه» برای دهک‌های یک تا 7

البته از چند روز پیش رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در حمایت از وضعیت اقتصادی خانوارها، طرح فجرانه و اعطای مشوق‌های دولتی در کنار یارانه نقدی به مدت 3 ماه اجرا می‌شود.

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ در «طرح فجرانه» یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران و وزارت بهداشت) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

یازده قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات می‌باشد.

 اقدام مسئولان مربوطه در «طرح فجرانه»، «حمایتی» و «تشویقی» است؟

اما یکی از شهروندان زنجانی که ظاهرا از عنوان طرح مذکور گله‌مند است به صدای زنجان می‌گوید: تا به حال از کالابرگ الکترونیک برای خرید 11 قلم اساسی اقدام نکرده بودم.  از بس که اخبار از طرح جدید که سه ماه  اجرا خواهد شد گفت، بطور آزمایشی به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر رفتم و یک روغن مایع کوچک برداشتم. باور میکنید فقط 1500 تومان برای آن از یارانه یا همان طرح کالابرگ فجرانه جدید استفاده کرد و مابقی که حدود 50 هزار تومان شد از کارت خریدار رفت!

او خطاب به مسئولان ذیربط می‌گوید: ناظران این طرح کجا هستند؟ چرا باید برخی از فروشگاه‌ها تخلف کنند؟

سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تخلف برخی از فروشگاه‌های سطح استان در طرح کالابرگ را رد نکرده و می‌گوید: کلیه تراکنش‌های مالی از طریق شرکت «فارا» (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان) رصد می‌شود، برخی از فروشگاه‌های متخلف شناسایی و پس از صدور اخطار، تعهد لازم را نیز داده‌اند. فروشگاه‌های مجری این طرح حق تحویل کالا به غیر از 11 کالای مربوطه یا هر تخلف دیگری را ندارند در غیر این صورت تعزیراتی خواهند شد.

مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم را ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان عنوان کرده و می‌گوید: خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به‌مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت نمایند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به‌مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

به گفته مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان؛ مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) در دهه فجر از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

اوجاقلو تاکید می‌کند: دهک‌های یک تا هفت درآمدی، مشمول اعتبار جدید بوده و یارانه‌بگیران این دهک‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های عضو طرح ملّی کالابرگ الکترونیک نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره‌مندی از این حمایت تشویقی اقدام کنند.

گفته شده که در این طرح، اعتبار خرید ۱۱ قلم کالابرگی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان عنوان می‌کند: در طرح جدید شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی (۲۲۰ هزارتومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت می‌کنند.

اوجاقلو تاکید می‌کند: یارانه‌بگیران متقاضی باید توجه داشته باشند قیمت روز اقلام مذکور براساس کالاهای مرجع بوده و در خصوص کالاهایی با قیمت بالاتر مابه‌التفاوت را از محل حساب خود پرداخت خواهند کرد.

500 هزار تومان داشته باشیم، 200 هزار تومان هم داریم!

طرح فجرانه در بستر شبکه ملی اعتبار (شما) با عاملیت شرکت مجری طرح (فارا) و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد.

وزارت تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که؛ برای شناسایی این فروشگاه‌ها می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی شما مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده نمایند. برای دریافت این نرم‌افزار می‌توانند به سکوهای بازار، مای‌کت و یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنند، همچنین از طریق اجرای کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* می‌توانند لینک نصب این نرم‌افزار را دریافت کنند.

علی از شهروندان زنجانی خطاب به مسئولان مربوطه می‌گوید: مطمئنید که طرح تشویقی در حمایت از وضعیت اقتصادی خانواده‌هاست؟ کسی که 500 هزار تومان پول در جیبش باشد، می‌تواند 200 هزار تومان را نیز تهیه و کالای دلخواه خانواده‌اش را خریداری کند. به نظرم با شارژ 200 هزار تومان نباید این طرح را حمایتی بدانیم! به نظرم اسم «کالابرگ» را نیز نباید روی این طرح گذاشت چون تصورم از کالابرگ و اقلامی که گذشته به مردم تعلق می‌گرفت هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت، با این طرح متفاوت است.

 نزدیک به 2 هزار فروشگاه زنجان متصل به شبکه ملی اعتبار (شما) هستند

سجاد اوجاقلو، مدیر امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه نزدیک به 2 هزار فروشگاه متصل به شبکه ملی اعتبار (شما) هستند، می‌گوید: متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، وال‌مارکت، محسن) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام نمایند.

 برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را درگیر «طرح فجرانه» نکردند

 البته اوجاقلو اذعان می‌کند: برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را درگیر طرح فجرانه نکردند، چرا که باید مبلغی هم از خریدار دریافت کنند، برخی از مردم هم رغبتی برای پرداخت ندارند. البته به نظرم این طرح دارای مزیت بوده و انعطاف بیشتری هم دارد حالا ممکن است در ابتدای اجرای این طرح استقبال مردم کمرنگ باشد اما به تدریج قطعا با استقبال بیشتری مواجه خواهیم شد.

به گزارش صدای زنجان؛ مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف‌شده خرید نمایند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نبوده به‌عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات (شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر می‌باشد، ضمناً یارانه هر قلم غذایی به‌صورت مجزا پرداخت خواهد شد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هنوز بخشی از خانواده‌های زنجانی از جزئیات این طرح اطلاع دقیقی ندارند که ضروری است تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها در این خصوص افزایش یابد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانطرح فجرانهوزارت تعاونفروشگاه زنجیره ای
sedayezanjannews.ir/nx11336


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»