کد خبر: 1222
1398/06/03 - 11:22


بررسی‌های صدای زنجان نشان می‌دهد:

مالیات، یک چهارم بودجه شهرداری را می‌دهد

طبق آمار اداره کل امور مالیاتی استان در سال گذشته 843 میلیارد و 443 میلیون و 138 هزار ریال به حساب شهرداری زنجان از محل مالیات بر ارزش افزوده واریز شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- شهرداری یکی از نهادهایی است که از کمک‌های دولتی بی‌بهره بوده و به نوعی با حمایت‌های مردمی تاکنون توانسته به خدمات‌رسانی برای شهروندان بپردازد تا جایی که مردم با پرداخت مالیات و عوارض به دولت و اختصاص بخشی از آن به شهرداری‌ها و در آخر ظهور و بروز این درآمدها در غالب خدمات شهرداری به شهروندان است.

حال سوال اینجاست که مگر درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده چه میزان است که می‌تواند علاوه بر خدمات‌دهی روزانه به شهروندان، پروژه‌های قابل توجه همانند پل امام حسن و امام حسین(ع) و مجتمع تجاری، سبزه‌میدان و غیره را به اجرا درآورد.

واریز 843 میلیارد و 443 میلیون ریال به حساب شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده

طبق آمار اداره کل امور مالیاتی استان در سال گذشته 843 میلیارد و 443 میلیون و 138 هزار ریال به حساب شهرداری زنجان از محل مالیات بر ارزش افزوده واریز شده است. در سه سال گذشته با رشد واریزی در این بخش مواجه بودیم چرا که در سال گذشته 635 میلیارد و 988 میلیون و 383 هزار ریال و در سال 95 نیز 475 میلیارد و 891 میلیون و 238 هزار ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری زنجان واریز شده است.

با توجه به آمارهای منتشره، عوارض پرداختی از محل مالیات بر ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان 2 هزار و 55 میلیارد و 388 میلیون و 596 هزار و 866 ریال در سال گذشته بوده که در طول 10 سال گذشته با رشد قابل توجهی همراه است.

با توجه به بودجه ارائه شده شهرداری به شورای شهر، میزان بودجه امسال نسبت به سال‌ گذشته با افزایش 100 درصدی همراه بوده که بخش قابل توجه آن همان درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده است.

یک چهارم بودجه شهرداری از محل ارزش‌افزوده است

در پاسخ به این‌که دقیقاً چه میزان از درآمد شهرداری مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است و از جیب مردم تأمین می‌شود، عباس راشاد، عضو کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای شهر زنجان معتقد است یک چهارم از بودجه شهرداری از محل ارزش‌افزوده و عوارض دریافتی از شهروندان بوده است.

وی در بیان میزان بودجه امسال شهرداری زنجان نیز عنوان کرد: بودجه سال 98 شهرداری زنجان 403 میلیارد تومان است که از 7 ردیف درآمدی تشکیل شده است.

بودجه شهرداری با وجود افزایش 100 درصدی در کمترین حد خود بسته شد

عضو کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای شهر زنجان معتقد است با وجود این‌که بودجه امسال شهرداری زنجان نسبت به سال گذشته صد در صد افزایش داشته است ولی می‌توانست بیش از این میزان باشد، بیان کرد: بنده با استناد به دلایل کارشناسی عنوان می‌کنم که بودجه امسال شهرداری زنجان در کمترین حد خود بسته شده چرا که می‌توانست در بسیاری از جاها درآمد بالایی داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که فعالیت بخش قابل توجهی از ثروتمندان زنجانی در بخش ساخت و ساز است، خاطرنشان کرد: شهرداری در حالی که همه این امکانات را داراست ولی ثروتمند نیست چون نتوانسته از ظرفیت‌های موجود بهترین بهره‌برداری را داشته باشد.

راشاد با بیان این‌که برای نمونه یکی از فرصت‌هایی که شهرداری می‌توانست به نحو مطلوب از آن درآمدزایی داشته باشد در محور زینبیه بود، خاطرنشان کرد: در زمان انجام تملکات متمرکز در این محور به شهرداری پیشنهاد دادم تا واحدهایی ساخته و در ازای هر تملک آن‌ها را واگذار کند ولی شهرداری این فرصت‌های بی‌شماری که در شهر برای درآمدزایی و سرمایه‌گذاری وجود دارد استفاده نکرده است.

ردیف‌های درآمدی رها شده در بودجه شهرداری زیاد است

وی در ادامه بیان کرد: بودجه امسال شهرداری یک بودجه عادی است و می‌توانست بیش از این میزان باشد چرا که ردیف‌های درآمدی رها شده زیاد است.

این عضو شورا به زمین‌های بلااستفاده و رها شده شهرداری در سطح شهر اشاره داشته و عنوان کرد: براساس مصوبه دوفوریتی مقرر شده تا هفته آینده لیست زمین‌های رها شده شهرداری به شورا ارائه شود که مطمئناً تعداد آن از سال‌های گذشته که در قالب یک دفتر بود کمتر نشده نیست.

وی با بیان این‌که در سطح شهر پارک‌هایی داریم که دارای ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجهی هستند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که مردم در شهر زنجان فرصت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را مغتنم می‌دادند و زیاد از تحول اقتصادی فعلی متأثر نیست.

راشاد با اشاره به این‌که فروش اموال و املاک شهرداری یکی دیگر از ردیف‌های درآمدی عنوان شده در بودجه شهرداری است، یادآور شد: شهرداری در سال‌های گذشته چند صد میلیارد در بخش‌های مختلف به صورت مشارکتی سرمایه‌گذاری کرده و می‌تواند سهم خود را به فروش برساند.

عضو کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای شهر زنجان بخش دیگری از درآمدهای شهرداری را از محل جرایم راهنمایی و رانندگی دانست و گفت: هر چند درآمد شهرداری از محل جرایم رانندگی نسبت به ارزش افزوده و فروش املاک و اموال شهرداری رقم قابل توجهی نیست ولی درآمد شهرداری از ماده 100، 15، 23 که مربوط به فروش تراکم یا جرایم است به نحوی در این بخش تأثیرگذارند.

نصف بودجه امسال شهرداری مربوط به درآمد ناشی از عوارض عمومی است

به گفته این عضو شورا از بودجه 400 میلیاردی شهرداری در حدود 220 میلیارد تومان آن مربوط به درآمد ناشی از عوارض عمومی است، خاطرنشان کرد: 50 درصد از درآمد شهرداری از محل عوارض عمومی تأمین شده و عمدتاً از بخش تخلفات، آلایندگی ، گذرنامه و غیره است.

وی با تأکید بر این‌که بخشی از درآمدهای شهرداری نیز از عوارض اختصاصی و موسسات انتفاعی شهرداری است، بیان کرد: درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی عمدتاً از محل حذف پارکینگ، آسفالت و لکه‌گیری و غیره است.

درآمد 80 میلیارد تومانی شهرداری از جرایم کمیسیون ماده 100

راشاد با اشاره به این‌که در حدود 80 میلیارد تومان از بودجه امسال شهرداری مربوط به جرایم کمیسیون ماده 100 است، افزود: در بودجه شهرداری 4 فصل مهم وجود دارد که نصف آن شامل درآمد پایدار بوده و 40 میلیارد تومان آن از محل سرمایه‌گذاری، 80 میلیارد آن از محل جرایم و مابقی از ردیف‌های دیگر همانند وام و غیره تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای شهر زنجان با بیان این‌که در بودجه امسال در بخش سایر منابع شهرداری، برای بخشی از تملکات پروژه سبزه‌میدان  برخی از اموال شهرداری به فروش خواهد رسید، بیان کرد: برای این بخش 37 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گفته راشاد سال گذشته درآمد شهرداری از محل ارزش افزوده بیش از 110 درصد محقق شد و همین سبب تحقق بودجه شهرداری بیش از میزان پیش‌بینی شده بود، تصریح کرد: بودجه سال گذشته شهرداری زنجان  35 میلیارد تومان بیشتر از میزان تصویب شده محقق شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبودجه شهرداریمالیات بر ارزش افزودهعباس راشاد
sedayezanjannews.ir/nx1222


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»