کد خبر: 12007
1403/03/22 - 8:43


صدای زنجان چرخه تولید و مصرف آرد با توجه به در پیش بودن فصل خرید تضمینی گندم را بررسی می‌کند؛

دلالی؛ مهم‌ترین آفت کشاورزی

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از ورود گندم سن‌زده و دارای کیفیت پائین دولت پیش از دلال‌ها دست به کار شود و قیمت پیشنهادی‌اش برای خرید بالاتر از بازار آزاد باشد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: اگر از نبود تجهیزات به روز و پیشرفته و پاره‌ای از مشکلات در حوزه تامین نهاده‌ها و کافی نبودن حمایت‌های دولتی که از سوی برخی کشاورزان استان زنجان مطرح می‌شود؛ فاکتور بگیریم؛ این روزها با توجه به آغاز خرید تضمینی گندم در چهارشنبه جاری موضوع «افت محصول گندم» و نحوه برخورد دولت و دلالان با این محصول که حاصل دسترنج کشاورزان است باید مورد توجه باشد.

بنا بر اعلام مدیرکل غله استان زنجان؛ با افزایش 6 برابری سطح زیر کشت گندم در قالب کشت قراردادی؛ 77 هزار هکتار از مزارع مشمول این طرح شدند. کشاورزانی که در طرح کشت قراردادی سال 1403 ثبت نام کرده اند، به ازای هر تن گندم تحویلی 150 هزار تومان کمک هزینه حمل و نقل دریافت می‌کنند.

اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی طرح مهم دولت برای ارتقای جایگاه کشاورزی بویژه در محصولات اساسی و استراتژیک است که با عملیاتی شدن آن بسیاری از دغدغه های کشاورزان به پایان می رسد.

وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی قراردادی را به عنوان راهکار نهایی برای اجرای مصوبه الگوی کشت، خودکفایی محصولات استراتژیک و ارتقای ضریب امنیت غذایی به اجرا در آورده است اما آمارها حاکی از آن است که درصد پائینی از اراضی کشاورزی تحت پوشش این طرح شده که قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست درحالیکه اجرای طرح کشاورزی قراردادی منجر به توسعه و رونق تولید می‌شود.

بنابر اعلام مدیرکل غله استان زنجان؛ میزان سطح زیرکشت گندم آبی استان در سال زراعی 1401؛ 18 هزار و 450 هکتار بود که از این میزان 14 هزار و 775 هکتار مشمول طرح کشت قراردادی شد. تعداد قراردادهای منعقد شده در این زمینه نیز یک هزار و 882 قرارداد و یک هزار و 882 کشاورز نیز در این زمینه در عرصه تولید زحمت کشیدند.

در سال زراعی 1402 نیز سطح زیرکشت گندم که مشمول کشت قراردادی شد نیز حدود 70 هزار هکتار بود که در این زمینه نیز 9 هزار و 823 فقره قرارداد منعقد شد و 5 هزار و 405 کشاورز در این عرصه فعالیت کردند.

ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی گندم برای نخستین بار در استان در سال زراعی 1401 که در سطح حدود 11 هزار هکتار اجرایی شد؛ اظهار کرد: امسال (سال زراعی 1402) نیز با افزایش 6 برابری؛ سطح زیرکشت مشمول این طرح به حدود 70 هزار هکتار رسید.

مدیرکل غله استان زنجان کشت قراردادی را در راستای حمایت از تولید و کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان اصلی اعلام کرد و گفت: کشاورزی قراردادی را وزارت جهاد کشاورزی به عنوان راهکار نهایی برای جلوگیری از فساد، ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با واسطه‌گری و افزایش درآمد کشاورزان معرفی و اجرای آن آغاز کرده است. بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار، قراردادی در راستای تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و کشاورزان متقاضی در قبال دریافت نهاده مورد نیاز بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول غلات و دانه‌های روغنی می‌پردازند که در بحث گندم؛ اداره غله مسئولیت خرید را بر عهده دارد.

آغاز خرید تضمینی گندم از 23 خرداد ماه در زنجان

 مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: مراکز دولتی خرید تضمینی گندم از کشاورزان زنجانی در سال زراعی 1402 - 1403 از 23 خرداد ماه سالجاری در استان زنجان آغاز می‌شود.

زمانی با بیان اینکه عملیات خرید تضمینی گندم از طریق سیلوهای ملکی غدیر و ولایت شروع خواهد شد، افزود: ساعات کار مراکز خرید تضمینی گندم در استان زنجان از اول وقت اداری شروع شده و تا تخلیه آخرین محموله نیز ادامه پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری هرکیلو گندم از کشاورزان به قیمت 17 هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شود، یادآور شد: کشاورزانی که در طرح کشت قراردادی سال 1403 ثبت نام کرده اند، به ازای هر تن گندم تحویلی 150 هزار تومان کمک هزینه حمل و نقل دریافت می‌کنند.

 گندم‌های سن زده بالای 4 درصد فقط در سیلوی ولایت سلطانیه تحویل شود

زمانی با اشاره به اینکه بیش از 318 هزارهکتار از زمین های کشاورزی استان زنجان زیرکشت گندم رفته است، افزود: 18 هزار هکتار به صورت کشت آبی و 300 هزار هکتار به صورت کشت دیمی زیر کشت گندم می باشد.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه گندم‌های سن زده بالای 4 درصد فقط در سیلوی ولایت سلطانیه تحویل گرفته می شود، توضیح داد: محموله های گندم بالای 5 تن در مراکز و سیلوهای استاندارد و کمتر از 5 تن قابل تخلیه در مراکز مباشر (اتحادیه تعاون های روستایی) قابل تحویل می‌باشد.

حاشیه سود بالای سوداگری

مشکلات مطرح حوزه کشاورزی حاشیه سود بالای سوداگری، ضعف در سیستم حمل و نقل و بازار محصولات کشاورزی است.

فعالان حوزه کشاورزی بر این باورندکه حضور سوداگران موجب مشکلات متعدد حوزه کشاورزی شده و شرایط تولید را به دور از صرفه اقتصادی برای تولیدکننده و مصرف کننده ساخته است.

البته که مشکلات حوزه کشاورزی به یک الی دو مورد ختم نمی‌شود و موارد بسیاری را در برمی‌گیرد که رفع و حل‌شان در گرو اراده جدی دولت و گام‌های عملی مسئولان است.

اگر از نبود تجهیزات به روز و پیشرفته و پاره‌ای از مشکلات در حوزه تامین نهاده‌ها و کافی نبودن حمایت‌های دولتی که از سوی برخی کشاورزان استان زنجان مطرح می‌شود؛ فاکتور بگیریم؛ این روزها با توجه به آغاز خرید تضمینی گندم در چهارشنبه جاری موضوع «افت محصول گندم» و نحوه برخورد دولت و دلالان با این محصول که حاصل دسترنج کشاورزان است باید مورد توجه باشد.

گندمکاران زنجانی می‌گویند؛ دولت به هنگام خرید محصولات گندم دارای افت ناشی از سن‌زدگی که در کیفیت محصول نیز تاثیربسزایی دارد؛ محصول را کمتر از قیمت پیشنهادی دلال خریداری می‌کند از این رو گندمکار زنجانی به ناچار «دلال» و «واسطه‌ها» را به عنوان خریدار محصولش می‌شناسد؛ غافل از این که همین گندم‌های بی‌کیفیت وارد چرخه مصرف می‌شود.

فعالان حوزه کشاورزی پیشنهاد می‌کنند برای جلوگیری از ورود گندم بی کیفیت؛ بهتر است دولت به قیمت منطقی؛ گندم‌هایی که دچار سن زدگی شده و با افت کیفیت مواجه بوده‌اند را از کشاورزان خریداری کنند تا این محصول گرفتار چرخه معیوب تولید و مصرف نشود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسوداگریگندومکشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx12007


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»