کد خبر: 11997
1403/03/21 - 9:31


تایید صلاحیت نهایی ۶ کاندیدای ریاست جمهوری دوره چهاردهم:

پزشکیان، ناجی ایران

با معرفی 6 کانديدای رياست جمهوري از ميان 80 داوطلب و تاييد صلاحيت يک اصلاح طلب در برابر 5 اصولگرا برای اين دوره از انتخابات ، تحرکات انتخاباتی وارد فاز جديدی شده است که شايد نتيجه آن خروج کشور از وضعيت فعلی و نجات ايران باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ با معرفی 6 کاندیدای ریاست جمهوری از میان 80 داوطلب و تایید صلاحیت  یک اصلاح طلب  در برابر 5 اصولگرا  برای این دوره از انتخابات ، تحرکات انتخاباتی وارد فاز جدیدی شده است که شاید نتیجه آن خروج کشور از وضعیت فعلی و نجات ایران باشد.

با تایید صلاحیت نهایی کاندیدهای ریاست جمهوری به احتمال زیاد 4 کاندیدای اصولگرایان آقایان مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضیزاده هاشمی، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی به عنوان کاندیدای پوششی یا در حاشیه عمل خواهند کرد و رقابت اصلی بین مسعود پزشکیان بعنوان نماینده جبهه اصلاحات و محمد باقر قالیباف نماینده اصولگرایان خواهد بود.

شورای نگهبان پس از چند دوره حذف اصلاح طلبان، با توجه به کاهش شدید مشارکت، بلاخره در مقابل این طیف سیاسی کوتاه آمد و از سه کاندیدای معرفی شده این جریان فکری مسعود پزشکیان را تایید کرد که بنظر برخی تحلیلگران سیاسی، مسعود پزشکیان در این دوره به عنوان پدیده انتخابات ظاهر خواهد شد و امید می رود ناجی ایران برای خروج کشور از وضعیت کنونی باشد.

«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاستجمهوری چهاردهم را اعلام کرد.

اسامی 6 نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بدین شرح است:

1. مصطفی پورمحمدی

2. مسعود پزشکیان

3 سعید جلیلی

4. علیرضا زاکانی

5. محمدباقر قالیباف

6-سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی

ثبتنام از داوطلبان انتخابات ریاستجمهوری چهاردهم از پنجشنبه 10 خرداد آغاز و تا ساعت 18 روز دوشنبه 14 خرداد به اتمام رسید. در مدت این 5 روز 80 نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبتنام کردند.

مطابق قانون پس از پایان زمان تعیینشده برای ثبتنامها، شورای نگهبان از تاریخ 15 خرداد فرآیند بررسی صلاحیت ثبتنام کنندگان را آغاز و اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

مسعود پزشکیان (زاده7 مهر 1333) سیاستمدار و پزشک است که بهعنوان نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی فعالیت میکند و در دورههای هشتم، نهم، دهم و یازدهم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه بوده است. او در دوره دهم، نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی بود و در دولت هشتم سمت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برعهده داشت. وی در انتخابات 11 اسفند 1402 با کسب رتبه دوم برای بار پنجم نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکوگردید. وی اکنون نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز هست

پزشکیان تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد آذربایجان غربی طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال 1352 جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال 1354 و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) اخذ کرد و در سال 1355 در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

او دوره پزشکی عمومی خود را در سال 1364 به پایان رساند و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی نمود. در سال 1369 تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال 1372 فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعدها رئیس این بیمارستان شد.

  سوابق و فعالیتهای سیاسی

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه اول سید محمد خاتمی در دوره وزارت محمد فرهادی .در کابینه دوم سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

نماینده مردم تبریز در در دورههای هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی

نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی در دوره دهم

  انتخابات

پزشکیان با حضور در انتخابات مجلس هشتم بهعنوان نماینده تبریز از سوی مردم این شهر انتخاب شد؛ در دورههای نهم، دهم و یازدهم نیز به عنوان نماینده تبریز و اسکو و عضو کمیسیون آموزش و بهداشت در مجلس حضور یافت او در دوره دوزادهم هم در مجلس حضور دارد.  پزشکیان در 21 اردیبهشت 1392 و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاستجمهوری ایران (1392) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نامنویسی کرد، اما از کاندیداتوری انصراف داد.  او در انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایبرئیسی ثبتنام کرد و توانست با کسب 158 رأی نایبرئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.  مسعود پزشکیان در آخرین روز ثبتنام نامزدهای انتخاباتی، اقدام به ثبتنام در سیزدهمین دوره  انتخابات ریاستجمهوری ایران کرد که در نهایت توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد

وی در روز شنبه 12 خرداد 1403 با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاستجمهوری دوره چهاردهم ثبتنام کرد و 20/03/1403در لیست کاندیدهای تایید صلاحیت شده نهایی قرار گرفت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمسعود پزشکیانانتخاباتکاندید
sedayezanjannews.ir/nx11997


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»