کد خبر: 12608
1403/05/29 - 8:25


تنها طراح لباس زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان از بی‌توجهی به بخش‌های پشت صحنه‌ای می‌گوید؛

جان صحنه!

مریم بهادری: در زنجان هنرجویان، کار را تنها در بازیگری می‌بینند و برای همین در سایر بخش‌ها با چالش مواجه هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مریم بهادری  یکی از هنرمندان پشت صحنه سینما و تئاتر است که به اعتقاد او عدم توجه به فعالیت‌های پشت صحنه‌ای و هنرمندان این حوزه موجب کم فروغ شدن بیش از پیش این بخش در هرصحنه تئاتر و سینما شده است.

بیشتر افراد وقتی نام هنر، فیلم و تئاتر را می‌شنوند اولین چیزی که به ذهنشان خطور می‌کند، بازیگری است ولی برای تولید یک اثر هنری از شروع یک ایده تا مرحله اجرا افراد با تخصص‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و دست به کار می‌شوند، از نویسندگی تا طراح صحنه و لباس، صدابردار و کارگردان از جمله این افراد هستند که با وجود اقدامات قابل توجهی که در مرحله پیش تولید انجام می‌دهند به دلیل اینکه همواره پشت صحنه هستند چندان مورد توجه نبوده و به آنها پرداخته نشده است.

یکی از این افراد طراحان لباس‌ هستند، شغل این افراد زمانی که با تخصص به هنر و کارهای تولیدی نگاه شود بیشتر احساس می‌شود، مریم بهادری یکی از این هنرمندان است که کار هنری را از سال 1382 آغاز کرده و در این حوزه مشغول به فعالیت است.

مریم بهادری در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در رشته خیاطی و طراحی لباس کار خودم را از دهه 80 آغاز کرده‌ام، اظهار می‌کند: با توجه به علاقه به صحنه و فعالیت هنری در این ایام در سکانس‌های کوتاهی هم بازیگری کردم.

وی با اشاره به فعالیت خود در یکی از ادارات استان زنجان بیان می‌کند: همان دوران هم به دلیل علاقه به کار هنری، فعالیت خود در فرهنگسرا را نیز ادامه دادم.

طراح لباس زنجانی با اشاره به اینکه در آن ایام دقت کردم و دیدم در حوزه لباس، هنرمندان دارای مشکلات فراوانی هستند، می‌گوید: با توجه به اینکه تا حدودی از این هنر سر  رشته داشتم تحصیلات خود را در این حوزه ادامه دادم و با گذراندن دوره‌های آموزشی در تهران این هنر را به صورت تخصصی ارائه می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه از آن زمان در استان زنجان برای نخستین کار طراحی لباس در زمینه تئاتر، سینمایی، سریالی و غیره را آغاز کردیم، عنوان می‌کند: پس از مدتی از شروع فعالیت خود قریب به 5 سال پیش، نخستین موسسه تخصصی تهیه، تولید و تامین لباس هنرمندان در منطقه آذربایجان را در استان زنجان تاسیس کردم.

بهادری با اشاره به اینکه همه کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان آرشیو لباس‌های هنری خود را در اختیار این موسسه قرار دادند، اضافه می‌کند: با این اقدام تجمیع البسه هنرمندان در زنجان اتفاق افتاده و هنروران با اطیمنان خاطر بیشتری برای تامین لباس‌های مورد نیاز آثار خود مراجعه می‌کنند، در حقیقت با این آرشیوسازی چالش تامین لباس برای هنرمندان تا حدودی کاهش یافته است و این افراد برای ساخت کارهای خود به آرشیو مراجعه و در صورت نبودن لباس مورد نظر خود، درخواست تهیه لباس مدنظر خود را دارند.

هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه در استان زنجان بیشتر هنرجویان کار را تنها در بازیگری در صحنه می‌بینند، می‌گوید: این موضوع موجب شده است در سایر بخش‌ها با چالش مواجه باشیم چرا که همه هنرمندان تصور می‌کنند باید جلوی دوربین ظاهر شوند و سایر بخش‌ها، رو به فراموشی است.

وی با بیان اینکه ادامه این رویه آسیب به هنر و بخش‌های پشت صحنه‌ای است، ادامه می‌دهد: پیشنهاد و تاکید بنده بر برگزاری ورکشاپ برای آشنای افراد با هنرهای پشت صحنه‌ای است.

بهادری با اشاره به اینکه خیلی از هنرمندان امور حاشیه‌ای تئاتر را بلد نیستند و این موضوع چالش‌های زیادی برای هنرمندان ایجاد کرده است، اضافه می‌کند: استعدادهای زیادی در این حوزه وجود دارد اما متاسفانه پرورش داده نشده است و این موضوع می‌تواند آسیب‌زا باشد.

طراح لباس زنجانی با اشاره به اینکه فعالان و حتی پیشکسوتان عرصه تئاتر و سینما هم نگاه تخصصی و مناسبی به طراحی لباس ندارند، بیان می‌کند: این موضوع در آینده می‌تواند پاشنه آشیلی برای فعالیت‌های پشت صحنه‌ای تئاتر و فیلم باشد.

وی با اشاره به اینکه در هیچ یک از جشنواره‎ها بخش رقابتی برای طراحان صحنه و لباس نظر نمی دهد، بیان می‌کند: وقتی هنرمندان در جشنواره‌ها دیده نشود به مرور دلسرد می‌شوند در حالی که اهمیت کارهای طراحی بسیاری بالا است برای نمونه رنگ زودتر از هنرور صحبت می‌کند و بخشی از کار را انجام می‌دهد.

بهادری با اشاره به اینکه چون به کار پشت صحنه ارزش‌گذاری نشده و نادیده گرفته می‌شوند، این قشر به مرور رو به فراموشی می‌روند، تصریح می‌کند: باید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اقدامات ریشه‌ای و پایه‌ایی برای تخصصی شدن فعالیت‌های هنری گام بردارد.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهنرمندطراح لباس زنجانیپشت صحنه
sedayezanjannews.ir/nx12608


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»