کد خبر: 12410
1403/05/07 - 8:46


در نشست مطبوعاتی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان ورود شرکت‌های تعاونی مسکن به موضوع فروش فیش زمین‌ها قبل از تعیین تکلیف قانونی مطرح شد؛

زمین‌های بی‌قاعده

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان: 8 شرکت تعاونی زنجان از سال‌های گذشته زمین خارج از محدوده خریداری کرده‌اند/مدیرکل راه و شهرسازی استان: مشکل بخشی از فیش‌های خارج از محدوده زنجان حل می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان با اشاره به مسائل اجتماعی پیش آمده به علت ورود غیرقانونی برخی از شرکتهای تعاونی زمین به حوزه مسکن گفت: متاسفانه افرادی هستند که با امید صاحب زمین یا مسکن دار شدن به دام این گروه از افراد افتاده‌اند. در ساختار شرکت های تعاونی مسکن هر چقدر فرد، فیش بیشتری تولید کند، امکان بورس بازی یا معامله‌های بورس بازانه در حوزه زمین بیشتر است. متاسفانه قبل از اینکه زمین داخل محدوده شده و تفکیک زمین رخ دهد، فیش‌های زمین فروخته می‌شود و الان هم انتظار دارند که به ازای هر فیش یک قطعه زمین را صاحب شوند.

نشست خبری جعفر قزوینیان، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان عصر شنبه (6 مردادماه 1403) در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در ابتدا با بیان اینکه سیاست های مسکن ادامه و تقویت خواهد شد، اظهار کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده اقدامات جدی تری نسبت به سنوات گذشته داشتیم.

 میانگین پیشرفت فیزیکی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بالای ۷۰ درصد است

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای برنامه دولت سیزدهم در حوزه ساخت و تحویل یک میلیون واحد مسکن ملی در یکسال و سهم استان زنجان به صدای زنجان گفت: روند اجرای پروژه مسکن ملی را با قدرت ادامه می‌دهیم چرا که خود را متعهد به انجام وظیفه می‌دانیم.  نهضت ملی مسکن بزرگترین طرح عمرانی کشور محسوب می شود که طی چهار سال در طرح نهضت ملی مسکن ۶۸ هزار و ۱۱۲واحد مسکونی در قالب ملکی، استیجاری، مسکن روستایی در استان زنجان تولید خواهد شد که از این تعداد ۴۸ هزار و ۱۱۲ واحد شهری و ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی است.

این مسئول تصریح کرد: سهم استان زنجان از برنامه چهار ساله و ساخت واحد مسکونی در بخش شهری در سه قالب خودمالکی، بازآفرینی شهری و حمایتی ساخته خواهد شد.

قزوینیان ادامه داد: برنامه تولید مسکن شهری در قالب بخش خصوصی (خودمالکی ۱۲ هزار و ۲۸ واحد مسکونی) مشخص شده و در محلات هدف بازآفرینی شهری نیز ۹۰۲۱ واحد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اضافه کرد: سهم کل استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن شهری در قالب مسکن حمایتی توسط دولت ۲۷ هزار و ۶۳ واحد مسکونی تعیین شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: هم اکنون میانگین پیشرفت فیزیکی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بالای ۷۰ درصد است و با شتاب‌بخشی فعالیت ها این روند شکل مطلوب‌تری به خود می‌گیرد.

مشکل بخشی از فیش‌های خارج از محدوده زنجان حل می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین در پاسخ به دیگر سِؤال صدای زنجان در خصوص خرید و فروش آزادانه فیش زمین و مسکن در فضای مجازی و مشکلات چندین ساله خریداران این فیش ها و اقدامات صورت گرفته توسط مسئولین ذیربط عنوان کرد: رئیس جمهور شهید در سفری که به زنجان داشتند دستور تعیین تکلیف صادر کرده و استاندار زنجان را مامور این کار کردند. استاندار زنجان نیز با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کند، خوشبختانه گام های مثبتی برداشته شده است و به وزارتخانه متبوع ارسال شده است تا نظر نهایی اعلام شود. ما امیدوار به حل این مسئله هستیم به هر حال محدوده شهر بزرگ می‌شود و بخشی از نیازهای مردم نیز رفع می گردد.

8 شرکت تعاونی زنجان از سال‌های گذشته زمین خارج از محدوده خریداری کرده‌اند

رحیم توسلیان، معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین در خصوص ادامه‌دار بودن شبکه دلالی در حوزه فیش زمین‌هایی که هنوز تفکیک نشده‌اند تا محدوده آن‌ها مشخص باشد حتی با وجود سند راهبری تدوین شده با هدف تعیین تکلیف فیش های زمین به صدای زنجان گفت: شرکتهای تعاونی مسکن موظف به تولید مسکن هستند نه زمین‌های بی قاعده! تصور کنید شرکت تعاونی مسکن، خارج از محدوده زمین خریداری کرده و قبل از تعیین تکلیف فیش آن را عرضه کرده است. سیستم اجرایی و قانونی کشور که نمی‌تواند دنباله روی این فرآیند غیرقانونی باشد.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه پاسخ به تعیین تکلیف فیش‌های زمین‌ فروخته شده به مردم که سال‌هاست معطل مانده و تبدیل به مسکن نشده‌اند، اظهار کرد: گروهی زمین خریداری کرده و در شبکه اجتماعی قرار داده و وعده «وارد شدن زمین مدنظر به داخل محدوده شهر» را می‌دهند، حتی میزان استقبال برای خرید فیش‌ها نیز تعجب‌برانگیز است و متقاضیان زیادی هم دارد. حتی نمونه‌ای داریم که در سال گذشته همین فیش‌ها، جهش قیمتی هم داشتند و در بازار خرید و فروش می‌شود و مربوط به شرکت تعاونی هم نیست. 8 شرکت تعاونی در زنجان وجود دارد که از سال‌های گذشته زمین خارج از محدوده خریداری کرده‌اند. قانون منع فروش به علت تحرکات شرکت‌های تعاونی زمین رخ داد. اغلب شرکتهای تعاونی (شرکتهای تعاونی زمین) با اسم شرکت تعاونی مسکن، حتی تجربه ساخت مسکن را نداشته‌اند و قبل از اخذ مجوزهای قانونی، آن را تبدیل به فیش کرده و عرضه کرده‌اند. اگر وضعیت به همین روال ادامه می‌یافت، این شرکت‌ها شهرها را به سمت بحران می‌بردند که مجمع تشخیص مصلحت نظام، بحث قانون منع فروش را تصویب کرد. پس از آن بود که برخی از شرکتهای تعاونی که در نظر داشتند راه برخی از شرکتهای تعاونی نظیر گلشهر و غیره را بروند، دچار مشکل شدند.

توسلیان ‌قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری‌مسکونی برای امر مسکن را یکی از قوانین طلایی در حوزه زمین و شهرسازی دانست و با اشاره به مسائل اجتماعی پیش آمده به علت ورود غیرقانونی برخی از شرکتهای تعاونی زمین به حوزه مسکن یادآور شد: افرادی هستند که با امید صاحب زمین یا مسکن دار شدن به دام این گروه از افراد افتاده‌اند. در ساختار شرکت های تعاونی مسکن هر چقدر فرد، فیش بیشتری تولید کند، امکان بورس بازی یا معامله‌های بورس بازانه در حوزه زمین بیشتر است. متاسفانه قبل از اینکه زمین داخل محدوده شده و تفکیک زمین رخ دهد، فیش‌های زمین فروخته می‌شود و الان هم انتظار دارند که به ازای هر فیش یک قطعه زمین را صاحب شوند.

وی با اشاره به سند راهبری مربوط به سفر رئیس جمهور شهید (مرحوم سیدابراهیم رئیسی) به استان زنجان اضافه کرد: در این سفر، گفته شد که هیچ یک از شرکتهای تعاونی مسکن حقوق مکتسبه قانونی ندارد اما نمی گوییم حل نشود، مجموعه استان زنجان مکلف است با کمترین عوارض و با تدبیر در کارگروهی به ریاست استاندار زنجان مدیریت شود.

 این سند راهبری تدوین و به وزارتخانه متبوع نیز ارسال شده است تا در دستور کار قرار گیرد. اگر این سند در وزارتخانه در ساختار سازمان ملی زمین و مسکن و حوزه شهرسازی و مسکن مورد تائید قرار گیرد، به شرکتهای تعاونی مسکن ابلاغ خواهد شد تا نسبت به برگزاری مجمع اقدام کنند. هر شرکت تعاونی که نسبت به این موضوع اقدام کند، مشکلات مربوط به محدوده شهری حل و فصل خواهد شد البته الزاما این گونه نخواهد شد که معنی هر فیش یک قطعه زمین باشد.

توسلیان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا با این سند احتمال هست که تمامی زمین‌های خارج از محدوده قانونی شهر وارد محدوده شوند، عنوان کرد: بخشی از این زمین‌ها داخل محدوده قانونی شهر می‌شوند.

زمین خانه مطبوعات یک فرایند قانونی را طی کرده است

 معاون شهرسازی راه و شهرسازی استان زنجان همچنین در خصوص زمین خانه مطبوعات هم گفت: زمین خانه مطبوعات استان زنجان مصوبه کمیسیون ماده ۵ اخذ و برای صدور مجوز به شهرداری زنجان معرفی شده است.

به گفته توسلیان ؛کاربری زمین مذکور؛ فرهنگی است و واگذاری آن مطابق قانون و طی یک فرایند قانونی بوده است.   

 نیاز بیش از « ۶۰۰ کیلومتر» از راههای استان زنجان به ارتقا

به گزارش صدای زنجان در ادامه جعفر قزوینیان به وضعیت راه‌های استان زنجان و اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان پرداخت و با تاکید براینکه بیش از « ۶۰۰ کیلومتر» از راههای استان زنجان نیاز به ارتقا به راه اصلی و بزرگراهی دارند، گفت: در حال حاضر « ۱۸۵ کیلومتر» آن پیمان سپاری شده و در دست اجرا می باشد.

قزوینیان ادامه داد: با توجه به واقع شدن استان زنجان در شمال غرب کشور و در مسیر ترانزیت غرب به شرق و مرکز و ارتباط با استانهای شمالی و جنوبی کشور و وجود بسترهای اقتصادی مطلوب، لزوم توجه به توسعه و رشد کشاورزی و صنعت استان با وجود معادن مختلف، توجه به راههای استان را برای رونق حمل و نقل و جابجایی سریع و ایمن کالا و مسافر، نگاه ویژه‌ای را برای ارتقای محورهای آن از سوی مسئولان امر را می‌طلبد.

این مسئول گفت: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر مأموریت‌های خود در حوزه مسکن و شهرسازی به دنبال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و بالا بردن ایمنی و کیفیت ترابری کشور است.

وی به میزان طول شبکه راه‌های استان زنجان اشاره  کرد و بیان داشت: این استان دارای بیش از «۵۶۰۰ کیلومتر» راه بوده که شامل «۲۰۰ کیلومتر» آزادراه، «۱۳۰ کیلومتر» بزرگراه، «۳۵۰ کیلومتر» راه اصلی، «۷۵۰ کیلومتر» راه فرعی و بیش از «۴۲۰۰ کیلومتر» طول راه روستایی است.

 7 پروژه مهم راه در بخش راه و شهرسازی استان در محورهای اصلی در حال انجام است

سید احمد خلیلی هم در ادامه گفت: وزارت راه و شهرسازی علاوه بر مأموریت‌های خود در حوزه مسکن و شهرسازی، به دنبال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و بالا بردن ایمنی و کیفیت ترابری کشور است.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان به طرح هایی که در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده است اشاره کرد و یاد آورشد: «۱۶کیلومتر» از قطعه دوم محور و «۱۲ کیلومتر» از قطعه چهارم محور «سلطانیه -قیدار -کبودرآهنگ، همچنین حدود «۶کیلومتر» از محور زنجان _ بیجار و «۱.۵ کیلومتر» هم از محور ملاسرا-شفت به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: هفت پروژه مهم راه در بخش راه و شهرسازی استان در محورهای اصلی در حال انجام است که از محل اعتبارات ملی تزریق شده است.

این مسئول ادامه داد: این پروژه ها شامل محور زنجان _ بیجار، پروژه محور زنجان _ دندی، پروژه سلطانیه _ قیدار_ کبودرآهنگ، پروژه محور ابهر_قیدار، پروژه کلور درام، پروژه محور زنجان_گیلوان_ منجیل، پروژه ترانزیت زنجان - ابهر _تاکستان و نیز محور شفت به ملاسرا که در دست اجرا است.

به گفته خلیلی، محورهای زنجان بیجار و زنجان دندی جزو پروژه‌های تفویضی به این اداره کل نبوده و مستقیم توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بنایی حمل و نقل کشور پیگیری می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانراه و شهرسازیشرکتهای تعاونی مسکنخانه مطبوعات
sedayezanjannews.ir/nx12410


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»