کد خبر: 11633
1403/02/02 - 13:49


استاندار زنجان در آئین تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی:

تکنولوژی باید وارد زمین‌های کشاورزی زنجان شود

محسن افشارچی: «کشاورزی متفاوت» بر پایه تکنولوژی و با رویکرد بهره‌ورانه باید در زنجان عملیاتی شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: استاندار زنجان بر لزوم ورود تکنولوژی به اراضی کشاورزی زنجان با رویکرد بهره‌ورانه به ویژه در حوزه مصرف آب تاکید کرد و با بیان اینکه مجموعه استان در تحقق این امر باید به مسئولیت خود عمل کند در وهله نخست از «جهاد کشاورزی استان» و «آب و فاضلاب» خواست تا در سال جاری برنامه‌های خود را در زمینه بهره‌وری آب و استفاده بهینه از آن اعلام کنند.

محسن افشارچی، استاندار زنجان در سی‌وهفتمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان زنجان که در سالن زیتون جهاد کشاورزی برگزار شد؛ اظهار کرد: در حوزه «گندم» دولت واقعا فداکاری کرده است، یعنی باید چنین کاری را هم بکند، به نظرم دولت‌ها و مسئولان باید خود را به سختی بیاندازند که سیاست درستی اتفاق بیفتد. «افزایش نرخ خرید تضمینی گندم» تحول بزرگی بود و به عنوان استاندار عرض می‌کنم در روزهای نخست مسئولیتم، سیلوهای ما خالی بود اما با سیاستی که طی 2 سال صورت گرفته است شاهد رخ دادن 2 اتفاق بزرگی بودیم که یکی مربوط به «ظرفیت سیلوها و انبارهای گندم است» که خیالمان از این بابت راحت است و دیگری نیز «افزایش درآمد روستائیان و گندمکاران» بوده که ضریب جینی استان زنجان را تغییر داد.

افشارچی افزود: دولت سال گذشته 70 هزار میلیارد تومان (70 همت) برای خرید گندم کنار گذاشته بود که 170 همت پرداخت شد یعنی تقریبا 2.5 برابر! که نکته بسیار مثبتی است.

استاندار زنجان بر لزوم توجه به «بهره‌وری» در کشاورزی و ورود «تکنولوژی» تاکید کرد و گفت: کشور ما به صورت «بهره ور» اداره نمی‌شود؛ یعنی در مقابل کار کم؛ انرژی (سوخت و برق و آب و غیره) زیادی مصرف می‌کنیم. ما برای ارتقای بهره‌وری؛ یکی از شاخه‌های منتخبمان «کشاورزی» است. در این زمینه یکسری اقداماتی داشته‌ایم. به مسئولان ذیربط استان نیز همواره تاکید داشته و دارم که به «گلخانه‌ها و تولیدات محافظت شده گلخانه‌ای» توجه ویژه‌ای داشته و «تغییر الگوی کشت» به عنوان روشی که دیگر «ترویجی» نیست و باید به مرحله میدانی و عملیاتی برسد، البته در این بخش اقدامات موثری از جمله کاشت پسته و گردو در حال انجام است که امیدواریم به تمامی اراضی و باغات تسری یابد.

افشارچی موضوع «آب» را مهم‌ترین مسئله در حوزه بهره‌وری کشاورزی عنوان کرد و گفت: مجموعه استان زنجان به ویژه جهاد کشاورزی استان و شرکت آب و فاضلاب استان زنجان باید در این زمینه تدبیری بیاندیشند، این مهم از اقدامات تحولی است که باید در سال جاری به مرحله عملیاتی برسد و شخصا به صورت ویژه پیگیر مسئله خواهم بود.

استاندار زنجان همچنین بر لزوم استفاده از «تکنولوژی» تاکید کرد و گفت: در عصر کنونی؛ دنیا با 5 سال پیش نیز فرق می‌کند، در حوزه کشاورزی جای کار برای ورود تکنولوژی هست که اگر بخواهم عنوانی بر روی این شیوه کار بگذارم «کشاورزی متفاوت» یا «کشاورزی بهره‌وری» است که در آن شیوه استفاده از آب متفاوت و هوشمندانه است.

استاندار زنجان در پایان ضمن تبریک به کشاورزانی که نمونه شده‌اند، گفت: دست تک تک کشاورزان را می‌بوسم چرا که اگر کشور تا حد زیادی در امنیت است مرهون تلاش این عزیزان می‌باشد و امیدواریم ما به عنوان متولیان این بخش؛ به تعهدات خود نیز عمل کنیم.

 مدیریت بازار منجر به کاهش تورم در حوزه محصولات کشاورزی زنجان شد

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در ادامه ضمن گرامیداشت روز ملی گندم و نان اظهار کرد: کشاورزی استان زنجان در سال‌های اخیر با مشکل کم آبی و تخصیص نیافتن سهمیه آبی جدید به این بخش مواجه شده که برای سازگاری با این مشکل روش‌هایی مثل توسعه کشت گلخانه‌ای،استفاده از سامانه‌های آبیاری و بذرهای با نیاز آبی کم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: در چند سال اخیر با کاهش منابع آبی، موضوع افزایش بهره وری به شدت مورد توجه قرار گرفته و طرح هایی مثل اجرای الگوی کشت، ‌انتقال دانش به مزارع، اصلاح روش های قدیمی و بهره گیری از روش های جدید به یک اولویت تبدیل شده است تا با عبور از کشاورزی سنتی، زمینه افزایش تولید و حفاظت از منابع پایه فراهم شود.

حسنی ادامه داد: همچنین برای حفاظت از سرمایه‌های حیاتی آب و خاک، برنامه‌های بخش کشاورزی استان زنجان طی چند سال اخیر به سمت ارتقای بهره‌وری بدون استفاده از منابع آبی جدید یا افزایش عرصه‌های کشت حرکت کرده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه با تشریح اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد: بخش کشاورزی در سالی که گذشت؛ روزهای سخت اما خوبی را پشت سر گذاشت، «اجرای الگوی کشت»، «اجرای طرح جهش گندم در دیمزارها» که موفق شدیم در سال گذشته بیش از 550 تن گندم تولید کنیم، «افتتاح گلخانه وحدت» توسط ریاست جمهوری، «آغاز کشت پسته در مساحت 3 هزار هکتار در غرب زنجان» که با مشارکت مردم صورت گرفت، «مدیریت بازار و قیمت محصولات کشاورزی» که یکی از پائین‌ترین تورم‌ها در این بخش از زنجان را داشتیم، «تولید بیش از 3 میلیون تن محصولات کشاورزی» و «اتمام پروژه رفع تداخلات استان زنجان» از جمله موفقیت‌های بخش کشاورزی در سال 1402 بوده است.

 لزوم تجدیدنظر در طرح اصلاح الگوی کشت

آیت‌الله علی خاتمی نیز در ادامه عنوان کرد: سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی از زمین های کشاورزی دیم حداکثر ۶۰۰ تن گندم برداشت می شد درحالیکه در کشور همسایه ایران (ترکیه) این میزان حدود 4 تن بود.

وی یادآور شد: بعد از سه سال با رعایت فصل، استفاده از بذر اصلاح شده و داشت و برداشت مناسب این میزان به ۲.۵ تن رسید.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه همچنان با حد مطلوب فاصله داریم، تصریح کرد: علم روز و تکنولوژی بستری است که باید از آن در این بخش نیز استفاده کرد.

وی اظهار داشت: پرت محصولات کشاورزی در مراحل مختلف بالاست و اگر حداقل ۱۰ درصد پرت محصول را کم کنیم در بهره وری این بخش بسیار افزوده می‌شود.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه بخش کشاورزی در استان موفقیت های خوبی طی سالهای گذشته داشته است، تاکید کرد: استعداد، ظرفیت و توانمندی های این بخش بسیار زیاد و اغلب بالقوه است که باید به فعلیت برسد.

وی تلاش هرچه بیشتر مجموعه تحقیقات بخش کشاورزی را ضروری دانست و افزود: طرح اصلاح الگوی کشت از ۱۰ سال گذشته تاکنون مطرح شده است و نتایج آن نشان می‌دهد در این طرح باید تجدیدنظر شود.

امام جمعه زنجان با قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر کشاورزان، گفت: بخش عمده‌ای از مایحتاج زندگی و معیشت مردم نتیجه زحمات کشاورزان است.

۴۲کشاورز نمونه استانی و ۶ کشاورز نمونه ملی استان زنجان تجلیل شدند

به گزارش صدای زنجان؛ در آئین برگزیدگان برتر ملی و استانی بخش کشاورزی؛ ۴۲کشاورز نمونه استانی و ۶ کشاورز نمونه ملی استان زنجان تقدیر شدند.

عاطفه گل‌محمدی (مشاغل خانگی از شهرستان سلطانیه)، علیرضا شیری (شرکت زرین کشت- شرکت خدمات مکانیزاسیون کشاورزی از شهرستان خدابنده)، شعبانعلی محمدی ( نگهداری و بهره‌برداری از طرح انتقال آب با لوله از شهرستان زنجان)، محمد حسنی( تولیدکننده حبوبات آبی از شهرستان ابهر)، ابوالفتح صالحی( باغدار نمونه انار از شهرستان طارم) و اصغر مرادی‌نظرقلی (شرکت خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی کشاورزی از شهرستان خدابنده)؛ ۶ کشاورز نمونه استان زنجان بودند که به عنوان «کشاورزان نمونه ملی» مورد تجلیل قرار گرفتند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمحصولات کشاورزیبرگزیدگانتکنولوژی
sedayezanjannews.ir/nx11633


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»