کد خبر: 1264
1398/06/24 - 8:36


سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری در گفت‌وگو با صدای زنجان سوءمدیریت را مهم‌ترین عامل انحلال این تیم اعلام کرد

بوی مردانۀ فوتسال زنانه

سمانه قلعه‌مولایی: فوتبال بانوان زنجان را در نطفه خفه کردند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان سوءمدیریت و مشکلات مالی را از عوامل مهم و تاثیرگذار در انحلال این تیم عنوان کرد و گفت: اگر خواهان موفقیت‌های روزافزون زنان در میادین ورزشی هستیم باید مدیریت تیم‌های باشگاهی بانوان به خود آنان محول شود و یا حداقل متخصصان خانم در رده‌های معاونت، امور اصلی اداره باشگاه را به دست گیرند.

سمانه قلعه‌مولایی که از سال 78 وارد ورزش فوتسال شده است در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: سال 79 نخستین دوره مسابقات فوتسال بانوان برگزار شد و خرسندم بگویم که من و سایر دوستانم جزو اولین نسل‌هایی بودیم که فوتسال را در زنجان پایه‌گذاری کردیم.

قلعه‌مولایی عنوان می‌کند: از همان ابتدا شرایط سخت بود، شاید اگر در آن دوره حمایت می‌شدیم در ادامه مسیر می‌توانستیم عملکردهای مطلوبی را کسب کنیم و در لیگ‌های مختلف حضور داشته باشیم. تمرینات داشتیم اما نه به آن صورت که به لحاظ مالی و معنوی حمایت شویم و شرایط برای اعزام به مسابقات برای‌مان مهیا شود!

او می‌گوید: بازیکنان با عشق توپ می‌زدند. بسیاری از آنان شخصا به دنبال اسپانسر برای حمایت مالی از تیم دست به کار شدند که مورد قبول هیئت فوتبال واقع نمی‌شد، برای جلوگیری از دلسرد شدن آنان سعی می‌کردیم تیم را در بازی‌های داخل استان شرکت دهیم و بازیکنان را از طریق هیئت ورزش عشایری و روستایی به مسابقات اعزام می‌کردیم. در آن زمان بازیکنان زنجانی تیم را برای شرکت در مسابقات به اردوهای ملی اعزام می‌کردیم، سال 88 در 19 سالگی پس از حضور در دوره‌های مربیگیری، به عنوان سرمربی تیم فوتسال زنجان معرفی شدم.

قلعه‌مولایی با بیان اینکه به مدت یک سال در لیگ دسته یک تهران بازی کردم و از همان سال‌ها به این موضوع فکر می‌کردم که چرا نباید زنجان با وجود بازیکنان مستعد در لیگ‌های مختلف شرکت کند، می‌افزاید: با وجود اینکه در تهران به عنوان بازیکن در تیم‌ فوتسال لیگ دسته یک تهران حضور داشتم هر لحظه به فکر حضور در زنجان برای تحقق آرمان‌هایم بودم. پس از بازگشت به زنجان تصمیم گرفتم تا به هر قیمتی شده تیم لیگ دسته سه بانوان را راه بیندازیم. همان سال رئیس وقت هیئت ورزشی روستایی و عشایری استان گفت که از تیم بانوان فوتسال حمایت می‌کند در این راستا تیم باشگاه کشاورز نیز تشکیل شد، همان سال نیز هیئت فوتبال یک تیم تحت عنوان تیم شهرداری زنجان را تحویل داد. مسابقات داخل استانی نسبت به جمعیت شهر خوب بود. در آن سال مسابقات لیگ دسته سه در زنجان با حضور سه تیم برگزار و ما در قالب دو تیم در مسابقات شرکت کردیم.

به گفته قلعه‌مولایی قانون حضور در این مسابقات به گونه‌ای بود که تیم‌ها در ابتدا در سطح منطقه به رقابت می‌پرداختند و سپس در صورت کسب امتیاز مدنظر به مرحله کشوری راه می‌یافتند. تیم‌های ما موفق شدند برای حضور موفق در سطح کشور مقرر شد دو تیم‌ را با هم ادغام کنیم اما به دلیل سنگ‌اندازی‌ها هیچ‌وقت نتوانستیم به هدف‌مان برسیم.

او می‌گوید با تمامی ناملایمت‌ها به هر قیمتی که شده بود تسلیم نشد و برای شکوفایی فوتسال بانوان زنجان تصمیم گرفت برای خرید امتیاز لیگ دسته یک دست به کار شود.

سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان تصریح می‌کند: موضوع را از طریق فریدون اصفهانیان، رئیس وقت شورای شهر پیگیری و به ایشان قول دادم در عرض 2 سال تیم را لیگ برتری می‌کنم، تیم را به قیمت 5 تا 6 میلیون خریداری کردیم خدا را شکر که با تلاش بازیکنان توانستیم به لیگ برتر صعود کنیم.

آغاز مشکلات تیم فوتسال بانوان زنجان پس از صعود به لیگ برتر

قلعه‌مولایی عنوان می‌کند: به هر سختی که شده بود با چنگ و دندان تیم را نگه داشتیم، تمرین‌ها را متوقف نکردیم و با اقتدار رقبا را شکست دادیم و به لیگ برتر صعود کردیم، در آن زمان همه مسئولان شهری قول‌های مساعدی برای حمایت مالی از تیم دادند که چندان جدی نبود، واقعیت را بگویم مشکل تیم فوتسال بانوان شهرداری زنجان سال 92 یعنی درست زمانی که تیم به لیگ برتر صعود کرد، آغاز شد.

او با بیان اینکه تیم دو اسم «البرز شهرداری زنجان» و « شهرداری زنجان» داشت و هر بار تحت یکی از این عناوین در مسابقات شرکت می‌کرد، اضافه می‌کند: قراردادها تیم به اسم البرز شهرداری زنجان زده شده بود، بیشتر دعواها هم سر این بود هیچ‌گاه مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشد. مسئولان شهری هر وقت دلشان می‌خواست از تیم حمایت می‌کردند هر وقت مشکل مالی داشتند اسم تیم را بهانه می‌کردند و از رفع مشکلات مالی تیم طفره می‌رفتند.

سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان با عنوان اینکه به هر سختی بود 500 میلیون تومان برای رفع مشکلات مالی تیم فوتسال از سوی شورای وقت تصویب شد، ابراز می‌کند: همزمان با مشکلات تیم فوتسال بانوان، تیم فوتبال آقایان نیز تیمی تحت عنوان لیگ دسته دو تشکیل دادند که شورا برای حمایت از این تیم آقایان تصمیم گرفت بخشی از مبلغ را به فوتبال مردان و بخشی را نیز به فوتسال بانوان اختصاص دهد، این موضوع برای ما گران تمام شد، به اعضای شورای شهر نیز معترض شدیم اما گفتند ما در تصویب مصوبه اختصاص 500 میلیون تومان اسمی از فوتسال بانوان نیاورده‌ایم.

قلعه‌مولایی تصریح می‌کند: هزینه‌ای که برای تیم لیگ برتری فوتسال بانوان شهرداری زنجان از سوی شورا تصویب شد از محل باقیمانده هزینه‌ای بود که برای تیم فوتبال مردان تصویب شده بود، این پول هم عادلانه تقسیم نشد، بازیکنان با یک دست لباس در مسابقات لیگ برتر حضور داشتند و با هزینه شخصی وسایل مورد نیازشان را تهیه کردند. این مشکلات در ادامه بازی بازیکنان هم تاثیر داشت و آنان را برای ادامه بازی دلسرد کرده بود.

سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان که از انحلال تیم لیگ‌برتری فوتسال شهرداری زنجان ناراحت است و با گذشت نزدیک به 2 سال هنوز نتوانسته است این واقعه تلخ را فراموش کند، با تشریح مشکلات این تیم می‌گوید: حیف به تیمی که برایش کلی زحمت کشیده شده بود، متاسفانه در کنار مشکلات مالی، مدیریت ضعیف را هم داشتیم که در تمامی امور حتی مربی‌گری من هم تاثیر سوئی داشت.  لیگ برتر جایی است که باید برای تیم پول خرج کرد زیر اگر حمایتی نباشد سرنوشت تیم‌هایی که در قعر جدول دست و پا می‌زنند برای آن تیم تکرار می‌شود.

قلعه‌مولایی با بیان اینکه تیم لیگ برتری شهرداری زنجان با وجود تمامی مشکلات در میانه جدول قرار گرفت، عنوان می‌کند: سال دوم بازیکنان غیربومی و بازیکنان بومی که در تیم سایر استان‌ها توپ میزدند با ناراحتی رفتند و مشخص هم نشد دستمزدشان را دریافت کردند یا نه! فکر می‌کنم بازیکنان تنها 60 درصد دستمزدشان را دریافت کرده باشند.

سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان ادامه می‌دهد: به دلیل مشکلات مالی با تیم کامل در مسابقات فوتسال که به صورت رفت و برگشتی به استان‌های دور و نزدیک کشور برگزار می‌شد، حضور نمی‌یافتیم، فوتسال از جمله ورزش‌هایی است که نیاز به تعویض بازیکن و استفاده از بازیکنان تازه نفس دارد اما به دلیل نداشتن حتی یک بازیکن ذخیره به ناچار کل دقایق را یک نفس بازی می کردیم. یعنی اگر بازیکن و یا دروازه‌بان مصدوم می‌شد مجبور بودیم بازی را لغو کنیم.

از نظر قلعه‌مولایی سال سوم بازی تیم فوتسال شهرداری زنجان در لیگ برتر فاجعه بود. او در این باره می‌گوید: با قول فراوان دو بازیکن از قزوین آوردیم. مشکلات دوچندان شد. در اسکان بازیکنان مشکل داشتیم. دیگر نتوانستم شرایط را تحمل کنم. چندین بار خواستم کلاس‌ها و دوره‌های استعدادیابی برگزار کنم که با مخالفت مسئولان ورزشی مواجه شدم. دو بازی از نیم فصل گذشته بود که بازیکنان غیربومی معترض، بازی نکردند و تیم را ترک کردند، در این میان من شرمنده تمامی شاگردانم شدم به همین دلیل تصمیم به استعفا گرفتم، اما هیئت فوتبال استان باز هم تیم را منحل نکرد. تیم با وضعیت اسفناک در مسابقات شرکت کرد و در بازی‌ها با اختلاف 28 تا 30 گل از تیم‌های مقابل باخت.

سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان می‌افزاید: به دنبال این افتضاح‌ها، تیم در سال 97-96 منحل شد و مسئولان تصمیم گرفتند امتیاز تیم را بدون هیچ هزینه‌ای به فدراسیون واگذار کنند.

نبود اسپانسر؛ دغدغه اصلی ورزش استان

قلعه‌مولایی ادامه می‌دهد: از دور که به قضیه نگاه می‌کنم حتی اعضای شورا و شهرداری و یا سایر دستگاه‌ها در این امر چندان هم نمی‌توانستند مؤثر باشند. مشکل اصلی ورزش استان نبوداسپانسر است.

قلعه‌مولایی معتقد است: مسئولان باید راهی که او و شاگردانش رفته بودند را باید حفظ می‌کردند، حالا چه با او، چه بی او!

سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان سوءمدیریت و مشکلات مالی را از عوامل مهم و تاثیرگذار در انحلال این تیم عنوان می‌کند و معتقد است: اگر خواهان موفقیت‌های روزافزون زنان در میادین ورزشی هستیم باید مدیریت تیم‌های باشگاهی بانوان به خود آنان محول شود و یا حداقل متخصصان خانم در رده‌های معاونت، امور اصلی اداره باشگاه را به دست گیرند. معتقدیم مشکل فوتسال و فوتبال استان چه بانوان و چه آقایان ریشه‌ای است باید مسئولان فکری برای حمایت از این دو رشته کنند. ما از نبود اسپانسر و محدودیت منابع مالی رنج می‌بریم، این مشکل منحصر به زنجان است و در سایر استان‌های کشور مسئله تا این حد بحرانی نیست.

فوتبال بانوان را در نطفه خفه کردند

سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان در مورد وضعیت فوتبال بانوان استان به صدای زنجان می‌گوید: سال 82 یا 83 بود که می‌خواستیم تیم فوتبال بانوان زنجان را برای حضور در یک مسابقه دوستانه ملی آماده کنیم، به همین دلیل از زمین چمن ورزشگاه 15 خرداد استفاده کردیم، برخی‌ها معترض شدند و گفتند شهرمان مذهبی است و نمی‌توانیم اجازه دهیم خانم‌ها در چمن‌های ورزشی که سرپوشیده نیستند، بازی کنند.

وی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از هرگونه ایجاد مشکل در این زمینه تصمیم گرفتیم ساعت 6 صبح که از اوقات خلوت روز بود تمرین کنیم، البته این راه هم بگویم بازیکنان با حجاب اسلامی و کاملا پوشیده در چمن تمرین می‌کردند اما سنگ‌اندازی‌ها نگذاشت که به تمرین‌مان برای بازی دوستانه با یکی از تیم‌های ملی برسیم. گفتند محل تمرین فوتبال بانوان دید دارد و آقایان نگاه می‌کنند. این ورزش که متشکل از بازیکنانمان مستعد بومی زنجان بود با این دیدگاه در نطفه خفه شد.

سرمربی سابق تیم لیگ برتری فوتسال شهرداری زنجان می‌گوید: البته در رده‌های سنی زیر 14 سال دختر، دوره‌های استعدادیابی در ساعاتی که میزان رفت و آمدها پایین باشد همچنان وجود دارد، اما وقتی ورزشکاری از خردسالی فوتبال بازی می‌کند اما بعد از 14 سال اجازه تمرین و بازی در چمن‌های شهر را ندارد انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارد. البته این مشکل کشوری است اما بانوان فوتبالیست در سایر استان‌ها  مشکل آنچنانی ندارند این میزان محدودیت‌ها برای بانوان و دختران در زنجان بالاست.

قلعه‌مولایی ضمن ابراز تاسف از نادیده گرفته شدن استعدادهای بانوان در ورزش فوتبال می‌گوید: در این زمینه در زنجان مربی زیادی داریم که بتوانند در رده‌های بزرگسال ورزش فوتبال را توسعه دهند اما تا جایی که می‌دانم از تب و تاب افتاده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفوتسال بانوان زنجانسمانه قلعه‌مولاییهیئت فوتبال زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1264


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»