مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران: رقبا؛ سهم ایران در بازار عراق را از 30 درصد به 12 درصد رساندند!
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در نشست با
فعالان اقتصادی زنجان با تشریح وضعیت صادرات ایران به عراق و تغییرات پیشآمده در
این مراودات گفت: در ابتدا ۳۰ درصد از بازار عراق توسط ایرانیها تامین میشد ولی
در حال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده است که بیانگر پیشی گرفتن رقبا در این بازار
است.
جلسه
معرفی بازار عراق و توسعه صادرات استان زنجان با حضور عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل
دفتر غرب آسیا و داود گودرزی دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) با
حضور جمعی از تجار، تولیدکنندگان و سایر فعالان اقتصادی در سالن همایش اتاق بازرگانی
زنجان برگزار شد.
لزوم
برگزاری نمایشگاه توانمندیهای استان زنجان در کشور عراق
صمد یوسفیاصل،
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان زنجان را فرصتی بی نظیر برای
سرمایهگذاران خارجی دانست گفت: و این جلسه فرصتی مغتنم نهتنها برای بررسی فرصتهای
سرمایهگذاری کشور عراق بلکه سایر کشورهای غرب آسیا از جمله سوریه، ترکیه، عمان،
امارات متحده عربی، عربستان صعودی، اردن، قطر، کویت و فلسطین است.
رئیس
اتاق بازرگانی زنجان به اقدامات انجام شده برای فعال کردن مجوز مرکز تجاری کربلا
که امتیاز آن در اختیار اتاق بازرگانی است اشاره و اظهار کرد: در این راستا
اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.
وی
افزود: اقدامات لازم برای برگزاری نمایشگاه توانمندیهای استان در عراق هم در
دستور کار قرار خواهد گرفت.
رقبا؛
سهم ایران در بازار عراق را از 30 درصد به 12 درصد رساندند!
عبدالامیر
ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، میزان صادرات کشور در
چهار ماهه نخست را ۱۷.۵ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: واردات کشور در همین بازه
زمانی ۱۸.۵ میلیارد دلار بوده که تراز منفی یک میلیارد دلاری دارد.
مدیرکل
دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز امیدواری برای بهبود اوضاع در
ماههای پیشرو در حوزه تجارت خارجی تصریح کرد: دفتر غرب ۱۳ کشور را تحت پوشش دارد
که ۱۲ کشور آن غربی است.
وی با
بیان ابنکه ۴۵ درصد از مجموع صادرات کشور با عراق انجام شده است، ادامه داد: مجموع
تجارت در دفتر غرب آسیا قابل توجه و قوی است و در این راستا اولویت صادرات کشور ما
صادرات با ۱۵ کشور همسایه است که هشت کشور آن عضو دفتر غرب است.
مدیرکل
دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح وضعیت صادرات ایران به عراق و
تغییرات پیشآمده در این مراودات گفت: در ابتدا ۳۰ درصد از بازار عراق توسط ایرانیها
تامین میشد ولی در حال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده است که بیانگر پیشی گرفتن رقبا
در این بازار است.
وی با
بیان اینکه عراق بعد از تحولات رویداده در صدد تامین نیازهای خود از طریق انجام
سرمایهگذاری است، ادامه داد: در این حیطه ایرانیها اقدامات خوبی در حوزه تولید
نوشیدنی و رب گوجهفرنگی انجام داده بهطوری که واردات آن به این کشور ممنوع شده
است.
ربیهاوی،
گردشگری و توریسم درمانی را از دیگر فرصتهای بازار عراق اعلام کرد و گفت: فرصت
بازار عراق به دلیل برنامهریزی انجام شده برای خودکفایی آن غیرقابل تکرار است و
از بازار سنتی تبدیل به بازار و تجارت الکترونیکی شده است.
مدیرکل
دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بازار عراق فرصت ورود به دیگر
بازارها را هم فراهم میکند، ادامه داد: عراق در آستانه عضویت در سازمان wto است
در حالیکه ایران عضو حاضر است.
وی با
تاکید بر توانمندی زنجان در تولیدات مختلف از جمله روی، مس، آلومینیوم و آهن گفت:
این توانمندیها باید معرفی شود، ضمنا تنوع کالاهای صادراتی و تنوع مقاصد هم باید
مدنظر قرار گیرد.
عراق؛ مهمترین شریک تجاری ایران
داود
گودرزی، دبیر میز عراق سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اهمیت بازار عراق برای
ایران اظهار کرد: عراق مهمترین شریک تجاری کشور است.
دبیر میز
عراق سازمان توسعه تجارت ایران میزان صادرات رسمی ایران به عراق را ۱۰ میلیارد
دلار و به صورت غیررسمی ۱۲ تا ۱۹ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اهمیت عراق علاوه
بر ارزآوری ناشی از صادرات، جوان بودن جمعیت این کشور است که این شاخصه نیازمندیهای
خاص خود در حوزه مسکن و اشتغال دارد.
وی به
تغییرات روی داده در کشور عراق در سالهای گذشته اشاره و تصریح کرد: عراق رو به
توسعه است و با تزریق درآمدهای نفتی کشور، عراق در حال سرمایهگذاری در زیرساختها
است.
گودرزی
وجود سه مرز مشترک جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و مذهبی را از مزایای ایران برای
همکاری با عراق نسبت به دیگر کشورها دانست و گفت: باید از فرصت موجود برای توسعه
فعالیت در عراق از جمله سرمایهگذاری مشترک استفاده کرد چرا که این فرصت غیرقابل
تکرار است، چون غفلت در این برهه، موجب ورود دیگر کشورها به این حوزه خواهد شد.
دبیر میز
عراق سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر لزوم مطالعه توسط فعالان اقتصادی از
بازار عراق افزود: انتقال توان فنیمهندسی و تکنولوژی منافع زیادی را متوجه این
فعالان خواهد کرد.
وی ایجاد
شرکت مدیریت صادرات را راهکار حل مشکلات موجود در صادرات استان عنوان و تاکید
کرد: مسئله دیگر اخذ مجوز و راهاندازی مجدد مرکز تجاری کربلا توسط اتاق بازرگانی
به عنوان صاحب امتیاز است.
گودرزی
حضور در نمایشگاهها را از دیگر ضرورتها دانست و گفت: باید از توانمندیهای دیگر
استان برای حضور در بازار عراق استفاده شود، چرا که عراق خواهان این توانمندیها
در بخشهای مختلف از هتلسازی گرفته تا تجهیرات پزشکی و ساختمانی است.
تاکید
بر تنوعبخشی در صادرات کالاهای زنجان
مجید
گلشنی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت
صادرات برای استان اظهار کرد: در این راستا ۳۲ قلم کالا و ۱۱ کشور مقصد به سبد
صادراتی استان اضافه شده است.
مدیرکل
صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در گذشته صادرات استان معطوف به
اقلام انرژیبر از جمله آببر است، تصریح کرد: صادرات مس، سرب و فولاد استراتژیک
هستند و از این بابت دنبال تنوعبخشی هستیم.
وی با
بیان اینکه زنجان در ۳۵ ردیف از ۸۵ ردیف کالاهای وارداتی عراق، قطب تولید است،
ادامه داد: در برخی از ردیفهای وارداتی زنجان زنجیره تولید دارد که قدرتآفرین
است.
گلشنی
تاکید کرد: زنجان در زنجیره تولید نساجی کاملترین زنجیره را در کشور دارد و این
زنجیره ارزش در برق قدرت و سیم و کابل هم تکمیل است.
مدیرکل
صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: استان برای فراهم کردن زمینه صادرات
خدمات فنی و مهندسی هم اقدامات قابل توجهی انجام داده که نمونه آن در ترکیه و در
صنایع معدنی وجود دارد.
عراق؛
دومین مقصد صادراتی گمرک استان زنجان
در این
جلسه مدیرکل گمرک استان زنجان نیز گزارشی از میزان صادرات استان با مبدا گمرک
ارائه کرد و گفت: عراق بعد از ترکیه دومین
مقصد صادراتی گمرک است.
مدیرکل
گمرک استان زنجان ترانسفورماتور و متعلقات، انواع پروفیل و ... جزو اقلام صادراتی
به عراق اعلام کرد.
گفتنی
است، برنامهریزی برای برگزاری نمایشگاه توانمندیهای استان زنجان در عراق و فعال
کردن مجدد مرکز تجاری کربلا از تاکیدات این جلسه بود.