کد خبر: 12378
1403/05/03 - 8:49


صدای زنجان از چالش اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در تعدادی از واحدهای تولیدی استان با وجود تائید آلایندگی‌ از سوی دانشگاه علوم پزشکی گزارش می‌دهد؛

راه سخت برای مشاغل زیان‌آور

دبیر اجرایی خانه کارگر استان: مسئولان دولتی تا کی می‌خواهند در قبال اصرار برای عدم اجرای قانون از سوی برخی کافرماها اقدامی نکنند؟/مدیرکل کار استان: اختلاف نظر و یا سوءتفاهم هر دو طرف باید رفع شود چرا که بهتر است با کمترین اختلال کارها را پیش ببریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: اصرار بر آلاینده نبودن محیط کار در شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن زنجان واقع در جاده فرودگاه از سوی کارفرمای شرکت با وجود تائید دانشگاه علوم پزشکی زنجان واکنش‌ تشکل‌های کارگری را در پی داشته است.

بر اساس ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی، سخت و زیان‌آور بودن مشاغل، باید به وسیله کمیته کارشناسان، مورد بررسی قرار گیرد و همچنین طبق ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی، سخت و زیان‌آور بودن مشاغل به وسیله کمیته استانی هم باید، تایید شود. به عبارتی در پایان، کمیته‌ استانی برای بررسی سوابق و شرایط محیط از محل، بازدید می‌کنند. در صورت تایید این کمیته، شغل مورد درخواست در لیست مشاغل سخت قرار می‌گیرد. سختی کار تامین اجتماعی فقط با طی کردن این مراحل و تایید توسط نهادهای مربوطه تعیین می‌شود.

اما برخی از کارگران شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن می‌گویند: با وجود تائید آلایندگی در بخشی از کارخانه مذکور از سوی کارشناسان مرکز بهداشت (دانشگاه علوم پزشکی زنجان)، کارفرما آن را نپذیرفته است، موضوعی که مسئولان دولتی نیز آن را تائید کرده و می‌گویند برای کاهش اختلاف نظر واحدهای بهداشت «شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن» و «دانشگاه علوم پزشکی» قرار است از ظرفیت موسسات غیردولتی برای بررسی موضوع مشمول شدن؛ بخشی یا کل واحد متبوع از قانون مشاغل سخت و زیان آور استفاده شود.

شرکت ترانسفورماتورسازي کوشکن با هدف توليد انواع ترانسفورماتورهای توزيع با بازده بالا فعاليت خود را به عنوان سازنده ترانسفورماتورهای روغنی تک فاز و سه فاز از سال ۱۳۸۳ اغاز کرده است.

 اين شرکت با بهره‌گيري از تجربيات موفق سازندگان مطرح ترانسفورماتور در دنيا و برخورداري از ماشين آلات مدرن، روشهای توليد و تکنولوژی جديد و مواد اوليه مرغوب، ترانسفورماتورهای توزيع را تولید می‌کند.

 امنیت شغلی شکننده کارگران

البته برخی از کارگران شرکت ترانسفورماتورسازي کوشکن (تسکوی سابق) می‌گویند؛ با توجه به سهمی که کارگران در موفقیت‌های این شرکت در دنیا دارند؛ تقریبا از بهمن‌ماه سال 1402 است که با اضطراب در محل کارشان حاضر می‌شوند و نگران آینده و بازنشستگی‌شان هستند.

گویا درخواست اجرای قانون سخت و زیان‌آور توسط تعدادی از کارگران با سابقه بیش از 18 سال شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن و حواشی پیش آمده سبب شده تا کارگران این واحد چنین تصوری داشته باشند.

بنا بر اعلام منابع کارگری؛ حدود 525 کارگر در شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن مشغول به کار هستند. خردادماه امسال حدود ۱۰ نفر از کارگرانی که در آستانه بازنشستگی قرار داشتند، پیگیر اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور از ارگان‌های ذی‌ربط بودند که دست‌اندرکاران واحد؛ پس از اطلاع از این موضوع در اقدامی غیرقانونی، غیرحرفه‌ای از آن‌ها خواستند که درخواست خود را پس بگیرند!

حتی گزارش مربوط به اخراج 5 کارگری که خواستار اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور بودند 13 خردادماه 1403 با عنوان « اخراج؛ مزدِ ۲۰ ساله کارگران تسکو؟» در رسانه صدای زنجان منتشر شد.

کارگران می‌گفتند ماده ۲۷ قانون کار؛ شیوه جدید برخی از کارفرمایان جهت اخراج کارگران شده است. گفتنی است؛ اولین عاملی که به کارفرما حق فسخ قرارداد کار را به دلیل سوءرفتار کارگر می‌دهد و در صدر ماده ۲۷ قانون کار ذکر شده است، «قصور کارگر در انجام وظایف محوله» است؛ بنابراین چنانچه کارگر در انجام کار خود کوتاهی نماید، کارفرما می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد کار کارگر اقدام نماید.

البته در همان روزها طیب جعفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در پاسخ به انتقاد کارگران از برخی کارفرمایان که ماده ۲۷ قانون کار را اهرمی برای تنبیه کارگری که به دنبال اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور بوده؛ قرار می‌دهند؛ عنوان کرد: ماده ۲۷ قانون کار؛ شرایط بسیار پیچیده‌ای دارد که بشود صرف یک ادعا؛ کارگر را متهم به بی‌ا‌نظباطی کرد؛ باید حتما موضوع در کمیته انظباطی که نماینده کارگران نیز در آن جلسه حضور دارند، مطرح شود و طبیعتا تصمیمات کمیته انضباطی نیز باید به اداره کار منتقل شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

 مسئولان دولتی تا کی می‌خواهند در قبال اصرار برای عدم اجرای قانون

 از سوی برخی کافرماها اقدامی نکنند؟

بالاخره پیگیری مسئولان اداره کار و ورود استانداری زنجان سبب شد تا ابتدای تیرماه 1403؛ اعلام شود که قرارداد 5 کارگر شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن تمدید شده و آن‌ها سر کار خود بازگشته‌اند اما آن طور که دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان می‌گوید؛ ظاهرا تاکید کارگران بر اجرای «قانون» و پیگیری‌های آن‌ها برای مشمولیت‌شان از قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار نیست به همین آسانی‌ها اجرایی شود!

اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: ظاهرا برخی‌ها در گلوگاه ایستاده و با تهدید کارگران می‌خواهند اجازه اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن را ندهند! حتی یکی از نسخه‌های قرارداد تمدید شده با کارگران (حدود 5 کارگر) را به دست آن‌ها نداده‌اند. برخی از کارگران نیز به شدت از این ماجرا ترسیده‌اند چرا که از یک سو از اخراج شدنشان می‌ترسند و از سوی دیگر می‌خواهند تا طبق قانون بازنشسته شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان با یادآوری جلسه تشکیل شده با حضور معاون اقتصادی استاندار زنجان و مسئولین حوزه بهداشت و کار بعلاوه دست‌اندرکاران شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن عنوان می‌کند: در این جلسه کارفرمای شرکت مذکور متعهد به اجرای قانون شده بود اما چرا وقتی واحد بهداشت (دانشگاه علوم پزشکی زنجان) آلایندگی در (بخشی از) واحد را تائید کرده است، کارفرما با آن موافق نیست و کارگران همچنان معطل اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند؟ مسئولان دولتی تا کی می‌خواهند در قبال اصرار برای عدم اجرای قانون اقدامی نکنند؟

 اختلاف نظر و یا سوء تفاهم هر دو طرف باید رفع شود چرا که بهتر است 

با کمترین اختلال کارها را پیش ببریم

طیب جعفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان هم عدم ارائه یک نسخه از قرارداد منعقد شده به تعدادی از کارگران شرکت ترانسفورماتورسازی کوشکن را قابل بررسی و پیگیری دانسته و می‌گوید: اداره بهداشت آلایندگی در واحد مدنظر شرکت مذکور را تائید کرده است اما کارفرما می‌گوید با ظرفیت کارشناسی که واحد تحت مدیریتش دارد و بررسی‌هایی که در رابطه با آلایندگی دارد، با نظر دانشگاه علوم پزشکی مخالف است، جرا که بخشی از آلایندگی قبل از عید 1403 حذف شده است! این اختلاف طی جلسه‌ای که با ریاست معاون اقتصادی استاندار زنجان برگزار شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تا مسئولین بهداشتی از ظرفیت موسسات غیردولتی خارج از استان زنجان استفاده کنند!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در پاسخ به این سؤال که «آیا بخش خصوصی چنین اجازه‌ای دارد که با نظر کارشناسی‌شده دستگاه تخصصی دولتی در حوزه بهداشت مخالفت کند و موسسه غیردولتی خارج از استان زنجان را اصلح‌تر بداند؟ صرف این که خروجی بررسی‌های دستگاه دولتی با نظر واحد بهداشت تحت مدیریت کارخانه مخالف است؟» به صدای زنجان می‌گوید: ما نیز معتقدیم باید قانون تمام و کمال اجرا شود، فرآیند قانونی در هر صورت باید طی شود؛ معتقدیم اختلاف نظر و یا سوء تفاهم هر دو طرف باید رفع شود چرا که بهتر است با کمترین اختلال کارها را پیش ببریم.

پیگیری‌های صدای زنجان برای گفت‌وگو با نقدی، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان و جلیل نصیری، مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پی داشت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانعدم اجرای قانونامنیت شغلیمشاغل زیان‌آور
sedayezanjannews.ir/nx12378


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»