کد خبر: 12306
1403/04/24 - 8:46


امروز، زنجانی‌ها در یوم‌العباس ارادت خود را به سقای دشت کربلا نشان می‌دهند؛

گینه قانلار جؤشوب، یار آدی دللرده دی

ادارات زنجان در یوم‌العباس ساعت 11 تعطیل است/اعمال محدودیت‌های ترافیکی حد فاصل خیابان‌های منتهی به میدان‌های ۱۵ خرداد، آزادی و خیابان امام

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: شاه‌بیت «گینه قانلار جؤشوب، یار آدی دللرده دی / عشق علمدارینون، پرچمی اللرده دی» در دسته حسینیه اعظم زنجان طنین انداز می‌شود.

در حالی هشتم محرم‌ فرا می‌رسد که زنجان بار دیگر آماده میزبانی از یوم‌العباسی دیگر بوده و برنامه‌ریزی برای برگزاری یکی از بزرگترین اجتماعات مسلمان در سراسر جهان صورت گرفته، همچنین بنا بر اعلام معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار ادارات زنجان در روز یوم‌العباس از ساعت ۱۱ تعطیل هستند تا شرایط برای بهره‌مندی و حضور زنجانی‌ها در این مراسم معنوی فراهم شود.

همزمان با فرارسیدن ایام شهادت سیدالشهدا (ع) بار دیگر شهر شور و شعور حسینی سیاه‌پوش شد، عزاداری مردم زنجان با توجه به دوری از بدعت و اتحاد و انسجام در کشورهای منطقه زبانزد خاص و عام است و از این حیث به شهر شور و شعور حسینی نام‌گذاری شده است.

حسینیه اعظم زنجان از مراکز سوگواری محرم شیعیان در شهر زنجان است که بنا بر برخی اسناد، قدمت آن حداقل به دوره افشاریان می‌رسد. حرکت دسته حسینیه اعظم زنجان همه ساله از عصر ۸ محرم برابر با شب تاسوعا  یوم‌العباس در این مرکز مذهبی برگزار می‌شود. آئینی که به دلیل قدمت و اصالت آن به عنوان دهمین میراث معنوی ایران ثبت شده است. از این دسته عزاداری به عنوان بزرگترین تجمع عزاداران امام حسین(ع) در ایران نام برده می‌شود، این روز در تقویم سوگواری زنجان به «یوم‌الابوالفضل و یوم العباس» معروف است.

مسجد یا حسینیه اعظم، از نظر جغرافیایی در جنوبی‌ترین منطقه شهر زنجان واقع شده است، طبق گزارشات منتشر شده، قدیمی‌ترین منبع موجود که نام حسینیه زنجان در آن آمده «تاریخ دارالعرفان خمسه» تألیف «رستم الحکما» (تألیف ۱۲۴۸ق) است. در این کتاب به محله حسینیه و سکونت حاکم زنجان در دوره کریم‌خان زند در آن محله اشاره شده است. هم‌اکنون مجموعه این مسجد حسینیه اعظم با بیش از 12 هزار متر مربع مساحت دارای امکانات و فضاهای متعدد فرهنگی، مذهبی، درمانی و خدماتی از جمله کتابخانه، شبستان‌های مختلف، دارالشفاء، صندوق قرض‌الحسنه و غیره است.

عَلَمی فلزی نیز در حسینیه موجود است که تاریخ ساخت ۱۲۲۱ قمری بر روی آن حک شده است، همچنین براساس سنگ‌نوشته‌ای که بر دیوار حسینیه نصب شده، ساخت این مسجد در ۱۲۶۱ قمری به پایان رسیده است. البته به گفته اهالی محل این تاریخ مربوط به تعمیر و بازسازی مسجد است.

حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه کشور

یکی از رویدادهای این دسته عظیم ذبح دام در مسیر دسته حسینیه در یوم‌العباس است. طبق مستندات تاریخی در سال ۱۳۲۸شمسی برای اولین بار 4 رأس گوسفند در مسیر دسته حسینیه ذبح شد. این تعداد در سال ۱۳۴۱شمسی به 7 رأس رسید. از این سال تعداد قربانی‌های مسیر دسته حسینیه افزایش یافت به‌طوری‌که در سال ۱۳۵۲ به ۳۵۰ رأس، ۱۳۵۳ به ۶۵۰ رأس، ۱۳۸۳ به ۶ هزار و ۴۰۰ رأس و در سال ۱۳۸۹ به بیش از ۱۲ هزار رأس رسیده است که بعد از قربانگاه منا در مکه، اولین رتبه را در فراوانی قربانی در جهان اسلام دارد.

آمادگی برای خدمت‌رسانی با مشارکت 4 هزار خادم

علیرضا فیروزفر، رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته مجموع نذورات نقدی و غیرنقدی حسینیه اعظم زنجان 14 میلیارد و 715 میلیون تومان شد، گفت: براساس آمار، همچنین یک هزار و 151 راس قربانی در مسیر دسته عزاداری و به صورت نیابتی ذبح شد؛ یک هزار و 917 راس دام به صورت زنده تحویل حسینیه شد که تعداد یک هزار و 835 راس به مبلغ 5 میلیارد و 428 میلیون تومان به فروش رسید.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان تصریح کرد: تعداد نذر قربانی به صورت پرداخت نقدی به تعداد یک هزار و 584 راس به ارزش 3 میلیارد و 581 میلیون تومان بوده است.

وی تشریح کرد: میزان نذورات جمع‌آوری شده سال قبل از جایگاه‌ها 5 میلیارد و 300 میلیون تومان و وجه حاصل از فروش آلایش دام‌های سبک و سنگین و فروش طیور اهدایی 400 میلیون تومان بود‌.

فیروزفر با اشاره به اینکه حسینیه اعظم زنجان از شب اول محرم امسال از ساعت ۹ شب در خدمت عزاداران بوده است، اضافه کرد: ۴ هزار خادم برای خدمت‌رسانی به عزادارن بسیج شدند.

وی با اشاره به اینکه برنامه یوم‌العباس زنجان امسال از ساعت ۱۴ روز یکشنبه مصادف با هشتم محرم از مسجد حسینیه اعظم زنجان آغاز می‌شود، عنوان کرد: ساعت دسته ۱۶ از مسجد حسینیه اعظم به سمت میدان انقلاب و امامزاده سید ابراهیم (ع) حرکت می‌کند.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه برای پذیرایی از مهمانان سراسر کشور ستاد اسکان پیش‌بینی شده است، بیان کرد: ستاد اسکان از روزهای گذشته کار خود را شروع کرده و اسکان تا دو روز بعد از برگزاری دسته ادامه دارد.

شاه‌بیت دسته حسینیه اعظم زنجان اعلام شد

از چند سال اخیر در روز هشتم محرم با توجه به برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی عزاداران امام حسین (ع) تحت عنوان دسته حسینیه اعظم زنجان بیتی به عنوان شاه‌بیت عزاداری این دسته سروده و انتخاب می‌شود در سال‌جاری نیز بیت «گینه قانلار جؤشوب، یار آدی دللرده دی / عشق علمدارینون، پرچمی اللرده دی / عاشقِ فضلی یم / من ابوالفضلی یم / یا ابوالفضل ۳» در محرم امسال به عنوان مطلع نوحه حسینیه اعظم انتخاب شده و در روز هشتم محرم در خیل عظیم عزاداران حسینی خوانده خواهد شد.

کاهش ساعات کاری ادارات استان زنجان در یوم‌العباس و یوم‌الزینب

به منظور مدیریت ترافیک و همچنین ایجاد بستر برای بهره‌مندی از عزاداری‌های یوم‌العباس و یوم‌الزینب همه ساله استانداری زنجان نسبت به کاهش ساعات کاری ادارات استان زنجان در این ایام می‌کند، در سال جاری نیز معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان با اعلام این خبر گفت: در راستای بهره‌مندی کارکنان دستگاه‌های اجرایی از دسته عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان، پایان ساعات کاری ادارات در این روزها تغییر کرده است.

مرتضی شهامی با اشاره به اینکه با عنایت به برگزاری دسته‌های عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم زنجان مصادف با یوم العباس و یوم الزینب در روزهای هشتم و یازدهم محرم، پایان ساعت کاری همه ادارات دولتی و بانک‌ها در سطح استان در روزهای یکشنبه ۲۴ تیر ساعت 11 است، افزود: در روز چهارشنبه ۲۷ تیر نیز ساعت کاری ادارات تا ۱۱ خواهد بود.

محدودیت‌های ترافیکی زنجان در ایام عزای حسینی

سرهنگ حبیب موسوی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در این روز همزمان با برگزاری دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، محدوده میدان‌های ۱۵ خرداد تا آزادی و همه مسیرهای منتهی به خیابان امام محدودیت تردد اعمال شده است، عنوان کرد: همچنین در همه خیابان‌های فرعی و اصلی متصل به خیابان امام فردا مصادف با هشتم محرم محدودیت تردد اعمال شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان  از شهروندان خواست در این روز از توقف در محدوده‌های اعلام شده، خودداری کنند و خاطر نشان کرد:‌ خیابان‌های فردوسی از میدان امام حسین، خیابان سعدی از تقاطع زینبیه و تقاطع توحید، صدر جهان بالا و پایین و خیابان جاوید منتهی به میدان آزادی از جمله خیابان‌های اصلی است که در روز هشتم محرم محدودیت تردد در آن اعمال شده است.

موسوی افزود: اعمال محدودیت تردد را از هفت صبح آغاز شده و تا پایان مراسم ادامه دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمحدودیت ترافیکیاداراتیوم العباس
sedayezanjannews.ir/nx12306


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»