کد خبر: 11410
1402/12/08 - 8:39


خاتمی دبیر حزب جمهوریت در زنجان:

اکثر کاندیداها حرف و برنامه جدیدی برای جامعه ندارند

وحيد خاتمی دبير حزب جمهوريت در زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار کرد: انتخابات فرآيندی برای دمکرانيزه کردن جامعه و نظام سياسی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ مسعود الماسي: وحيد خاتمي دبير حزب جمهوريت در زنجان در گفتوگو با صداي زنجان اظهار کرد: انتخابات فرآيندي براي دمکرانيزه کردن جامعه و نظام سياسي است.

دبير حزب جمهوريت در زنجان با اشاره به اينکه انتخابات شرط لازم دموکراسي است ولي کافي نيست، عنوان کرد: نظام تحزب يکي از شرطهاي اساسي دموکراسي بوده و تحزب در کشور ما چه در اين نظام چه در قبل انقلاب نهادينه نشده است.

وي با اشاره به اينکه مشارکت بدون رقابت سياسي، دموکراسي را متزلزل ميکند و رقابت سياسي با تحزب شکل ميگيرد، بيان کرد: شکافهاي جامعه در قالب احزاب تبديل به فرصت ميشوند.

خاتمي با اشاره به اينکه آگاهي بخشي به جامعه، ساماندهي مشارکتهاي سياسي، استقرار مردمسالاري، پاسخگو کردن نهاد قدرت در برابر مردم و مشروعيت نظام سياسي از کارکردهاي مهم احزاب است، افزود: حزب،صادر کننده برنامه توسعهاي است ونخبگان سياسي را تربيت و به نظام سياسي وارد ميکند. دبير حزب جمهوريت در زنجان با بيان اينکه مردم ما نسبت به احزاب بدبين هستند، تاکيد کرد: اين يک ريشه تاريخي اجتماعي دارد.

وي با بيان اينکه شکافهاي اجتماعي در خلا احزاب اتفاق ميافتند، افزود: ما از نعمت احزاب محروم هستيم. خاتمي با بيان اينکه در انتخابات تعدد کانديداها داريم ولي تکثر و تنوع سياسي نداريم، افزود: در همين شهر ما يک جناح و جريان سياسي بدون هيچ محدوديتي در انتخابات حضور پيدا ميکند ولي يک جناح ديگر حتي يک کانديدا ندارد.

دبير حزب جمهوريت در زنجان با بيان اينکه در دو دوره اخير انتخابات، مشارکت سياسي شهروندان به شدت تقليل پيدا کرده است، تصريح کرد: نبايد مردم را در امور سياسي ناديده گرفت. وي با بيان اينکه اکثر کانديداها هيچ حرف و برنامه جديدي براي جامعه ندارند، افزود: اگر مردم از نظام و مشارکت سياسي مايوس شوند، هم مردم و هم حاکميت ضرر ميکنند.

خاتمي با اشاره به اينکه اگر نهاد انتخابات عقيم شود مردم نميتوانند مطالباتشان را به صورت مسالمتآميز بيان کنند، اضافه کرد: معبر انتخابات صلح آميز است و بايد آن را تقويت کرد.

دبير حزب جمهوريت در زنجان با اشاره به اينکه براندازان به دنبال تقليل انتخابات هستند و ميخواهند مردم از مشارکت سياسي مايوس و خسته شوند، اظهار کرد: محدود کنندگان انتخابات، آب به آسياب براندازان ميريزند. وي با اشاره به اينکه همين مجلس فعلي با مصوباتش مردم را نسبت به قوه مقننه نااميد کرده است، اضافه کرد: افزايش سن بازنشستگي، بلاتکليفي در شفافيت آرا، حذف ارز تدريجي و قوانين محدودکننده فضاي مجازي از جمله اين مصوبات است.

خاتمي با اشاره به اينکه يک جريان سياسي ميخواهد حضور مردم در انتخابات کمرنگ باشد چون در حضور حداکثري، شانسي براي پيروزي ندارد، تاکيد کرد: حاکميت علاقهمند است سايهاش را روي احزاب بيندازد. دبير حزب جمهوريت در زنجان با بيان اينکه احزاب بايد مردمي باشند نه حاکميتي تا بتوانند نقش و اثر خود را در بين مردم ايفا کنند، ادامه داد: صلاح حاکميت اين است که زحمت انتخابات را از طريق مشارکت احزاب فعال به گردن مردم بيندازد.

وي با اشاره به اينکه فضاي انتخابات در استان خصوصا شهرستان خوب نيست، تصريح کرد: ما فاقد کانديداهاي اصلاح طلب هستيم ولي اصولگراها تعدد بالاي کانديدا دارند و همين تعدد باعث بروز اختلاف بين خودشان شده است.

خاتمي با اشاره به اينکه نمايندگان مجلس با دو مرحلهاي کردن ثبتنام در انتخابات فضاي مبهم سياسي ايجاد کردند و باعث شدند بسياري از افراد جدي و تاثيرگذار وارد صحنه نشوند، گفت: وضعيت و ميزان مشارکت مردم به مرحله خطرناکي رسيده است.

دبير حزب جمهوريت در زنجان با اشاره به اينکه کانديداها بايد با صراحت لهجه بيشتري با مردم صحبت کنند، اظهار کرد: آگاهي و مشارکت سياسي شهروندان زنجان نسبت به دهه 70 و 80 در حال تقليل و تنزل است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندبير حزب جمهوريتمايندگان مجلسمشارکت سياسی
sedayezanjannews.ir/nx11410


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»