رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان با توجه به نامگذاری ۹ اسفند بهعنوان روز حمایت از حقوق مصرفکنندگان اظهار کرد: رعایت حقوق مصرفکنندگان نه تنها، الگوی مناسبی را جهت تحلیل رفتار، نگرش و فضای ذهنی مصرفکنندگان در اختیار تولیدکنندگان و خدماتدهندگان قرار میدهد بلکه ساختار و تمام بخشهای فضای اقتصادی را در تدوین رویکردها و چگونگی مطابقت با متغیرها جهت بهبود قدرت رقابتپذیری و ارتقای کمیت و کیفیت تولید و خدمات یاری خواهد داد
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان
با توجه به نامگذاری ۹ اسفند بهعنوان روز حمایت از حقوق مصرفکنندگان اظهار کرد:
رعایت حقوق مصرفکنندگان نه تنها، الگوی مناسبی را جهت تحلیل رفتار، نگرش و فضای
ذهنی مصرفکنندگان در اختیار تولیدکنندگان و خدماتدهندگان قرار میدهد بلکه ساختار
و تمام بخشهای فضای اقتصادی را در تدوین رویکردها و چگونگی مطابقت با متغیرها جهت
بهبود قدرت رقابتپذیری و ارتقای کمیت و کیفیت تولید و خدمات یاری خواهد داد.
صمد یوسفی اصل عنوان کرد: هر شاخهای از تولید و
خدمت، مقصد و مقصود ویژه خودش را دنبال میکند به عبارتی، بنگاههای اقتصادی و زنجیرههای
ارزش، با غایت رفع نیازهای جامعه شکل میگیرند پس همین درک مشترک میبایست، بستری
برای حمایت واقعی و هدفمند از طرفین باشد، چرا که فضای اقتصادی دنیای امروز با
توجه به وجود بازارهای متنوع و گسترده و ظهور گروههای هدف(مصرفکنندگان) با
خواستهها و سلایق مختلف، نیازمند تبیین مجاری مطلوب و پیوسته است.
وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی همواره تلاش میکند
بازار عرضه و میزان رقابتپذیری محصولاتش را گسترش و حجم و کیفیت تولیداتش را
مطابق با استانداردها و مطالبات بازار پیش ببرد پس بدون تردید در گام نخست برای
عقب نماندن از چرخه تولید به جلب اطمینان، رفع دغدغهها و ارایه پاسخهای روشن به
مشتری بها خواهد داد. چرا که مشتری حق دارد از وجود ضمانتنامه کالا، کیفیت، کمیت،
قیمت حقیقی، سلامت محصول، خدمات پس از فروش، تاریخ تولید و انقضا و ... آگاهی
داشته باشد.
رییس اتاق بازرگانی زنجان اشاره کرد: سیاستهای
اقتصادی کشور اگر منتج به عدم انحصار چرخههای تولید گردد، هم از تبانی جلوگیری میکند
و هم موجب تنوع محصولات در بازار میشود و بدینترتیب مصرفكنندگان در بازاری آزاد،
اجازه انتخاب كالاهای خود از میان چندین كالا با طرح، جنس و برند مختلف را دارند.
صمد یوسفی اصل، رعایت حقوق مصرفکنندگان را مهمترین
ابزار ارزیابی ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده عنوان کرد و افزود: مصرفکنندکان
بابت محصول و خدمتی که دریافت میکنند بهای نقدی میپردازند پس دسترسی به کالاهای
متنوع و مرغوب، حق طبیعی انها است و در نهایت با داوری صحیح، میزان وفاداری و تعهد
مشتری به محصولات، رتبه و جایگاه برندها مشخص خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به دنبال افزایش
سطح رقابت در بازار است و این مهمترین فاکتوری است که عدالت اجتماعی را به دنبال
خواهد داشت و در حق مصرفکنندگان نیز اجحاف نخواهد شد. وقتی دولتها سهم زیادی از
اقتصاد را در اختیار خود داشته باشند، بازار عرضه و تقاضا به طور طبیعی پیش نخواهد
رفت، در حالی که اگر فضای اقتصادی، رقابتی باشد، مجاری صادرات و واردات هموار گردد
و تنوع محصولات بیشتر شود، تولیدکننده گزینهای جز رقابت سالم و جلب نظر مصرفکننده
نخواهد داشت.