کد خبر: 12147
1403/04/07 - 11:30


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان خبرداد:

هدفگذاری ایجاد ۱۱ هزار و ۵۷ شغل در زنجان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: ایجاد ۱۱ هزار و ۵۷ شغل جدید در استان طی سال جاری هدفگذاری و سهم شهرستان‌ها نیز بر اساس جمعیت، وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در آنها، تعیین و ابلاغ شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: ایجاد ۱۱ هزار و ۵۷ شغل جدید در استان طی سال جاری هدفگذاری و سهم شهرستان‌ها نیز بر اساس جمعیت، وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در آنها، تعیین و ابلاغ شد.

نبود شغل مناسب برای نیروی کار هر جامعه علاوه بر معضلات اقتصادی، انواع آسیب های اجتماعی را ایجاد می کند به همین جهت ایجاد زمینه های اشتغال و کارآفرینی از اولویت های اصلی مسوولان است تا از این طریق علاوه بر گردش چرخ اقتصاد، جامعه را از آسیب هایی همچون انواع بزهکاری، جرایم اجتماعی و ناهنجاری های ناشی از بیکاری و فقر محافظت کنند.

اشتغال و پویایی بخش اقتصاد موجب ارتقای کیفیت زندگی و رضایتمندی افراد، افزایش بهداشت روانی و سلامت جامعه می شود به طوریکه براساس مطالعات انجام شده وجود شغل مناسب و جایگاه اجتماعی مطلوب در جامعه رابطه مستقیم و معناداری با کاهش اعتیاد، مشکلات خانوادگی و بسیاری از آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها دارد چون در جامعه‌ای که افراد بیشتر وقت خود را صرف کار می کنند، زمانی برای رفتارهای ناهنجار باقی نمی‌ماند و در واقع ایجاد اشتغال به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از مسائل اجتماعی را رفع می‌کند.

همچنین اشتغالزایی در روستاها نیز نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی ایفا می کند که دارای توانمندی، مهارت و تحصیلات دانشگاهی هستند و پشتیبانی های لازم و بستر سازی برای اشتغال آنها علاوه بر رونق اقتصادی در روستاها، معضل حاشیه نشینی در شهرها را نیز کاهش می دهد.

خبرنگار برای اطلاع از وضعیت اشتغال استان و میزان تحقق برنامه های پیش بینی شده در این خصوص با طیب جعفری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت و گو کرده است.

طیب جعفری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان

 برنامه های اشتغال استان در سال گذشته تا چه میزان محقق شد؟

سال گذشته با ایجاد بیش از ۱۶ هزار شغل، عملکرد استان در عملیاتی کردن تعهد اشتغال به میزان ۱۰۸ درصد شد که در این زمینه در ردیف استان‌های برتر قرار گرفتیم.

پارسال تعهد استان ایجاد ۱۴ هزار و ۶۴۹ فرصت شغلی با کمک دستگاه های اجرایی دولتی بود که با همراهی تمامی آنها اطلاعات بیش از ۱۶ هزار نفر در سامانه رصد اشتغال ثبت شد.

 آیا اشتغال های ایجاد شده رصد و مستند شده است؟

اشتغال ایجاد شده به ۲ صورت میدانی و تلفنی راستی آزمایی و صحت سنجی شده و آمار ارائه شده آنها کاملا واقعی و مستند است.

 امسال چه برنامه و هدفگذاری در حوزه اشتغال استان دارید؟

برای سال جاری سهم استان ایجاد ۱۱ هزار و ۵۷ اشتغال جدید تعیین شده است که سهم شهرستان ها نیز بر اساس جمعیت، وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در آنها، تعیین و ابلاغ شد.

اولویت استان در سال جاری تمرکز بر اشتغال دانش آموختگان است که در این راستا متعهد شده ایم ۴۰ درصد از سهم اشتغالزایی استان به این قشر اختصاص یابد.

ایجاد اشتغال تابع مداخلات مستقیم دستگاههای اجرایی در پرداخت تسهیلات و همچنین بهبود شرایط کسب و کار در استان است و ما از این راهها اشتغال هدفگذاری شده را محقق می کنیم.

 وضعیت کلی اشتغال در استان زنجان نسبت به استان های دیگر چگونه است؟

سهم زنجان با دارا بودن ۱.۳ درصد جمعیت کشور از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد بود ولی طی فعالیت دولت سیزدهم این رقم روند رو به رشدی پیدا کرد و در حال رسیدن به بالای یک درصد است.

زنجان رتبه نخست را در شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در کشور کسب کرده و از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری استان ۸۳۰ هزار نفر در سن کار هستند و نرخ مشارکت اقتصادی استان در فصول گذشته به طور میانگین بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.

خوشبختانه اقتصاد استان پاسخگوی مشارکت اقتصادی افراد جویای کار است و متناسب با رشد اقتصادی استان، شمار بیمه شدگان اجباری در زنجان از ۱۱۲ هزار نفر به مرز ۱۳۴ هزار نفر رسیده است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، ‌ نرخ میانگین مشارکت اقتصادی استان طی سال گذشته بالاتر از ۵۰ درصد بود که این رقم ۱۰ درصد بالاتر از رقم متوسط کشوری است.

استان زنجان در شاخص های مربوط به بازار کار بر اساس داده های مرکز آمار ایران، رتبه های خوبی در بین استان ها دارد.

سال گذشته زنجان بیشترین میزان مشارکت نیروی کار، بیشترین نسبت اشتغال در فعالیت‌های اقتصادی و کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور کسب کرد.

در زمینه مشاغل خانگی در استان چه اقداماتی انجام شده است؟

خوشبختانه در استان تسهیلات ما در این زمینه هر ساله رو به افزایش بود و تقریبا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تسهیلات را بانوان دریافت کرده‌اند.

سال گذشته تقریبا در حدود یک هزار میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی از طریق هشت بانک عامل به متقاضیان پرداخت شد و متقاضیان از طریق چهار دستگاه اجرایی جهاد کشاورزی، صنایع ‌و معادن، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند.

برای ۷۰۰ متقاضی مستقل و ۱۱۵ تا ۱۲۰ متقاضی نیز به صورت پشتیبان تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شد و در مجموع سال گذشته نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ متقاضی از تسهیلات مشاغل خانگی بهره‌مند شدند.

امسال در مجموع ایجاد ۱۵۰ هزار شغل جدید در حوزه مشاغل خانگی در کشور هدفگذاری شده که سهم زنجان ایجاد چهار هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمشاغل خانگیمیراث فرهنگیتسهیلات
sedayezanjannews.ir/nx12147


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»