کد خبر: 11894
1403/03/07 - 19:40


صدای زنجان موضوع واگذاری بخشی از ساختمان دبیرستان شریعتی برای استقرار تشکیلات خانه‌ مداحان را بررسی می‌کند؛

شریعتی؛ ماندگار و جاوید

رئیس انجمن اولیا و مربیان دبیرستان ماندگار شریعتی زنجان: مدیر دبیرستان مخالفت قاطعانه خود با استقرار تشکیلات «خانه‌ مداحان» در دبیرستان شریعتی را اعلام کرده است/یک منبع آگاه: مدرسه شریعتی تاریخ تعلیم و تربیت استان بوده و هر گونه تغییرات در این مدرسه به معنی از بین بردن این تاریخ است/مدیر کل آموزش و پرورش استان: این موضوع صحت ندارد، بر فرض صحت این مطلب، آموزش و پرورش دانش‌آموزان این مدرسه را در کجا می‌خواهد جابه جا کند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: انتشار موضوع واگذاری بخشی از ساختمان دبیرستان شریعتی برای استقرار تشکیلات خانه‌ مداحان از روزهای گذشته در فضای مجازی واکنش‌هایی را به همراه داشته است که همچنان ادامه دارد.

رئیس انجمن اولیا و مربیان دبیرستان ماندگار شریعتی زنجان تاکید دارد؛ مدیر دبیرستان مخالفت قاطعانه خود با استقرار تشکیلات خانه‌ مداحان در دبیرستان شریعتی را اعلام کرده است.

 این موضوع در حالی است که مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان موضوع مطروحه در فضای مجازی را انحرافی دانسته و تاکید دارد، دبیرستان شریعتی از سال 1318 به عنوان مدرسه میزبان دانش‌آموزان است و این کاربری ادامه دارد.

تقریبا اغلب زنجانی‌ها واگذاری مدرسه «منتظری» زنجان و تخریب ناگهانی آن و تبدیل شدن آن به پارکینگ را به خاطر دارند، مدرسه‌ای که تخریب آن در نبود فضای فیزیکی برای تحصیل دانش‌آموزان، مردم را نسبت به تصمیم مدیران برای امور فرهنگی و تربیتی بدبین کرد و همچنان به عنوان یک تصمیم احساسسی و اشتباه از آن یاد می‌شود، حال چند روزی است که موضوع درخواست واگذاری بخشی از مدرسه ماندگار و تاریخی شریعتی زنجان برای استقرار تشکیلات خانه‌ مداحان مطرح شده است، موضوعی که واکنش‌ها و نگرانی‌های قشر فرهیخته زنجان به موضوع را برانگیخته و در فضای مجازی در حال بازنشر است.

مدرسه شریعتی که آموزش و پرورش استان زنجان در زمان مدیریت مرتضی تمجیدی آن را با چنگ و دندان نگه داشته بود، جزو 21 مدرسه ماندگار کشور که بیش از 50 سال قدمت آموزشی دارد، استان زنجان در دهه 90 اطلاعات تعداد 51 مدرسه را به کمیته انتخاب مدارس ماندگار ارسال کرد و تنها دبیرستان شریعتی توانست این امتیازات را به دست آورد، این مدرسه همچنین در تاریخ چهارم تیر 1384 به عنوان میراث فرهنگی استان زنجان انتخاب شده است.

 تائید واگذاری بخشی از دبیرستان شریعتی برای استقرار تشکیلات خانه‌ مداحان

 و مقاومت مدیر مدرسه

موضوعی واگذاری بخشی از دبیرستان شریعتی برای استقرار تشکیلات خانه‌ مداحان که در روزهای گذشته مطرح شده است، توسط «رضا عابدینی رئیس انجمن اولیا و مربیان دبیرستان ماندگار شریعتی زنجان» تایید شد وی با انتشار پیامی در فضای مجازی نوشت، «سلام و عرض احترام به حضور اهالی محترم خبر و رسانه‌ استان زنجان ضمن تایید خبر منتشره در فضای مجازی به اطلاع می‌رساند که حدود یک‌ماه قبل آقایان داودی (دفتر استاندار) و مهدی رسولی (مداح) به دبیرستان ماندگار شریعتی مراجعه و خواهان تحویل سالنی که به‌عنوان انباری متروک و در حال تخریب در فضای پشتی (حیاط خلوت) استفاده می‌شود، برای استقرار تشکیلات خانه‌ مداحان می‌شوند که آقای اسماعیل حسینی مدیر دبیرستان، با مخالفت قاطعانه با این درخواست و فکر، اعلام کرده که ما خودمان با کمبود فضای عمومی برای آزمون‌ها و مراسم مواجه بوده و به این فضا بعد از بازسازی آن نیاز مبرم داریم. در این خصوص نامه‌ای هم به استانداری و ناحیه‌۲ نوشته و بر نیاز مذکور تاکید شده است. آقای حسینی از خیرین و دست‌اندکاران خواسته تا با مساعدت و تامین مالی برای تحقق این امر به افزایش بازدهی و ماندگاری این بنای تاریخی (هم‌زاد دانشگاه تهران) کمک نمایند.»

مدرسه شریعتی، مدرسه می‌ماند

موضوعی که علی اسماعیلی، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان صراحتا آن را تکذیب می‌کند و تاکید دارد این موضوع بیشتر انحرافی بوده و تغییری در مدرسه رخ نخواهد داد.

علی اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در واکنش به اخبار منتشره در زمینه واگذاری قسمتی از مدرسه شریعتی در پی درخواست برای تبدیل شدن به خانه مداحان اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد، بر فرض صحت این مطلب، آموزش و پرورش حدود ۳۰۰ دانش‌آموز این مدرسه را در کجا می‌خواهد جابه‌جا کند؟

وی افزود: آموزش و پرورش فضای فیزیکی اضافی ندارد که بخواهد این فضا را  واگذار کند.

وی با اشاره به جایگاه این مدرسه و اهمیت تاریخی و فرهنگی آن عنوان کرد: راه اندازی موزه تاریخ و فرهنگ آموزش و پرورش استان در این مدرسه ماندگار، در راستای اعتلای فرهنگی استان صورت گرفت.

اسماعیلی با توجه به طرح این موضوع به شکل خاص در فضای مجازی اشاره کرده و گفت: چنین درخواستی مبنی بر واگذاری مدرسه مشاهده نکرده و بحث تغییر کاربری نیز مطرح نیست.

وی ادامه داد: دبیرستان شریعتی به عنوان یک مدرسه ی ماندگار در کشور به ثبت رسیده و از سال 1318 به عنوان محل تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استان شناخته شده است و افراد بزرگی را در دامان خود پرورش داده و همین کاربری خود را نیز برای تعلیم و تربیت  آینده‌سازان میهن ادامه خواهد داد.

 مدرسه شریعتی تاریخ تعلیم و تربیت استان بوده و هر گونه تغییرات 

در این مدرسه به معنی از بین بردن این تاریخ است

اما به نظر می‌رسد همچنان نگرانی از این موضوع در بین فرهنگیان و فرهنگ‎دوستان استان وجود دارد و معتقد هستند واگذاری حتی یک کلاس از مدرسه به هر قشر و گروهی زمینه ورود و تکه تکه شدن مدرسه را فراهم می‌کند.

مدرسه دکتر شریعتی به عنوان یکی از 21 مدرسه ماندگار کشور شناخته شده است، براساس تعریف شورای عالی آموزش و پرورش کشور، مدارسی که دارای شاخص‌هایی همچون قدمت، سابقه آموزشی، اعتبار و پیشینه درخشان علمی و معماری خاص آموزشی باشند شناسایی و در زمره مدارس ماندگار کشور ثبت می‌شوند.

مساحت این مدرسه نزدیک به ۲.۵ هکتار بوده و مجهز به جدیدترین امکانات آموزشی و علمی، زمین ورزشی، تخته هوشمند، سایت کامپیوتر، زمین مجزای ورزشی والیبال و بسکتبال و زمین چمن است.

این مدرسه که قدمتی نزدیک به ۹۰ سال دارد، در سال ۱۳۱۳ و همزمان با دوره پهلوی نخست ساخته شده و در سال ۱۳۶۷ به ثبت میراث فرهنگی استان زنجان رسیده است.

سبک و ساخت بنا الهام گرفته از سیاق سنتی یک ایوانی با پلانی به شکل مستطیل است و مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار و ۸۲۰ مترمربع دارد، زیربنای مدرسه سه هزار مترمربع است که دارای ۱۸ کلاس درس چهار اتاق اداری همچنین ۲ واحد آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و سالن اجتماعات و انبار است که همگی گویای عظمت و اهمیت بنا در قالب فرهنگی و آموزشی آن است.

این مدرسه سر دربی زیبا دارد که نشان از به کارگیری هنر و سبک و سیاق هنر اصیل ایرانی در ساخت آن دارد. بنای فرهنگی تاریخی مدرسه شریعتی در نمای خارجی دارای پوشش آجرکاری ساده است که فضاهای ورودی و پنجره‌ها را با قوسی جناغی در میان گرفته است و تزئینات آن در تنها ایوان مدرسه به نقطه اوج خود می‌رسد.

وجود محرابی‌هایی به صورت متقارن بر بدنه داخلی ایوان با مقرنسکاری آجری و تزئینات پرکار در سطوح ایوان به صورت تکنیک کاشی معرق و تلفیق آجر و کاشی مزین به انواع موتیف‌های هندسی و نگاره‌های انتزاعی گیاهی سقف و نمای خارجی متاثر از مکتب هنری کاشی‌کاری دوران متاخر قاجار جلوه خاصی به ایوان و نمای ورودی بنا بخشیده است، تزئینات در نمای داخلی بر روی پوشش و اندود گچی اعمال شده و شامل نگاره‌های گیاهی (گل و بوته) و خطوط نستعلیق با تکنیک تزئینی بر جسته تو پر و مشبک همراه با قاب بندی‌هایی که بر بخش‌هایی از سطوح سقف و دیوارها و فضای ورودی اجرا شده که حاوی اشعاری به زبان فارسی با مضامین عالی و بلند اخلاقی و ادبی است.

یکی از مسئولان سابق آموزش و پرورش استان زنجان که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با اشاره به اینکه مدرسه شریعتی تاریخ تعلیم و تربیت در استان زنجان است، عنوان کرد: هر گونه تغییرات در این مدرسه به معنی از بین بردن تاریخ تعلیم و تربیت و فراموش کردن آن است.

این منبع آگاه با تاکید بر لزوم حفظ تاریخ مدرسه شریعتی زنجان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش همواره با مشکلات زیادی مواجه بوده که یکی از آنها تامین فضای فیزیکی و فشار برای واگذاری برخی از فضاهای فیزیکی بوده است، بیان کرد: این روزها آموزش و پرورش با شرایط موجود هم مشکل دارد چه برسد به اینکه انجمن‌ها و صنوف دیگر حالا با هر عنوانی مایل به دریافت فضای مدارس شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه واگذاری هر بخشی از مدارس به ویژه مدرسه شریعتی با توجه به قدمت و اهمیت آن می‌تواند زمینه بر هم خوردن آرامش روانی مردم و اخلال در موضوعات تربیتی را فراهم کند، تاکید کرد: با این کار پایگاه آموزش و پرورش در جامعه تخریب خواهد شد و جسارت ورود اقشار مختلف برای دخالت در مورد آموزش و پرورش افزایش خواهد یافت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمدرسه شریعتی زنجانمدرسه ماندگار کشورمدرسه تاریخی
sedayezanjannews.ir/nx11894


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»