کد خبر: 1177
1398/05/14 - 1:4


در جلسه بررسی اصلاح و ساماندهی شبکه برق بازار زنجان عنوان شد:

اصلاح انشعاب‌های برق بازار 18 میلیارد تومان بودجه می‌خواهد

برای اصلاح اساسی شبکه کل بازار به مبلغ 180میلیارد ریال بدون احتساب هزینه‌های مربوط به حفاری، منابع این شرکت کفاف نمی‌کند و ضروری است موضوع اعتبار از سوی مسئولان شهرستانی و استانی مورد توجه قرار گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با تاکید بر اینکه تمامی تلاشم را برای جذب اعتبار لازم از زنجان گرفته تا وزارت‌ نیروبه کار می‌گیرم تا روند اجرای طرح اصلاح انشعابات بازار سنتی زنجان متوقف نشود، از دستگاه‌های اجرایی استان به ویژه استانداری، فرمانداری، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواست تا نهایت همکاری برای تحقق اهداف این طرح را داشته باشند.

صبح دیروز جلسه بررسی اصلاح و ساماندهی شبکه برق بازار زنجان با حضور متخصصان شرکت توزیع نیروی برق استان، نماینده بازاریان و در غیاب نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با وجود دعوت از مسئولان این دستگاه، در سالن جلسات توزیع نیروی برق برگزار شد.

مدیر امور برق غرب زنجان در این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات انجام شده برای اصلاح انشعابات بازار پائین و راسته جگرپزها، وضعیت انشعابات بازار بالا اعم از راسته میوه‌فروشان و جگرپزها و برنامه‌های در دست اقدام توسط این شرکت را تشریح کرد و گفت: با حمایت‌های مسئولان شرکت نیروی برق استان، طرح اصلاح انشعابات بازار سنتی زنجان (بازار پائین) و راسته جگرپزها با اصلاح انشعاب 800 مشترک و تعویض حدود 2.5 کیلومتر کابل سرویس انشعاب و همچنین اصلاح آرایش کابل‌های موجود با صرف زمانی معادل 7500 نفر- ساعت توسط واحد انشعابات امور برق غرب انجام شد.

اصلاح انشعاب‌های راسته جگرپزها و مسگرها پس از 30 سال

امیر کیانی اضافه کرد: اصلاح انشعاب‌های راسته جگرپزها و مسگرهای بازار با توجه به فرسودگی و آغشته شدن کابل و جعبه‌های انشعاب به روغن موجود در هوا پس از گذشت بیش از 30 سال از قدمت آن‌ها در دستور کار قرار گرفت و اقدام‌های مربوطه عملیاتی شد.

کیانی با بررسی وضعیت موجود در بازار بالا و انتخاب محل و صدور دستور کار اصلاح انشعاب همزمان با خارج کردن لوازم اندازه‌گیری از داخل مغازه‌ها با امکان قرائت از راه دور در راسته میوه‌فروشان و جگرپزها را از اقدامات مسئولان مربوطه در راستای اصلاح انشعابات بازار اعلام کرد و افزود: پیرو تجربه موفق شرکت توزیع نیروی برق استان در اصلاح انشعابات بازار پائین و برابر دستور و تاکید جدی مدیرعامل مبنی بر اصلاح اساسی انشعابات بازار بالا (راسته میوه‌فروشان و جگرپزها) مقرر شد، همزمان با اصلاح کابل و تابلوهای موجود در محل، به صورت پایلوت لوازم اندازه‌گیری به تعداد 384 مشترک خارج از دسترس و در پای تابلو قرار گیرند که در این پروژه برای نخستین بار در ایران با استفاده از کنتور دیجیتال به همراه ماژول ابداعی در شرکت توزیع نیروی برق استان، نسبت به قرائت و پایش کنتور از راه دور اقدام می‌گردد.

این مسئول ادامه داد: بر این اساس طبق هماهنگی‌های انجام شده با معاونت‌های خدمات مشترکان، مهندسی و بهره‌برداری مبلغ 12 میلیارد ریال بدون هزینه‌های مربوط به مجوز حفاری جهت اصلاحات فاز نخست بازار بالا تامین اعتبار شده است.

کیانی توضیح داد: در این طرح با در نظر گرفتن 46 تابلو کامپوزیت به‌عنوان تابلو مجتمع اندازه‌گیری و چندین نقطه به عنوان تالبو شالتر اقدام شده که تمام تابلوها به صورت رینگ با هم در ارتباط بوده و در صورت بروز اتصالی در هر یک از کابل‌ها، امکان تغذیه از چند سو در نظر گرفته شده است.

مدیر امور برق غرب زنجان اضافه کرد: کابل تغذیه شالترها در این طرح به صورت زمینی در نظر گرفته شده و کابل خروجی از تابلوهای مجتمع (پس از کنتور) به صورت کاملا استاندارد بر روی دیوارها و طاق‌ها بست‌کاری می‌شود.

قرائت کنتورهای مشترکان بازار زنجان، از راه دور برای نخستین بار در کشور

مدیر دفتر کنترل و نظارت بر لوازم اندازه‌گیری شرکت توزیع نیروی برق استان نیز در این باره اظهار کرد: در این روش برای نخستین بار در کشور، با استفاده از پورت RS485  و امکانات موجود که بر روی کنتورهای دیجیتال AMR وجود دارد، نسبت به قرائت کنتور از راه دور اقدام می‌گردد که از ابداعات شرکت توزیع نیروی برق زنجان است.

مهدی شهری با ارائه توضیحاتی از نحوه قرائت کنتورها از راه دور گفت: در این روش قرائت، استفاده از امکانات موجود جهت تبدیل کنتور دیجیتال AMI با در نظر گرفتن امکانات کنتور فهام اعم از تعرفه‌بندی، تنظیم ساعت، تاریخ، قطع و وصل برق مشترک از راه دور اقدام می‌گردد و عملا با اضافه شدن این ماژول سیستم اندازه‌گیری از AMR به AMI تبدیل می‌شود که در نهایت هدف از ساخت این تجهیز قرائت مکانیزه و برخط‌گیری از کنتورهای دیجیتالی در مناطقی که کنتورها مجتمع نبوده و به صورت غیرمتمرکزند (مثل روستاها، سکونتگاه‌های غیررسمی، بازار سنتی، مناطق شهری و محله‌ها) نصب شده است قابل استفاده بوده و رویکرد کاهش تلفات انرژِی و مدیریت مصرف برق دارد.

در ادامه مدیر امور برق غرب زنجان ضمن درخواست مساعدت از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و هیئت امنا و کسبه بازار گفت: در مجموع از 384 مشترک موجود در طرح پایلوت که در راسته میوه‌فروشان و جگرپزها واقع گردیده است، 161 مشترک دارای قدرت قراردادی 5 آمپر، 161 مشترک دارای قدرت قراردادی 15 آمپر و مابقی دارای انشعاب 25 آمپر هستند که در خواست می‌شود کسبه‌ای که خواهان افزایش قدرت قراردادی انشعابات به 25 و 32 آمپر هستند این شرکت را در جریان گذاشته و پس از تقبل کردن هزینه امتیاز انشعاب آمپر مدنظر از خدمات یاد شده بهره‌مند شوند. ناگفته نماند تمامی مبالغ اخذ شده توسط این شرکت از محل افزایش آمپراژ در راستای اصلاحات بازار هزینه می‌شود.

کیانی در مورد میزان مبالغ موردنیاز برای اصلاح انشعابات برق کل بازار سنتی زنجان ابراز کرد: با توجه به عزم و اراده مصمم  شرکت توزیع نیروی برق استان به منظور ساماندهی انشعابات و شبکه موجود برق بازار و تامین منابع مالی و تخصیص اعتبارات از محل منابع داخلی شرکت تا به این لحظه، این شرکت قطعا پیگیری جذب اعتبارات لازم از وزارت نیرو است اما با توجه به هزینه برآوردی برای اصلاح اساسی شبکه کل بازار به مبلغ 180میلیارد ریال بدون احتساب هزینه‌های مربوط به حفاری، منابع این شرکت کفاف نمی‌کند و ضروری است موضوع اعتبار از سوی مسئولان شهرستانی و استانی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز با تاکید بر اینکه تمامی تلاشم را برای جذب اعتبار یاد شده از زنجان تا وزارت‌خانه متبوع به کار می‌گیرم تا روند اجرای طرح اصلاح انشعابات بازار سنتی زنجان متوقف نشود، از دستگاه‌های اجرایی استان به ویژه استانداری، فرمانداری، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواست تا نهایت همکاری برای تحقق اهداف این طرح را داشته باشند.

علیرضا علیزاده با بیان اینکه شرکت توزیع نیروی برق استان به اندازه توان و در حد اعتبارات داخلی خود هر ساله برای اصلاح شبکه برق بازار منابعی را کنار گذاشته است، تاکید کرد: با توجه به محدودیت در منابع دولتی باید تمامی ارگان‌های شهری و استانی با تزریق اعتبار در اصلاح شبکه برق بازار که علاوه بر ارتقا ایمنی برای بازاریان، کسبه و همشهریان در حفظ میراث تاریخی و زیباسازی سیمای ظاهری شهر زنجان نقش مؤثری دارد در کنار این شرکت باشند.

علیزاده با بیان اینکه در اجرای زیرزمینی و کابل‌کشی، صدور مجوز و مساعدت و همکاری در زمینه حفاری انتظار داریم تا شهرداری نهایت همکاری را با شرکت توزیع نیروی برق استان داشته باشد، گفت: امیدواریم کسبه در اجرای موفق این طرح همانند گذشته با شرکت توزیع نیروی برق نهایت همکاری را داشته باشند.

عضو هیئت امنای بازار زنجان نیز با اشاره به سراها و کاروانسراهای رها شده بازار عنوان کرد: متاسفانه مسئولان تا به امروز به موضوع گردشگری و لزوم توسعه آن توجهی نکرده‌اند، آنان در حرف به صورت مکرر از بازار تاریخی زنجان حمایت کرده‌اند اما در عمل چیزی برای توسعه آن شاهد نبوده‌ایم.

محمد علویون ضمن استقبال از طرح‌های شرکت توزیع نیروی برق استان جهت اصلاح شبکه برق بازار ابراز امیدواری کرد تا مسئولان برای تامین منابع مالی موردنیاز پیگیری‌های لازم را به عمل آورند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار زنجانتوزیع نیروی برق زنجانهیئت امنای بازار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1177


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»