کد خبر: 1199
1398/05/22 - 8:40


صدای زنجان از آخرین وضعیت کارت‌های سوخت گزارش می‌دهد

پایان بنزین‌سوزی

رانندگان معترض: با محدود کردن تعداد کارت‌های سوخت جایگاه‌داران در صف‌های طولانی منتظریم/ مسئول شیفت یکی از جایگاه‌های سوخت: دستور از مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان بود/ مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی: تکذیب می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- در شرایطی که هیچ دستوری بر لزوم اجرای طرح استفاده از کارت سوخت شخصی در استان صادر نشده است برخی از جایگاه‌داران مدعی هستند مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان اعلام کرده‌اند برای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی، کارت هوشمند موجود در جایگاه‌های سوخت محدود شود، که همین امر سبب تشکیل صف‌های طولانی و نارضایتی رانندگان شده است.

پس از ماه‌ها کشمکش، سرانجام به تاریخ اجباری شدن استفاده از کارت سوخت در خودروها رسیدیم و از ۲۲ مردادماه جاری در کلان شهرهای کشور، استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین‌ها ضرورت پیدا کرد. این رویه در آینده نزدیک به تدریج در سایر شهرها نیز اجرایی می‌شود و با صدور تمام کارت سوخت‌های ثبت‌نامی، استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها نیز ممنوع می‌شود.

شماری از دولتمردان و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که بازگشت کارت‌های سوخت صرفا برای کنترل میزان مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام می‌شود و فعلا برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی یا افزایش نرخ بنزین وجود ندارد.

در این راستا به نظر می‌رسد که فعلا امکان سوخت‌گیری روزانه 60 لیتر به ازای هر کارت سوخت وجود داشته باشد و ظاهرا اقداماتی نیز برای ارائه سهمیه ویژه سوخت به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها در دستور کار قرار دارد تا در صورت سهمیه‌بندی، این قشر دچار مشکل نشوند.

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار بود این طرح از 20 مردادماه سال جاری اجرایی شود اما زمان آن به 22 مرداد ماه (امروز) موکول گردید. بر این اساس استفاده از کارت سوخت شخصی برای تأمین بنزین الزامی بوده و دیگر نمی‌توان از کارت جایگاه‌داران استفاده کرد و صاحبان خودروهای شخصی و عمومی که در استفاده از کارت سوخت مشکل دارند باید اقداماتی را انجام دهند.

مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در راستای اجرای استفاده تمامی هموطنان دارنده کارت هوشمند از کارت خود به جای کارت جایگاه‌داران که از امروز 22 مردادماه اجرایی می‌شود اعلام کردند قبل از فرا رسیدن ضرب‌العجل اعلامی این طرح به صورت پایلوت تنها در ۴ کلان شهر اعم از تهران، اصفهان، کرج و تبریز رنگ عمل به خود بگیرد اما در روزهای اخیر برخی از جایگاه‌داران سوخت در شهر زنجان نسبت به کم کردن تعداد کارت‌های سوخت خود اقدام کردند و در پاسخ به نارضایتی‌های رانندگان که از منتظر ماندن در صف‌های طولانی شاکی بودند، گفتند طبق دستور مسئولان ارشد شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان، تعداد کارت‌ها را محدود کرده‌اند تا مردم در استفاده از کارت‌های سوخت شخصی ترغیب شوند.

نگرانی برای سهمیه‌بندی بنزین

یکی از رانندگان معترض در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به نقش اثرگذار و غیرقابل انکار بنزین در زندگی و معیشت مردم عنوان کرد: طرح الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی گامی برای سهمیه‌بندی بنزین است.

او ادامه داد: درست است که دولت با سهمیه‌بندی می‌تواند در مقابله با افزایش قاچاق موفق عمل کند اما آیا به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، رانندگان تاکسی و آژانس‌ها توجه کرده است؟

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در این باره در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن تکذیب این مطلب اعلام کرد: تاکنون در خصوص محدود کردن تعداد کارت‌های هوشمند سوخت جایگاه‌‌داران در استان، تصمیم‌گیری نشده است.

مصطفی برجی با اشاره به محدودیت استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران به لحاظ تراکنش اضافه کرد: به نظر می‌رسد این محدودیت سبب نارضایتی رانندگان در جایگاه سوخت شده است و موضوع مربوط به کاهش تعداد کارت سوخت هوشمند جایگاه‌داران برای ترغیب رانندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی به هیچ عنوان صحت ندارد.

برجی با اشاره به اجرای این طرح از 22 مرداد در 4 کلان شهر اضافه کرد: محدود و یا حذف کردن کارت سوخت جایگاه‌داران در استان در راستای حرکت در مسیر طرح استفاده از کارت سوخت شخصی، بنا به دستور مسئولان کشوری اجرایی می‌گردد.

او ادامه داد: بر همین اساس این طرح هنوز در زنجان اجرا نمی‌شود و با پیش بینی های صورت گرفته و تمهیدات اتخاذ شده هیچ مشکلی در عرضه مستمر فرآورده بنزین به همشهریان وجود ندارد.

رصد خدمات جایگاه‌داران سوخت از سوی گشت‌های کنترل و نظارت

این مسئول با اشاره به نظارت و کنترل فعالیت جایگاه‌داران سوخت اضافه کرد: واحد کنترل و نظارت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی 24 ساعته نحوه خدمات این مراکز را رصد می‌کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با بیان اینکه ضروری است مردم برای تهیه کارت سوخت در اسرع وقت اقدام کنند، ابراز کرد: البته رانندگان می‌توانند قبل از دریافت کارت سوخت شخصی خود از کارت هوشمند سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.

کارت سوخت هوشمند ابزاری است که برای هر خودرو صادر می‌شود اما طی سال‌های گذشته به دلیل عدم کارایی از چرخه مصرف بنزین خارج شده بود. با افزایش قاچاق و رشد بی رویه مصرف بنزین این ابزار دوباره به چرخه مصرف بنزین بازگشت.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در مورد احتمال سهمیه‌بندی بنزین و گران شدن آن در راستای اجرای طرح استفاده از کارت سوخت شخصی که از دغدغه‌های اصلی مردم است گفت: هیچ تصمیمی برای گران کردن بنزین از سوی دولت اتخاذ نشده است.

طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده اند، نیازی به ثبت نام مجدد نداشته و کارت هوشمند سوخت آن ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

کارت سوخت برای خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده صادر نمی‌شود

در این بین، مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای 10 سال و خودروهای با سن بالای 25 سال، طبق قانون نمی‌توانند به علت سن بالای وسیله نقلیه و یا به عبارتی فرسوده بودن آن، کارت سوخت دریافت کنند.

بر اساس اظهارات مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، کارت جایگاه‌‌داران فعلا برای کسانی که هنوز کارت هوشمند سوخت دریافت نکرده‌اند حذف نمی‌شود.

شهرام رضایی در توضیح این محدودیت گفتهم اکنون امکان سوخت گیری با کارت جایگاه داران به میزان ۶۰ لیتر وجود دارد که این مقدار اندکی کاهش می‌یابد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به هموطنان توصیه کرد از هم اکنون از کارت هوشمند سوخت خود استفاده کنند تا آمادگی لازم در کشور برای استفاده از کارت هوشمند سوخت به جای کارت جایگاه داران فراهم شود.

بر این اساس کسانی که کارت سوخت ندارند می‌توانند پس از درخواست صدور کارت المثنی نسبت به دریافت آن اقدام کنند. مسئولان ذیربط برای کسانی که رمز کارت خود را فراموش کرده اند نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره رانندگانی که رمز خود را فراموش کرده اند نیز افزود: برای این منظور دربرخی جایگاه‌های سوخت گیری در سراسر کشور دستگاه‌های تغییر رمز قرار داده شده است. به احتمال زیاد به مالکان خودروهایی که رمز کارت خود را فراموش کرده اند برای مدت محدود و با اعلام قبلی اجازه خواهیم داد از ۴ رقم آخر کد ملی خود که پشت کارت هوشمند سوخت ثبت شده به عنوان رمز استفاده کنند.

در صورتی که مالک خودرو کارت سوخت دارد ولی به هنگام مراجعه برای سوخت گیری با کارت سوخت شخصی، پیام خطا در کارت‌خوان می‌بیند و یا کارت سوخت او شکسته و یا ناقص است باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کند.

اگر مالک خودرو عمومی کارت هوشمند سوخت شخصی ندارد و قبلاً درخواست صدور کارت المثنی داده است این کارت با اولویت در مرحله تولید پاکت‌گذاری و توسعه است که با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 و یا تماس با شماره 09627 می‌تواند از مرحله آن مطلع شود.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکارت سوختپخش فرآورده های نفتی زنجانسهمیه بندی بنزین
sedayezanjannews.ir/nx1199


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»