کد خبر: 11559
1403/01/19 - 9:25


صدای زنجان اقدام نامتعارف برخی از اتحادیه‌های صنفی مرکز استان زنجان در خرید غیرواقعی اراضی کشاورزی و وعده ایجاد شهرک صنفی را بررسی می‌کند؛

شهرک خیالی اصناف!

رئیس سابق اتاق اصناف زنجان: اواخر سال 1400 اقدام نامتعارف رئیس یکی از اتحادیه‌های صنفی در خصوص قطعه بندی اراضی روستائیان «دیزج‌آباد» با وعده ایجاد شهرک صنفی را به مراجع ذیربط گزارش کردیم/ رئیس فعلی اتاق اصناف زنجان: رئیس اتحادیه هدف که در انتخابات اخیر اتاق اصناف در ترکیب قرار گرفت؛ کنار گذاشته شد. حقوق بیش از 250 نفر از فعالان صنفی را در چارچوب قانون پیگیری می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: گویا سال 1400 برخی از فعالان صنفی زنجان با وعده ایجاد شهرک صنفی در حوالی پایانه بار صبا واقع در مسیر آزادراه زنجان- قزوین، از 257 نفر از فعالان صنفی مبالغی دریافت کردهاند که مجموع آن بیش از 28 میلیارد تومان بوده است، اقدام نامتعارفی که مسئولان صنفی سابق و فعلی نیز آن را رد نمیکنند. برخی از منابع آگاه هم از پیگیری این پرونده توسط دستگاههای نظارتی خبر میدهند. جالب اینجاست که یکی از عوامل اصلی این تخلف، در انتخابات اخیر اتاق اصناف زنجان در ترکیب قرار گرفت اما با ورود به هنگام و پافشاری برخی از دستگاههای نظارتی بر لزوم اجرای تمام و کمال قانون؛ کنار گذاشته شد.

محمد بازرگان، رئیس اتحادیه رستوران‌‌داران زنجان 25 آبانماه 1401 بهعنوان رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان منصوب و جایگزین سید محمود موسوی شد.

   انتخابات جنجالی اصناف!

گفتنی است؛ جلسه تعیین سمت هیات رییسه اتاق اصناف مرکز استان در روز سه شنبه 20شهریورماه 1402 راس ساعت 8صبح در راستای اجرای ماده 9قانون نظام صنفی و طبق دعوتنامه شماره 994690 صورت گرفت و طبق آرا ماخوذه با حضور هیئت اجرایی، حسین ندرلو به عنوان رییس، مسعود شکوری به عنوان نایب رییس اول، محمد رضا محمدی نایب رییس دوم، محمد بازرگان به عنوان دبیر، سجاد مقدمی به عنوان خزانه دار انتخاب شدند اما نه تنها اعتبارنامه برای منتخبین صادر نشد بلکه در نیمسال دوم سال 1402 هر گونه تعیین تکلیف ترکیب هیئت رئیسه اتاق اصناف زنجان در هالهای از ابهام فرو رفت.

یکم مهرماه 1402 بود که هادی تقیلو، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت ادارهکل صمت استان زنجان در خصوص ترکیب اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف زنجان به خبرنگاران گفت: با توجه به خروج یک نفر از اعضای اتاق اصناف و ورود علیالبدل، طی ماه جاری انتخابات داخلی تعیین سمت اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف زنجان مجدداً برگزار شد.

تقیلو اظهار کرد: با عنایت به قانون مبنی بر اینکه باید حداکثر ظرف 15 روز اعتبارنامه ترکیب اعضای هیئترئیسه جدید صادر شود و تا زمان صدور این اعتبار نامه، ترکیب اعضای هیئت رئیسه قبلی معتبر است و با توجه به عدم صدور اعتبارنامه تاکنون رئیس اتاق اصناف کماکان جناب آقای محمد بازرگان است.

وی بر نظارت مستمر دستگاههای نظارتی و این کمیسیون بر فعالیت اصناف و هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز استان تاکید کرد و افزود: صدور اعتبارنامه برای اعضای هیئت رئیسه مستلزم طی فرایند قانونی و اخذ استعلام از دستگاههای نظارتی است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت ادارهکل صمت استان زنجان ضمن تقدیر از همراهی و همکاری همه اصناف و کسبه مرکز زنجان و همچنین رؤسای اتحادیهها، خاطرنشان کرد: حرکت در مسیر قانون و استفاده از ظرفیت آن در جهت رفع سریع مشکلات و پرهیز از بروز رفتارهای غیرقانونی خود در انتخابات اعضای هیئت رئیسه کماکان مد نظر قرار خواهیم داد و از همه مراجع و دستگاهها درخواست همکاری با اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف مرکز استان را داریم.

شنیدهها حاکی از آن است که علت حساسیت مسئولان و متولیان برگزاری انتخابات اتاق اصناف زنجان؛ حضور یکی از روسای اتحادیههای صنفی در ترکیب اتاق اصناف زنجان بوده است که با همکاری تعدادی از افراد و با ایجاد یک شرکت فاقد وجاهت قانونی، مبالغی از تعدادی از فعالان صنفی دریافت بابت ایجاد شهرک صنفی دریافت کرده بود. این در حالی است که اراضی کشاورزی متعلق به روستائیان «دیزج آباد» بوده و صاحبان نسقها از این پیشکش آقایان اطلاعی نداشتند!

  فروش غیرواقعی اراضی کشاورزی  روستائیان «دیزجآباد» و وعده ایجاد شهرک صنفی 

بررسیهای صدای زنجان حاکی از آن است؛

« 30 فروردینماه 1401 گزارشی از سوی اتاق اصناف زنجان مبنی بر خرید، واگذاری و فروش زمین کشاورزی به صورت قطعهبندی شده علیه یک شرکت ساماندهی مشاغل به شماره 13743 تحت مدیریت «ت. ژ» و «م. ش» و «ع. ش» هر سه با وکالت «ا. ن» و با ورود ارگانهای نظارتی و شکایت شاکیان خصوصی و صاحبان نسق زراعی روستای «دیزج آباد» به دنبال اطلاع از موضوع فروش زمین زراعی آنها توسط «و.ع» و «ح.ذ» با وکالت «م.م» و «ج. م» تحت عنوان «فروش مال غیر» و «کلاهبرداری» و «تحصیل مال نامشروع» به شرکت مزبور و طبق مستندات ارائه شده نظیر قولنامههای فروش زمینهای زراعی شاکیان توسط «ع» و «ذ» به متهمان خریدار موصوف و نیز قولنامههای مربوط به واگذاری قطعات به اعضای برخی از اتحادیهها توسط شرکت مزبور (متهمان خریدار موصوف) که تعداد قطعات واگذا شده و با توجه به لیست اسامی خریداران قطعات تقریبا 257 نفر میباشند، ملاحظه استعلامات شرکت مزبور از نهادها و ارگانهای دولتی و ذی نفع و ذیربط و اخذ جوابیه استعلامات که عمدتا مربوط به حریمها میباشدو با ایجاد ذهنیت قانونی بودن کار شرکت که با توجه به اسم شرکت که شبه حاکمیتی را به اذهان متبادر میکند و نیز نامه سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری زنجان به تاریخ خردادماه 1398 به شماره 98/952؛ بدین شرح میباشد؛

«م.ش»، رئیس یکی از اتحادیههای صنفی زنجان موضوع اجرای مصوبه 126368 /ت 053746 هیئت وزیران؛ در راستای اجرای تبصره ماده یک آئین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری؛ موضوع تصویب نامه فوق الذکر هیئت وزیران و نامه شماره 4729/1/427 مورخ 2 خردادماه سال 1398 فرمانداری؛ مقتضی است؛ جهت اجرای عنوان مصوبه مذکور اقدام و نسبت به تهیه زمین در قالب سایتهای صنفی و انتقال آنها اقدام و عملی را معمول کنید.

همچنین در صورت داشتن هر گونه اقدامات قبلی در این زمینه، در اسرع وقت یه این سازمان ارسال تا به فرمانداری و معاون عمرانی استانداری زنجان و مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهرداری زنجان بدین مضمون به پیوست نامه وارده به شماره دبیرخانه به استانداری 33894/11/47 و در مورخ 3 اسفندماه 1400 و آقایان «ح.ک» و «غ.س» به نمایندگی جمعی از متقاضیان درخواست احداث شهرک خودرویی، تعمیرگاه ماشین آلات سبک و سنگین و غیره، ارسال و لذا با توجه به اعلام آمادگی ایشان برای تهیه زمین در خارج از شهر با هزینه خودشان و انتقال مشاغل خود به آن محل؛ مقتضی است دستور فرمائید نسبت به بررسی، راهنمایی و پیگیری درخواست ایشان در چارچوب مقررات طرحهای جامع شهری و سایر مقررات مربوطه اقدام کنید.»

    قانون؛ حکم میکند

اما مگر اتحادیه صنفی مربوطه؛ یک نهاد خصوصی نیست؟ آیا این اتحادیه نباید فقط مسئول نظارت به اعضا باشد؟ رئیس اتحادیه در جایگاهی است که مصوبه هیئت وزیران را اجرایی کند و صلاحیت دارد تا درخواستهای زیرمجموعه را راسا را پیگیری کرده و وارد اجرا نیز شود؟

بنا بر اظهارات یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است؛ ظاهرا طبق بررسیهای صورت گرفته؛ آقایان «ک» و «س» درخواست احداث شهرک خودرویی و غیره داشتهاند آیا با درخواست افراد و مجامع خصوصی فاقد مشخصات میتوان بدین طریق شهرک احداث کرد؟ اگر شهرک خودرویی و شبه آن را با تقاضای افراد بتوان احداث کرد، احداث شهرکهای مسکونی به طریق اولی باید مجاز باشددر حالی که روزانه دهها پرونده تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در دادگاهها در حال رسیدگی است و هیچ کس نمیتواند بدون مجوز از نهادها و ارگانهای ذی صلاح در این خصوص اقدام کند. 

به گفته این منبع؛ بررسیها و تحقیقات مراجع ذیصلاح حاکی از آن است؛ «ع» و «ذ» خود را نماینده اهالی روستای دیزج آباد معرفی و با تنظیم 2 فقره قولنامه اقدام به فروش 87 هکتار از زمینهای روستای مذکور به شرکت مذکور با مدیرعاملی «م. ش»کردهاند و حدود 150 نفر از اهالی روستا که صاحبان زمین هستند، شاکی میباشند. قطعات زمین به صورت مشاع به 257 نفر فروختهاند و قیمت هر قطعه 300 میلیون تومان اعلام شده که کل مبلغ زمین، 80 میلیارد تومان است.

گفته میشود؛ «ا. ک» به عنوان یکی از فعالان صنفی و «ع.س» به عنوان واسطه بین شرکت و خریداران قطعات  نسبت به تبلیغات خرید اراضی تحت عنوان «ساماندهی مشاغل آلاینده و خروج از شهر و ثبت نام و فروش زمین» دست داشتهاند.

بنا بر اعلام این منبع؛ آئین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری که مصوبه هیئت وزیران به تاریخ 10 دی ماه 1396 است و اسم شرکت نیز به جهت سواستفاده از این نامه کپی برداری شده است. بر این اساس طبق پاسخ فرمانداری زنجان و استعلامات به عمل آمده که نافی ادعاهای شرکت کلاهبردار میباشد.

طبق شنیدهها  استعلامات به عمل آمده از اداره کل صمت استان زنجان نیز حاکی از آن است که شرکت مزبور هیچ گونه مجوزی در این خصوص از اداره کل دریافت نکرده است و کارگروه آئین نامه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری با همکاری شهرداری و مسئولیت فرمانداری تشکیل میشود نه شرکت خصوصی!

گفته میشود؛ طبق استعلامات صورت گرفته از اداه کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز؛ شرکت مذکور جزو شرکتهای تعاونی تحت نظارت این اداره نیست.

   شکایت روستائیان «دیزجآباد» به علت فروش غیرقانونی اراضی کشاورزی

سیدمحمود موسوی، رئیس سابق اتاق اصناف استان زنجان هم در گفتوگو با صدای زنجان با بیان اینکه در زمان ریاست اتاق اصناف درباره پرونده این کلاهبرداری که در سال 1401 با تعدادی از رسانهها مصاحبه کرده است، یادآور میشود: اواخر سال 1400 (بهمن ماه) بود که مطلع شدیم؛ چند نفر از اعضای یک اتحادیه صنفی به صورت تلفنی و حضوری درباره ایجاد یک شهرک صنفی اطلاعرسانی میکنند، اما به علت هماهنگی که با اتاق اصناف نشده بود و تخلفی که در حال رخ دادن بود، مراتب به مراجع ذیربط گزارش شد.

ما در آن برهه زمانی به هر شکل که میتوانستیم به مردم و افرادی که خواستار خرید زمین بودند، اطلاعرسانی کردیم که این کار بدون هماهنگی اتاق اصناف در حال انجام است و در محل مربوطه هیچ گونه مجوز تغییر کاربری صادر نشده است.

موسوی اضافه میکند: پس از مدتی متوجه شدیم که همین افراد به دنبال تشکیل یک شرکت هستند تا از این طریق اقدامات مربوط به فروش و ساخت زمین را انجام دهند، اما باز هم تأکید کردیم که این امور مورد تأیید اتحادیه نیست و هر کسی زمین خریداری کند، مسولیتش با خودش است.

رئیس سابق اتاق اصناف زنجان توضیح میدهد: موضوع از این قرار بود که فروشندگان زمین در تلاش بودند در یکی از روستاهای اطراف زنجان شهرک صنفی در قالب تعمیرگاه داشته باشند و خدمات خودرویی در این محل ارائه دهند. با وجود اطلاعرسانی تعدادی از افرادی که به دنبال محلی برای فعالیت صنفی بودند، اقدام به خریداری زمین کردند و حتی مطلع شدیم که اهالی روستا یک طوماری نوشتهاند که زمینهای روستایشان به عنوان شهرک صنعتی به فروش میرسد، در حالی که زمینی به فروش نرفته است.

بنا به اظهارات رئیس سابق اتاق اصناف زنجان؛ آنطور که روستائیان در این طومار قید کرده بودند، زمینی در روستای«دیزج آباد» وجود ندارد که بتوان آن را به شهرک صنعتی تبدیل کرد و فقط دو نفر از روستائیان زمینشان را که از نظر مساحتی ناچیز است را فروختهاند.

وی با اشاره به اینکه به علت شکایت قربانیان پرونده در پلیس امنیت اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت، عنوان میکند: به دستور دادستان حساب افراد فروشنده این زمینها بلوکه شده است. 

مالباختگان این موضوع در حدود 257 نفر هستند که میزان ضرر آنها سر جمع به چند ده یا چند صد میلیارد تومان میرسد، اغلب افرادی که این زمینها را خریداری کردهاند، از قشر ضعیف هستند و به ذوق ایجاد یک مکان مناسب برای محل کار، گرفتار و قربانی این کلاهبرداری شدهاند که امیدواریم با پیگیری قابل تقدیر مسئولان نظارتی و قضایی، کسبه به حقوق خود برسند.

   حقوق 257 نفر از فعالان صنفی زنجان را پیگیری میکنیم

محمد بازرگان، رئیس اتاق اصناف زنجان در گفتوگو با صدای زنجان نیز با بیان اینکه «اقدام نامتعارف برخی از فعالان صنفی در ایجاد شهرک یا سایت صنفی را تا حدودی شنیدهام اما در جریان دقیق ماجرا نیستم»، ادامه میدهد: این اقدام در دوره ریاست آقای سیدمحمود موسوی بوده است و ایشان در آن زمان به موقع به پرونده ورود کرده و پیگیریهایی نیز از دستگاههای ذیصلاح داشتهاند.

بازرگان در مورد پیگیری اتاق اصناف زنجان در خصوص حقوق حدود 257 فعال صنفی که به امید ایجاد شهرک صنفی در حوالی روستای دیزج آباد زنجان، مبالغ خواسته شده را واریز کرده و طبق اظهارات رئیس سابق اتاق اصناف زنجان حتی اغلب آنها اطلاعی از ماجرای غیرواقعی بودن این شهرک ندارند به صدای زنجان میگوید: اتاق اصناف زنجان خود را موظف به پیگیری حقوق زیرمجموعه و فعالان صنفی میداند. 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانفعالان صنفیاتاق اصنافدیزج آباد
sedayezanjannews.ir/nx11559


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»