کد خبر: 11680
1403/02/11 - 9:7


صدای زنجان از وضعیت معیشت و وضعیت اقتصادی کارگران به بهانه گرامیداشت هفته «کارگر» گزارش می‌دهد؛

استخوان‌های خردشده!

کارگران: میانگین حقوق کارگر، 10 میلیون تومان است که نصفش برای اجاره مسکن و مابقی صرف هزینه‌های جاری و ماهانه خانواده می‌شود، با این وضعیت واقعا انگیزه‌ای هم می‌ماند؟/نماینده‌های کارگران شهرداری زنجان: برخی از مدیران ما کاربلد نیستند و کاربلدهای ما هم مدیر نیستند اگر غیر از این بود که چاقو به استخوان کارگر نمی‌رسید!/دبیر خانه کارگر استان: پیشرفت اقتصاد کشور از مسیر خدمت به کارگر و بهبود وضعیت مالی او می‌گذرد، تداوم وضعیت نامطلوب اقتصادی کارگر؛ به نفع تولید نیست، مسئولان محترم لطفا تورم را در سفره کارگران ببینید!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: نماینده‌های تشکل‌های کارگری استان زنجان ضمن ناخرسندی از میزان دستمزدهای سال 1403 به وضعیت نامطلوب اقتصادی اشاره کرده و می‌گویند: مسئولانی که وقتی نوبت به قشر کارگر می‌رسد؛ «تورم» را نمی‌بینید و روی حقوق و دستمزدهای پائین اتفاق نظر دارید، شما مطمئن باشید که اگر در پشت میز مدیریت نبودید و حقوق دولتی دریافت نمی‌کردید؛ با وضعیت دستمزدها، نمی‌توانستید هزینه خانواده‌تان را تامین کنید.

هفته کارگر امسال با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» آغاز شده و قرار است با برنامه‌های متعدد ادامه داشته باشد.

«محمد چکشیان»، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (3 اردیبهشت‌ماه 1403) در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن هفته گرامیداشت کار و کارگر برگزار شد، اعلام کرد: برای گرامیداشت این هفته از 8 ماه قبل کار را آغاز کردیم. با صدور فراخوان جشنواره «امتنان» به هشت میلیون کارگر پیامک ارسال شد تا کارگران بتوانند توانایی خود را نشان بدهند. در نهایت این جشنواره ۲۶ برگزیده کشوری انتخاب شدند که با حضور رئیس جمهور تقدیر خواهند شد.

معاون وزیر کار ادامه داد: «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» شعار هفته کارگر است و هشتگ هفته کار و کارگر «پای کار ایرانیم» انتخاب شده است. اولین لیگ سراسری تنیس روی میز کارگران برای نخستین بار امسال برگزار خواهد شد و در سطح بازی‌های ملی و بزرگ کشور فعالیت خواهد کرد.

بر این اساس؛ روزهای هفته کارگر با عناوین مختلف نام‌گذاری شده‌اند به این ترتیب که ۵ اردیبهشت کارگر تجدید میثاق با امام(ره)، رهبری و شهدا، ۶ اردیبهشت کارگر فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، ۷ اردیبهشت کارگر تامین اجتماعی و تکریم بازنشستگان، ۸ اردیبهشت کارگر منزلت خانواده، زنان و جوانی جمعیت، ۹ اردیبهشت کارگر ایمنی سلامت و بهداشت کار، ۱۰ اردیبهشت کارگر، تشکل‌ها و مشارکت مردم و ۱۱ اردیبهشت نیز با عنوان کارگر، ایمان، امید و همدلی نام‌گذاری شده‌اند.

 وقتی دستمزدهای امسال بر اساس تورم نیست؛

 نباید از «تکریم» کارگر و «منزلت» خانواده و «جوانی جمعیت» حرفی بزنیم!

اما رحمان، کارگر شاغل در یکی از واحدهای تولیدی به صدای زنجان می‌گوید: روزهای نامگذاری شده برای هفته کارگر در ظاهر زیباست اما آنچه به درد قشر مظلوم کارگر می‌خورد؛ «عمل» و «تلاش» کردن برای تحقق این عناوین است، وقتی دستمزدهای امسال آقایان، بر اساس تاکیدات قانون که باید بر اساس تورم باشد، نیست به نظرم دیگر نباید از «تکریم» کارگر و «منزلت» خانواده و «جوانی جمعیت» حرفی بزنیم!

این کارگر اضافه می‌کند: میانگین حقوق کارگر، 10 میلیون تومان است که نصفش برای اجاره مسکن و مابقی صرف هزینه‌های جاری و ماهانه خانواده می‌شود، با این وضعیت واقعا انگیزه‌ای هم می‌ماند؟ واقعا نمی‌دانم اصرار برخی از مسئولان برای جوانی جمعیت چیست، وقتی خودشان زمینه‌ها را نه تنها فراهم نکرده‌اند، بلکه تمامی انرژی شان را هم گذاشته‌اند که کارگر به حقوق و دستمزد واقعی‌‌اش هم نرسد! به شخصه معتقدم عید نوروز و هفته کارگر و هر ایام مناسبتی وقتی برای کارگر «شیرین» است و واقعا عید؛ که جیب‌هایش خالی از پول نباشد!

 تداوم وضعیت نامطلوب اقتصادی کارگر؛ 

به نفع تولید نیست، مسئولان محترم لطفا تورم را در سفره کارگران ببینید!

اصغر نجاری، دبیر خانه کارگر استان زنجان که از تنگ نظری برخی از مسئولان دولتی در برگزاری آئین گرامیداشت هفته کارگر گلایه‌مند است، می‌گوید: برخی از مسئولان در برگزاری همایش مربوط به هفته کارگر نیز، ترجیح می‌دهند، نماینده تعدادی از تشکل‌های کارگری که مطالبات کارگران و موضوع اخراج برخی از آن‌ها را پیگیری و حتی به رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌کنند را دعوت نکنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه توان خرید و اداره زندگی برای جامعه کارگری به شدت با دشواری مواجه بوده و گرفتار عدم توازن درآمد با هزینه‌ها مواجه است، اضافه می‌کند: افرادی که عامل تحقیر شدن این قشر ضعیف و نجیب جامعه هستند، واقعا مقصر بوده و مسئولان باید اجازه ندهند که خدشه‌ای به شخصیت آنان وارد شود زیرا این مسئله در روابط اجتماعی و غیره خود را نشان خواهد داد.

نجاری با اشاره به اینکه در راس برخی از وزارتخانه‌ها، رسما نماینده کارفرما شده‌اند و در راستای منافع آن‌ها مراتب را پیگیری می‌کنند، اضافه می‌کند: ما بارها از مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهش کرده‌ایم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور؛ دست کارگران را بگیرد اما میزان دستمزدهای امسال که به هیچ عنوان با تورم کشور همخوانی ندارد را مورد تائید قرار داده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با بیان اینکه «کارگر حرف‌های آرایش و بزک شده و شیک نمی‌خواهد بلکه به دنبال آن تصمیم مسئولان است که در زندگی آن‌ها گشایشی ایجاد کند»، عنوان می‌کند: پیشرفت اقتصاد کشور از مسیر خدمت به کارگر و بهبود وضعیت مالی او می‌گذرد، تداوم وضعیت نامطلوب اقتصادی کارگر؛ به نفع تولید نیست. قدرت خرید قشر کارگر کاهش یافته است؛ مسئولان محترم لطفا تورم را در سفره کارگران ببینید!

در لباسِ کارگر

نجاری با بیان اینکه وضعیت معیشت خانوارهای کارگری حاکی از نبود «امنیت شغلی» است، ادامه می‌دهد: کارگران برای به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد سنگ تمام می‌گذارند، به شخصه از مسئولان می‌خواهم تا برای اشتغال و اقتصاد کشور تلاش کنند چرا که با این دستمزدها استخوان‌های کارگران در حال خرد شدن است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان نهیبی هم به برخی از نماینده‌ یا تشکل‌های کارگری استان زنجان زده و می‌گوید: متاسفم که برخی از کارگران و تشکل‌های کارگری؛ ابزار دست برای برخی فرصت طلبی‌ها شده‌اند، این افراد به جای اینکه پیگیر حقوق کارگران زحمتکشی که بعد از 10 الی 20 سال توسط کارفرما اخراج شده‌اند، باشند به دنبال منافع شخصی هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان بر لزوم تعیین تکلیف تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار از سوی هیئت دولت تاکید کرده و می‌گوید: امیدوارم این قانون مورد توجه مسئولان ملی باشد و به کارفرمایانی که اعتقادی به ادامه همکاری با کارگرانی که مثلاً ۱۵ سال است کار می‌کنند، ندارند، ابلاغ شود.

حقی به نام « مسکن»

وی «مسکن» را از مطالبات اصلی و به حق کارگران دانسته و تاکید می‌کند: در دولت سیزدهم تاکنون هیچ اقدامی در خصوص شناسایی کارگران فاقد مسکن انجام نشده است تا مسکن برای آنان تامین شود.

این مسئول با تاکید بر لزوم انتخاب نماینده کارگری در همه کارخانجات استان زنجان، تصریح کرد: این نماینده در حمایت از جامعه کارگری و مشکلات آنان انتخاب می‌شود که با کمترین تنش تولید ادامه پیدا کند و حق کارگر نیز رعایت شود.

نجاری با بیان اینکه از دولت درخواست می‌کنیم، دست دلال‌ها را از صنعت کارگری بردارد زیرا آنان پاشنه‌ آشیل این صنعت شده‌اند، عنوان می‌کند: نباید در هر نقطه از استان زنجان که گلایه‌هایی توسط جامعه کارگری انجام می‌شود، انگ سیاسی زده شود چرا که کارگران صرفا به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی‌شان در این گرانی و تورم هستند.

مسئولان صداقت و پاکدستی را از پاکبان زنجانی یاد بگیرند

6 اردیبهشت‌ماه 1403 یعنی چند روز پیش بود که رسانه‌ها اعلام کردند؛ پاکبان شهرداری منطقه‌ دو زنجان به نام « بهروز اسکندری» پس از پیدا کردن کیف پر از مدارک و دلار و یورو آن را به صاحبش برگرداند. این کیف حاوی دلار ، یورو ، مدارک شناسایی معتبر کشور ایران و یک کشور خارجی، بیمه نامه خودرو  و کارت ماشین بود که در حوالی میدان جانبازان (هنرستان‌) توسط این پاکبان یافت شده بود.

علی عباسی، نماینده کارگران شهرداری زنجان با یادآوری صداقت این پاکبان به صدای زنجان می‌گوید: پاکبان دلار و یورو پیدا و در کمال صداقت و درستی؛ خود را موظف به یافتن صاحب اصلی پول‌ها می‌داند، آن وقت برخی از مدیران برای خودشان حکم ماموریت ردیف می‌کنند تا در حقوق پایان ماهشان لحاظ شود؛ بعد کارگر و کارگرهایی نظیر پاکبان مدنظر؛ ساعت‌ها پشت در مدیر یا مسئول منتظر می‌ماند تا با اضافه‌کاری که داشته اما در حقوقش لحاظ نشده، موافقت شود!

عباسی با بیان اینکه پاکبانی با صداقت امانت را به صاحبش برگرداند برای بسیاری می‌تواند الگوی صداقت و پاک‌دستی باشد، اضافه می‌کند: کم‌سن‌ترین رزمنده 8 سال دفاع مقدس بودم و به شخصه مردان رشید بسیاری را به عینه دیدم که برای وطن و ناموس خون خود را فدا کردند، ما کشوری هستیم که برای خدمت به ضعفا قیام کرده‌ایم، پس چرا باید قشر ضعیف کارگر در این کشور روز به روز تضعیف شود؟ تا کی قرار است حرف خوب بزنیم و عمل نکنیم؟

عباسی ضمن گلایه از جای نداشتن کارگر در برنامه‌های تقدیر مدیران و مسئولان مربوطه می‌گوید: چرا نباید مدیر خود را موظف به قدردانی از کارگری که نزدیک به 30 سال خالصانه، در مجموعه خدمت کرده است، نداند؟ چرا برخی به خود زحمت اعطای یک لوح خشک و خالی را نمی‌دهد؟

 برخی از مدیران ما کاربلد نیستند و کاربلدهای ما هم مدیر نیستند

 اگر غیر از این بود که چاقو به استخوان کارگر نمی‌رسید!

نماینده کارگران شهرداری زنجان با اشاره به اشتغال نامتعارف برخی از افراد در مجموعه شهرداری زنجان که در گذشته نیز اخبارش بسیار سر و صدا کرد، می‌گوید: برخی که از این مسیر نامتعارف به بخش اداری راه یافتند به خوبی نیز رشد کردند این در حالی است که بیش از یک هزار کارگر که البته جایی نیز در چارت رسمی شهرداری زنجان که کاملا کارمندی است؛ ندارند! شهرداری زنجان دارای بیش از 600 کارمند است و حتی چارتش نیز کارمندی است؛ در حالی که ماهیت شهرداری، کارگری است! کارگر بیش از 20 سال است در شهرداری زنجان خدمت کرده است اما جایی در چارت سازمانی شهرداری ندارد! چرا طبقه‌بندی مشاغل بیش از 10 سال است که اجرا نمی‌شود؟

عباسی می‌گوید: برخی از مدیران ما کاربلد نیستند و کاربلدهای ما هم مدیر نیستند اگر غیر از این بود که چاقو به استخوان کارگر نمی‌رسید!

نماینده کارگران شهرداری زنجان خطاب به برخی از مدیران می‌گوید: مسئولانی که وقتی نوبت به قشر کارگر می‌رسد؛ «تورم» را نمی‌بینید و روی حقوق و دستمزدهای پائین اتفاق نظر دارید، شما مطمئن باشید که اگر در پشت میز مدیریت نبودید و حقوق دولتی دریافت نمی‌کردید؛ با وضعیت دستمزدها، نمی‌توانستید هزینه خانواده‌تان را تامین کنید.

اگر جزو نیروهای رسمی نیستید در شورای کارگری عضو نشوید!

عضو شورای حل اختلاف اداره کار استان زنجان «عدم آشنایی برخی از نماینده‌های کارگران» را از مشکلات این قشر دانسته و می‌گوید: به عنوان پیشکسوت عصره کارگری از افراد متقاضی عضویت در شورای کارگری خواهش می‌کنم که اگر توان ندارند یا جزو نیروهای رسمی نیستند؛ در شورا و نمایندگی کارگران عضو نشوند و خود را به دردسر نیاندازند زیرا این افراد در صورت عدم تمدید قراردادشان؛ کارشان را از دست می‌دهند از این رو برای حفظ امنیت شغلی خود آگاهانه رفتار کنند.

عباسی با بیان اینکه برگزاری مراسم گرامیداشت هفته کارگر در حالی که نتیجه منجر به رفع مشکلات جامعه کارگری نشود؛ جنبه تبلیغی دارد، به طعنه عنوان می‌کند: دستمزدهای سال 1403 به خوبی نشان داد که مسئولان چقدر نگران تولید و کارگر هستند! به نظرم کارگران به همایش های روز کارگر که نتیجه ای برای قشر کارگر نداشته باشد نیازی ندارند، این مسئولان هستند که برای دیده شدن؛ باید در این مجالس حضور یابند.

حقوق کارگر 10 میلیون تومان؛ قسط مسکن ملی 8 میلیون تومان!

عبدالعظیم همایونی، رییس شورای کارگری شهرداری زنجان نیز ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولان ذیربط به 1800 کارگر شهرداری زنجان عنوان می‌کند: متاسفانه مسئولان، فعالیت کارگر را فقط در صنعت و تولید می‌دانند و توجهی به حضور موثر این قشر در عرصه «خدمات» به ویژه خدمات شهری ندارند.

همایونی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن ملی را کارگران تشکیل می‌دهند به قسط در نظر گرفته شده از سوی تصمیم گیران اشاره کرده و می‌گوید: کارگری که به طور میانگین 10 میلیون تومان؛ حقوق دریافت می‌کند؛ چگونه می‌تواند قسط های 7 الی 8 میلیون تومانی را پرداخت کند؟ آیا وقتی اقتصاد کارگر؛ با این حقوق و هزینه‌های موجود؛ صفر است واقعا می‌توان ادعا کرد که مسئولان در اجرای طرح «جوانی جمعیت» موفق می‌شوند؟

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانحقوق کارگرقسط مسکنتولید
sedayezanjannews.ir/nx11680


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»