کد خبر: 11543
1403/01/15 - 9:19


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خبر داد؛

افزایش 10 درصدی حضور گردشگر در موزه‌های زنجان

سیدسعید صفوی: گنبد سلطانیه، موزه مردم شناسی رختشویخانه و موزه مردان نمکی جزو موزه‌های پرمخاطب کشور

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: سید سعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار کرد: با وجود تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان انتظار کاهش مسافران و گردشگران با توجه به مناسبت‌های مذهبی می‌رفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه طبق آمارهای کشوری تردد مسافران نوروزی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته به ویژه در روزهای نخست نوروز کاهش 10 درصدی داشته است، بیان کرد: این آمار و شرایط در زنجان نیز مشابه کشور بود.

وی با اشاره به اینکه به صورت رسمی در استان زنجان هم همانند سایر استان‌ها ستاد خدمات سفر در قالب 27 دستگاه فعال تشکیل شد، اضافه کرد: کمیته‌های مختلف با رویکرد امنیتی، امدادی، فرهنگی، بهداشت و درمان، اطلاع‌رسانی و غیره در این ایام تشکیل و فعال بوده است.

صفوی با اشاره به وجود دو آمار برای بررسی میزان حضور گردشگران وجحود دارد که یکی از آنها برآوردی و برمبنای پایش و نظرسنجی‌ها بوده است، بیان کرد: آمار رسمی بر مبنای ورود افراد به موزه‌ها و پایگاه‌های دارای گیت و باجه بوده است که براساس این آمار 500 تا 600 هزار نفر از موزه‌های پایگاه‌های تاریخی زنجان بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه طبق آمار رسمی استان زنجان در بین استان‌های کشور رتبه دوازدهم را براساس آمار ثبت شده در بلیط فروشی‌ها داشته است، افزود: 3 بنای شاخص استان زنجان یعنی گنبد سلطانیه، موزه مردم شناسی رختشویخانه و موزه مردان نمکی جزو موزه‌ها و پایگاه‌های پرمخاطب کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه استقبال خوبی از سوی گردشگران از موزه‌ها و امکان دیدنی استان زنجان صورت گرفته است، افزود: همچنین برنامه‌های مختلف در امکان گردشگری زنجان همچون پایگاه گنبد سلطانیه و بنای رختشویخانه اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ایام نوروز در 10 نقطه از استان زنجان آیین نوروزگاه همراه با اجرای موسیقی سنتی آشیقی برپا شد، عنوان کرد: سه‌راهی سرخه دیزج طارم، حمام یان یان خرم‌دره، روستای تاریخی قروه، مجموعه جهانی گنبد سلطانیه، غار کتله‌خور شهرستان خدابنده، محوطه مجموعه گردشگری پاسارگاد ابهر، محوطه شهر شادی پارسیان سلطانیه، موزه رختشویخانه و موزه مردان نمکی و ذوالفقاری زنجان، سبزه میدان از اماکنی بودند که جشن‌های نوروزگاه در ایام نوروز در آن‌ها برگزار شده است.
صفوی با بیان اینکه احیای آئین‌های سنتی نوروزی و معرفی بازی‌ها و موسیقی محلی از جمله اهداف این برنامه بود، تاکید کرد: این برنامه‌ها با رعایت شان و حرمت ماه رمضان و توجه به نیاز مردم و مسافران نوروزی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در ایام نوروز ۱۵۰ غرفه نوروزی عرضه صنایع‌دستی در 15 نقطه استان زنجان فعال است، عنوان کرد: عمده این نمایشگاه‌های نوروزی بیشتر در ورودی شهرها، جاذبه‌های گردشگری و پایگاه‌های تاریخی برپا شده‌اند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان و مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: در این نمایشگاه‌ها انواع محصولات و هنرهای دست‌سازه تولید هنرمندان صنعت‌گر استان مانند ملیله کاری، مس، چاقوسازی، چاروق، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی، چرم‌دوزی، میناکاری، ابزارآلات فلزی، البسه محلی، جاجیم‌بافی، نمدمالی، منبت کاری، خراطی، و غیره در معرض دید و عرضه بازدیدکنندگان و گردشگران قرار دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمیراث فرهنگیخدمات سفرگردشگر
sedayezanjannews.ir/nx11543


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»