کد خبر: 12775
1403/06/20 - 8:32


صدای زنجان از حاشیه‌های برگزاری جشنواره آش زنجان در سال‌جاری گزارش می‌دهد؛

آش شور بلاتکلیفی

مدیر کل اسبق میراث فرهنگی استان: نداشتن تقویم دقیق برای جشنواره آش، آفت شده و تغییر دائمی زمان جشنواره فرقی با عدم برگزاری آن ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی که جشنواره آش در زنجان به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره غذایی در کشور شناخته شده و به برندی در زنجان شناخته شده است، برگزاری آن امسال با کش و قوس‌های فراوان مواجه بود، به طوری در حالی که پیشتر مدیر کل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان زمان برگزاری آن را شهریورماه اعلام کرده بود، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خبر از برگزاری این رویداد فرهنگی و گردشگری در مهرماه سال‌جاری می‌دهد.

این حجم از بی نظمی در زمان برگزاری جشنواره منتقدانی خود را دارد و یکی از فعالان حوزه گردشگری زنجان معتقد است یکی از آفت‌های جشنواره آش که از ابتدا این جشنواره را تهدید کرد موضوع عدم تثبیت زمان و تاریخ برگزاری جشنواره است، بیان می‌کند: در همه دنیا جشنواره‌ها تقویم دارند ولی در زنجان با تغییر مدیریت‌ها، تاریخ برگزاری جشنواره‌ها هم عوض می‌شود.

زنجان را به عنوان شهر جشنواره‌ها می‌شناسند و قرار بود این شهر و استان زنجان با برگزاری جشنواره‌های بزرگ و کوچک به عنوان یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود تا فرصتی برای افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران در زنجان را فراهم کند، موضوعی که در سال‌های اخیر رو به فراموشی است و به نظر می‌رسد از اولویت‌های مدیران خارج شده است و به عنوان یک دغدغه دنبال نمی‌شود.

پس از برخی از عزاداری‌های زنجان، جشنواره آش ایرانی در زنجان مهم‌ترین رویداد فرهنگی و گردشگری در این استان است که به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره غذای ایران است همه ساله برگزار می‌شود در این جشنواره، اقوام مختلف ایرانی از نقاط مختلف این کشور اقدام به پخت آش و نمایش آن می‌کنند و فرصتی برای رقابت بین آشپزهای توانمند در زنجان را فراهم می‌کند.

این جشنواره که در اکثر موارد در مجموعه تفریحی ائل داغی زنجان برگزار می‌شود، تبدیل به ایران کوچکی برای گردهمایی اقوام ایرانی از استان‌های مختلف کشور می‌شود تا در بستری مناسب و پر شور اقدام به پخت آش و اجرای مراسم آیینی خود کنند، دوره اول و دوم این جشنواره در فصل بهار و اردیبهشت‌ماه سال‌های 1384 و 1385 در مجموعه تفریحی گاوازنگ با توجه به سرسبزی و نشاط فضای این محیط برگزار شد. در سال‌های بعد نیز با توجه به شرایط محیطی و مناسبتی، این جشنواره در برهه‌های مختلف زمانی متفاوت برگزار شد، تا اینکه در سال گذشته به دلیل تقارن با ماه محرم و صفر در مهر‌ماه برگزار شد تا وقفه‌ای در برگزاری این جشنواره رخ ندهد.

اما در سال ‌جاری با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد این جشنواره با توجه به پایان ماه صفر در میانه ماه شهریورماه در روزهای پایانی آخرین ماه تابستان برگزار شود اما خبری از آغاز مقدمات این جشنواره نشد و بی شک پرونده برگزاری این جشنواره در فصل تابستان و روزهای آخر فصل سفر بسته شود این در حالی بود که سید سعید صفوی مدیر کل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌و‌گوی خود در تاریخ 29 شهریورماه سال گذشته با رسانه با اشاره به اینکه به دلیل تقارن ماه محرم و صفر با تابستان 1402 در مهرماه در نظر گرفته شد ولی از سال آینده طبق روال قبلی خود در فصل تابستان برگزار می‌شود، وعده‌ای که محقق نشد و زمان برگزاری این جشنواره بار دیگر دستخوش تغییر شد.

در حالی که امسال انتظار می‌رفت خیلی زودتر مقدمات جشنواره آش مهیا شود اما با توجه به حادثه سقوط  هلیکوپتر رئیس جمهور و تغییر دولت و حواشی آن که در استان‌ها و بین مدیران نیز رسوخ کرد، چرا که تغییرات و استعفای مدیران پیش از آغاز دولت جدید آغاز شد و مدیر کل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز از جمله این مدیران بود که در فرصت طلایی برنامه‌ریزی برگزاری جشنواره آش با توجه به پایان ماموریت خود از ادامه فعالیت در این پست خودداری کرد و این دستگاه این روزها با سرپرست خود اداره می‌شود. همین عدم ثبات مدیریت چاشنی جشنواره آش زنجان شد تا برگزاری این جشنواره در نیمه دوم شهریورماه در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

 برگزاری جشنواره آش زنجان در دقیقه 90!

در حالی که بنا به اعلام مدیر کل وقت میراث فرهنگی پیش‌تر قرار بود جشنواره آش در شهریورماه برگزار شود اما گویا این وعده نیز محقق نشد و این جشنواره به مهرماه سال‌جاری موکول کرد، موضوعی که داریوش نادری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان آن را اعلام می‌کند و اظهار می‌کند: هفدهمین دوره جشنواره آش در زنجان در مهر‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بدون اعلام زمان دقیق جشنواره تصریح می‌کند: مقدمات برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشنواره در دست اقدام است و جلسات برای برگزاری این جشنواره تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همزمان با جشنواره آش، جشنواره صنایع دستی نیز برگزار خواهد شد، بیان می‌کند: آشپزها و هنرمندان صنایع دستی 31 استان برای حضور در این جشنواره دعوت خواهند شد.

نادری با اشاره به اینکه تاخیر در برگزاری این جشنواره به دلیل تراکم برنامه‌های میراث فرهنگی در روزهای شهریور‌ماه بوده است، ادامه می‌دهد: دو جشنواره ملی لواشک در شهرستان خرمدره و انگور در درسجین ابهر این روزها با استقبال علاقه‌مندان در حال برگزاری است.

 نداشتن تقویم دقیق برای جشنواره آش، آفت شده است

این در حالی است که این حجم تغییر زمانی در برگزاری جشنواره آش منتقدان زیادی دارد و فعالان گردشگری و شهروندان معتقد هستند این حجم از بی نظمی در برگزاری جشنواره می‌تواند زمینه کاهش استقبال از این جشنواره را فراهم کند و موجب کاهش اعتبار یک جشنواره ملی به دست زنجانی‌ها و گرفتن گوی رقابت از زنجان توسط سایر استان‌ها شود.

یحیی رحمتی مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: بلافاصله پس از برگزاری نخستین دوره جشنواره آش در زنجان به واسطه انعکاس خوب این جشنواره و استقبال بالای گردشگران از آن، بسیاری از شهرهای کشور جشنواره‌ای دقیقا با همین عنوان برگزار کردند.

این فعال گردشگری زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای کشور تمایل دارند مرکزیت این جشنواره از استان زنجان گرفته شود، تصریح می‌کند: این تمایل چه از نوع برگزاری و چه از منظر استقبالی که از این جشنواره می‌شود مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از آفت‌های جشنواره آش که از ابتدا این جشنواره را تهدید کرد موضوع عدم تثبیت زمان و تاریخ برگزاری جشنواره است، بیان می‌کند: در همه دنیا جشنواره‌ها تقویم دارند و معلوم است گلاب قمصر چه زمان برگزار می‌شود یا جشنواره کن چه زمانی در فرانسه برگزار می‌شود ولی در زنجان با تغییر مدیریت‌ها، تاریخ برگزاری جشنواره‌ها هم عوض می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه این جشنواره در ماه‌های مختلف سال برگزار شده است، بیان می‌کند: این جشنواره همه ماه‌های سال را تجربه کرده است که برای خود گردشگر که مخاطب جشنواره محسوب می‌شود، این احترام به زمان کم رنگ بوده که به انتخاب برنامه‌ریزی گردشگر برای امکان مدیریت زمان خود را گرفته است.

مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان سفر را مستلزم برنامه‌ریزی قبلی دانسته و می‌گوید: نداشتن زمان مشخص برای جشنواره موجب می‌شود این جشنواره جزو انتخاب‌های گردشگران نشده و جزو اتفاقات برای این افراد باشد که یک آفت محسوب می‌شود.

 تغییر دائمی زمان جشنواره فرقی با عدم برگزاری آن ندارد

وی با اشاره به اینکه تغییر تقویم‌ جشنواره هیچ فرقی با عدم برگزاری آن ندارد و همان ضربه‌ای را می‌زند که عدم برگزاری جشنواره به آن وارد می‌کند، اضافه می‌کند: حتی در صورت تصمیم‌گیری، برای اجرای جشنواره طی دو هفته آینده برگزاری آن مفهومی ندارد چرا که قرار نیست این جشنواره صرفا برای همشهریان خود ما باشد بلکه برای مخاطبان استان‌های دیگر است.

رحمتی با ابراز نگرانی از برگزاری جشنواره آش با بی‌نظمی عنوان می‌کند: چکونه ممکن است فردی در عرض 10 روز بتواند برای این جشنواره مهیا شود و میهمانان چگونه در این مدت برای حضور در این جشنواره برنامه‌ریزی خواهند کرد.

مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت برگزاری جشنواره اکو، با اشاره به اینکه دوران استانداری فتح‌الله حقیقی برکات زیادی داشت که یکی از آن ضربه‌هایی بود که به این جشنواره‌ها زده شد، ادامه می‌دهد: دخالت‌های استاندار وقت در جشنواره اکو فعالان را ناامید کرد و پس از آن کرونا پیش آمد و بعد از آن نیز عزمی برای برگزاری جشنواره اکو وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره اکو کلاس خاص به خود را دارد که برای برگزاری آن باید مسلط به تشریفات باشید و نیازمند الزامات زیادی است، عنوان می‌کند: اما برگزاری این جشنواره از سوی دیگر برکات زیادی برای زنجان داشت چرا که از کشورهای مختلف سفیر، رایزن فرهنگی و اقتصادی در استان حضور داشت و این خیلی امکان بزرگی برای زنجان داشت که متاسفانه برنامه‌ای برای برگزاری مجدد آن وجود ندارد، امیدواریم مدیریت جدید استان در این زمینه برنامه‌ریزی کند.

رحمتی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی جشنواره در استان زنجان برگزار شده که با محوریت غذا و غذاهای دارای ریشه فرهنگی است، بیان می‌کند: یک استراتژیک پشت این موضوع بود تا زنجان از معبر گردشگری به مقصد تبدیل شود.

این فعال فرهنگی زنجان با اشاره به اینکه رویکرد برگزاری جشنواره‌های غذایی در زنجان چشیدن طعم‌های مختلف با تنوع بالا با سرعت زیاد است، بیان می‌کند: در جشنواره اکو فرصت بود تا گردشگران بدون کوچکترین زحمتی تنوع غذایی چندین کشور را تجربه کند و زنجان به سرزمین گردشگری با رویکرد مقصد گردشگری غذایی تبدیل شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجشنواره آشمیراث فرهنگیگردشگری
sedayezanjannews.ir/nx12775


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»