کد خبر: 1255
1398/06/16 - 9:57


رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع باغ‌شهرها و زمین‌خواری در جریان سفر یک‌روزه خود به زنجان عنوان کرد:

حافظان قانون، ناقض قانون شده‌اند

فرصت یک ماهه رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف باغ‌شهرها و زمین‌خواری در استان

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- رئیس قوه قضائیه در سفر یک‌روزه خود به استان با تأکید بر این‌که مسائل و مشکلات مطرح شده توسط مردم از دستور کار خارج نمی‌شود و در نخستین شورای عالی قضایی موضوع زنجان بررسی شده و نتایج توسط مدیر کل دادگستری در اختیار مردم قرار داده می‌شود، از اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حل مشکلات زندان‌ها، برخی مشکلات شورای حل اختلاف، پزشکی قانونی و دادگستری خبر داد که عمده این اعتبار از محل اعتبارات قوه قضائیه و بخشی نیز از محل اعتبارات استانی تامین می‌شود.

سیدابراهیم رئیسی صبح پنج‌شنبه هفته گذشته در بدو ورود به زنجان اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در استان برای توسعه انجام شده است که جای تقدیر دارد ولی راه برای توسعه‌یافتگی و پیشرفت بسیار است و باید در این راستا برنامه‌ریزی کرده و گام برداریم.

به گزارش خبرگزاری‌ها وی با بیان اینکه هدف از سفر خود به استان، دیدار مستقیم با مردم و حضور در جمع عزاداران حسینی است، افزود: دیدار با خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و دیدار با مسئولان ادارات و سازمان‌ها و آشنایی نسبت به مسائل و مشکلات و بهره‌مندی از دیدگاه‌های مدیران، شرکت در جمع روحانیون و نخبگان و شنیدن نظرات آن‌ها و شرکت در جمع همکاران قضایی و مطلع شدن از مشکلات همکاران در استان زنجان، از دیگر اهداف این سفر است.

فرار مالیاتی قابل تحمل نیست

رئیس دستگاه قضای کشور بلافاصله بعد از ورود به زنجان در جمع علما، نخبگان و برگزیدگان استان حاضر شد و گفت: فرار مالیاتی قابل تحمل نیست و توجه به این امر از نکات مهم و حائز اهمیت در اجرای عدالت است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی افزود: واژه شور و شعور حسینی برای زنجانی‌ها به‌حق است، مردمی که به تدین و اخلاص و عشق به انقلاب معروف و زبانزد هستند، خداوند انشالله از برکت نام امام حسین (ع) ما را بهره‌مند کند؛ چرا که آنچه داریم به برکت نام حسین (ع) است.

وی با اشاره به اینکه برای ارتباط با اقشار مختلف و دریافت نقطه‌نظرات آنان خط‌های ارتباطی داریم، اظهار کرد: مطالب به اشکال مختلف به من می‌رسد، همچنین در جریان گزیده‌ نامه‌ها قرار می‌گیرم اما نوشته و پیشنهاد دوستان انشالله مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه قضائیه به نظرات و پیشنهادات نمایندگان اقشار مختلف استان در این دیدار اشاره کرد و یادآور شد: آنچه که در سخنان اکثر نماینگان اعلام شد، لزوم اجرای عدالت بود. در مفاهیم دینی ما بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی عدالت وجود نداشته است. عدالت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ عدالت امر بسیار مهم و محوری است که اگر بخواهیم در مورد تعریف عدالت بگوییم کتاب‌ها می‌توان نوشت. بحث ما برای عدالت توصیفی نیست، بلکه سخن در عدالت اثباتی و اجرایی و در میدان اجرای عدالت است.

این مسئول ادامه داد: در گام اجرا، سخن از عدالت امر را به آن وسعت توصیف نمی‌کند، سخت است اما شدنی است. امیرالمومنین (ع) به بشریت آموخت که عدالت امری شدنی است و به ما تکلیف شد که علاوه بر امام مسلمین که از عدالت برخوردار است، همه کسانی‌ که در نظام خدمت می‌کنند باید عادل باشند تا مردم نسبت به عدالت کامیاب شوند. در هر کوی و برزن که مردم باشند، می‌توان مردم را از عدالت بهره‌مند کرد. نکاتی که در اینجا اشاره شد اگر در جای خود نسبت به آن‌ها تصمیم‌گیری درست و اقدام مناسب شود، همان اجرای عدالت است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای قانون می‌تواند در زمان ما بهترین شاخص در اجرای عدالت باشد، تصریح کرد: هر نوع قانون‌شکنی، رابطه ناسالم، پارتی‌بازی، دور زدن قانون و فساد، خدشه وارد کردن به چهره عدالت است.

رئیسی افزود: باید به مسئله زمین و نگه‌داری از آن به عنوان ثروت ملی توجه شود، رودخانه را مورد تجاوز قرار دادن و به ثروت‌های ملی دست‌اندازی کردن خلاف عدالت است، حالا این امر از ناحیه هر شخص که در هر جایگاهی قرار دارد، صورت گیرد. این موضوع یک امر پیشگیرانه دارد و آن هم کسانی‌ هستند که به عنوان حافظان ملت تعیین شده‌اند. در حوزه اقتصاد، گمرک مرزبان است؛ در مرز فرهنگی مرزبانان فرهنگی مرزبان مسائل فرهنگی هستند؛ اگر جنگل‌ها، آب، خاک، هوا و فضا مورد دست‌اندازی افراد سوداگر و متخلف قرار گیرد باید آن کسانی‌ که از طرف دولت اسلامی مسئولیت نگه‌داری دارند، پیشگیری کرده و در زمان خود نگذارند تخلف واقع شود.

وی به موضوع تخریب باغ‌شهرها در استان اشاره کرد و گفت: امروز اگر دادستان دستور به قلع و قمع بنایی می‌دهد به خاطر آن است که در زمان خود، جلوی احداث بنا گرفته نشده است تا تبدیل شده به خانه و ویلا و الان برخورد با آن هم برای صاحب بنا سخت است هم برای افکار عمومی. اگر قبل از همه این موارد پیشگیری می‌شد و اجازه تصرف داده نمی‌شد، خیلی کار آسان بود. الآن هم برای اینکه این ثروت ملی حفظ شود، لازم است در مورد خاص، باغ‌شهرها و اراضی که دست‌اندازی شده و آن‌هایی که مجازند، از آ‌ن‌هایی که نیستند جدا شوند.

این مسئول با بیان اینکه در راستای اجرای عدالت در ارتباط با مسائلی همچون، چاه‌های غیرمجاز، دست‌اندازی به اراضی، گاز و برق در استان باید اقدام به تشکیل کارگروهی شود، افزود: این کارگروه باید بدون فوت وقت و با نگاه به اولویت‌ها تشکیل و موارد بررسی شود. البته در ابتدا باید مانع تصرفات آتی احتمالی شویم. همچنین وضع موجود هم بررسی شده و اقدامات لازم صورت گرفته و مردم در جریان امور قرار گیرند.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه توجه به خصوصی‌سازی در دستور کار این قوه قرار دارد، گفت: موارد واگذار شده بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و مردم را در جریان قرار خواهیم داد. همچنین در استان زنجان شرکت‌های 17 گانه اعلام شده، در حال بررسی بوده و گزارش‌ها به سمع مردم خواهد رسید.

وی در ادامه به موضوع رسیدگی به مفاسد در کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: ما معتقدیم همه بخش‌ها باید در امر مبارزه با فساد سهم داشته باشند؛ دولت با اصلاح ساختارها و مجلس با اصلاح قوانین فساد و احیانا منافذی که سوداگران از آن استفاده می‌کنند. همچنین عموم مردم نقش خود را در این‌خصوص باید ایفا کنند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه حساسیت‌ها و داشتن روحیه امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها بسیار روحیه مبارکی است و باید مورد تشویق قرار گیرد، تصریح کرد: این امر پشتوانه‌ای ارزشمند در مشارکت دادن مردم در اجرای قانون و مبارزه با فساد است. در جامعه اگر این حس وجود نداشته باشد، آن جامعه مرده است. در قوه قضائیه هم اولویت ما این مسئله است.

رئیسی در ادامه به ضرورت در اولویت قرار گرفتن رسیدگی به پرونده‌های روی میز قضات اشاره کرد و افزود: به‌ویژه پرونده‌هایی که در ذهن مردم به عنوان سؤال باقی مانده که مطرح می‌شود چرا تاکنون رسیدگی نشده است. این‌ها اعتمادساز است و به عنوان پشتوانه ماندگار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید به عدالت در اختیار نخبگان قرار گیرد تا استعدادها شکوفا شود، ابراز کرد: ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که جوانان و نخبگان یکی از مهم‌ترین آن‌ها است و باید احیا شود. سهم ما در اقتصاد فضای مجازی چقدر است؟ صرف اینکه بگوییم در یک روستا توسعه داریم، آیا کفایت می‌کند یا اینکه چه میزان در بحث اقتصاد فضای مجازی اشتغال ایجاد شده است، مهم است؟

وی توزیع عادلانه ظرفیت‌ها را ضروری دانست و اظهار کرد: اگر ظرفیت‌ها عادلانه توزیع شود، قطعا همه استعدادها در نقاط مختلف کشور شکوفا می‌شود و در این شرایط است که می‌توان توانمندی‌ها را به کار گرفت؛ باید تولید در کشور رونق داده شود و رمز آن توزیع عادلانه امکانات است.

رئیسی ادامه داد: در این مسیر، توجه به تسهیل امر سرمایه‌گذاری حائز اهمیت است؛ سرمایه‌گذار، صنعت‌گر و کارآفرین باید احساس کند که فرآیندی سالم و راحت در مسیر سرمایه‌گذاری و کارآفرینی طی می‌کند. نیز از این قشر باید به شکل قانونی حمایت شود. باید صنعت را حفظ کنیم. حمایت از صنعتگران و کارآفرینان در هر بعدی باید به شکل قانونی صورت گیرد و به شکل قضایی می‌بایست حامی تولیدکننده و صنعتگر باشیم. حمایت کردن تنها با صرف سخن گفتن اجرایی نمی‌شود، بلکه باید حمایت عملی باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دستگاه قضایی تلاش بر آن است که علل وقوع اطاله دادرسی از برون و درون دادگستری‌ها از بین برود تا اطاله رفع شود، گفت: باید میزان سیر پرونده در مراحل مختلف توسط رئیس‌کل دادگستری‌ها به اطلاع عموم برسد و این روند نباید طولانی باشد.

رئیس قوه قضائیه در خصوص به‌کارگیری قضات برکنار شده در کسوت وکالت، متذکر شد: علی‌القاعده اگر عدم صلاحیت قاضی اعلام شود، این فرد دیگر صلاحیت برای وکالت را نیز نخواهد داشت؛ مگر می‌شود فردی صلاحیت قضاوت نداشته ولی به عنوان وکیل کار کند و حتی وکیلی که صلاحیت وکالت ندارد نیز نمی‌تواند در کسوت قضاوت قرار گیرد.

این مسئول در ادامه به اهمیت اجرای عدالت در موضوع پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: فرار مالیاتی قابل تحمل نیست و توجه به این امر از نکات مهم و حائز اهمیت در اجرای عدالت بوده و می‌تواند ما را به این مسیر نزدیک کند. البته باید در این رابطه همکاری‌های لازم انجام شود تا افراد نتوانند قانون را به راحتی دور بزنند.

رئیسی همچنین به ضرورت به‌کارگیری شایستگان اشاره کرد و افزود: افراد شایسته توانمند، امین، علیم نسبت به کار می‌توانند کشور را از مشکلات نجات دهند و گره‌ها را بگشایند و حتما افراد ناشایست به همه ضربه می‌زنند.

وی، پاسخ‌گو بودن مسئولان در قبال مراجعات مستقیم مردمی به آنان را از بهترین روش‌های نظرسنجی از مردم دانست و اظهار کرد: افکارسنجی تمام کار نیست، بلکه مهم‌ترین بخش، ارتباط مستقیم مسئولان ما با مردم است که در آن برکات فراوانی وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه آنچه در کلام مقام معظم رهبری وجود دارد، دردها و دغدغه مردم است، یادآور شد: آن‌چه برای همه ما موضوعیت دارد آن است که منویات رهبری که دردهای مردم است و از اینرو تحقق منویات موضوع محوری ما است. گفتمان غالب در کشور باید گفتمان رهبری و امام و عملکرد دستگاه‌ها نیز جلوه انجام سخنان رهبری باشد.

** مدیران باید پس از دوره مدیریت نیز پاسخ‌گوی عملکردشان باشند

رئیس قوه قضائیه سپس با حضور در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال گفت: همه مدیران باید بدانند در هر برهه‌ای اگر قصور آن‌ها در زمان مدیریت‌شان مشخص شود باید پاسخ‌گو باشند.

ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه اگر معلوم شد مسئولی در زمان مدیریت خود از اختیاراتش برای پیشگیری استفاده نکرده، باید پاسخ‌گو باشد، اظهار کرد: در برخی موارد مشاهده می‌شود کسی کاری انجام نمی‌دهد یا وظیفه‌ای را که دارد به‌درستی در راستای پیشگیری انجام نداده و باعث بروز خسارت شده، قابل تعقیب است.

وی تصریح کرد: مدیرانی که در دوره آن‌ها پیشگیری لازم انجام نشده است، باید نسبت به ترک فعل خود پاسخ‌گو باشند. این افراد در رابطه با حفظ محیط‌ زیست و در زمان خودشان وظیفه‌ای انجام ندادند، قابل تعقیب هستند و نباید این ترک فعل‌ها با مسامحه انجام شود و افراد باید بدانند در هر برهه‌ای پاسخ‌گوی اعمال خود باشند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به موضوع هزینه دادرسی، گفت: پرداخت هزینه دادرسی قانون است و باید پرداخته شود؛ اما سؤال این است دستگاهی کمبود اعتبارات داشته و امکان پرداخت ندارد و در صورت عدم دادرسی نیز حق بیت‌المال تضییع می‌شود باید ساز و کاری ایجاد شود تا موارد برطرف شده و هزینه در زمان تامین اعتبار پرداخت شود.

رئیسی در ادامه به موضوع باغ‌شهرها نیز اشاره کرد و افزود: نسبت به کسانی که کارشان تخلف آشکار از قانون است نباید گذشت کرد و باید تکلیف آن‌ها را مشخص کنیم. عده‌ای خودشان بهره‌بردار نیستند؛ ساختمان درست و حسابی برای فروش احداث کرده‌اند و تعدادی از سر بی‌اطلاعی تخلف کردند؛ این‌ها با هم فرق می‌کنند. در این رابطه انتظار داریم کارگروهی تشکیل شده و موارد بررسی و ظرف یک ماه آینده نتیجه نهایی به سمع مردم برسد.

رئیس قوه قضائیه به طرح عنوان شده از سوی شهردار در رابطه با پروژه گاوازنگ نیز اشاره کرد و گفت: اگر طرحی پشتوانه قانونی داشته باشد، اجرای آن مشکلی ندارد. همه جوانب قضیه باید در نظر گرفته شود. ما حامی طرحی هستیم که جهت توسعه گردشگری استان انجام شود. یا طرح جامع نبوده یا مجوزهای لازم اخذ نشده است. وقتی همه جوانب در نظر گرفته شود، قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد.

راه‌اندازی پلیس قضایی در دست پیگیری است

رئیس قوه قضائیه هم‌چنین در دیدار با کارکنان قضایی و قضات استان با اشاره به اینکه سال‌ها است موضوع راه‌اندازی پلیس قضایی در دست پیگیری است، گفت: موافقت‌هایی نیز با این امر صورت گرفته است، ولی مدتی متوقف شده است.

آیت‌الله ابراهیم رئیسی اظهار کرد: مردم زنجان و این خطه، زبانزد دلدادگی و عشق به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) هستند از همین رو انتخاب لقب شور و شعور حسینی بهترین لقب برای این استان است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: نسبت داشتن با امام حسین(ع) بسیار مهم است و امیدواریم روزی این نسبت دست ما را گرفته و نجات بخش همه ما باشد.

وی تصریح کرد: در بیان عاشورای حسینی بسیار شنیده‌اید که عاشورا موجب احیای دین شد و اگر عاشورا نبود، حیاتی برای دین نبود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه برای دین چند وجود می‌توان فرض کرد، گفت: وجود حقیقی دین، وجود ذهنی از دین، وجود اجرایی دین از جمله آنها است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) با قیام خود در عاشورا پرچم عدالت و اجرای دین را برافراشت.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه امام آمد تا به مردم بگوید چرا به دین و سنت پیامبر عمل نمی‌شود و اخلاق و عدالت از جامعه رخت بر بسته است، گفت: امام حسین(ع) قیام کرد تا ببیند چرا فساد به جای ارزش و ناعدالتی به جای عدل در جامعه فراگیر شده است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه انقلابی که امام راحل هم چهل سال پیش در کشور بر پا داشت پرچم دین بود، گفت: در سخنان امام خمینی (ره) عدم اجرای عدالت را در جامعه دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه در دوره قبل از انقلاب دو نکته در کشور حاکم نبود، گفت: یکی روابط حاکم بر پایه دین و آموزه‌ها نبود در راس کشور حاکمیت اسلامی وجود نداشت.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نظام اسلامی دارای این شرایط است که در رأس کشور ولی فقیه جامع الشرایط حضور دارد، تصریح کرد: نظام مبتنی بر فقیه و ولایت فقیه همان حکومت پیامبر است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: روابط در ایران اسلامی باید بر پایه اخلاق و عدالت ترویج شود.

وی با بیان اینکه راهبرد حرکت آینده انقلاب اسلامی تدوین و ابلاغ شده است، ادامه داد: بیانیه دارای هفت محور اساسی است که یکی از مهم‌ترین آنها اجرای عدالت است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه گام تحولی، گام دفعی است، تاکید کرد: اما با مطالعه با پیش‌بینی و دوراندیشی و نگاه به آینده امکان پذیر است و این کار نیازمند آن است که همه اجزای دستگاه قضایی و ... در این زمینه فعال باشند و شکل‌گیری عدالت نیازمند حضور همه دستگاه‌های مختلف است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه باید مشخص شود فاصله طبقاتی کاهش و یا افزایش یافته است و عدالت چقدر اجرایی شده است، گفت: ما به عنوان بخش قضایی ماموریت جدی در برخورد با فساد داریم.

وی با اشاره به اینکه اگر چیزی از اعتدال خارج شد عدالت از بین می‌رود، تاکید کرد: وظیفه ما این است که در گام دوم که باید همه اجزا در آن نقش ایفا کنند باید در راستای اجرای عدالت گام بردارند و در این راه همه قضات قضایی نقش دارند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه همه اجزای دستگاه قضایی باید در این زمینه فعالیت کنند، ادامه داد: نباید عادی حرکت کرد، چرا که به دلیل سرعت بالای دیگران از قافله باز می‌مانیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید نقطه تحولی طی شود، بیان کرد: باید دید در راه اجرای عدالت مشکل چیست، تا آن را رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه باید دستگاه قضایی به نحوی عمل کند که وقتی کسی مورد ظلم واقع می‌شود بتواند به آن پناه برده و از وی رفع ظلم شود، گفت: مردم باید این موضوع را احساس کنند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به لزوم رعایت کرامت در مراجعات به دستگاه قضایی بیان کرد: این موضوع تنها مربوط به قضات نیست، ولی برای قضات با توجه به جایگاهشان باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه حفظ کرامت و بهبود معیشت فعالان دستگاه قضایی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: دو موضوع حفظ شئون دستگاه قضایی در دریافت خدمات و دیگری توزیع عادلانه این امکانات باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از این دو اصل رعایت نشود، جایگاه دستگاه قضا مخدوش می‌شود، گفت: دریافت خدمات باید به نحوی باشد که احساس نارضایتی در مردم ایجاد نشده و استفاده از قدرت در گرفتن آن باعث کند شدن تیغ دستگاه قضا نشود.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: هر کاری که موجب مخدوش شدن جایگاه دستگاه قضا در برقراری عدالت می‌شود، نباید توسط قوه قضائیه اجرا شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امکانات باید عادلانه توزیع شود، ادامه داد: رعایت این دو اصل بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها است موضوع راه‌اندازی پلیس قضایی در دست پیگیری است، تصریح کرد: موافقت‌هایی نیز با این امر صورت گرفته است، ولی مدتی متوقف شده است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه به عنوان فعال در این حوزه ضرورت فعالیت پلیس قضایی پیش از پیش احساس می‌شود، ادامه داد: اقداماتی در این حوزه انجام شده اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی اقدامات انجام شده در دادگستری برای مردم بیان نشده است، اضافه کرد: عملکرد دوستان باید اطلاع‌رسانی شود و توضیحات شما می‌تواند فرآیند دادرسی را کوتاه کند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما جذب افراد باید بر اساس ضوابط انجام ‌شود، گفت: باید شرایطی فراهم شود که بهترین افراد وارد کار شوند و این تنها مربوط به دستگاه قضا نبوده و در سایر دستگاه‌ها نیز باید انجام شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه یکی از جلوه‌های عدالت نحوه جذب نیرو است، افزود: باید جذب نیرو به نحوی باشد که مردم احساس کنند عادلانه می‌توانند در این جذب شرکت کرده و آزمون دهند، البته مگر اینکه افراد با تخصص‌های خاص برای جذب نیاز باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نباید کیفیت فدای کمیت شود، ادامه داد: باید بهره‌وری بر کارکرد واقعی قضات باشد.

وی با بیان اینکه شورای حل اختلاف در کشور فعال است و باید تقویت شود، اضافه کرد: ظرفیت این شورا بر افزایش صلح و سازش در جامعه بالا است.

مردم بی‌عدالتی و بی‌قانونی را نمی‌پسندند

رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای اداری استان نیز حاضر شد و خاطرنشان کرد: رفتار ما جلوی چشم مردم است و بی‌عدالتی و بی‌قانونی را نمی‌پسندند.

ابراهیم رئیسی اظهار کرد: هر تحلیلی که حرکت عظیم عاشورا را تصادفی بداند محکوم به شکست است. عاشورا یک حرکت کاملا برنامه‌ریزی و طراحی شده است که فصول مختلفی برای آن تعریف شده که شامل فصل شهادت و اسارت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ما باید مبتنی بر عاشورا حرکت و برنامه‌ریزی داشته باشیم، افزود: یعنی مدیریت با تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق و با اعتقاد و باور به اینکه می‌توانیم حرکت کنیم، چراکه شهدا به ما آموختند که می‌توانیم و کارهای نشد را عملیاتی کردند. دشمن خواست ما را زمین‌گیر کند و نتوانست و ما خواستیم و آن‌ها را زمین‌گیر کردیم. مردم مظلوم با مقاومت استکبار را مستاصل کردند.

آیت‌الله رئیسی ابراز کرد: مقاومت‌ها و پیروزی‌ها تحلیل نیست، بلکه اتفاقی است که دارد می‌افتد. امروز حرف اول را در منطقه سید‌نصر‌الله می‌زند که او هم گفته فرمانده من آیت‌الله خامنه‌ای است چراکه حرکت خود را از عاشورا آموخته است.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: پایتخت شور و شعور حسینی یک جلوه بیرونی دارد که در هشتم محرم اتفاق می‌افتد؛ جلوه دیگر این است که نباید مسائل برای مردم دغدغه ایجاد کند. انقلابی اندیشیدن و انقلابی عمل کردن در واژه حسینی بودن است و باید گره‌ها به برکت امام حسین (ع) حل شود. این مسائل قابل اقدام است و شعاری به آن نگاه نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه فضای کشور فضای مقاومت است، این سئوال را مطرح کرد که چرا آمریکایی‌‌ها مستاصل هستند، ادامه‌داد: آن‌ها به مذاکره نیازمندند. اگر ما در موضع مقاومت بایستیم، پیروز میدان هستیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه گره‌ها قابل باز شدن است، تصریح کرد: یقین بدانید مدیری که با جسارت تحریم را دور می‌زند و نمی‌گذارد برای مردم مشکلی پیش بیاید ما از این مدیر حمایت می‌کنیم.

این مسئول در ادامه با اشاره به افتخارآفرین بودن شهدای هسته‌ای، عنوان کرد: صنعت هسته‌ای برای دیگران بود اما جوانان ما آن‌ها را بومی کردند. پس امکان حل بسیاری از مسائل وجود دارد و مشکلات به دست افراد توانمند و با‌اراده حل می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری، با بیان اینکه جلسه‌ای در مورد اراضی و حفظ حقوق بیت‌المال داشتیم، گفت: نباید شاهد باشیم که نسبت به ثروت ملی و اراضی تعرضی می‌شود. باید جلوی این قبیل اقدامات گرفته شده و اتفاقات گذشته تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: به طور مثال آمار چاه‌های غیرمجاز بیش از چاه‌های مجاز است. چرا دستگاه‌های مسئول جلوی آن را نمی‌گیرند؟ نسبت به تعرض بستر رودخانه و بنای رودخانه اگر مجاز به احداث بنا هستند جهاد‌کشاورزی و سازمان‌های مربوطه طرح‌هایی ارائه دهند و تغییر کاربری دهند؛ اما اگر غیرقانونی است جلوی چشم مسئولان نباید تعدی از قانون انجام شود. همه ما مرزبان کشور هستیم. گاهی تک‌فعل‌ها از افعال خسارت بیشتری در کشور دارد. برخی مدیران می‌گویند تخلفات در دوره‌های قبلی اتفاق افتاده اما باید به این نکته توجه داشت که برخی مسئولان از تخلف اطلاع داشتند؛ پس اگر اطلاع داشتند چرا جلوی آن را نگرفتند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه برخی سازمان‌ها در مناطق غیرقانونی احداث بنا داشتند، تصریح کرد: سازمان‌هایی که باید حافظ قانون باشند، ناقض قانون شده‌اند، آیا این قابل قبول است؟ به اسم قدرت و وابستگی به سازمان، مراتع را تصرف کردند. این کار سازمان‌ها در کشور بی‌عدالتی را رواج می‌دهد.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: رفتار ما جلوی چشم مردم است و بی‌عدالتی و بی‌قانونی را نمی‌پسندند. مردم پای انقلاب ایستاده‌اند و اقدام و عمل را می‌بینند. قانون باید اجرا شود. اگر قانون ضعف دارد به قانون‌گذار بگویید ضعف دارد؛ اما وقتی قانون شد، باید اجرا شود. مسئله قول‌نامه‌ها باید حل و اسناد واقعی در کشور باب شود. یک واحد به چند نفر فروخته می‌شود و پرونده‌ها را راهی دادگستری می‌کند‌.

وی به تکریم ارباب‌رجوع تاکید کرد و افزود: اگر در زنجان به هر دلیل هر کس سر و کارش به دادگستری افتاد که نه پول داشت وکیل بگیرد و نه زبان دادخواهی، باید بتواند به حقش برسد.

** انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پایان سفر خود به زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توفیق حاصل شد که در ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) به استان زنجان سفر کنم.

رئیس قوه قضائیه افزود: سرکشی به همکاران استان با حضور هفت هیئت به منظور بررسی عملکرد دستگاه قضایی در استان از جمله برنامه‌های سفر در استان زنجان بود.

وی با اشاره به شنیدن نکات جمع‌آوری شده از نمایندگان کارکنان، قضات، شورای حل اختلاف و نماینده سازمان‌ها در جلسات برگزار شده، افزود: نتیجه این جلسه در شورای عالی قضایی مورد بررسی قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ میلیارد ریال برای حل مشکلات زندان‌ها، برخی مشکلات شورای حل اختلاف، پزشکی قانونی و دادگستری تصویب شد، ادامه داد: عمده این اعتبارات از محل اعتبارات قوه قضائیه و بخشی نیز از محل اعتبارات استانی تامین خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه به کمبود نیروی انسانی در دادگستری استان اعم از قاضی و کارمند اشاره و تصریح کرد: حل این معضل در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما در استان زنجان ظرفیت‌های بسیاری داریم اما باید در برخی از حوزه‌ها اقدامات جدی‌تری انجام شود، افزود: کاهش آمار برخی از جرائم نیاز به کار فرهنگی دارد.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: کاهش ورودی پرونده‌های دادگستری یکی از این اقدامات است که تحقق آن  مستلزم اقدامات پیشگیرانه است از همین رو باید دستگاه‌های اجرایی (فرهنگی) تلاش بیشتری داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه افزود: موضوع دیگر نیز زمین خواری در استان زنجان و چون زنجان زمینه صنعتی، کشاورزی و گردشگری را دارد، طبیعتا همین امر موجب جاذبه زیاد استان شده است، اما هرگونه توسعه یافتگی باید طبق قوانین انجام شود و از تعرض به اراضی کشاورزی و منابع طبیعی باید پیشگیری شود.

وی به گزارش‌های رسیده از ساخت و سازهای غیرقانونی اشاره کرد و گفت: برخورد با این ساخت و سازها و اقدامات غیرقانونی از طرف هر شخص و یا سازمان و اداره‌ای که باشد باید انجام شده و از دست درازی به این منابع پیشگیری شود.

آیت‌الله رئیسی به بحث پسماند روی که توسط مسؤولان استان مطرح شده اشاره و تاکید کرد: از این موضوع زیست محیطی شهر زنجان نمی‌شود گذشت کرد چون هر گونه توسعه نیازمند رعایت اصل محیط زیست است و موضوع پسماند باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

آیت‌الله رئیسی به تشکیل کارگروهی برای موضوع زمین‌خواری با حضور مسؤولان کشوری و استانی اشاره کرد و گفت: برای حل این موضوع یک بازه زمانی یک ماهه تعیین شده است که این مهم باید گزارش دهی شده و تعیین تکلیف شود، چرا که اگر اقدامات متناسب این حوزه انجام نشود موضوع به تدریج به فراموشی سپرده خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به به‌روز بودن برخی از پرونده‌های دادگستری تصریح کرد: ولی در برخی از بخش‌ها باید کار شود و طبق زمان بندی انجام شده طی چند ماه امور این بخش‌ها هم باید به روز شود.

وی گزارش دهی به مردم از اقدامات انجام شده را متذکر شد و گفت: موضوع دیگر انتقال زندان‌های فعال در مراکز استان‌ها به خارج از شهر است که این امر در مورد زندان زنجان هم امکان‌پذیر است تا محل‌ها برای انجام اقدامات دیگر بازگشایی شود و انتقال این زندان‌ها به استان‌ها ابلاغ شده، به این صورت که محل مورد نظر به مسؤولان استانی و شهری واگذار و از محل این واگذاری زندانی در خارج از شهر زندان احداث شود تا زمینه آسایش زندانی‌ها و مردم فراهم شود.

آیت‌الله رئیسی با ابراز امیدواری برای افزایش همدلی در بین مردم و مسؤولان تاکید کرد: اجرای قانون برای همه الزام است و باید جلوی دور زدن قانون گرفته شود.

رئیس قوه قضائیه به دیگر دیدارهای انجام شده با اقشار مردم و شنیدن سخنان از جمله کارآفرینان و تولیدکنندگان و همچنین کارگران روغن نباتی جهان اشاره و تاکید کرد: این خصوصی‌سازی‌ها باید بازنگری شود و سخن کارآفرینان و تولیدکنندگان نگرانی از بابت نوع خصوصی سازی‌ها بود.

وی با بیان اینکه برخی خصوصی‌سازی‌ها در منطقه منجر به رکود و توقف تولید هم شده است، افزود: این مهم هم باید پیگیری شود که برنامه پیگیری آن توسط استاندار و هم توسط قوه قضائیه در مرکز انجام خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: مسائل و مشکلات مطرح شده از دستور کار خارج نمی‌شود و در نخستین شورای عالی قضایی موضوع زنجان بررسی خواهد شد و مسائل در آن جلسه مطرح و نتایج توسط مدیر کل دادگستری در اختیار مردم قرار داده خواهد شد.

وی به آشنایی خود با استان و مردم زنجان اشاره و تصریح کرد: این مردم هر وقت که انقلاب به آن‌ها  نیاز داشته، پای کار بوده‌اند.

کاهش ورودی پرونده‌ها و اجرای احکام مدنی در زنجان

اما در جریان سفر یک‌روزه رئیس قوه قضائیه به استان، رئیس کل دادگستری استان در دیدار با کارکنان و قضات استان گفت: ورودی پرونده‌ها و اجرای احکام مدنی در استان کاهش ۳ درصدی داشته است.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی با اشاره به اینکه حضور رئیس قوه قضائیه در زنجان مایه خوشحالی و خرسندی است، اظهار کرد: در استان زنجان دست به دست هم داده شده که اقدامات خوبی در راستای اجرای عدالت انجام شود.

رئیس دادگستری استان با اشاره به اینکه نخستین نکته این است که دادگستری استان در طول یک سال ۲۷۷ هزار پرونده را رسیدگی کرده است، افزود: عملکرد دادگستری در این حوزه ۲ درصد از نرم ‌کشوری بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه طبق اقدامات انجام شده، آمار زندان‌ی‌ها ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: امروز جمعیت کیفری استان ۲ هزار نفر است.

نیارکی با اشاره به اینکه ورودی به زندان نیز در استان کاهش یافته است، گفت: استفاده از اعمال مجازات‌های جایگزینی از جمله پابند الکترونیکی که در آن دوم هستیم.

رئیس دادگستری استان ادامه داد: اجرای پرونده‌های معطل مانده بر زمین از سنوات  قبل ایجاد مطالبه‌گری در حقوق عامه، جلوگیری از تضییع حقوق دولتی در بخش‌های مختلف، توجه به استحکام آرا، تخصصی شدن شعب، توجه به آموزش، فعال کردن ماده ۲۸، استخراج پرونده‌های نقض شده شعب از جمله اقدامات صورت گرفته در استان است.

وی با بیان اینکه در مجموع تعداد نقض‌ها نسبت به سال قبل ۴ درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: از مهر سال قبل تاکنون پرونده‌های مسن، ۱۵ درصد کاهش یافته است و همچنین در این مدت ۲۸ درصد نیروهای ستادی کاهش یافت.

نیارکی تصریح کرد: پرونده‌های وارده به محاکم و دادسراها، ورودی پرونده‌ها و اجرای احکام مدنی در استان زنجان کاهش ۳ درصدی داشته است.

رئیس دادگستری استان افزود: در حوزه نظارتی نیز ۴۰ مورد بازدید از شهرستان‌ها و ۱۳ حوزه قضایی انجام شد.

هم‌چنین نماینده ولی‌فقیه در استان نیز در شورای اداری گفت: چتر عدالت باید در جامعه گسترش یابد.

آیت‌الله علی خاتمی اظهار کرد: برای اینکه از امتحان موفق بیرون بیاییم باید فرمایشات امام راحل را در خدمت به مردم عملیاتی کنیم.

این مسئول ادامه داد: مسئولان وظیفه دارند که گره از مشکلات مردم باز کنند و زیادی نعمت‌ها نباید ما را ملول و خسته کند و اگر زیادی نعمت‌ها شما را خسته کرد، فرصت خدمت از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه، باید چتر عدالت در جامعه باز باشد، افزود: انتصاب آیت‌الله رئیسی که از بدنه این قوه اثرگذار و رکن رکین انقلاب بود، امید زیادی در مردم ایجاد کرده است. مخصوصا نسبت به برنامه‌ای که دارند و مقبول مقام معظم رهبری بوده و حرکت‌های انجام شده، یک روح امیدواری در مردم ایجاد کرده است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه وعده‌های شما وقتی رسانه‌ای شود قطعا شور و شعور را در مردم ایجاد خواهد کرد، گفت: توزیع عادلانه فقر ،هنر نیست و باید تولید ثروت شده و پس از آن توزیع عادلانه شیرین‌تر خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند که مقاومت در مقابل دشمن هزینه دارد اما نتیجه نهایی آن عزت است و هزینه کوتاه آمدن در مقابل دشمن ذلت است؛ امروز در مقابل دشمن یک صدا بلند می‌شود و همه با هم در مقابل دشمن پشت سر امام مسلمین به امید ایرانی آباد باید تلاش کنند.

نماینده عالی دولت در استان هم در جلسه شورای اداری استان گفت: استان زنجان رتبه دوم را در بخش سرمایه‌گذاری دارد.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه موفقیت‌های بسیار کشور موجب دشمنی دشمنان شده است، اظهار کرد: تلاش همه بخش‌های مختلف استان، بر این است که خدمات بهتری را به مردم استان ارائه کند تا مردم بتوانند زندگی راحت‌تری در این شرایط داشته باشد.

این مسئول با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاران در استان، ادامه داد: در استان دید مثبت و جامعی نسبت به بخش صنعتی و سرمایه‌گذاران وجود دارد و زنجان جزو استان‌هایی است که برای حضور سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است.

وی به حضور خود در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: در طول این مدت 110 روستا مورد بازدید قرار گرفته،چرا که حضور در بین مردم، وظیفه دولتمردان است.

حقیقی تصریح کرد: از ابتدای حضور خود در زنجان تا‌کنون یک واحد تولیدی هم تعطیل نشده، بلکه مشکلات این واحدها با تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید حل شده است؛ چراکه همه جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با دسته‌بندی صنایع، در محل واحدهای تولیدی برگزار می‌شود و تلاش مدیریت استان، حل مشکل تولید است.

استاندار زنجان، یادآور شد: موضوع دیگر این است که اعتقاد دارم هر کار ارزشی باید با برنامه انجام شود که در این راستا، جلسات با دستور کار عملیاتی برگزار می‌شود و باید توجه کرد که نتایج اقدامات صورت گرفته مثبت بوده است؛ به طوری که امروز زنجان در زمینه سرمایه‌گذاری رتبه دوم را دارد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان همچنین با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری استان، گفت:7500 میلیارد تومان سهم‌ سرمایه‌گذاری صنعتی بوده که از این مبلغ حجم قابل توجه آن خارجی است. خوشبختانه وضعیت صادرات استان مطلوب بوده و سال گذشته به ۵۵۰ میلیون دلار رسیده و 98 درصد از کل واردات سال گذشته مربوط به مواد اولیه بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان کاهش یافته و ۱۱۲ هزار و ۱۰۵ نفر بیمه شده اجباری داریم، خاطرنشان کرد: تعداد کسانی که بیمه بیکاری می‌گیرند، نیز ۳ 872 نفر است؛ همچنین سهم تسهیلات استان نیز در یک سال گذشته به ۶۵ هزار میلیارد رسیده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرئیس قوه قضائیهبراهیم رئیسیباغ شهرهای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1255


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»