کد خبر: 11385
1402/12/01 - 16:23


در نخستین جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی و سی‌وپنجمین جشنواره امتنان از کارگران نمونه استان مطرح شد؛

زنجان جزو استان‌های دارای نرخ تورم پائین!

5 شرکت تولیدی زنجان نشان اقتصاد مقاومتی دریافت کردند و بیش از 700 نفر و گروه کار نمونه کارفرمایی در جشنواره امتنان مشارکت داشتند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: معاون اقتصادی استاندار زنجان ضمن ابراز خرسندی از رو به رشد بودن شاخص‌های اقتصادی استان در 2 سال اخیر از رتبه نخست زنجان در شاخص «نسبت اشتغال» خبر داد و گفت: این شاخص یکی از مهم‌ترین پارامتر ها برای سنجش وضعیت بازار کار است که زنجان در این شاخص استان نخست کشور است.

هرچند بر اساس اعلام برخی کارشناسان، شاخص بهای کالاها و خدمات از جمله مسکن در زنجان بالاست اما معاون اقتصادی استاندار در این جلسه با اشاره به اینکه، در گذشته  استان در آمار تورمی کشور، جزو استان‌های با نرخ تورمی بالا بوده، افزود: براساس آخرین آمار منتشره مربوط به نرخ تورم، در حال حاضرجزو 2 استان دارای نرخ تورم پائین در کشور محسوب می‌شویم که موفقیت بزرگی است.

نخستین جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به مدیران منتخب واحدهای تولیدی هم زمان با جشنواره امتنان از کارگران نمونه استان زنجان سه‌شنبه (یکم اسفندماه 1402) با حضور مسئولان استانی، مدیران واحدهای تولیدی و کارگران و زحمت کشان عرصه‌های اقتصادی استان زنجان در سالن پیامبراعظم(ص) استانداری برگزار شد.

شتاب زنجان در رسیدن به شاخص‌های رشد اقتصادی

حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در این نشست ضمن قدردانی از سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان و جامعه بسیج کارگران و کافرمایان، متخصصان فعال در عرصه کار و تولید در برگزاری جشنواره مربوط به اعطای نشان اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار در استان زنجان، اظهار کرد: در جامعه امروزی، در برهه‌ای قرار داریم که زمینه «گفتمان اقتصاد مقاومتی» نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر به چشم می‌خورد. ماهیت اقتصاد مقاومتی، «نقش آفرینی تمامی فعالان عرصه کار و تولید» و حتی «مصرف‌کنندگان» و «نخبگان» و «رسانه‌ها» است که خوشبختانه در این عرصه موفقیت‌های خوبی نیز کسب شده است.

محمدی ادامه داد: بنا بر گزارش‌های مربوط به دستاوردهای کسب شده ذیل فرمایشات رهبری و طبق تمدن نوین اسلامی در حوزه اقتصادی، موفقیت‌های بسیاری را در سطح کشور و استان زنجان شاهد هستیم.

محمدی عنوان کرد: در استان زنجان هیچ شاخص و ابزار اقتصادی وجود ندارد که نسبت به 45 سال گذشته، عملکرد ناموفقی را داشته باشیم. اگر بحث زمان را در نظر بگیریم؛ در تمامی شاخص‌های اقتصادی در تمامی پارامترها و مولفه‌ها (ایستا یا پویا) حتما روند صعودی و مثبت را طی کرده است البته منکر ایرادات هم نیستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ابراز کرد: در 2 سال اخیر در شاخص اقتصادی استان روند مثبت و رشد را شاهد بودیم. ابر شاخص قضاوت در عملکرد حوزه اقتصادی، «شاخص رشد» است یعنی اگر محدوده و منطقه و استان و کشوری این رشد را تجربه کند، عملکرد و مثبت را در سایر شاخصه‌ها نیز خواهد داشت. تقریبا در 2.5 سال اخیر روند شتابان در رشد اقتصادی در استان داشته‌ایم که مستلزم برنامه ریزی دقیق بوده است.

سهم استان زنجان در تولید کشور باید به 1.2 درصد برسد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه نسبت به نورم و متوسط کشور، استان زنجان دارای 1.3 درصد جمعیت کشور است و 1.3 درصد از مساحت کشور نیز مربوط به زنجان است، اضافه کرد: بر این اساس می توانیم 1.3 درصد تولید را داشته باشیم اما تا به امروز سهم استان زنجان یک درصد بوده است که باید تا پایان سال 1402 این میزان به 1.2 درصد برسد.

رشد اقتصادی بالای 3 درصدی زنجان طی 2 سال اخیر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ابراز کرد: استان زنجان طی 2 سال اخیر روند رشد اقتصادی بالای 3 درصد را تجربه کرده‌ است. در شاخص بهره‌وری اقتصادی در حوزه کارگری و کارفرمایی رتبه نخست کشور شدیم و امیدواریم این مسیر برای 1403 و 1404 نیز محقق شود.

محمدی عنوان کرد: جزو استان‌هایی هستیم که بالاترین میزان مشارکت اقتصادی را در کل کشور داشته است.

زنجان جزو استان‌های دارای نرخ تورم پائین!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ابراز کرد: در «نسبت اشتغال» دارای رتبه نخست بوده و در کاهش نرخ بیکاری نیز جزو استان‌های نخست بوده‌ایم. حتی در آمار تورمی کشور که جزو استان‌های با نرخ تورمی بالا بودیم، بر اساس آخرین آمار منتشره مربوط به نرخ تورم، جزو 2 استان دارای نرخ تورم پائین محسوب می‌شویم که موفقیت بزرگی است.

به گفته محمدی، استان زنجان در شرایط تحریمی، بالاترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در 6 ماهه نخست سال داشته است. جزو 3 استان برتر در بهبود شرایط و محیط کسب و کار بوده‌ایم. به نظرم یکی از راه‌های قضاوت در حوزه آمارهای اقتصادی، مقایسه شرایط استان با سایر استان‌ها و میانگین کشور است.  بالاخره در این حوزه مشکلاتی نیز وجود دارد که تقابل نظام سلطه با ایران که به عنوان محور اصلی تمدن نوین اسلامی گام برداشته است، یکی از این موارد است. با تمامی این چالش‌ها رشد و توسعه اقتصادی کشور حاکی از «توان» اقتصادی است که مطمئنا نقش آفرینی فعالان عرصه تولید نقش بسزا و مهمی داشته و دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان اذعان کرد: ما متوجه مشکلات در عرصه تامین منابع، نیروی انسانی، محدودیت در تامین ارزی در بحث واردات و صادرات هستیم که بخشی از این مسائل مربوط «محدودیت‌های مدیریتی ایجاد شده در کشور» برمی‌گردد که آن را می‌پذیریم.

 سهم نزدیک به 40 درصدی مباحث حوزه صنعت از اقتصاد زنجان

محمدی افزود: خوشبختانه حضور مدیران توانمند در حوزه صنعت و اقتصاد سبب شده تا زنجان که در حدود 40 سال قبل، استان دارای کشاورزی سنتی محسوب می‌شد، استان «صنعتی» شناخته شود. نزدیک به 40 درصد از اقتصاد استان درگیر با مباحث حوزه صنعت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه در بخش کشاورزی، بسیار عقب بودیم اما در 2 سال اخیر با مدیریت متخصصان در جهاد کشاورزی با تغییر ماهیت تولید محصولات کشاروزی مواجهیم، افزود: در حال حاضر موضوع «بهره‌وری» در تولید محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار داده‌ایم که در حال افزایش است و خبر خوبی در این عرصه به زودی منتشر خواهد شد.

محمدی تاکید کرد: ما انتظار داریم فعالان اقتصادی برتر و کارآفرینان برتر در جشنواره امتنان و نشان اقتصادی به فعالان عرصه کشاورزی نیز توجه ویژه‌ای شود.

رتبه نخست زنجان در شاخص «نسبت اشتغال»

طیب جعفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در ادامه با اشاره به آمارهای اقتصادی عنوان کرد: چندین فصل و سال است که استان زنجان در شاخصه‌های «اشتغال» و «بیکاری» جزو استان‌های برتر بوده است، زنجان دارای بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور بوده و دارای کمترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور را داریم.

جعفری ابراز کرد: این موارد حاکی از پیگیری دقیق و عالمانه مسئولان مربوطه، کنشگران و فعالان عرصه تولید است. «نسبت اشتغال» به نظرم مهم‌ترین شاخص است که استان زنجان رتبه نخست کشوری را دارد. البته خواسته‌های مردم در حوزه «بهبود بازار کار» و «مباحث معیشت» برعهده ماست و تلاش می‌کنیم بیش از گذشته برای برآورده شدن این مطالبه، تلاش کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در خصوص اقدامات صورت گرفته در ارزیابی‌ها برای انتخاب برگزیدگان جشنواره امتنان و شرکت‌های منتخب شایسته اعطای نشان اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: در جشنواره امتنان برنامه تجلیل از برگزیدگان عرصه کار و تولید و تلاش و همچنین برگزیدگان نشان اقتصاد مقاومتی را خواهیم داشت که هر دو فرآیند در پائیز سال گذشته به صورت علمی در استان صورت گرفته است.

جعفری ادامه داد: سی و پنجمین دوره جشنواره امتنان طبق شاخصه‌های تعیین شده کشوری برگزار می‌شود که بیش از 700 نفر و گروه کار نمونه کارفرمایی مشارکت داشتند که جای دارد از تیم‌های داوری و ارگان‌های مختلف استان زنجان نیز کمال قدردانی را داشته باشیم. این مهم حاکی از ظرفیت بالای کار و تولید در استان زنجان حکایت دارد و مشارکت گروه کاری و کارفرمایی که تعدادی از این 700 نفر به مرحله کشوری راه یافته‌اند، را نشان می‌دهد.

5 شرکت تولیدی زنجان نشان اقتصاد مقاومتی دریافت کردند

انصاری، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان هم در خصوص اعطای نشان اقتصاد مقاومتی گفت: موضوع اهمیت اقتصادی مقاومتی از تاکیدات رهبری است. ایشان فرمودند کاری کنید کشور در مقابل تحریم‌ها مصونیت پیدا کند. وظیفه مسئولان کشوری و دولتی است که در راستای عمل به فرمایشات رهبری در مسیر اقتصاد مقاومتی، چشم به بیگانه ندوزند. بر همین اساس در فرآیند اعضای نشان اقتصاد مقاومتی به ترتیب اولویت «اشتغال و شکوفایی استعداد و ابتکار جوانان» ، «مصرف نشدن ارز کشور برای کالاهای مصرفی»، «بکار افتادن پس اندازهای راکد»، «جهش صادرات»، «از بین رفتن یا کم شدن ناهنجاری‌های اجتماعی»، «ایجاد نشاط ملی» بوده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان افزود: «تکریم کار و ارتقای فرهنگ کار»، « تقویت و توسعه کار شایسته و کارآفرینی» « افزایش انعطاف پذیری بازار کار»، «ارتقاء قابلیت‌های رقابتی محصولات و خدمات» ، «توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز توانمندسازی نیروی کار»، «جهت‌گیری اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد متکی به نوآوری»، «توسعه مهارت، دانش و انگیزه نیروی کار»، «حمایت ازتولید ملی»، «میدان دادن به نخبگان در عرصه صنعت، تجارت و کشاورزی»، «ارتقاء مقاومت اقتصادی دربرابر تحریم ها»، «خلاصی از وابستگی به درآمد نفت، مصداق خود اتکایی»، «کاهش نقدینگی و ایجاد تناسب آن با تولید»، «کاهش سطح بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار» از اهداف توجه به موضوع «اقتصاد مقاومتی» است که تنها با امتداد راه جهاد اقتصادی میسر خواهد شد.

انصاری عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود که قطعا باور و مشارکت همگانی واعمال مدیریت‌های عقلایی ومدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.

انصاری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است، تصریح کرد: ابلاغ طرح نشان اقتصاد مقاومتی در سال 1401 انجام گرفته است که در فاز نخست 20 شرکت اعلام آمادگی برای شرکت در جشنواره داشتیم. پس از بررسی‌های صورت گرفته نهایتا 5 شرکت برتر از جمله «سیمان زنجان»، « پارس سوئیچ» ، «خالص‌سازان روی» ، «عایق‌های الکتریکی پارس»، «شیر پاستوریزه پگاه» برای نشان اقتصاد مقاومتی انتخاب شدند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: آنچه در ارزیابی شرکت‌ها مورد توجه بوده است «فعال‌سازی کمیته اقتصاد مقاومتی»، «توسعه فعالیت توسعه»، «توسعه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان» بوده است.

به گزارش صدای زنجان؛ جشنواره امتنان در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی برگزار می‌شود و ارائه شیوه‌های نوین در کار شامل بهبود مصرف انرژی و تولید، کاهش ضایعات و زمان تولید، افزایش بهره‌وری، اختراع و ابتکار شامل ساخت قطعه، دستگاه یا اصلاح فرآیند تولید، مهندسی معکوس در انتقال و بومی‌سازی دانش، افزایش بهره‌وری و کیفیت نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی از جمله شاخص‌های کارگران و گروه‌های کار و واحدهای نمونه است که در جشنواره مدنظر قرار گرفت.

گفتنی است؛ سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید در سال 1402 از مهرماه امسال با اطلاع‌رسانی‌ به جامعه کار آغاز شد و افراد تا 15 آبان ماه امسال نیز با مراجعه به سامانه جشنواره و ضمن ثبت مشخصات شخصی و تکمیل اطلاعات مربوطه و بارگذاری مدارک و مستندات خواسته شده، در فرآیند این جشنواره قرار گرفتند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناقتصاد مقاومتینخبگانتورم پائین!
sedayezanjannews.ir/nx11385


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»